D daVinci skrev:
Då verkar dom använda dum-media som primär informationskälla.

Men visst har det bidragit. Främst av att asiater handlade upp det lång innan invasionen i Ukraina. Bara titta på data på JKM och TTF. Och begrunda.


Här kan var och en begrunda priset i Europa. JKM låg föra och Europa laggade efter i uppgången.
2021 var det priser på naturgas som drev upp elpriset. Men sedan tog slukarhålet frankrike över.

[länk]
Här kan man se hur priset ökade med början på våren 2021. och vid slutet på 2021 (innan invasionen) var det långt över normalt.

Sedan kan man se hur det hoppar till i slutet på Feb 2022 vid invasionen. För att sedan falla tillbaka.

Sedan drar det iväg som satan när LNG anläggningen i Freeport går i luften. Och det är inte förrän i slutet på 2022 som man börjar ana att Freeport kommer igång igen.
I början på 2023 så är det lägre pris än innan invasionen. Om nu invasionen och kriget låg bakom högt pris på naturgas då borde priset tvärtom vara högre 2023, i och med att Gazprom levererar mindre till Europa.. Logiken saknas. Svammelnivån på dum-media och dum-politiker är däremot på topp.


Problemet för verklighetsförnekarna är att data från Nordpool håller med mig. Och det är det som är facit.

Det visar väldigt tydligt hur Frankrike utgör en pris topp och priset faller med transmission till Frankrike. (Priset avklingar alltså).
Och transmissionen visar att ledningarna är fyllda med effekt som går TILL Frankrike.

Det borde väl gå att begripa att priserna på el i Tyskland, Holland, Belgien, UK går upp när Frankrike importerar allt som går. Och därmed går priset upp i södra Norge och Danmark. Och därmed Sverige.

Titta nu när man reparerat skrot-kraftverken. Då är det inte alls så. Och vi har inte heller samma höga elpriser. I morgon ligger Frankrike på måttliga 57 öre och Tyskland på 52 öre. Numera är det Polen och UK som är sänkorna. Men mer måttliga sådana. Där UK är på 69 öre och Polen på 71.
För ett år sedan låg Frankrike på 204 öre. Viss skillnad.


Rekommendation till alla: Titta vilka i media som gaggar om att Putin/Ukraina ligger bakom de höga elpriserna vi hade. Lyssna aldrig mer på vad de säger. Utgå från att de har lika mycket fel igen.

Kolla vilka som korrekt pekar ut trasiga reaktorer i Frankrike och en förstörd LNG-anläggning i Freeport. Dom har rätt.
Jag refererar inte till media. Jag förhåller mig till det som analytiker och handlare på de stora bolagens tradingdeskar förmedlar.
Jag läser kontinuerligt marknadsrapporter, pratar emellanåt direkt med handlare (gamla kollegor)
De beskriver en helt annan verklighet än vad du målar upp här.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D
D daVinci skrev:
Då verkar dom använda dum-media som primär informationskälla.
Vad är dum-media, och vad är isf smart-media, om det nu finns?
 
D djac skrev:
Vad är dum-media, och vad är isf smart-media, om det nu finns?
Dum-media är de som bara okritisk förmedlar rena osanningar.

De som söker sanning och skriver den är inte dum-media.
 
Z Zodde skrev:
Jag refererar inte till media. Jag förhåller mig till det som analytiker och handlare på de stora bolagens tradingdeskar förmedlar.
Jag läser kontinuerligt marknadsrapporter, pratar emellanåt direkt med handlare (gamla kollegor)
De beskriver en helt annan verklighet än vad du målar upp här.
Jag målar inte upp något. Jag refererar till prisdata.
Det jag skriver går att verifiera för den som så önskar.

Nästa steg är att du hävdar att prisdata på JKM, TTH, och Nordpool är falska. Det är vad som behövs för fortsatt förnekelse.

https://www.reuters.com/business/en...meline-texas-export-plant-restart-2022-11-15/
Detta har knappt nämnts i svensk dum-media. Men är ju mycket berört i utländsk media och alla som arbetar med energi lär ju känna till det och konsekvenserna.

Hur mycket har dina marknadskunniga analytiker talat om detta och vilka konsekvenser har dom beskrivit.

https://www.theguardian.com/us-news...plant-explosion-freeport-lng-shortages-europe
Den här skrev strax efter explosionen. Där nämns bl a Frankrike och Holland som stora importörer från Freeport.
 
Redigerat:
F fribygg skrev:
Lagring av energi för uppvärmning kan mycket väl ske i vedform. Flis eller pellets kan vara lämpligare till kraftvärmeverk.
Man kan enkelt driva en förbränningsmotor med ved, det gjorde man redan på 40-talet..
Så bil,båt,generator m.m. kan drivas på ved.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jag målar inte upp något. Jag refererar till prisdata.
Det jag skriver går att verifiera för den som så önskar.

Nästa steg är att du hävdar att prisdata på JKM, TTH, och Nordpool är falska. Det är vad som behövs för fortsatt förnekelse.

[länk]
Detta har knappt nämnts i svensk dum-media. Men är ju mycket berört i utländsk media och alla som arbetar med energi lär ju känna till det och konsekvenserna.

Hur mycket har dina marknadskunniga analytiker talat om detta och vilka konsekvenser har dom beskrivit.

[länk]
Den här skrev strax efter explosionen. Där nämns bl a Frankrike och Holland som stora importörer från Freeport.
Prisdata är självklart inte fel, det är din tolkning av den som är helt galen.
Jag har ingen anledning att misstro vad gamla kollegor på någon av de största producenternas tradingdeskar berättar. De har elhandel som yrke, vem är bättre skickad än dom å förstå vad som sker?
Det är dessutom helt i linje med marknadens verklighetsbeskrivning. (Och Branchorganisationen i Sverige som jag länkade till)

Din teori går stick i stäv med gängse uppfattning. (länka gärna nån analys om det är nån mer än dig som tänker liknande)
När du dessutom börjar prata om dum-media, hur allmänheten blir vilseledd och är inne på konspirationsteorier, ja då tackar jag för mig.


För övrigt skedde explosionen i USA sommaren 2022. Gaspriset steg från 25EUR sommaren 2021 till 150EUR feb 2022, alltså många månader INNAN det du länkade till skedde...
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Felet du gör i ditt resonemang är att jämföra bidrag från intermittent kraft med baskraft, de är väsensskilda vad gäller systemnytta och därmed måste man värdera dessa kraftslag olika.

Till detta ska läggas betydande miljöbekymmer med vindkraft vilket är anledningen att folk inte kan acceptera detta i närhet till där man bor och där man vill spendera sin fritid. Det finns anledningar att medborgare protesterar mot vindkraftsparker som skjuter fastighetsvärden och livsmiljöer i sank.
För att de tror att vindkraften gör det. Det finns inte mycket stöd för att det faktiskt är så.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Prisdata är självklart inte fel, det är din tolkning av den som är helt galen.
Jag har ingen anledning att misstro vad gamla kollegor på någon av de största producenternas tradingdeskar berättar. De har elhandel som yrke, vem är bättre skickad än dom å förstå vad som sker?
Det är dessutom helt i linje med marknadens verklighetsbeskrivning. (Och Branchorganisationen i Sverige som jag länkade till)

Din teori går stick i stäv med gängse uppfattning. (länka gärna nån analys om det är nån mer än dig som tänker liknande)
När du dessutom börjar prata om dum-media, hur allmänheten blir vilseledd och är inne på konspirationsteorier, ja då tackar jag för mig.


För övrigt skedde explosionen i USA sommaren 2022. Gaspriset steg från 25EUR sommaren 2021 till 150EUR feb 2022, alltså många månader INNAN det du länkade till skedde...
Davincis egna teorier går före alla andras, inkl experter, media (dum-media som han kallar det) osv.
 
D daVinci skrev:
Dum-media är de som bara okritisk förmedlar rena osanningar.

De som söker sanning och skriver den är inte dum-media.
Visst är de ofta ute och cyklar, men det tycks du också vara. Du tittar bara på datum och pris. Inte alls på vad som hände under perioden.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Dum-media är de som bara okritisk förmedlar rena osanningar.

De som söker sanning och skriver den är inte dum-media.
Du menar de som förmedlar "fake news" kanske? Ett ganska belastat begrepp får man nog säga... idag helt förknippat med vissa amerikanska politiker främst.
D Daniel 109 skrev:
För att de tror att vindkraften gör det. Det finns inte mycket stöd för att det faktiskt är så.
Det finns mängder med rapporter om just detta med försämrade livsmiljöer och förstörda fastighetsvärden, om det var detta din kommentar avsåg. Mycket av detta döljer sig tyvärr bakom betalväggar till diverse lokaltidningar men japp, finns åtskilligt för den som väljer att se denna mörka sida av vindkraften.
 
Det mesta jag sett handlar mer om farhågor än att det faktiskt händer.
 
D Daniel 109 skrev:
För att de tror att vindkraften gör det. Det finns inte mycket stöd för att det faktiskt är så.
Vindkraftverk bidrar med ett förbaskat oönskat buller på sina ställen hur gärna storstadsbor än försöker hävda dess icke existens. Är själv involverad i ett kommunalt ärende gällande detta med vindkraftpark flertalet kilometer bort som orsakar obehag för flera bybor. Testa att leva i ett hem med 12-37hz buller som inte går att isolera bort så inser du kanske att man ärligt funderar på att rocka loss med en skärbrännare när ingen tittar.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Jag har testat att bo då utan att märka av några problem. Man kan höra dem på det avståndet under vissa vindförhållanden. Men i allmänhet stör de inte alls. Det är min erfarenhet av den situation du beskriver.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ska man som privatperson lagra energi för att värma bostaden är en vanlig vedtrave billigare, då har man energin långtidslagrad och lätttillgänglig när elpriset är för högt för att använda el till uppvärmningen.

På sikt kanske storskalig långtidslagring av el blir möjlig och ekonomiskt lönsam, men det är inget jag vill satsa mina penningar på.
Pellets.
 
D Dayangel skrev:
Vindkraftverk bidrar med ett förbaskat oönskat buller på sina ställen hur gärna storstadsbor än försöker hävda dess icke existens. Är själv involverad i ett kommunalt ärende gällande detta med vindkraftpark flertalet kilometer bort som orsakar obehag för flera bybor. Testa att leva i ett hem med 12-37hz buller som inte går att isolera bort så inser du kanske att man ärligt funderar på att rocka loss med en skärbrännare när ingen tittar.
I tillägg till bullret kommer även detta med skuggning från fläktbladen som driver folk till vansinne när det blinkar till inne i huset ideligen vid lågt stående sol. Även blinkande ljus nattetid från industrilandskapet som ersatt naturen runt omkring. Folk försöker givetvis flytta men fastigheterna blir extremt svårsålda, värdet går i botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.