M Mapet890 skrev:
Ja, men jag tycker det är svårt att veta vad som är lagom egentligen, men jag tippar på att jag eldar cirka 2-2,5 kg i timmen, men jag eldar sällan över 3-4 timmar. Har murstock med slang i.
Har du en Keddykassett i gjutjärn är det lugnt. Jag funderar inte på vedvikter utan eldar ungefär som dig. Men har murstock och murad kåpa över med galler så jag vill gärna få den ljummen.
En plåtkamin kan säkert vara känsligare.
 
A AndersS skrev:
Har du en Keddykassett i gjutjärn är det lugnt. Jag funderar inte på vedvikter utan eldar ungefär som dig. Men har murstock och murad kåpa över med galler så jag vill gärna få den ljummen.
En plåtkamin kan säkert vara känsligare.
Ja precis, jag har en kassett i gjutjärn som står i en gammal öppen spis.
Men jag har funderat en del på det hur hårt den tål att eldas i, det står typ 2,7kg i timmen i manualen om jag minns rätt.
Jag brukar oftast elda lugnt men funderar ändå på hur känsligt det är?
Skorstenen borde tåla, både murad och med slang.
 
Det blir väldigt teoretiskt med alla vikter, t.ex. vad eldar du för ved, barr (gran) eller löv (björk)?
Funderade lite, men det blir väl 1,5-2 kg på en timme. Men jag utgår från hur det brinner beroende av vad jag eldar, försöker blanda gran med björk/ek/etc. Så det går på känn utifrån praktisk erfarenhet, många år har det blivit.
 
A AndersS skrev:
Det blir väldigt teoretiskt med alla vikter, t.ex. vad eldar du för ved, barr (gran) eller löv (björk)?
Funderade lite, men det blir väl 1,5-2 kg på en timme. Men jag utgår från hur det brinner beroende av vad jag eldar, försöker blanda gran med björk/ek/etc. Så det går på känn utifrån praktisk erfarenhet, många år har det blivit.
Jag eldar bara Björk, men det blir som du säger man går lite efter hur hårt det brinner, jag eldar inte med fullt drag hela tiden.
 
namnbyte
Är det någon som faktiskt följer detta med max rekommendation?

Vi lägger in så det blir en bra glöd, och fortsätter lägga in när allt blivit en del utav glödbädden. Har aldrig vägt någonting, det som får plats får plats.. Gör inte alla så eller är vi dumma i huvudet? 🤔
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Nä, det är väl det vanliga och så man bör elda generellt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Är det någon som faktiskt följer detta med max rekommendation?

Vi lägger in så det blir en bra glöd, och fortsätter lägga in när allt blivit en del utav glödbädden. Har aldrig vägt någonting, det som får plats får plats.. Gör inte alla så eller är vi dumma i huvudet? 🤔
Ja precis man undrar ju🤔 känns ibland som att gamla eldstäder är tåligare för hård eldning än våran nya insats. Men det kanske inte är så..
 
Var tvungen att leta om jag hade något kvar och hittade denna, Vår första Kedddy 200 (och Kedddy är rättstavat) från -97. Det står t.ex. "aldrig starta en stor brasa i kall kamin" och sedan sedan vid upptändning "Lägg ca 3,5 kg finhuggen torr ved ovanpå", tja det verkar finnas lite marginaler att ta av.😂
Svensk text om instruktioner för korrekt eldning i en gjutjärnskamin, betonar små bränder och effektiv vedanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Var tvungen att leta om jag hade något kvar och hittade denna, Vår första Kedddy 200 (och Kedddy är rättstavat) från -97. Det står t.ex. "aldrig starta en stor brasa i kall kamin" och sedan sedan vid upptändning "Lägg ca 3,5 kg finhuggen torr ved ovanpå", tja det verkar finnas lite marginaler att ta av.😂
[bild]
I bruksanvisningen till våran keddy står det att jag ska tända med en rejäl brasa tändved med fulla spjäll för att snabbt få upp hettan, tvärt emot alltså?😅
 
  • Gilla
Leif So och 1 till
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
I bruksanvisningen till våran keddy står det att jag ska tända med en rejäl brasa tändved med fulla spjäll för att snabbt få upp hettan, tvärt emot alltså?😅
I manualen till min står det något liknande. Har den inte tillgänglig nu, men bl a ska man köra med fullt öppna spjäll tills första inlägget har brunnit klart.
 
useless useless skrev:
I manualen till min står det något liknande. Har den inte tillgänglig nu, men bl a ska man köra med fullt öppna spjäll tills första inlägget har brunnit klart.
Ja precis, inte långsam upphettning.
 
M Mapet890 skrev:
Ja precis, inte långsam upphettning.
Eller så låter du lucka/luckor stå lite öppna tills det brinner för fullt.
Rör aldrig tilluftspjäl, de står alltid öppna 75-80%.
Men det får man pröva sig fram till beroende av kamin och huset.
 
A AndersS skrev:
Eller så låter du lucka/luckor stå lite öppna tills det brinner för fullt.
Rör aldrig tilluftspjäl, de står alltid öppna 75-80%.
Men det får man pröva sig fram till beroende av kamin och huset.
Ja jag brukar luckan vara öppen en liten stund, men det beror på vädret och hur varm veden är.
 
A AndersS skrev:
Rör aldrig tilluftspjäl, de står alltid öppna 75-80%.

Om man låter luckan stå öppen ryker den in... i alla fall för mig. Sen står det ju i anvisningarna att man ska reglera draget med spjällen, så varför ska man då aldrig röra spjällen enligt dig?
 
  • Gilla
jollebolle
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om man låter luckan stå öppen ryker den in... i alla fall för mig. Sen står det ju i anvisningarna att man ska reglera draget med spjällen, så varför ska man då aldrig röra spjällen enligt dig?
Ryker din in om du tänder med luckan öppen? Det gör inte min, men däremot vill den gärna ryka in om man öppnar senare under ”drift”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.