useless useless skrev:
Om man låter luckan stå öppen ryker den in... Sen står det ju i anvisningarna att man ska elda med stängd lucka och reglera draget med spjällen, så varför ska man då aldrig röra spjällen enligt dig?
Luckorna öppna 2-3 cm i mitten och det ryker inte in hos oss, men påverkas av "hus", ventilation, etc, som jag noterade.
Och i vårt fall behöver man inte ändra spjällen, över 25 års erfarehet.😉 styr det utifrån vilken ved och mängd i inlägg.
Man får lära sig hur en kamin fungerar i praktiken i huset den finns.
 
"Ryker in" är kanske lite överdrivet... Men det luktar rök i rummet och eftersom brasan tar sig lika bra med stängda dörrar så stänger jag dom direkt efter att jag har tänt (och öppnar spjällen fullt). Sen drar jag ner spjällen succesivt till kanske 30% när andra inlägget har tagit sig ordentligt och kaminen är varm.
 
Vi har en sexpipig murstock med tre frånluftskanaler som används och blir aldrig helt nedkyld, luktar aldrig rök i rummet med kamin.
 
useless useless skrev:
"Ryker in" är kanske lite överdrivet... Men det luktar rök i rummet och eftersom brasan tar sig lika bra med stängda dörrar så stänger jag dom direkt efter att jag har tänt (och öppnar spjällen fullt). Sen drar jag ner spjällen succesivt till kanske 30% när andra inlägget har tagit sig ordentligt och kaminen är varm.
kan lukta rök i rummet hos oss också, om man öppnar under full drift. Vad har du för kamin/kassett?
 
A AndersS skrev:
Vi har en sexpipig murstock med tre frånluftskanaler som används och blir aldrig helt nedkyld, luktar aldrig rök i rummet med kamin.
Skulle du kunna elda med helt öppen lucka utan att det luktar?
 
M Mapet890 skrev:
kan lukta rök i rummet hos oss också, om man öppnar under full drift. Vad har du för kamin/kassett?
Keddy SK100 av en tidigare modell med tvådelat glas i luckorna.
 
  • Gilla
Mapet890
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Skulle du kunna elda med helt öppen lucka utan att det luktar?
Vet inte, har inte provat, men när man tänder har man ju helt öppet.
Men som jag noterat måste man utgå från huset och dess ventilation.
I fritidshuset fungerar det på samma sätt men med ett undantag, kör man köksfläkten när man tänder upp kan det ryka in med öppna luckor, här är det enbart en murstock för kamin och kräver lite mera tändved och mjölkkartong.😉
Så varje hus är unikt.
 
M Mapet890 skrev:
Ja precis, jag har en kassett i gjutjärn som står i en gammal öppen spis.
Men jag har funderat en del på det hur hårt den tål att eldas i, det står typ 2,7kg i timmen i manualen om jag minns rätt.
Jag brukar oftast elda lugnt men funderar ändå på hur känsligt det är?
Skorstenen borde tåla, både murad och med slang.
Jag har typ samma, och eldar nog mer. En säck på 6h. Men då är det myseldnong på kvällen. Gillar när det brinner riktigt rejält och känna ordentligt värme.
 
M Mapet890 skrev:
1,5 kg i timmen är ju ingenting, typ 2 klabbar i timmen alltså🤔
Jag har eldat upp ca 300 kg på 3 dagar och eldar ca 12 timmar om dagen i min kamin på 7 kw
 
Lite orelaterat, och beror säkert på vad för kamin man har, men jag får ibland känslan av att vissa eldar ganska länge. Enligt Stockholms brandförsvar ökar risken för brand om man eldar längre än 3-4 timmar i streck, sedan ska eldstaden få svalna lika länge som man eldat. 🔥🔥
 
V vinifera skrev:
Lite orelaterat, och beror säkert på vad för kamin man har, men jag får ibland känslan av att vissa eldar ganska länge. Enligt Stockholms brandförsvar ökar risken för brand om man eldar längre än 3-4 timmar i streck, sedan ska eldstaden få svalna lika länge som man eldat. 🔥🔥
Det här med att man ska elda i 3-4 timmar är bland det konstigaste som florerar i dessa trådar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Hur hårt kan man elda i en murad öppen spis med murad skorsten? Dom borde klara bra mycket mer pn en gjutjärnskamin med rör i skorstenen?
 
Jag känner faktiskt till ett fall med brand efter för hård eldning i kamin. Då var det ett rör som gick genom råspont och alldeles för lite isolering. Men det var nog frågan om en timmes eldning och väldigt hårt. Är de så ska man naturligtvis inte elda alls.

Jag eldra ibland 14 h utan några problem. Sen i äldre kakelugnar tycker jag iaf det är dumt att elda för länge men det är ju mest av hänsyn till kakelugnen, inte direkt akut brandrisk.
 
M Mapet890 skrev:
1,5 kg i timmen är ju ingenting, typ 2 klabbar i timmen alltså🤔
Blir ju lika varmt som en fis.
Det är väl bara att elda tills den glöder
 
K kortis skrev:
Blir ju lika varmt som en fis.
Det är väl bara att elda tills den glöder
Ja visst, jag håller med , den ska vara röd ju 😂
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.