D djac skrev:
Att försöka relativisera Putins agerande är häpnadsväckande, mer än häpnadsväckande, är du inspirerad av centraleuropa?
Alla visste ju vad Putin går för.
Ingen gjorde något efter annekteringen av Krim 2014 Obs år 2014!
https://en.wikipedia.org/wiki/Annexation_of_Crimea_by_the_Russian_Federation
Angela Merkel fick sin fossilgas som behövdes för Energiewende.

Men nu får histrorieskrivarna ta itu med det här och vi måste få fart på Europa utan "gröna dogmer" om kärnkraft. Hela Europas välfärd riskeras om vi inte tar oss samman.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
P paralun skrev:
Att man helt frivilligt gjorde sig beroende av Putins fossilgas??
Sen var det väl bara en människa som kunde tala förstånd med Putin och det var Angela Merkel och när hon gick i pension så sprack hela "gröna bubblan"... exploderade när arma Ukraina överfölls.

Men nu är det historia och det är bara att blicka framåt precis som man gör i Bryssel, "räddas det som räddas kan" i den här miserabla energiröran.
Ja alltså, Angela Merkel hade väl idén om att handel med Ryssland skulle hålla freden. Jag tror många politiker i Tyskland var djupt investerade i denna idé och hade väldigt svårt att ta till sig faktumet att Ryssland bara såg detta som en svaghet och något de kunde utnyttja.

Men sen är det så många bisarra grejer i Tyskland som gör att man tror att de också var mutade, utpressade eller liknande.

T.ex. faktumet att Greenpeace i Tyskland hade ett energibolag där man hade med naturgas i mixen. Och man marknadsförde det som proWindGas, och proWindGas Vegan.

Dikten överträffar verkligheten, liksom... :D
En text om vindgas, biogas, hållbarhet och klimatskydd. Texten markeras i gult för poängtering.
https://x.com/simonwakter/status/1354736939027587073?s=20

"The company Greenpeace NRG sells a ProWindGas made of 99% fossil methane and less than 1% hydrogen from water electrolysis (2020, 2019 and 2018 data)."
 
Redigerat:
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Ja alltså, Angela Merkel hade väl idén om att handel med Ryssland skulle hålla freden. Jag tror många politiker i Tyskland var djupt investerade i denna idé och hade väldigt svårt att ta till sig faktumet att Ryssland bara såg detta som en svaghet och något de kunde utnyttja.

Men sen är det så många bisarra grejer i Tyskland som gör att man tror att de också var mutade, utpressade eller liknande.

T.ex. faktumet att Greenpeace i Tyskland hade ett energibolag där man hade med naturgas i mixen. Och man marknadsförde det som proWindGas, och proWindGas Vegan.

Dikten överträffar verkligheten, liksom... :D
[bild]
[länk]

"The company Greenpeace NRG sells a ProWindGas made of 99% fossil methane and less than 1% hydrogen from water electrolysis (2020, 2019 and 2018 data)."
Jo Angela Merkel har gjort enstaka intervjuer efter sin pension och här är en artikel
https://www.politico.eu/article/ang...could-do-about-vladimir-putin-russia-ukraine/

Sen spelar det ingen roll att "grotta" i detta och det spiller bara viktig tid samt att Tyskland direkt går i försvarsposition med ännu mer förvecklingar. Så tolkar jag läget i Bryssel och det viktiga nu är att få fart på Europa och Tyskland får gå sin väg och vi följer Frankrikes kärnkraftsväg.
 
K krfsm skrev:
LRF vill att alla kraftledningar ska grävas ner...
Se där. Den debattartikeln hade jag missat. Ja vi får väl föra in att LRF (eller i alla fall delar därav) menar att SvK skall utreda nedgrävning av kablar.

Problemet med det är att det är klart dyrare. Här i Stockholm går det fortfarande luftledningar över potentiell villamark. Som skulle kunna säljas för stora belopp om kraftledningen grävdes ned någon annanstans.
Sedan sägs det att de håller kortare tid. Vet inte riktigt varför.

Men LRF tänker väl inte betala. Utan tänker att någon annan skall betala.
 
P paralun skrev:
Jovisst så flyttar man fabriker och det mest "tragikomiska" är väl Tysklands solcellsfabrik
Ja den fabriken är väl den som nämnts nyligen i tråden. Men varför är det tragikomiskt. Ser inte logiken här.

För just Tyskland är det väl så pass utbyggt att de mest blir replacement. Och installationerna är så nya att det dröjer 25 år innan det blir hyggliga volymer.

Och är det då stor potential i USA så är det väl där man skall vara. Då kan man kanske ses som amerikanskt bolag av alla stolliga nationalister.
 
J JockeHX skrev:
Vet du vad, jag undrar vad du har för agenda egentligen.
Vilka är det som har en agenda. Jo, desinformatörer. Och här avslöjar du dig som en sådan.

Som jag skrev, jag lutar mig mot data. Det jag skriver går att verifiera. Var och en kan fråga sig vad en sådan har för agenda.

Och gärna fråga sig vad de som invänder mot data från verkligheten har för agenda.

J JockeHX skrev:
[länk]
Den här artikeln är från sept 2021, nästan ett halvår innan invasionen.
Har du något data som ger stöd för påståendena?

Och gällde detta bara den pipeline som går genom Ukraina?
Hur flödar gasen i de övriga?
Var står det?

Det blir i stort sett bara blinda påståenden.

Ryssland har haft stora problem med den pipeline som går just genom Ukraina. 2014 lackade Gazprom ur och stoppade gasflödet. Ukraina snodde gas och pyntade inte.

Det är väl ungefär 99% sannolikhet att det är precis samma som ligger bakom din länk.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/gazprom-levererar-endast-forbetald-gas-6774139
"Ukrainas totala gasskuld uppgår enligt Gazprom till 4,458 miljarder dollar."
Och det är en del. Inget man skänker bort.

https://www.realtid.se/telegram/gazprom-fortsatter-med-sina-gasleveranser-till-europa-genom-ukraina/
Den ryska gasförsörjningen till Europa genom Ukraina fortsätter som vanligt, enligt ett uttalande från gasjätten Gazprom. Det rapporterar Reuters.

Leveranserna uppges vara i nivå med vad som efterfrågas i Europa. Under måndagen
handlade det om 104,7 miljoner kubikmeter av gas, enligt Gazprom.
Och hur väl stämmer detta med svamlet om att Gazprom inte skulle leverera.
D djac skrev:
Beundransvärt att du orkar
Kollega?

J JockeHX skrev:
Det är helt bisarrt att se någon försöka försköna Rysslands agerande mot oss.
Har du den uppfattningen så sluta med det då.

Du skulle kunna prova att hålla dig till fakta istället.
 
Så du litar mer på Ryssarna än Tyskarna i den frågan?
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 2 till
  • Laddar…
FG FG skrev:
[länk]
Ögnade igenom den, men såg inte att man ställde några kommunpolitiker till svars för att ha stoppat ny elproduktion.
Borde man ha gjort kan jag tycka.
 
Z Zodde skrev:
Du får gärna ha vilken åsikt du vill
Tack. Den dagen jag ger uttryck för en åsikt skall jag ha det i åtanke.
Z Zodde skrev:
men det du claimar har inte stöd hos några marknadsdeltagare öht.
Och jag bryr mig inte om deras fantasier. Varför skulle jag det?

Har du frågat svammelmakarna om deras uppfattning om vad exportstoppet i Freeport har för inverkan på priset på naturgas?

Varför exploderade priset på LNG samtidigt som LNG-anläggning exploderade?
Vad har dom för svar på det?
Eller har dom inga svar?

Och om vi håller oss till din formulering "marknadsdeltagarna" så lär dom ju vara synnerligen medvetna. Så frågan är vad det är för tomte som du har lyssnat på. Verkar ju inte vara någon som vet vad som händer på marknaden i alla fall.

Z Zodde skrev:
Du drar fel slutsatser från prisdata. Tex att Asien drog upp Europas gaspris.
Är faktiskt väldigt enkelt att observera.
Och till din fasa har marknadsdeltagare och analytiker kommenterat saken. Där dom med stigande förvåning noterade att asiaterna bara fortsatte och handla obekymrade över den stigande prisnivån.

Det var inte bara naturgas som handlades upp.

Z Zodde skrev:
Alla som handlat på internationella marknader (jag har 30+ år på olika deskar) vet att Asien marknaderna. (Råvaru, valuta, räntor, equities) öppnar ett antal timmar FÖRE Europa.
So what? Laggen var inte timmar.

Z Zodde skrev:
Sker något under helg eller efter Europa har stängt så svarar självklart Asien marknaderna först helt enkelt pga de öppnar först.
Du har uppenbarligen inte kollat fakta.
Z Zodde skrev:
Att Asiens gaspris på något sätt skulle styra Europas är fel. Länka gärna till var detta claimas (och INTE med prisdata som du uppenbarligen tolkar fel)
Nu säger du indirekt att du inte har någon som helst erfarenhet av handel alls.

Var och en kan ställa sig frågan: om säljare av LNG får mer betalt på JKM i asien än TTF i Europa, vart går leveranserna?

Zodde säger att priset spelar ingen roll. producenterna kommer gladeligen sälja för halva priset på TTF.

daVinci säger att om köparna på TTF vill ha några leveranser är det bara att pynta mer.

Och så får var och en grunna över vem som kan ha rätt.

(Henry Hubb hängde dock inte med upp. Av förklarliga skäl. Och producenterna i USA lär ha svurit ve och förbannelse över det).
 
D daVinci skrev:
Tack. Den dagen jag ger uttryck för en åsikt skall jag ha det i åtanke.

Och jag bryr mig inte om deras fantasier. Varför skulle jag det?

Har du frågat svammelmakarna om deras uppfattning om vad exportstoppet i Freeport har för inverkan på priset på naturgas?

Varför exploderade priset på LNG samtidigt som LNG-anläggning exploderade?
Vad har dom för svar på det?
Eller har dom inga svar?

Och om vi håller oss till din formulering "marknadsdeltagarna" så lär dom ju vara synnerligen medvetna. Så frågan är vad det är för tomte som du har lyssnat på. Verkar ju inte vara någon som vet vad som händer på marknaden i alla fall.


Är faktiskt väldigt enkelt att observera.
Och till din fasa har marknadsdeltagare och analytiker kommenterat saken. Där dom med stigande förvåning noterade att asiaterna bara fortsatte och handla obekymrade över den stigande prisnivån.

Det var inte bara naturgas som handlades upp.


So what? Laggen var inte timmar.


Du har uppenbarligen inte kollat fakta.

Nu säger du indirekt att du inte har någon som helst erfarenhet av handel alls.

Var och en kan ställa sig frågan: om säljare av LNG får mer betalt på JKM i asien än TTF i Europa, vart går leveranserna?

Zodde säger att priset spelar ingen roll. producenterna kommer gladeligen sälja för halva priset på TTF.

daVinci säger att om köparna på TTF vill ha några leveranser är det bara att pynta mer.

Och så får var och en grunna över vem som kan ha rätt.

(Henry Hubb hängde dock inte med upp. Av förklarliga skäl. Och producenterna i USA lär ha svurit ve och förbannelse över det).
Du snackar om en explosion som skedde då gaspriset redan 5 dubblats. Knappast denna explosion som fick elpriset att stiga ett år tidigare.

Att du skiter i vad de som dagligen handlar råvaror anser slår bara tillbaka på dig själv.
Är säker på att du läxar upp läkaren också när han ger dig en diagnos…

Du klarade inte av att länka til nån analytiker som håller med dig?🤔
Vad kan det bero på…??
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Ja alltså, Angela Merkel hade väl idén om att handel med Ryssland skulle hålla freden. Jag tror många politiker i Tyskland var djupt investerade i denna idé och hade väldigt svårt att ta till sig faktumet att Ryssland bara såg detta som en svaghet och något de kunde utnyttja.
Ja, så var det. Dock visade verkligheten att Ryssland och flera andra länder inte har någon vidare förmåga till marknadsekonomin.
Nu ger dom upp står del av handeln och hamnar i beroende av Kina och Indien. Ryssland behöver ju sälja gas och olja för att överleva. Det är ekonomiskt vansinne som Ryssland håller på med. Dom är lika stolliga som de som förordar hyresreglering förmögenhetsskatt och fastighetsskatt. Det är svårt självskadebeteende. Det kommer visa sig.

Men förklaringen är antagligen att Ryssland har misslyckats med att bli marknadsekonomi. Det är bara titta på deras BNP/Capita på 2000-talet. Och då blir det som argentinska militärjuntan som ockuperade Falklandsöarna. Vilket ju enade folket bakom juntan. (Folket är inte så smarta om man säger så).
Ledare av den här kalibern offrar lite vad som helst för att sitta kvar. (Trump är lite åt det här hållet).

Slut på utvikning.

Tja, till sist kommer det bli stopp i leveranserna av olja och gas från Ryssland. Och i Europa kommer man klara sig bra utan de. Nu ligger priset på LNG på ca 27 öre/kWh. Det är inte dödande.

Vill man bli än mindre störkänslig så bygger men mer naturgaslager. Med större buffert är man mindre känslig för variationer. De lagren kan med fördel byggas så att de klarar vätgas också.
Uniper har provat att mata in vätgas i naturgaspipelines. Med gott resultat vad jag förstår. Så det verkar som man kan återanvända infrastrukturen för naturgas för vätgas.
 
K karlmb skrev:
Pellets.
Javisst! Men det är väl enklare och billigare att lagra kluven ved som tål att vara utomhus i åtminstånde 10 år om den är täckt med en plåt.
 
F fribygg skrev:
Javisst! Men det är väl enklare och billigare att lagra kluven ved som tål att vara utomhus i åtminstånde 10 år om den är täckt med en plåt.
Billigare helt klart. Men inte.så lätt att automatisera.
 
Jo kort om gas så är det då så illa att det inte finns några sanktioner mot rysk fossilgas och LNG.

En av de mer rabiata gröna inom EU finns då i Belgien och deras energiminister, Tinne Van der Straeten och hon kan tänka sig att man inte blockerar rysk fossilgas. " den gröna energimisären"....

Översatt till svenska
https://www-euractiv-com.translate....l=auto&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=wapp
 
P paralun skrev:
Jo kort om gas så är det då så illa att det inte finns några sanktioner mot rysk fossilgas och LNG.

En av de mer rabiata gröna inom EU finns då i Belgien och deras energiminister, Tinne Van der Straeten och hon kan tänka sig att man inte blockerar rysk fossilgas. " den gröna energimisären"....

Översatt till svenska
[länk]
Så är det ju. När EU ordnade ekonomiska sanktioner så ordnade EU samtidigt så att det skulle gå bra att betala för gas.
Sverige köper också lite naturgas. Finns ett nät längst ned i södra Sverige. Och ett LRC-lager i skallenberget. Jag har ett minne av att den gas (eller en del av) som köps kommer från Ryssland. När det uppdagades svarade ansvariga i Sverige att det är enligt avtal.

Le Monde skrev följande i Sept förra året.
Despite the war in Ukraine, Russian natural gas is still flowing to the European Union (EU). More surprisingly, a year and a half after the conflict's outbreak, and even though the Kremlin has considerably reduced pipeline deliveries of "conventional" natural gas, those of liquefied natural gas (LNG) transported by ship are up sharply on pre-war levels.
https://www.lemonde.fr/en/energies/...of-russian-natural-gas-by-sea_6133777_98.html
Så pratat om att importen från Ryssland skulle ha stoppats 2021 finns ingen sanning i. Sådana föreställningar är en kombination av dålig journalistik och kass läsförståelse.

Tyskland har fått sin gas från Yamal pipeline. Den går inte genom Ukraina. Vet inte om det varit några problem där. Men flera pipeline går genom Ukraina. Och där har det varit mycket störningar.
Österrike-Ungern importerar som vanligt tror jag. Och dom måste nog ta från någon pipeline som går genom Ukraina. Men dom har nog fått gas som vanligt verkar det som.

Tidigare tog EU ca 45% av sin gas från Ryssland. Nu verkar det vara nere på 15%. Så en minskning har ju skett och mer import har tagits från andra leverantörer. Norge har maxat sin produktion.

Att EU nu behöver öka naturgasimporten från Ryssland som går med båt indikerar väl att Ukraina ställer till problem med leveranserna till EU genom pipeline. Annars skulle man nog importera via pipeline. Men detta sägs nog inte rakt ut, då det inte är enligt den officiella retoriken. Bara se hur det blir här när jag relaterar prisdata.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.