P
Z Zodde skrev:
Räknar bara elpriset, inte skatter.
Elpriset går till producent. Skatt till stat.
Skattehöjningar från 1970 till idag är inte fria marknadens skyldig till …
Det är givetvis självklart El-"marknaden" inte är skyldig till beskattning. Icke desto mindre är det en del av elkonsumentens vardag. Politiken är allestädes närvarande på den icke-fria elmarknaden.

Vilka andra av de av mig uppräknade delarna av priset (och eventuellt ytterligare) är medräknade i jämförelsen?
Z Zodde skrev:
Kablar till utlandet i stabiliserings syfte fanns redan då. Kommersiell import/export tog fart vid avregleringen
Dvs elnätet kunde ibland må bra av hjälp utifrån, men ingen elhandel pågick via de kablarna. Har jag tolkat dig rätt?
 
P pmd skrev:
Tack! En hänvisning till lagens text vore också trevligt.

Hur gjorde du beräkningen som gav 25 kr i skatterabatt?
Lagtexten får du rota fram själv. Jag tittade lite snabbt på energy.gov. Det uppfattade jag som tillräckligt säkert.

Sedan får jag helt backa på skattereduktionen. Det gick lite väl snabbt så jag läste fel. Skatte-reduktionen är klart större.

P pmd skrev:
Ett byte av majoritet i något eller båda av kongressen kamrar, antar jag att du menar. Sen lagen antogs har majoriteten skiftat i representanthuset men såvitt jag vet har inte Inflation Reduction Act ändrats sen dess.
Nja, Trumpen har väl lovat att ta bort sådant. Och subventionera fossila bränslen istället. Så om/när han sätter sig i vita huset igen så lär det väl ryka med tiden. Så skatterabatten är inget som man kan luta sig mot när det gäller etablering av fabrik.

Räcker med regeringsskifte i Sverige också. När datacentren etablerade sig här så fick dom klassas som större industrier och med reducerad elskatt. (Det blir ändå mycket skatt). Men det ändrade vänster V+SD+S på sedan efter valet.
 
P
D Daniel 109 skrev:
I princip ingen alls, men vi är på en marknad där det är mycket vanligare än i Sverige.
Ja, det är ungefär det som är poängen. Vi får vara med och betala för andra länders dumheter.
 
P
Z Zodde skrev:
Sannolikt någonstans i Sverige.
SE4 SE3 SE2. Kan också komma från NO1 via SE3
Det är sålunda lite missvisande att påstå att SE4 är det område som exporterar mest ut från Sverige.
Transit kan väl ändå inte räknas som export? Den tas ju ut av motsvarande import.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Du sitter som sagt på bevis/förklarings-bördan. Och du har hittills levererat inget.
Johodå. Jag har (mot bättre vetande) svarat på din fråga om svenska riksdagsbeslut och stillastående franska kärnkraftverk.
 
P
D daVinci skrev:
Vid det här laget så lär ju de flesta ana att det inte finns några grunder. Utan påståendet är grundlöst.
Nu känns det lite luddigt. Vilket påstående syftar du på?
Jag svarade på din fråga om franska stillastående kärnkraftverk. Har du fler frågor?
 
D Daniel 109 skrev:
Det Danmark klagade på var att de inte fick köpa el till Svenskt pris. Inte att Sverige hade ett enhetligt elpris. Vad jag vet har inte Tyskland exportbegränsningar.
https://www.statista.com/statistics/1331853/electricity-imports-exports-germany/
Grafen visar export och import för Tyskland. Svart kurva är export.
Vill minnas att det var 2013 som den stora nedstängningen av kärnkraft skedde där. Den som ser det i kurvorna får gärna berätta hur.

2022 - 2023, som inte är med i grafen, var stora nettoexportår för Tyskland. Dom skulle ju hålla Frankrike under armarna.

De som yrar om att Tyskland behöver importera från Sverige är väldigt mycket bortkopplade från verkligheten.
 
P pmd skrev:
Nu känns det lite luddigt. Vilket påstående syftar du på?
Jag svarade på din fråga om franska stillastående kärnkraftverk. Har du fler frågor?
Jo du skrev "Jag gillar inte att min levnadsstandard har sjunkit pga korkade energipolitiska beslut i riksdagen."

Och då bad jag dig visa vilket riksdagsbeslut som bestämt att stora mängder franska kärnreaktorer skall vara trasiga. Ty det är det som drivit upp din elräkning.
 
P pmd skrev:
Svenska kraftnät är ett statligt verk. Det kanske säger en del?
Så är det men det man får säga till deras försvar är att andra delar av staten obstruerar för dom är dom vill fram med sina ledningsgator.
 
D daVinci skrev:
[länk]
Grafen visar export och import för Tyskland. Svart kurva är export.
Vill minnas att det var 2013 som den stora nedstängningen av kärnkraft skedde där. Den som ser det i kurvorna får gärna berätta hur.

2022 - 2023, som inte är med i grafen, var stora nettoexportår för Tyskland. Dom skulle ju hålla Frankrike under armarna.

De som yrar om att Tyskland behöver importera från Sverige är väldigt mycket bortkopplade från verkligheten.
Det stängdes inga kärnkraftverk i Tyskland under 2013. Däremot stängdes många under 2011. (Under andra halvan av året.)

Och tittar man i grafen du länkar till så sticker 2011 onekligen ut...
 
P
D daVinci skrev:
Lagtexten får du rota fram själv. Jag tittade lite snabbt på energy.gov. Det uppfattade jag som tillräckligt säkert.

Sedan får jag helt backa på skattereduktionen. Det gick lite väl snabbt så jag läste fel. Skatte-reduktionen är klart större.
OK, inget konkret svar, alltså?
D daVinci skrev:
Nja, Trumpen har väl lovat att ta bort sådant. Och subventionera fossila bränslen istället. Så om/när han sätter sig i vita huset igen så lär det väl ryka med tiden. Så skatterabatten är inget som man kan luta sig mot när det gäller etablering av fabrik.
Presidenten i USA är inte enväldig. Kongressen stiftar lagarna. Presidenten kan komma med lagförslag till kongressen, men det är kongressen som behandlar sådana förslag, eventuellt modifierar dem, och sen beslutar.

Presidenten godkänner eller förkastar lagar, men om presidenten inte godkänner en lag (presidential veto) kan kongressen köra över presidenten med två tredjedels majoritet. Notera att det alltså finns en inbyggd tröghet i systemet vilket kan förhindra förhastade lagändringar, men som inte kan stoppa en lag som en stor majoritet av de folkvalda vill införa.
 
P
D daVinci skrev:
Jo du skrev "Jag gillar inte att min levnadsstandard har sjunkit pga korkade energipolitiska beslut i riksdagen."

Och då bad jag dig visa vilket riksdagsbeslut som bestämt att stora mängder franska kärnreaktorer skall vara trasiga. Ty det är det som drivit upp din elräkning.
Non sequiteur. Den frågan har jag redan svarat på. Nästa fråga?
 
D daVinci skrev:
Så är det men det man får säga till deras försvar är att andra delar av staten obstruerar för dom är dom vill fram med sina ledningsgator.
Främst är det väl privata skogsägare och deras intresseföreningar? De är ju de som vill att alla kraftledningar ska grävas ner, så att nätet blir dyrt och dåligt.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Saken var den att man beslöt att stänga den av ekonomiska skäl.
Det var väl femtekolonnaren i Vattenfalls styrelse som såg till att Vattenfall bestämde att det var olönsamt att fortsätta att driva R1?
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D daVinci skrev:
Jag målar inte upp något. Jag refererar till prisdata.
Det jag skriver går att verifiera för den som så önskar.

Nästa steg är att du hävdar att prisdata på JKM, TTH, och Nordpool är falska. Det är vad som behövs för fortsatt förnekelse.

[länk]
Detta har knappt nämnts i svensk dum-media. Men är ju mycket berört i utländsk media och alla som arbetar med energi lär ju känna till det och konsekvenserna.

Hur mycket har dina marknadskunniga analytiker talat om detta och vilka konsekvenser har dom beskrivit.

[länk]
Den här skrev strax efter explosionen. Där nämns bl a Frankrike och Holland som stora importörer från Freeport.
Det var väl någonstans du skrev att elpriset faktiskt skenade innan kriget i Ukraina bröt ut, och att det därför inte skulle finnas samband. (jag orkar inte leta efter var du skrev detta).
Och det är både sant och inte sant.
Det enda sanna är att första pristoppen skedde ca 1/2 år innan krigsutbrottet.
Att det inte skulle finnas samband är dock fel.
Det var en rad krångligheter från ryska Gazprom som orsakade höga gaspriser = höga elpriser.
Och såhär i backspegeln inser man ju att det var Putins sätt att sådär ett halvår innan han körde igång kriget ville visa och varna Europeiska länder för vilket energivapen som ryssland hade i sin hand.

Det finns hur mycket som helst att läsa, från den tiden, här kommer några låsta artiklar från SvD (som har en rätt OK sökfunktion - därför svd)
https://www.svd.se/a/EaR08P/gastrycket-vrids-at-katastrofvinter-hotar
https://www.svd.se/a/1n1mgl/tysk-ilska-mot-usa-s-gashot-ingen-dikterar-var-politik
https://www.svd.se/a/dnGeQJ/varning-for-stora-elavbrott-i-europa
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.