M maria01 skrev:
jag håller med dig jag tycker hela ikea är dyrt idag här dom faktiskt bland dom dyrare på just kök

sverige skulle behöva flera företag som säljer just kök vi har ju många men dom flesta är ju bland dom dyrare
M maria01 skrev:
alla vill ha sin egen still och höjd
Uppenbarligen så slänger alla ut köket det första de gör och dessutom betalar för designkök - då skapas den marknad som konsumenterna vill ha.

Om fler var varsamma med befintligt bestånd och inte krävde egen stil och höjd så skulle ett billigare modulsystem löna sig.

Svårt att både äta kakan och ha den kvar, funkar inte ens i det nyrenoverade designköket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kravet är inte att det ska ingå en stege utan att om säljaren äger en stege som används till huset så ingår den.

Detta är vad jag minns väldigt utförligt diskuterat i andra trådar här på forumet 😅
Nja..
En stege som är avsedd för sotning ingår i köpet eftersom den är till nytta för var och en som använder fastigheten. Men om det är en stege som har ett helt annat användningsområde så kan du inte utgå ifrån att den ingår i köpet.
Säger villaägarna.

Lawline säger såhär:
En lös stege som är särskilt avsedd för annat än rensning av skorsten, som till exempel trimma häck, borde därför inte utgöra byggnadstillbehör. Speciellt eftersom det redan finns en fast stege som är till för sotning av skorstenen.
(Den fasta stegen som avses här sitter på taket och går alltså inte att nå direkt från marken.)

Vad jag sett så har ingen presenterat en dom där detta tagits upp, så det är mest mer eller mindre rimliga antaganden från olika personer med mer eller mindre trovärdighet, men någon konsensus råder inte.
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Uppenbarligen så slänger alla ut köket det första de gör och dessutom betalar för designkök - då skapas den marknad som konsumenterna vill ha.

Om fler var varsamma med befintligt bestånd och inte krävde egen stil och höjd så skulle ett billigare modulsystem löna sig.

Svårt att både äta kakan och ha den kvar, funkar inte ens i det nyrenoverade designköket.
haha designkök vart får du det ifrån ?

första 2 stycken köpte vi från polen dom andra 3 har vi byggt själva
 
M maria01 skrev:
haha designkök vart får du det ifrån ?

första 2 stycken köpte vi från polen dom andra 3 har vi byggt själva
Vad just ni byggde var aldrig uppe för diskussion, utan det var en reflektion över påståendet att majoriteten av alla kök påstods vara dyra, dvs de torde då snarare vara designkök.
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Eftersom majoriteten av alla kök påstods vara dyra så torde de vara designkök.
vart skrev jag att så vad fallet med kök från polen och kök som vi byggt själva?
 
Ja oavsett vad som är praxis så måste det ju vara enklast att plocka bort allt man vill ta med sig INNAN visningen. Det som inte finns ingår naturligtvis inte heller... ;-)
 
M maria01 skrev:
finns ju mängder av trådar på det här forumet som köper första huset och river ut allt direkt
Så folk på forat är majoriteten av husköp i Sverige ? Känner personligen ingen som slängt ut allt direkt.
 
  • Haha
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Ja oavsett vad som är praxis så måste det ju vara enklast att plocka bort allt man vill ta med sig INNAN visningen. Det som inte finns ingår naturligtvis inte heller... ;-)
Det kan ju vara mer eller mindre svårt. Man ska ju ha någonstans att förvara grejerna också..
 
M maria01 skrev:
jag lämnar den har försökt montera ner dom dagens ikea skåp blir aldrig bra igen efter en nedmotering

sen brrukar ju bli sunkiga efter flera år inget som jag vill ta med mig till ett nytt hem men vi alla är olika

bästa hade ju vart om reglerna sa att det ska vara helt tomt i huset som många andra länder inga vitvaror allt borta och rent

här håller mäklaren i en summa just för att det ska vara rent och inget lämnat annars blir det vite
Hade en Ikea pax garderob med skjutdörrar jag tog med mig från hyresrätten till huset. Var lite drygt demontera och sen montera upp. Men fullt genomförbart. De är 10 år nu och inte sunkiga, så beror nog på skötsel. Nästa flytt följer de ej med, för mycket jobb för att det ska vara värt det när de är lite till åren. Förstår dock folk som lagt mycket pengar på en ny garderobslösning att man vill ta med sig den, för en större variant med skjutdörrar och all inredning kan ju lätt gå på 20k och uppåt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Speciellt som tråddraget AP säkert kommer anses lika modernt som textilisolerad kulo den dagen vi flyttar.
Sladd-backhaul för mesh kommer nog att vara modernt rätt länge. Det är trångt i etern.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle de bli sunkigare än andra möbler?
IKEAs bokhyllor och garderober brukar monteras med spikar samt små prylar som trycks in i väggsidorna och låses med en plastmoj. Det är inte så värst stabilt när man flyttar runt möbeln. Glapp kan ganska lätt uppstå.

Ovanstående gäller dock inte mina IKEA-bokhyllor eftersom jag brukar limma dem vid montering.

/Sign. Bror Duktig
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
I Sverige antar jag att många uppskattar att vitvaror ingår.
Ja, det förenklar för de flesta.

Ett kylskåp som står på golvet och är ansluten med stickpropp borde väl dock anses som lösöre enligt jordabalken?
Det är ju inte mycket annorlunda än en teve som står på en bänk.

Att vitvaror ska ingå i ett bostadsköp tror jag alltså är baserat på nån slags praxis snarare än på lagtolkning.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, det förenklar för de flesta.

Ett kylskåp som står på golvet och är ansluten med stickpropp borde väl dock anses som lösöre enligt jordabalken?
Det är ju inte mycket annorlunda än en teve som står på en bänk.

Att vitvaror ska ingå i ett bostadsköp tror jag alltså är baserat på nån slags praxis snarare än på lagtolkning.
Enligt 2 kap 2§ JB omfattar tillbehör till byggnad fast inredning eller annat varmed byggnaden blivit försedd, om det är ägnat till stadigvarande bruk för byggnaden.

Spelar ingen roll hur det är anslutet om det är tänkt för permanent bruk
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ett kylskåp som står på golvet och är ansluten med stickpropp borde väl dock anses som lösöre enligt jordabalken? - - -Att vitvaror ska ingå i ett bostadsköp tror jag alltså är baserat på nån slags praxis snarare än på lagtolkning.
Står det inte specifikt i mäklarannonsen antas kyl etc ingå. Det tas ju ofta upp att vitvaror utbytts på senare år och detta förväntas vara värdehöjande. Även om kylskåpet är anslutet med stickpropp (det är väl det vanligaste idag?). Kyl, frys, diskmaskin, spis och ugn betraktas idag som standard.
 
Jag har en innervägg som är fäst i husets yttervägg med endast 3 skruv, då vi lagt mycket pengar på tapeten och vi båda gillar väggen så borde jag få ta den med mig nu när vi säljer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.