Daniel_N Daniel_N skrev:
Precis min tanke, detta ser ej ut som linoljefärg. Har inte varit med om att den spricker upp på det viset.
Nä, sådär beter sig inte linoljefärg... Har ni beställt linoljefärgsmålade fönster så har ni nog inte fått vad ni beställt. Låt i så fall analysera en färgflaga på ex Beckers för att vara säkra.
 
  • Gilla
Stegväxellåda
  • Laddar…
Cole123 Cole123 skrev:
Jag skulle skippa linoljefärgen och linoljekittet. Det är skit.
Alla pratar sig varma om linoljefärg men i ärlighetens namn tål det inte stark kyla. Frost kryper in under färgen och spränger sönder.

Min erfarenhet.
Håller inte alls med dig om det. Har experimenterat med målning av fönster i utsatt läge i 40 år och kommit fram till att linoljefärg och linoljekitt håller bäst. Kittet kan dessutom målas direkt efter kittning och blir då inte så intressant för fåglar. Har aldrig haft problem med det.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
Nej så skall det inte se ut! Kan vara många olika fel svårt att bedömma från bilderna men fel hantering vid tillverkning är det absolut mest troliga 99,99%. Ta in en oberoende expert kontakta ex. nääs eller någon med erfarenhet av riktiga träfönster så kan de inspektera. Begär sedan att få problemet åtgärdat 10 år gäller oavsett skillnaden är bara att efter 3 år måste du bevisa att det är tillverkningsfel vilket inte borde kosta mer än en timme från en oberoende expert. Ta med ett fönster, samt dessa bilder och åk till nääs. https://www.slojdochbyggnadsvard.se/vara-tjanster/radgivning/ för en första gratis konsultation. Ta med din kloka fru också så kan hon få lite upprättelse för det smarta valet av träfönster även om leverantören i detta fall kan varit en klåpare alternativt haft en dålig dag. Förhoppningsvis kan alla lära sig något av detta och framtida kunder tacka dig.
 
  • Gilla
Stegväxellåda och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för tillverkare?
 
E erikjakan skrev:
Vad är det för tillverkare?
Med ganska stor sannolikhet A-kvalitet men inte bekräftat vad jag vet.
 
  • Gilla
Macce
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Sambon som gillar gammal stil valde att ha spröjsade träfönster med linoljefärg på vårt hus. Eftersom det skulle blir dyrt så bestämde vi oss att det skulle göras under 3 faser: framsidan, gavlarna sedan baksidan och det har vi gjort under en 3 års period.

Fönsterna på framsida som är mot havet har börjat på fler ställen se ut så här efter 3 år. Funktions garanti som gäller i 3 år har gått ut men vi kontaktade försäljaren ändå som erbjöd oss 15000kr för reperationskostnader. Han menade att de har ingen skyldighet att betala eftersom garantin inte gäller längre men erbjöd summan eftersom vi har varit bra kunder (vi har köpt fönster på över 300000kr totalt).

Tråkigt att de börjar blir slitna redan efter 3år. De har inte ens varit installerade i 3 år eftersom de var i källaren i 6 månader under tiden vi väntade på snickaren. Försäljaren menade också att vårt läge är utsatt men vår tidigare fönster har hållit i 40år. Klart de gamla har haft nytt kitt men inte redan efter 3 år.
Finns nåt man kan göra? Är det bara att gilla lägret och vara nöjd med dem 15000kr som inte kommer räcker långt med kostnader som blir om alla på framsidan blir likadana?
Förstår att garantin inte gäller men tycker att försäljaren kunde har varit lite mer seriös om de vill ha kvar sina bra ryckte om ’kvalitets’ fönster. Vi får vänta hur det blir med dem andra som är kvar under garantin. [bild][bild][bild][bild]
De har gjort vad jag har gjort. Indroducerat en lösning de tror skall lösa ett problem men det har introducerat ett annat. Jag skule vilaj påstå att deras lösning inte provats i verkligehetn under lång tid, precis som min lösning. Det resulterar oundvikligen i nya problem. Sagt av en som insett att verkligheten är mera komplicerad än man kan tro! Haha. Verkligehet är verkligen ett j-a skit att dras med.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Finns väl ingen som skulle komma på tanken att det skulle existera blottat ändträ i kittfalsen. Hörnorna jag åsyftade är givetvis mötet mellan sidostycken respektive bottenstycken samt spröjs!
Det suger fint kappilärt in i varje hörn, till ändträt..
 
N
Karrock Karrock skrev:
Även Daniel m fl verkar inne på att terpentinet inte behövs. Även om jag inte förstår varför så luktar det ju otrevligt så till nästa blandning kanske det blir mindre än 15% terpentin. Ned mot noll, rentav :)
0% räcker. Späd med kokt linolja istället.
 
Karrock
N Nephew skrev:
0% räcker. Späd med kokt linolja istället.
Ej att förväxla med rå. Man vill ju inte bete sig som en barbar, eller hur?

...Så linoljan var fel också. Jag får hoppas att huset inte rasar för mig, ej heller för tomten som skrev instruktionen jag läste.

Edit: piss. Instruktionen jag läste var ju från Ottosson himself. Tillverkarens anvisningar med både terpentin och rå linolja. Nu blir jag ännu mer förvirrad.
 
Karrock Karrock skrev:
Ej att förväxla med rå. Man vill ju inte bete sig som en barbar, eller hur?

...Så linoljan var fel också. Jag får hoppas att huset inte rasar för mig, ej heller för tomten som skrev instruktionen jag läste.
Det har hänt mycket med instruktionerna det senaste decenniet eller så. Terpentinet har försvunnit, tonats ner eller fått alternativ. Den råa linoljan likaså. Nu är det lite brett penslande av mig, men ungefär så.
 
  • Gilla
Karrock
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det suger fint kappilärt in i varje hörn, till ändträt..
Se mitt tidigare inlägg #95 😉✅
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Ej att förväxla med rå. Man vill ju inte bete sig som en barbar, eller hur?

...Så linoljan var fel också. Jag får hoppas att huset inte rasar för mig, ej heller för tomten som skrev instruktionen jag läste.

Edit: piss. Instruktionen jag läste var ju från Ottosson himself. Tillverkarens anvisningar med både terpentin och rå linolja. Nu blir jag ännu mer förvirrad.
Det finns inte så mycket rätt och fel, teorierna går isär. Jag råkar veta en person som är professor i linoljefärg, förmodligen mer kunskap / erfarenhet än de flesta. Hon påstår att mycket är kommersiellt även där och variablerna är för stora för att stenhårt säga att något är rätt eller fel. Hon ”målar” för övrigt ofta kyrkor. Det är inte hon som målar vad jag vet men ansvarar för hur det skall göras.
Men en sak som hon är stenhård på är att när du målat så tunt du kan så har du använt minst dubbelt så mycket färg som är bra :)
 
Karrock
P PHPersson skrev:
Det finns inte så mycket rätt och fel, teorierna går isär. Jag råkar veta en person som är professor i linoljefärg, förmodligen mer kunskap / erfarenhet än de flesta. Hon påstår att mycket är kommersiellt även där och variablerna är för stora för att stenhårt säga att något är rätt eller fel. Hon ”målar” för övrigt ofta kyrkor. Det är inte hon som målar vad jag vet men ansvarar för hur det skall göras.
Men en sak som hon är stenhård på är att när du målat så tunt du kan så har du använt minst dubbelt så mycket färg som är bra :)
Haha, det där med tunt är allt den heliga gospel. Jag var mycket motvillig till linjoljefärgen som min fru bestämde att vi skulle ha på stugan. Ett par år in nu. Men med en densitet på ca 2 och att man täcker en hel fönsterbåge med kanske 10st penseldopp som bara nuddar änden med hälften av penselhålen på en 15mm anstrykare, det är ju smått magiskt. Och jag har inga illusioner om att jag har kommit ned i tunt.. Det blir allt tjockt ändå, med vissa russinhörn.
 
S Spikrätaren skrev:
Se mitt tidigare inlägg #95 😉✅
testa du att läsa inlägg 152 istället. Du var inne på kittet som problem. Jag frågade dig då:

"Dock tror jag inte på att kittet eller kittningen är huvudproblemet. Notera till exempel att vi har precis samma problem med färgen där mittpost möter karmbottenstycke. Där är ju inget kitt eller hur?"

tyvärr inget svar?
 
P PHPersson skrev:
Det finns inte så mycket rätt och fel, teorierna går isär. Jag råkar veta en person som är professor i linoljefärg, förmodligen mer kunskap / erfarenhet än de flesta. Hon påstår att mycket är kommersiellt även där och variablerna är för stora för att stenhårt säga att något är rätt eller fel. Hon ”målar” för övrigt ofta kyrkor. Det är inte hon som målar vad jag vet men ansvarar för hur det skall göras.
Men en sak som hon är stenhård på är att när du målat så tunt du kan så har du använt minst dubbelt så mycket färg som är bra :)
Alltså det går absolut att måla för tunt med linoljefärg. För tunt så blir färgfilmen svag. Det går såklart att bättra på med ett lager till.

Titta lite på facebook på duktiga målare som lägger på korta videos där. Det är inte alltid sådär extremt tunt. Rekommendationerna, som varierar lite beroende på fabrikat, brukar ligga på ca 0,05-0,1mm.

Med det sagt är risken att måla för tjockt mycket större, speciellt om man är van vid akrylatfärg.
 
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.