S sandos skrev:
Intressant detta med FCR-D, svk har en .pdf som beskriver de tekniska kraven:

[länk]

De pratar om tester här. Hur i hela friden kan en aggregator testa sitt system? De måste ju ha fått dispans från detta. Om de inte har en stor centraliserad del av sitt FCR-D och sedan "kryddar" lite med privata batterier.

Jag antar också att varje batteri måste sköta allt "lokalt" och det inte är detaljstyrt från checkwatt tex. ? Ganska snabba processer, vågformen ska ju ha ett visst utseende fram till 7,5 sekunder till exempel. Och jag har också förstått att "långsamma" inverterare inte ens får vara med och leka.
Dom kan väl testa genom att flytta från ett batteri till ett annat. Annars går det väl att testa 10% av deras kapacitet i 10 sek och sedan 10 sek åt andra hållet. Med netto 0 och inom samma elområde. Det viktiga är att dom kan leverera effekten dom lovar.
Och dom har krav på växelriktare och batterier. Det går inte att komma med vad som helst.

Som jag förstår det tar just checkwatts över kontrollen över batteriet. Det måste väl detaljstyras från Checkwatts. Dvs när begäran kommer från balansansvarig går det ut order därifrån till batterierna att leverera. Pingtiden till batterierna borde för de flesta inte vara mer än 150 ms eller så. Och det borde väl räcka?

R Robert-san01 skrev:
Kolla ersättningen som ex CheckWatt visar som exempel och slå ut den på ex 50 000kr som avdraget skulle kunna bli om batteriet kostar 100 000kr. Det blir inte speciellt många år extra.
Den ersättningen är nog från senaste året. Och många verkar anta att det är betydligt lägre i fortsättningen.

Men tittar jag på den offert jag fick för några veckor sedan, som exkluderar växelriktare, så skulle det ta ca 16 år att nå breakeven. Lägger vi till växelriktaren så tvivlar jag på att jag går runt. Därav min undran var man hittade lönsamheten.

Tittar man bara komponentkostnader så går det mycket bättre. Men fördelen med offerten är att då får man med övriga kostnader. Hantverkare är inte precis gratis i drift.
 
T Taxture skrev:
Och ska man jämföra solceller rakt mot börsen så ska man ju plocka ut avkastningen från börsen varje år för att betala elräkningarna…….

Skulle vara intressant med en uträkning där man under dom angivna 30åren årligen plockat ut den 7 procentiga avkastningen
Blir inte dom 7% avkastning bara 4,9% efter kapitalskatt?
 
D Dilato skrev:
Blir inte dom 7% avkastning bara 4,9% efter kapitalskatt?
Så är det, och 4% bankränta blir 2,8% efter ränteavdrag.

Kan väl också nämna att i dessa sammanhang kan räntekostnad beräknas på medel-skulden över amorteringstiden. Så ett lån på 200 000 ger en medel-ränta på 2 800 kr/år om lånet betalas på 10 år.
(Jo jag vet att det inte stämmer helt, men det är ändå användbart för överslagsberäkning)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
rmodligen, mest sannolikt. Och ändå satsar folk på solceller, människan är konsti
R Robert-san01 skrev:
ROT på batterier är inte bara arbete då det går under Grön teknik. Den är 50%.

Det är upp till var köpare att avgöra om de ska ta ut GT ROT eller inte. Med dagens ersättningar från FCR kan du få lönsamhet i batteriet utan avdraget.

Många tar till att batteriet skulle stå oanvända över vintern. Det skulle dem väl också ha gjort om inte behovet FCR tjänster uppstått och så var det när avdraget för batterier infördes. FCR tjänster för villor kom så sent som under 2023.
Jag har eg inget problem med att man tar bort GT.

Det jag vänder mig mot just nu är att skatteverket uppenbaraligen är helt inkompentat rent tekniskt med sina skrivningar. Samt att man vänder över en natt och i stort sett stoppar upp en hel bransch när man utan förvarning ändrar sin skrivning för GT.

OM och det är nog ett stort om ersättningen ska ligger kvar för balanseringstjänster så är det ju inget problem att avdraget försvinner för då är det som sagt väldigt snabbt intjänat.
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[länk]

Ökar försäljningspriset på husen…
Ja, ungefär lika mycket som de kostar….
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, ungefär lika mycket som de kostar….
Jag visste att du skulle dyka in, behövde inte kalla dig ;)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag visste att du skulle dyka in, behövde inte kalla dig ;)
Får man fråga hur du visste det?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Får man fråga hur du visste det?
Jag har en spåkula speciellt inriktad på Göteborgare :)
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 3 till
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har en spåkula speciellt inriktad på Göteborgare :)
Ofan vad häftigt😂
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:
Ja, ungefär lika mycket som de kostar….
Citat; "Årets resultat visar att en installation av solceller höjer värdet på ett hus med i genomsnitt 250 000 kronor. Undersökningen visar även att värdeökningen överstiger vad husägarna betalat för installationen, vilket i genomsnitt var 137 000 kronor, efter grönt skatteavdrag på 20 procent av kostnaden."

Vad är din definition av "ungefär"?
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Citat; "Årets resultat visar att en installation av solceller höjer värdet på ett hus med i genomsnitt 250 000 kronor. Undersökningen visar även att värdeökningen överstiger vad husägarna betalat för installationen, vilket i genomsnitt var 137 000 kronor, efter grönt skatteavdrag på 20 procent av kostnaden."

Vad är din definition av "ungefär"?
Som jag skrev i en annan tråd, folk klarar inte av att fatta rationella beslut.
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag skrev i en annan tråd, folk klarar inte av att fatta rationella beslut.
Var det inte du som har 3 solcellspaneler? Isf verkar du inte speciellt rationell....
 
Nissens
K Klacken skrev:
Citat; "Årets resultat visar att en installation av solceller höjer värdet på ett hus med i genomsnitt 250 000 kronor. Undersökningen visar även att värdeökningen överstiger vad husägarna betalat för installationen, vilket i genomsnitt var 137 000 kronor, efter grönt skatteavdrag på 20 procent av kostnaden."

Vad är din definition av "ungefär"?
Ok, jag tänkte mer på vad solceller kostat på senare tid.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.