1 466 295 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Extra laddkablar ja. En ordinarie ingår. Det finns ju boxar med fast kabel så det är logiskt att de utan fast sådan får en kabel med avdraget. Som i mitt fall men jag låter kabeln sitta fastlåst i boxen och har en extra i bilen som jag alltså betalat fullt pris för.R Robert-san01 skrev:
Den extra är en 3x16A spiralkabel vilket är väldigt praktiskt när jag laddar på stan, Kabeln hänger i luften så den slipper bli smutsig.
Det skall vara enkelt att kunna ladda/förvärma, speciellt om vädret är dåligt. Då vi ställer elbilen både i och utanför garaget har vi därför två laddboxar hemma, en i garaget och en utanför. Med varsin kabel. Kablarna köptes i samband med installation och inkluderades då i grönt avdrag.A AndersS skrev:
Tar 5 sekunder att plugga i kabeln oavsett var vi står. Vi behöver inte hålla reda på kablar heller. Perfekt. Kostnaden för en extra laddbox var ganska liten.
Bilens originalkabel ligger alltid i bilen, som ren säkerhet. Så man alltid kan ladda bilen om behov uppstår av någon anledning under körning.
Ja, samtidigt som driftkostnaden är lägre för de absolut flesta om man går över till el. Vad gäller bränsle, service etc.
Så är min uppskattning att risken att åka på något som gör att nästan nya bilar bara har skrotvärde efter en incident eller så, också ökat. Har ingen statistik, bara kill-gissat.
Visst händer sådant med dino-juice-bilar också men med de här udda särfallen så verkar kostnaderna med elbilar ändå vara högre.
Detta späs väl på av att man samtidigt går över till produktionsmetoder som försvårar och fördyrar reparationer (men förenklar nyproduktionen och gör den billigarare). Vilket ger billigare bilar så länge man inte har otur med något.
Färre personer kommer åka på rejäla smällar medan det stor flertalet kommer billigare undan. Torde reflekteras i att försäkringspremien blir en allt viktigare faktor för att se på totalkostnaden av bilägandet framöver.
Så är min uppskattning att risken att åka på något som gör att nästan nya bilar bara har skrotvärde efter en incident eller så, också ökat. Har ingen statistik, bara kill-gissat.
Visst händer sådant med dino-juice-bilar också men med de här udda särfallen så verkar kostnaderna med elbilar ändå vara högre.
Detta späs väl på av att man samtidigt går över till produktionsmetoder som försvårar och fördyrar reparationer (men förenklar nyproduktionen och gör den billigarare). Vilket ger billigare bilar så länge man inte har otur med något.
Färre personer kommer åka på rejäla smällar medan det stor flertalet kommer billigare undan. Torde reflekteras i att försäkringspremien blir en allt viktigare faktor för att se på totalkostnaden av bilägandet framöver.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 499 inlägg
Ren spekulation som jag tror är bitvis felaktig.engs skrev:Ja, samtidigt som driftkostnaden är lägre för de absolut flesta om man går över till el. Vad gäller bränsle, service etc.
Så är min uppskattning att risken att åka på något som gör att nästan nya bilar bara har skrotvärde efter en incident eller så, också ökat. Har ingen statistik, bara kill-gissat.
Visst händer sådant med dino-juice-bilar också men med de här udda särfallen så verkar kostnaderna med elbilar ändå vara högre.
Detta späs väl på av att man samtidigt går över till produktionsmetoder som försvårar och fördyrar reparationer (men förenklar nyproduktionen och gör den billigarare). Vilket ger billigare bilar så länge man inte har otur med något.
Färre personer kommer åka på rejäla smällar medan det stor flertalet kommer billigare undan. Torde reflekteras i att försäkringspremien blir en allt viktigare faktor för att se på totalkostnaden av bilägandet framöver.
Färre men risk för dyrare reparationer är väl en korrekt bedömning.
Byta ut en förbränningsmotor eller växellåda är mer omfattande än att byta batteri även om batteriet i sig är dyrare än en helt ny dieselmotor. Undrar hur ofta dieselmotorer byts jämfört med batterier på mogna modeller som Model Y.
Det med reparationerna av gigacast är en skrämselrubrik. Jag har iallafall inte sett någon undersökning med substans som tyder på det ena eller det andra gällande reparation av större delar jämfört med att byta ut delarna. Sen har det egentligen inget direkt med elbilar vs fossilbilar att göra.
jag tror det är individuellt. Men gigacasts, högfasthetsstål, limmade plåt/komposit/aluminium etc kombinerat med försämrat rostskydd tror jag gör att vissa reparationer blir svårare. Samtidigt tror jag att komplexiteten gör att få kommer hålla liv i exempelvis en tesla model y när den börjar bli uppåt 15 år gammal...Johannes Carlsson skrev:Ren spekulation som jag tror är bitvis felaktig.
Färre men risk för dyrare reparationer är väl en korrekt bedömning.
Byta ut en förbränningsmotor eller växellåda är mer omfattande än att byta batteri även om batteriet i sig är dyrare än en helt ny dieselmotor. Undrar hur ofta dieselmotorer byts jämfört med batterier på mogna modeller som Model Y.
Det med reparationerna av gigacast är en skrämselrubrik. Jag har iallafall inte sett någon undersökning med substans som tyder på det ena eller det andra gällande reparation av större delar jämfört med att byta ut delarna. Sen har det egentligen inget direkt med elbilar vs fossilbilar att göra.
Men jag delar Engs syn att försäkringspremie och reparerbarhet blir viktigare när produkten optimeras för billig produktion om man inte samtidigt jobbar med reparations och underhållsmetoder...
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 855 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 855 inlägg
Själv är jag mer orolig för mjukvaran än hårdvaran i dessa teknikens under till bilar. Risken är alltid stor att tillverkaren inte längre vill vidareutveckla appen som bilen kräver, eller den molntjänst hos tillverkaren som används för att räkna ut rutter.
Det blir på sikt som med mobiler.
Tidig vår när 2024års <bil> släpps så OTA-patchar man in att 2021års modell får 40% batterikapacitet och 25% prestanda.
Lagom till sensommaren så "hittar man buggen", och kan återställa 2021års modell till sin vanliga prestanda.
Sen börjar karusellen om år 2025...
/Foliehatt på.
Tidig vår när 2024års <bil> släpps så OTA-patchar man in att 2021års modell får 40% batterikapacitet och 25% prestanda.
Lagom till sensommaren så "hittar man buggen", och kan återställa 2021års modell till sin vanliga prestanda.
Sen börjar karusellen om år 2025...
/Foliehatt på.
Redigerat:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 855 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 855 inlägg
Ja lika kul det är att man gradvis kan få nya funktioner via mjukvara till sin bil, lika tråkigt det bli när man börjar plocka bort funktioner. Tesla har väl redan gjort det ett par gånger, men den mest omtalade är väl när man valde att inaktivera folks parkeringssensorer utan att ha ett alternativ.
Dessa fungerar fortfarande men radarn har de väl stängt av, för de som hade sådan.JanneJanne123 skrev:Ja lika kul det är att man gradvis kan få nya funktioner via mjukvara till sin bil, lika tråkigt det bli när man börjar plocka bort funktioner. Tesla har väl redan gjort det ett par gånger, men den mest omtalade är väl när man valde att inaktivera folks parkeringssensorer utan att ha ett alternativ.
Så länge man får uppdateringar de första 3-4 åren får man vara nöjd gällande bilens funktioner för en ny bilmodell. Sedan kanske lite andra appar hålls vid "liv, ungefär som en mobil i bästa fall.
Att ta bort är bara dumheter eller visar på att de är så dåligt utvecklade att det inte kan åtgärdas.
Att ta bort är bara dumheter eller visar på att de är så dåligt utvecklade att det inte kan åtgärdas.