B
useless useless skrev:
Det finns inga tekniska problem att ha ett hundratal Shelly-prylar på samma WiFi-nät. Givetvis får man inte högsta möjliga bandbredd, men det är å andra sidan helt ointressant för prylar som sänder några siffror i minuten.
Gör så, så får vi se sen.
 
K karlmb skrev:
De kör väl inte Wifi på våra mobiler?
Det brukar väl finnas gästwifi överallt på flygplatser? Och mobiler är väl ändå bara en liten del av all teknik på en flygplats som använder wifi?
Men jag vet inte, kanske är Zigbee som gäller på Arlanda. Vem vet?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det brukar väl finnas gästwifi överallt på flygplatser? Och mobiler är väl ändå bara en liten del av all teknik på en flygplats som använder wifi?
Men jag vet inte, kanske är Zigbee som gäller på Arlanda. Vem vet?
OK, men det är ju sällan ett gästwifi sträcker sig mer än typ 30 m. Så på samma nät finns sällan mer än något 20-tal inloggade gissar jag.
 
Seriöst, vad finns det för praktiska begränsningar vad gäller antalet anslutna enheter i ett privathushåll med 4-5 personer? Säg att varje person har 2-4 wifianslutna enheter, smartphone/jobb-skoldator/padda/smartwatch/speldator och sen har hushållet 10-30 IoT-enheter.

När börjar det lagga med överföringshastighet och latens för en familj med en standard trafikmodell? Domedagsprofetior som inträffar 1 gång vart 30e år behöver inte tas med.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du har alltså krånglat till det med någon av de struliga stickorna som du vägrar att kasta?
Jag kör två nät för olika syften. Ett är främst för belysning med SmartThings, som familjen använder. Sedan har jag ett för termostater och annat automatiserat som inte lämpar sig att göra i SmartThings...
 
Inte måste väl Shelly ha wifi? Om jag bara vill slå av och på en lampa vid samma tidpunkt, kan jag inte konfigurera den via mobilen sen sköter den sig?
 
K karlmb skrev:
OK, men det är ju sällan ett gästwifi sträcker sig mer än typ 30 m. Så på samma nät finns sällan mer än något 20-tal inloggade gissar jag.
Jag tror du underskattar saken verkligen men låt säga att det stämmer, vad är din poäng? Du har då hittat på att wifi klarar 30 meter och 20 mobiltelefoner och därför passar det inte till smarta puckar i en villa?
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
B bygges skrev:
Precis och därför är WiFi inte optimalt då kanalbredden om minst 20 MHz resulterar i hög bandbredd på bekostnad av ökad interferens.
Det spelar ingen roll att det inte är optimalt. Det är med råge tillräckligt bra. Har man byggt sitt wifi rätt har man inga kapacitetsproblem.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Visst, men hur menar du att Zigbee är i flera steg, kontra ditt wifinätverk?
Det var du som sa att zigbee noderna kommunicerade via varandra. Det är inte tillåtet här hemma. Här ska alla terminaler prata med en AP som är trådad. Det är så jag vill ha det och så jag bygger. Du får göra hur du vill.
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Precis, så varför låta de ta upp bandbredd i wifinätet då?
För att jag har gott om bandbredd och kapacitet i wifinätet, så det är inte ett problem. Speciellt inte när det tar upp väldigt lite bandbredd och sändningstid.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
MathiasS MathiasS skrev:
Det spelar ingen roll att det inte är optimalt. Det är med råge tillräckligt bra. Har man byggt sitt wifi rätt har man inga kapacitetsproblem.
Precis som när man har ett system som inte använder wifi. Inga kapacitetsproblem alls. Inget att kongfigurera. 😊
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Precis som när man har ett system som inte använder wifi. Inga kapacitetsproblem alls. Inget att kongfigurera. 😊
Konfigurera.
Sysadmin.
För många är det smarta hemmet verkligen smart. Översmart nästan.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Konfigurera.
Sysadmin.
För många är det smarta hemmet verkligen smart. Översmart nästan.
Framtiden redan idag, du bara tänker när du vill ha lampor eller värmepump av eller på så löses det av sig själv, utan vare sig sysadmin eller konfiguration.
 
B
MathiasS MathiasS skrev:
Det spelar ingen roll att det inte är optimalt. Det är med råge tillräckligt bra. Har man byggt sitt wifi rätt har man inga kapacitetsproblem.
Det spelar roll, det är därför det har utvecklats andra kommunikationsprotokoll som zigbee, thread etc. Bra att det fungerar för dig utifrån dina nätverkskunskaper. Faktum kvarstår att WiFi inte designades med 30-50-talet uppkopplade smarta-hem produkter på en liten yta i åtanke och som ska samsas med högprestandaenheter som dator, tv, mobiler.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Dator och TV kan köras trådat utan WiFi.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.