engs
Stefan N Stefan N skrev:
800 000:- ca pris.
[bild]
Är inte den där nästan säkert en skam? Av nått slag. En modell är stulen, alltså rent fysiskt stal en bil. Och en annan en kit-car de satt sin logga på.

Om jag inte blandar ihop det alldeles.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Påverkar kabellängd? Skulle helst vilja ha 10m vid fritidshuset.
Det finns 10 meter långa laddkablar.
De säljs inte så ofta antar jag, men jag har sett 10 meter på rätt många ställen.
https://www.kjell.com/se/produkter/...2-laddkabel-for-elbil-22-kw-3-fas-10-m-p49149

Längden påverkar i stort inte så mycket mer än att den blir tyngre och bängligare, och antagligen lite större risk att bli skadad då den t.ex. blir lättare att råka köra över osv.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Storsockret
Finns ännu längre också. Om du ska utnyttja grön teknik så se till att beställa samtidigt som installation så får du bidrag även även på sladden.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Jag har tio meter kabel till min box hemma. Då kommer jag åt laddporten på vilken plats som helst på bilen, oavsett om bilen står i garaget eller utanför, inkörd eller inbackad på plats.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Påverkar kabellängd? Skulle helst vilja ha 10m vid fritidshuset.
Det finns ju också stolpar till laddboxen om man inte har en vägg att sätta den på
 
Mikael_L
Storsockret Storsockret skrev:
Finns ännu längre också. Om du ska utnyttja grön teknik så se till att beställa samtidigt som installation så får du bidrag även även på sladden.
Precis, halva priset på sladden.
 
JanneJanne123
Intressant hur olika man tänker. Jag skulle aldrig åka en meter utan sladd med i bilen, boxen vi har hemma har ingen fast sladd pga att det ser förjävligt ut med massa hängande sladdar på husväggen och ännu en grej som barnen kan förstöra 🙂
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
tveksamt tveksamt skrev:
Jag har tio meter kabel till min box hemma. Då kommer jag åt laddporten på vilken plats som helst på bilen, oavsett om bilen står i garaget eller utanför, inkörd eller inbackad på plats.
Och har man sladden permanent på ett ställe (laddaren hemma) så är en 10 meters inte speciellt bökig, mest bara hålla koll så den inte ligger utringlad så man kör över den, så är det bra så.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Mikael_L
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Intressant hur olika man tänker. Jag skulle aldrig åka en meter utan sladd med i bilen, boxen vi har hemma har ingen fast sladd pga att det ser förjävligt ut med massa hängande sladdar på husväggen och ännu en grej som barnen kan förstöra 🙂
Jag brukar som regel åka med både en för att få ström från ett typ 2-uttag samt en som laddar från schuko-uttag (och den går att ställa på 6, 10 och 16A).
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Intressant hur olika man tänker. Jag skulle aldrig åka en meter utan sladd med i bilen, boxen vi har hemma har ingen fast sladd pga att det ser förjävligt ut med massa hängande sladdar på husväggen och ännu en grej som barnen kan förstöra 🙂
Skulle aldrig ”orka” ta fram och lägga bort sladden varje dag. Men jag har en i bilen också.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag brukar som regel åka med både en för att få ström från ett typ 2-uttag samt en som laddar från schuko-uttag (och den går att ställa på 6, 10 och 16A).
Ja hellre en laddningsmöjlighet för mycket med i trunken/frunken än en för lite.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis, halva priset på sladden.
Du har kollat vad det står i reglerna för GT ROT och laddboxar?
 
Mikael_L
R Robert-san01 skrev:
Du har kollat vad det står i reglerna för GT ROT och laddboxar?
Ja, jag har fakturerat enligt reglerna.

Men man kan bara fakturera en laddkabel med bidraget, så är det ju. Men många har ju fått en sladd med till bilen.

Här är reglerna lite kortfattat, urklippt från skatteverkets hemsida.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skattereduktion ges med högst 50 procent av kostnaden för arbete och material.

Krav för skattereduktion​

  • Installationen ska vara färdigställd och slutbetalad.
  • Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad.
  • Laddningspunkten ska ha med minst de uttag eller anslutningsdon som beskrivs i
    1. standarden EN 62196-2 för elfordon av typ 2
    2. standarden EN 62196-3 för elfordon av typ Combo.

Godkänt​

  • Installation av väggfasta laddningspunkter eller fristående laddstolpar, som enbart får användas av det aktuella hushållet.
  • Material nödvändigt för installationen utöver laddningspunkten, exempelvis lastbalanserare, kablage och fästen.

Ej godkänt​

  • Enbart material ger inte rätt till skattereduktion – företaget måste även utföra installationen.
  • Installation av laddningspunkter som används av flera hushåll.
  • Nyinstallation, utbyte eller utökning av elcentral inför installationen; se dock godkända rotarbeten.
  • Mobila laddningspunkter eller extra laddkablar.
  • Andra standarder för anslutning än ovan angivna.
  • Övriga kostnader i samband med installationen, exempelvis för frakt, resor, maskiner och projektering.
  • Återställningsarbete efter installation.
  • Skattereduktion för grön teknik och rotavdrag kan inte ges för samma arbete.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, jag har fakturerat enligt reglerna.

Men man kan bara fakturera en laddkabel med bidraget, så är det ju. Men många har ju fått en sladd med till bilen.

Här är reglerna lite kortfattat, urklippt från skatteverkets hemsida.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skattereduktion ges med högst 50 procent av kostnaden för arbete och material.

Krav för skattereduktion​

  • Installationen ska vara färdigställd och slutbetalad.
  • Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad.
  • Laddningspunkten ska ha med minst de uttag eller anslutningsdon som beskrivs i
    1. standarden EN 62196-2 för elfordon av typ 2
    2. standarden EN 62196-3 för elfordon av typ Combo.

Godkänt​

  • Installation av väggfasta laddningspunkter eller fristående laddstolpar, som enbart får användas av det aktuella hushållet.
  • Material nödvändigt för installationen utöver laddningspunkten, exempelvis lastbalanserare, kablage och fästen.

Ej godkänt​

  • Enbart material ger inte rätt till skattereduktion – företaget måste även utföra installationen.
  • Installation av laddningspunkter som används av flera hushåll.
  • Nyinstallation, utbyte eller utökning av elcentral inför installationen; se dock godkända rotarbeten.
  • Mobila laddningspunkter eller extra laddkablar.
  • Andra standarder för anslutning än ovan angivna.
  • Övriga kostnader i samband med installationen, exempelvis för frakt, resor, maskiner och projektering.
  • Återställningsarbete efter installation.
  • Skattereduktion för grön teknik och rotavdrag kan inte ges för samma arbete.
Det står i klartext att extra laddkablar inte är godkända.

Hur får du det till att en lös kabel som inte ingår i kittet med boxen eller är installationsmaterial är Ok?

Jag har haft detta uppe med några stora installatörer och alla tolkar det som att typ 2 sladdar inte är ok.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
som inte ingår i kittet med boxen
Är det inte säljaren, det vill säga @Mikael_L, som bestämmer vad som ingår i "kittet" som säljs?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.