D Daniel 109 skrev:
Det Danmark klagade på var att de inte fick köpa el till Svenskt pris. Inte att Sverige hade ett enhetligt elpris. Vad jag vet har inte Tyskland exportbegränsningar.
Jag skrev inte om vad danmark klagade på, utan bara konsekvensen av deras klagande.

Tyskland har stora begränsningar internt i landet, framförallt mellan södra och norra delen.
 
P
D daVinci skrev:
45X MPTC och det dras av på federal företagsskatt.
Tack! En hänvisning till lagens text vore också trevligt.

Hur gjorde du beräkningen som gav 25 kr i skatterabatt?
D daVinci skrev:
Ett byte i Washington kan stryka bort avdragen på en gång.
Ett byte av majoritet i något eller båda av kongressen kamrar, antar jag att du menar. Sen lagen antogs har majoriteten skiftat i representanthuset men såvitt jag vet har inte Inflation Reduction Act ändrats sen dess.
 
J JockeHX skrev:
Jag skrev inte om vad danmark klagade på, utan bara konsekvensen av deras klagande.

Tyskland har stora begränsningar internt i landet, framförallt mellan södra och norra delen.
Jag tolkade det som att du drog felaktiga paralleller.
 
P
Z Zodde skrev:
Ändå är det SE4 som är det området som exporterar mest UT av Sverige.
Var produceras elektriciteten som går på export från SE4?
 
P pmd skrev:
Var produceras elektriciteten som går på export från SE4?
Sannolikt någonstans i Sverige.
SE4 SE3 SE2. Kan också komma från NO1 via SE3
 
P
D daVinci skrev:
Du har påstått. Du har bevisbördan. Nu har jag synat och än så länge är det helt tomt.
OK, har svenska elproducenter anslutit sig till en (nord)europeisk elmarknad av sig själva? Har vi så mycket laissez-faire-kapitalism i Sverige att staten inte lägger sig i sånt?

Har svenska kärnkraftverk lagt ner sig själva utan politisk inblandning? Hade vi aldrig någon kärnkraftsomröstning 1980?
Beslutade aldrig riksdagen, efter den icke-existerande folkomröstningen, att alla kärnkraftverk skulle vara nedlagda 2010?

Jag kan uppenbarligen ingenting om det här så du får upplysa mig.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Jag känner inte till några fler älvar som kan exploateras och tror därför att fler reaktorer är det lämpligaste för Sverige.
De fyra stora outbyggda älvarna har en potential att generera 14 TWh per år. (Det är möjligt att det finns andra uppskattningar; det här är den jag minns).

En utbyggnad är ett riksdagsbeslut bort. Politik är att vilja, sa Olof Palme.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad jag vet har inte Tyskland exportbegränsningar.
pacman42 pacman42 skrev:
Om Tyskland har samma problem så bör resultatet bli detsamma. Har de inte samma problem så står det skrivet i stjärnorna...
Tyskland har förvisso inte exportbegränsningar. Snarare tvärt om i att de ser till att kringliggande nät får leverera mer el än avtalat, för att tyskarna låtsas att deras eget nät som knappt hänger ihop har oändlig överföringskapacitet.
 
P
D daVinci skrev:
Jag kan tycka att det är väldigt anmärkningsvärt att rapporteringen i media så drastiskt skiljer från verkligheten.
Det är helt normalt. Alla som är insatta i ett ämne brukar sucka och stöna över medias behandling av ärendet. :)
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Mycket mer problem att modernisera kärnkraft. Och det är därför man lägger med skrotet. De gamla är dessutom behäftade med dåliga lösningar, där det finns bättre nu.
Här borde kanske någon göra en kalkyl på vad det kostar att underhålla och modernisera existerande kärnkraftverk och jämföra med avskrivningskostnaden för ett nytt. Är det gjort nånstans?
D daVinci skrev:
OL3 tog nog 25 år från beslut till drift. Och det är en del tid.
Av det lär vi oss att man inte ska bygga kärnkraftverk i samarbete med fransmän. :)
 
P pmd skrev:
Jag kan uppenbarligen ingenting om det här så du får upplysa mig.
Du sitter som sagt på bevis/förklarings-bördan. Och du har hittills levererat inget.

Nu ställer du mig en mängd frågor. Och det är inte det som är ditt jobb när det gäller att redogöra för grunderna bakom ditt påstående.

Vid det här laget så lär ju de flesta ana att det inte finns några grunder. Utan påståendet är grundlöst.
 
P
Z Zodde skrev:
Det är SVK som i decennier varit för sega i att bygga ut inhemsk infrastruktur.
Svenska kraftnät är ett statligt verk. Det kanske säger en del?
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jodå, men från lilla Svärje har vi inget att skämmas för, bara att elda på :=)
Så länge vi inte importerar fulel från Tyskland och Polen, ja. 😜
 
P
D djac skrev:
Vad är dum-media, och vad är isf smart-media, om det nu finns?
SmartMedia ser ut så här:

Två lagringskort: ett SD-kort och ett äldre SmartMedia-kort, med kapacitetsindikeringar på 2 GB respektive 8 MB.
 
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
För att de tror att vindkraften gör det. Det finns inte mycket stöd för att det faktiskt är så.
Fastighetsvärden påverkas ofta av vad potentiella köpare och befintliga ägare tror om värden.
 
  • Gilla
OMathson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.