J Jontha skrev:
SÄPO kan köra upp något stort där bak. När det smäller så kan jag absolut tjänstgöra, men det kommer liksom inte finnas någon organisation.
Redan nu kan jag förutspå att din totalförsvarsplacering kommer att handla om manuell rengöring av latrintunnor, förmodligen civila sådana.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
OramaC och 9 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Redan nu kan jag förutspå att din totalförsvarsplacering kommer att handla om manuell rengöring av latrintunnor, förmodligen civila sådana.
Vapentjänst är iaf uteslutet
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Redan nu kan jag förutspå att din totalförsvarsplacering kommer att handla om manuell rengöring av latrintunnor, förmodligen civila sådana.
Tror du att han ens klarar av det? Han klarar ju inte att ta hand om sig själv och lever på timme till timme under fredstid.
 
R Rkarlsson skrev:
Tror du att han ens klarar av det? Han klarar ju inte att ta hand om sig själv och lever på timme till timme under fredstid.
Om han inte är 5-5a kan han förhoppningsvis läras upp till enklare manuella sysslor som kan visa sig vara väldigt viktiga i kristid.
 
R
F fribygg skrev:
Om han inte är 5-5a kan han förhoppningsvis läras upp till enklare manuella sysslor som kan visa sig vara väldigt viktiga i kristid.
Han blir en ypperlig SOG soldat i våran grymma försvarsmakt…
 
R Rejäl skrev:
Han blir en ypperlig SOG soldat i våran grymma försvarsmakt…
Kanonmat ?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om han inte är 5-5a kan han förhoppningsvis läras upp till enklare manuella sysslor som kan visa sig vara väldigt viktiga i kristid.
Det behövs nog till att börja med en omgång till i grundskolan, hemkunskap hade dessa ämnen i sig med hushåll och sådant. Så kanske man klarar sig minst en vecka :)
 
Jag påbörjade det ganska omgående efter vi köpte hus 2018, jag tycker både det är lite kul och vettigt att preppa, till viss gräns. Först blev det takbyte som var den enda akuta punkten vid besiktning. Sen blev den en halvtung kamin och luftpump, som kompletterar fjärrvärme. 3 källor. Kaminen ska vara varm 18 timmar... Skippar man säljarsnacket är det runt 6 timmar, räcker för att hålla varmt en halv-ok sovtid iaf. Man kan ju klä på sig också.

Elverk: 2200w champion. 5800 på bauhaus med prisgaranti, det funkar fortfarande om nån vill passa på. Klarar driva motorsågen. 😉 Eller lite stöd element runt 10 timmar på en tank. 20 liter bensin som byts varje år, häller det i bilen och fyller på.

Gasol: 10 liter. Köpt gasolspis med två plattor slang etc. Grillen finns ju också.

4m³ ved. Köpte klyvyxa, vedkubb, sånt där ställ för virke om man kapar med motorsåg osv. Ibland hittar man folk som rensat i skogen och ger bort björk eller tall. Gratis värme. 👍

Två krislådor med sånt som aldrig blir gammalt. Tändstickor, värmeljus, filtar, vikbara vattendunkar etc. Ligger på vinden.

Var lite sugen på starlink eftersom det "bara" är dubbla priset mot fiberlänken. Nörd som man är. Men nånstans får man dra gränsen för när detta som mest är nöje/bra att ha blir paranoia.
 
B
Vad gäller strömlöst oavsett orsak o omfattning så har vi bara basic. Batterier klockradio vevradio vattendunkar våtservetter Trangia kök grill med både briketter och några Ica säckar ved tält o sovsäck mat i skafferiet när kyl o frys är slut. Önskar mig en vedspis. Var strömlöst över en vecka på 90talet och pappas hus klara sig fint med vedpanna och vedspis med självcirkulation. Inget jag kommer få igenom här men vedspis står iaf på min önskelista även om sambon inte fattar varför.

Det jag klurar på efter ha läst tråden är Ukraina spisen. Det skickas spisar till Ukraina som görs av alla möjliga vänligt sinnade. Tycker dessa spisar ser ut som helt vanliga tältkaminer och ändå skickas de för att användas i folks bostäder. De har säkert inte alla regler som vi har angående kaminer ala Boverket och sotning mm och mm eftersom vi absolut inte får fatta egna beslut i våra egna hus i detta land. Men funkar det?
Går det att ha en tältkamin inomhus? Behövs väl nån special genomföring så skorstenen inte tuttar eld på taket/väggen men vad är skillnaden på godkänd kamin Ukrainaspis och tältkamin?
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Har ett par olika elverk både enfas och trefas värme är det sämre med men får väl släpa in dieselvärmaren från garaget isåfall så jag kan hålla huset varmt
Dieselvärmare inomhus kan bli farligt om jag tänker rätt i att den förbrukar syre. Jag skulle i så fall placera den utomhus och göra ett stort rör som går in i huset.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det kommer att råda anarki o laglöshet då poliserna behöver försvara landet vid krig..
Djungelns lag kommer råda över mat och nödvändigheter…
Polisen kommer inte att försvara landet mot anfallande militär för det får de inte utan ska sköta sina uppgifter som innan ett krig. De kommer troligen ha mindre tid för småtjuvar för en stor del av deras tid kommer att upptas av att bistå och spärra av efter anfall mot städerna med missiler och bomber.
 
K Kane skrev:
I dagens DN, inte bara värme som kan bli en utmaning. Förmodligen låst artikel tyvärr, [länk]
[bild]
De får skita i en sopsäck, se till att köpa kraftiga säckar som håller!
Du vill inte att de går sönder
Ps glöm inte kattstrypare
 
  • Gilla
  • Arg
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ryssarna kan möjligen slå sig genom mellersta eller norra Finland men så länge de krigar i Ukraina och närmaste åren därefter kan de aldrig klara det. Inom två veckor kan Finland ha 700 000 personer i sin krigsmakt och Ryssland anföll Ukraina med 245 000 och åkte på stryk direkt i de nya områden de försökte ta. Dessutom nu när Finland blir med i NATO skulle de få mycket bra flygunderstöd.
Det finns bara ett sätt som Ryssarna skulle kunna ta de viktigaste delarna av Sverige och det beskrevs i en skönlitterär svensk bok på 1980-talets slut. Då anlände de med fraktfartyg och kapade stora båtar som synkroniserade sin ankomst till de svenska hamnarna en Julafton och på det viset kunde de få in över 5000 soldater och över 100 BMPs/pansrade transportfordon rätt in i Stockholm och ett mindre antal till de viktigaste hamnarna vid Östersjökusten.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
I
Varför har Sverige alltid varit rädda för Ryssen? Det är tydligt i media och även i denna tråden. Handlar det om ren rädsla för att hamna under Rysslands flagga med allt vad det innebär eller finns det faktiskt substans? Har Ryssland gjort mer närmande mot Sverige än övriga Europeiska länder? Skulle Ryssland ens ha kraft till att anfalla ytterligare ett land när de redan har det svårt i Ukraina?

Det ser ut som att Sverige snart trots allt kommer med i NATO(på gott och ont), kanske lugnar Svenskarna ner sig lite då även om man kan tvingas skicka soldater till strider i andra länder. Om risken var liten för att Ryssland ska ge sig på Sverige så lär den vara försvinnande liten för att de ska ge sig på ett NATO land.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.