Snigla Snigla skrev:
alltså, den är igång.. men ger inte värme hela tiden
Funkar termostaten normalt håller golvet nästan konstant temperatur även om själva uppvärmningen slås på och av.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Funkar termostaten normalt håller golvet nästan konstant temperatur även om själva uppvärmningen slås på och av.
Jo den håller temp.. bara att jag har låg temp 😳 håller på o reder ut värmefördelningen hall/badrum.. då badrummet har el-golvvärme och hall vattenburet element från jordvärmepump.. och jag vill inte elda för kråkorna med el!

Golvvärmen har knappt Varit på sedan vi skaffade den.. harhaft en fläkt med ständigt lågt drag i badrummet.. så värme har dragits dit ändå..

Nu när det var hiskeligt kallt stängde jag av den och då började golvvärmen vakna.

Kan ju såklart höja den lite.. medan odlingarna ska gro ..
 
Jiji Jiji skrev:
Vi har termostat på golvvärmen (vattenburen) och ibland är det väl varmare och ibland kallare men det funkar väldigt bra i alla fall. Jag har använt mig av badrumsgolvet i minst fem år och upplever att det snabbar på groningen på tex chili väldigt mkt. Men gror gör det ju ändå. Det är väl mest det att jag gillar att det gror snabbt. 😉
Golvvärmen är utmärkt för odlingarna.. även typ ovan pannan hehe 👍
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Ligger efter. Inget sått ännu. Orkar inte riktigt med alla de där krukorna med bebisar som tar över hela huset i år. Men vill ju ha paprika, chili och purjo. Och kål. Sätter alltid kålen tidigt i nån tro att jag ska hinna så en omgång till då. Men det händer ju inte. 😄
Inte mycket kvar i odlingarna heller nu. En portion brysselkål kanske fortfarande går att skörda.

Råkade köpa ett par hundra tulpanlökar på rea, som faktiskt kom ner i jorden, så ser fram emot att se om de klarat sig.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Foten bättre och ipren-ordinationen, till foten, gav också resultat på ledernas smärtstatus (mindre smärta lite överallt).. så..

Glad tecknad figur med blomma, omgiven av naturillustration och positiv text om lust att köpa blommor och fröer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


😎 Just saying 😎

Ska genast ta mig en titt på vissa rötter och lökar.. och kanske har man förtjänat några nya påsar med fröer (köpte bara 2 förra året, till säsong 2023.. och nu är det ju 2024)
 
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Kontrollerade vitlöken och en av sorterna hade kommit upp en bit. Ni får inget bildbevis tyvärr, eftersom det skulle bli lite kallare igen kupade jag upp lite jord över dem.
Jord, döda växtdelar, knoppande grön planta, vårtecken, natur, nytt liv, trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men en suddig bild på en snödroppe kan jag bidra med.
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
Fiffigt.. återbruk ;)

Gul skolbuss omvandlad till växthus med plantbäddar och genomskinlig takpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
4774 och 8 till
  • Laddar…
Grr.. inte ett enda frö verkar ha grott!
Ingen chili så långt ögat kan nå..

🤬
 
  • Ledsen
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Grr.. inte ett enda frö verkar ha grott!
Ingen chili så långt ögat kan nå..

🤬
Har du lite värme under?
 
Vitlöken
En upphöjd odlingslåda med fuktig jord och nyutsprungna gröna skott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några av de inburade sådderna.
Växthus med unga plantor i krukor, skyddat av nät, intill fönster. Markeringspinnar visar plantors namn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tråget till höger är mina egna frön och de grodde väldigt snabbt och villigt måste jag säga. Trots att jag bara hade sparat frukterna i ett skåp och tog ur fröna inför sådden.


Nu börjar det bli platsbrist i fönstren...
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Unga chili- och paprikaplantor i märkta krukor under tillväxt, odlas inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det hur hemma hos mig. Ingen värme under, fungerar ändå. Olika sorters paprika och chili är det som såtts hittills plus basilika.
 
  • Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
Jag låter mina frön gror på badrumsgolvet (som har golvvärme).
 
Fairlane
Jag lägger lite bara lite såjord i såkrukorna, vattnar och petar ner fröna. Sen har jag belysning, men ingen värme. Fungerar helt ok för mig.
Basilika sår jag i större krukor där jag har vanlig plantjord med leka i botten, sen lite såjord på toppen. Samma där, ingen värme, bara ljus och det börjar titta upp lite grönt inom en vecka.
 
Jiji Jiji skrev:
Har du lite värme under?
jo, men det ville sig inte..
får väl skörda chili till jul ist o så om (köpa nya fröer) 🤔
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag lägger lite bara lite såjord i såkrukorna, vattnar och petar ner fröna. Sen har jag belysning, men ingen värme. Fungerar helt ok för mig.
Basilika sår jag i större krukor där jag har vanlig plantjord med leka i botten, sen lite såjord på toppen. Samma där, ingen värme, bara ljus och det börjar titta upp lite grönt inom en vecka.
Brukar funka både med o utan värme här.. och visst, alla frön tar sig inte alltid! Men jag har aldrig varit med om att INGET frö tar sig.. 😳
 
  • Ledsen
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.