Nyinstallerat är väl att ta i. Jag installerade en begagnad pellux för 20år sedan. Då fanns den fortfarande i produktion. Men det blev snart en ny modell.
 
D Daniel 109 skrev:
Pellets ligger på typ 1,5kr/kWh. Det är inte billigt, men med skatt och nätavgift är elen ofta dyrare än så.
Pellets ligger på 1.10/kwh för min del. Då får jag det hemkört också. Priserna varierar en del, mellan 85 och 100 spänn är vanligt för 16 kg säckar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J j.sjodelius skrev:
Har precis flyttat till nytt hus och därmed nytt uppvärmningssystem. Det finns en pelletsbrännare/panna i huset, som jag tror installerades av förr-förra ägaren. De vi köpte av hade aldrig använt pellets utan bara låtit den gå på elpatron. Den enda dokumentation jag hittar är ett litet infoblad från Värmebaronen.

Det vore ju skönt att få ner elförbrukning något så min fråga är om jag vågar dra igång denna?

Är det isf något speciellt att tänka på? Hur ska jag ställa in den?

Förra ägaren installerade en Keddy-kamin i samma skorsten, men på våningen ovanför. Om sotaren har varit där, kan man då utgå ifrån att han kollat igenom hela skorsten-systemet? Eller behöver jag ta dit en sotare specifikt för detta.

Ja, många frågor för en novis på detta. Tar tacksamt emot era tips och tankar.

Lägger även upp lite bilder på hur det ser ut.

[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Sväng ut brännaren och kolla hur den ser ut inuti. Rengör om det behövs. Koppla bort skruven och starta brännaren för att se om tändelementet fungerar, det ska bli rött efter en stund. I annat fall måste det bytas, det gör du enkelt själv.
Pellets är billigare/kwh när man räknar in totalen för elen och det är det rätta sättet att jämföra på anser jag.
Jag betalar 1.10/kwh för pellets inkl moms och hemtransport, elenkostar nästan 2 sek inkl allt med ett fast elpris på 60 öre för min del i SE 3 och E.ON som nätägare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Sväng ut brännaren och kolla hur den ser ut inuti. Rengör om det behövs. Koppla bort skruven och starta brännaren för att se om tändelementet fungerar, det ska bli rött efter en stund. I annat fall måste det bytas, det gör du enkelt själv.
Pellets är billigare/kwh när man räknar in totalen för elen och det är det rätta sättet att jämföra på anser jag.
Jag betalar 1.10/kwh för pellets inkl moms och hemtransport, elenkostar nästan 2 sek inkl allt med ett fast elpris på 60 öre för min del i SE 3 och E.ON som nätägare.
Tändelementet går sällan sönder i VikingBio. Jag är inne på mitt andra element efter 21 års användning. Fläkten går faktiskt ofta sönder innan tändelementet. Förbrukningsvarorna på VikingBio är inre brännarrör, roster och för vissa även yttre brännarrör.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Tändelementet går sällan sönder i VikingBio. Jag är inne på mitt andra element efter 21 års användning. Fläkten går faktiskt ofta sönder innan tändelementet. Förbrukningsvarorna på VikingBio är inre brännarrör, roster och för vissa även yttre brännarrör.
Ok. Bra att veta. Jag har en gammal KMP Pellex 20 från 2000. Den går som tåget men det går 1 elker 2 tändelement, den gamla typ doppvärmare. Men såvitt jag vet är allt annat original.
 
Intressant diskussion det här med pellets kontra värme från el.

December månad var en relativt bra månad elmässigt. Pris per köpt kWh för mig var 0,82 kr.
Totalpriset (el+elnät) för de 1975 kWh vi köpte var 3822 kr (1911+1911 faktiskt).
Detta ger ett snittpris på 1,94 kr/kWh.

Vi har en luft/vatten-värmepump, och även om jag är osäker på den faktiska verkningsgraden så är det inte orimligt att räkna med att 1 kWh el blir 3 kWh värme.

Detta ger ett pris per kWh värme på 1,94 / 3 = 0,65 kr.

Januari kommer förmodligen inte se lika förmånlig ut för elvärmen :)
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
B Bragul skrev:
Intressant diskussion det här med pellets kontra värme från el.

December månad var en relativt bra månad elmässigt. Pris per köpt kWh för mig var 0,82 kr.
Totalpriset (el+elnät) för de 1975 kWh vi köpte var 3822 kr (1911+1911 faktiskt).
Detta ger ett snittpris på 1,94 kr/kWh.

Vi har en luft/vatten-värmepump, och även om jag är osäker på den faktiska verkningsgraden så är det inte orimligt att räkna med att 1 kWh el blir 3 kWh värme.

Detta ger ett pris per kWh värme på 1,94 / 3 = 0,65 kr.

Januari kommer förmodligen inte se lika förmånlig ut för elvärmen :)
Vi installerade LVVP i månadsskiftet. Vårt COP hittills i januari är 1.9. Så med dina elpriset är det hugget som stucket pellets eller ej
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
philsson87 philsson87 skrev:
Vi installerade LVVP i månadsskiftet. Vårt COP hittills i januari är 1.9. Så med dina elpriset är det hugget som stucket pellets eller ej
Det kan du se svart på vitt på moderna värmepannor gissar jag?
En snabb googling säger att årsmedelvärdet på COP kan vara 3-5. Jag misstänker att detta är lägre under vintern när det är kallt ute, så mina siffror kanske inte är så snygga som jag tror.
 
J j.sjodelius skrev:
Har precis flyttat till nytt hus och därmed nytt uppvärmningssystem. Det finns en pelletsbrännare/panna i huset, som jag tror installerades av förr-förra ägaren. De vi köpte av hade aldrig använt pellets utan bara låtit den gå på elpatron. Den enda dokumentation jag hittar är ett litet infoblad från Värmebaronen.

Det vore ju skönt att få ner elförbrukning något så min fråga är om jag vågar dra igång denna?

Är det isf något speciellt att tänka på? Hur ska jag ställa in den?

Förra ägaren installerade en Keddy-kamin i samma skorsten, men på våningen ovanför. Om sotaren har varit där, kan man då utgå ifrån att han kollat igenom hela skorsten-systemet? Eller behöver jag ta dit en sotare specifikt för detta.

Ja, många frågor för en novis på detta. Tar tacksamt emot era tips och tankar.

Lägger även upp lite bilder på hur det ser ut.

[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Hur ser ditt pelletsföråd ut?
Det som matarskruven ansluter till. Bild.
 
Tack för alla svar!
Nu har jag tittat igenom lite mer och försökt få en uppfattning om vad allt är och hur det hänger ihop.
Kanske att jag ska ta hit någon sotare eller annan kunnig, eller tycker ni att jag bara ska trycka igång den?
Bifogar lite fler bilder.

Slitet rör med flänsar, metallspån på golvet, del av industriell eller mekanisk utrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En dammig, igensatt industriell dammsugarslang med synlig smuts och skräp, upplyst av arbetslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en smutsig kaffekvarn, syns malverk och kaffirester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet objekt med räfflor, troligen ett verktyg, på dammigt underlag nära metallstrukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsutrymme med verktygslådor, vit arbetsbänk, rörledningar och delar av ett värmesystem i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell utrustning med grushink och metallgaller, i ett rum med synliga rör och maskindelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bragul skrev:
Intressant diskussion det här med pellets kontra värme från el.

December månad var en relativt bra månad elmässigt. Pris per köpt kWh för mig var 0,82 kr.
Totalpriset (el+elnät) för de 1975 kWh vi köpte var 3822 kr (1911+1911 faktiskt).
Detta ger ett snittpris på 1,94 kr/kWh.

Vi har en luft/vatten-värmepump, och även om jag är osäker på den faktiska verkningsgraden så är det inte orimligt att räkna med att 1 kWh el blir 3 kWh värme.

Detta ger ett pris per kWh värme på 1,94 / 3 = 0,65 kr.

Januari kommer förmodligen inte se lika förmånlig ut för elvärmen :)
Visst är LLVP kanon meb min planlösning passar inte för en slik. Ska jag få runt värnen krävs fläktar med håltagning i väggar m.m.
Inte intressant.
VP är generellt ett bättre alternativ men om jag ska sätta in t.ex bvp kostar det ca 200 tkr som också ska in i kalkylen.
Jag och min granne har likvärdiga kåkar och han har en modern VP med inverterstyrning. För att komma under 10 000 kwh måste han elda i två kaminer när det är kallt. Nu är våra kåkar från 1955 resp 1963 men byggtekniken var ganska likvärdig.
Jag kommer med dom priserna aldrig att få ekonomi i annat än llvp men den passar som sagt inte. Även lvvp har stigit rejält i pris och skulle bli något billigare men i nuläget är det 15 till 20 års återbetalningstid jämfört med grannen om man räknar på en priskillnad för el vs pellets på 10tkr/år.
Med hushållselen kostade min uppvärmning som din i december.

Mitt projekt just nu är att använda så mycket som möjligt av solelen som möjligt när det är säsong för den. Målet är att hamna nära noll i inköpt el under sommarhalvåret.
 
B Bragul skrev:
Det kan du se svart på vitt på moderna värmepannor gissar jag?
En snabb googling säger att årsmedelvärdet på COP kan vara 3-5. Jag misstänker att detta är lägre under vintern när det är kallt ute, så mina siffror kanske inte är så snygga som jag tror.
Man brukar prata om Scop, men det kanske är det du menar. Jag läste en test av värmepumpar lvvp, för ett tag sedan och där angavs realistiskt cop när det var några minusgrader till ca 2.
Det stämmer nog att det kan vara runt tre på den varmare delen av året.
 
  • Gilla
Bragul
  • Laddar…
J j.sjodelius skrev:
Tack för alla svar!
Nu har jag tittat igenom lite mer och försökt få en uppfattning om vad allt är och hur det hänger ihop.
Kanske att jag ska ta hit någon sotare eller annan kunnig, eller tycker ni att jag bara ska trycka igång den?
Bifogar lite fler bilder.

[bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Rensa ut allt sot och dammmsug och gör rent rostret och kör igång eländet. Fungerar det inte så får du felsöka. Manualen brukar ge tips på fel.
Vad ska du ha sotaren till? Dom vet oftast inget om pelletsbrännare, iaf inte den som sotar hos mig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Rensa ut allt sot och dammmsug och gör rent rostret och kör igång eländet. Fungerar det inte så får du felsöka. Manualen brukar ge tips på fel.
Vad ska du ha sotaren till? Dom vet oftast inget om pelletsbrännare, iaf inte den som sotar hos mig.
Kontakta Stegatorparn på Pelletsinfo.nu eller på Fasans bok. Det finns tydligen en pelletsseldarsida där. Han är kunnig på många brännartyper och kan ge många tips..
 
B Bragul skrev:
Det kan du se svart på vitt på moderna värmepannor gissar jag?
En snabb googling säger att årsmedelvärdet på COP kan vara 3-5. Jag misstänker att detta är lägre under vintern när det är kallt ute, så mina siffror kanske inte är så snygga som jag tror.
Så hög COP förutsätter ju också att elpatron inte behöver gå in.

Det vore intressant med en seriös jämförelse av pellets vs bergvärme vs frånluftsvärmepump vs llvp.

Tänker mig att elen är ju dyrare när effektbehovet är som störst, så att göra enkla överslagsberäkningar på årsbasis kan nog bli missvisande.

Vidare så undrar jag om årsmedelvärdet på COP räknas ut "per dag" eller "per joule" ... det är ju per joule som är intressant. Och tillverkarna brukar vara väldigt otydliga med hur de mäter.
 
  • Gilla
philsson87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.