Jag gissar att alla som har detta problem har en lastbalansering som får gå in rätt ofta.
Zaptec "klarar" bara av att bli tillsagd 20 gånger av lastbalanseringen sedan slutar den lyssna mer och kräver en omstart.
Därav uppstår problemet med att laddningen avbryts.

Vi får väl se om det kommer en rättning eller om det är såhär Zaptec skall fungera.
 
A Ante_Storken skrev:
Jag gissar att alla som har detta problem har en lastbalansering som får gå in rätt ofta.
Zaptec "klarar" bara av att bli tillsagd 20 gånger av lastbalanseringen sedan slutar den lyssna mer och kräver en omstart.
Därav uppstår problemet med att laddningen avbryts.

Vi får väl se om det kommer en rättning eller om det är såhär Zaptec skall fungera.
Precis, och det är detta Zaptec ska lösa tillsammans med Enegic i kommande fw uppdatering
 
Problemet är inte Zaptec eller Enegic utan att en för lågt avsäkrad fastighet inte klarar elbilsladdning när kylan biter till. En god tumregel är att det alltid skall finnas mer än 6A på samtliga faser tillgängligt på natten när övriga förbrukare såsom ugn, spishäll etc inte går. Finns det inte 6A utom tillfälliga toppar, så är det läge att höja huvudsäkringen.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Tack för uppdatering! Zaptecs kvarnar verkar inte mala så snabbt, min installatör har haft problem med att få svar inom rimlig tid.

Vad jag kan se från enegics effektkurva så finns det gott om effekt kvar till Zaptec-boxen att fortsätta laddningen i princip kontinuerligt och inte behöva ta pauser. Min gissning är att inställningarna behöver finjusteras. Men det verkar märkligt om Enegic stryper Zaptec redan vid 6A (4kW).
Bilarna tar generellt inte emot laddning under 6A, vilket innebär att allt under 6A kommer inte gå att använda till laddning, varför det är helt avgörande att ha mer än 6A som regel och under 6A som undantag och paus av laddning. Annars är det läge att uppgradera huvudsäkringen.
 
E Ekero skrev:
Problemet är inte Zaptec eller Enegic utan att en för lågt avsäkrad fastighet inte klarar elbilsladdning när kylan biter till. En god tumregel är att det alltid skall finnas mer än 6A på samtliga faser tillgängligt på natten när övriga förbrukare såsom ugn, spishäll etc inte går. Finns det inte 6A utom tillfälliga toppar, så är det läge att höja huvudsäkringe
E Ekero skrev:
Problemet är inte Zaptec eller Enegic utan att en för lågt avsäkrad fastighet inte klarar elbilsladdning när kylan biter till. En god tumregel är att det alltid skall finnas mer än 6A på samtliga faser tillgängligt på natten när övriga förbrukare såsom ugn, spishäll etc inte går. Finns det inte 6A utom tillfälliga toppar, så är det läge att höja huvudsäkringen.
Jag hade problem under tidig höst då det inte var kallt ute plus att jag har 20A säkring. Detta problem är ju redan verifierat av Zaptec/Enegic då dom meddelat både mig och min installatör att en lösning är på gång.

Ökar man på huvudsäkringen så har man väl inte lika stor användning för en lastvakt öht? Hela grejen med en lastvakt är väl att skydda "för klena huvudsäkringar"?
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det går alltid att säkra upp men varför skall man då ha en lastvakt?
Jag har toppar över men i det stora hela finnas det tillgänlig förutom när elsystemet drar på fullt för värme och övrigt därav lastbalancering. Fulla loggar utdragna och även balancering mellan faser.
Kan även sänka ner maximalt på mitt värmesystem (Från 20A-16A) och därmed frigöra mer men detta skall inte vara nödvändigt.
Det är bättre med en laddare som inte hänger sig efter ett visst antal "lyssningar" efter effekt.
 
TRJBerg
Lite OT, men varför tar inte vilarba laddning under 6A? (Naturligtvis kan jag tänka mig skäl för att inte ta t ex under 1A, men varför inte t ex 3A?)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Ante_Storken skrev:
Det går alltid att säkra upp men varför skall man då ha en lastvakt?
Jag har toppar över men i det stora hela finnas det tillgänlig förutom när elsystemet drar på fullt för värme och övrigt därav lastbalancering. Fulla loggar utdragna och även balancering mellan faser.
Kan även sänka ner maximalt på mitt värmesystem (Från 20A-16A) och därmed frigöra mer men detta skall inte vara nödvändigt.
Det är bättre med en laddare som inte hänger sig efter ett visst antal "lyssningar" efter effekt.
Problemet är i stort sett alltid kopplat till kyla och mindre utrymme pga uppvärmning, vilket också lämnar ytterligare en aspekt att väga in, nämligen att laddning upphackat i korta perioder är ineffektivt. I vissa fall går all effekt åt till att värma batteriet innan det tar laddning.
Om syftet är att spara pengar och vara effektiv, så är det bästa man kan göra att ladda sällan med högre effekt. Utöver förluster som inte går till laddning, så sliter detta mindre på bilen. Lägg till timpriser till detta och du går helt miste om att ladda mycket när det är billigt.
Om det sker många pauser under ett dygn så är det ett tecken på att det finns för lite effekt tillgänglig.
Mer relevant kanske är att prata om säkerhetsmarginal och att syftet med en lastvakt/lastbalansering främst är att skydda huvudsäkringen.
Missförstå mig inte, jag älskar smarta lösningar detta är precis det jag anser att integrationer och smarta tjänster skall göra. Problemen uppstår då pauser sker hela tiden och det gör det då endast vid kapacitetsbrist, inte pga smart styrning.
Ligger systemet på gränsen för sin kapacitet, så kommer man inte kunna nyttja alla fördelar som en smart styrning ger.
 
Microkatten
E Ekero skrev:
Bilarna tar generellt inte emot laddning under 6A, vilket innebär att allt under 6A kommer inte gå att använda till laddning, varför det är helt avgörande att ha mer än 6A som regel och under 6A som undantag och paus av laddning. Annars är det läge att uppgradera huvudsäkringen.
Innan man uppgraderar huvudsäkringen bör man nog analysera situationen lite mer. Som jag skrev:
Microkatten Microkatten skrev:
Vad jag kan se från enegics effektkurva så finns det gott om effekt kvar till Zaptec-boxen att fortsätta laddningen i princip kontinuerligt och inte behöva ta pauser.
Frågan är vad pauserna i laddningen beror på.

T.ex triggas en ladd-paus av en strömspik i en fas. Det är ok, men sen varar pausen i över en timme trots att det finns utrymme för laddning på alla faser. Det är inte ok.

Antalet pauser i laddningen motsvarar inte heller av antal strömspikar på systemnivå.
E Ekero skrev:
Om det sker många pauser under ett dygn så är det ett tecken på att det finns för lite effekt tillgänglig.
Kan vara ett tecken på för lite effekt. Eller att det finns buggar. Eller att lasten mellan faserna är obalanserade. Eller något annat.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Innan man uppgraderar huvudsäkringen bör man nog analysera situationen lite mer. Som jag skrev:

Frågan är vad pauserna i laddningen beror på.

T.ex triggas en ladd-paus av en strömspik i en fas. Det är ok, men sen varar pausen i över en timme trots att det finns utrymme för laddning på alla faser. Det är inte ok.

Antalet pauser i laddningen motsvarar inte heller av antal strömspikar på systemnivå.

Kan vara ett tecken på för lite effekt. Eller att det finns buggar. Eller att lasten mellan faserna är obalanserade. Eller något annat.
Absolut, kan mycket väl vara snedbelastning. Den högst belastade fasen är den som styr. Boxen gör som den blir tillsagd. Med det sagt så brukar det vara fördröjning för att inte direkt trigga ytterligare en paus. Boxen startar igen när den får signal om detta.
 
Fast jag vill kasta in en grej till i debatten - effektavgift! Jag använder lastbalanseringen som effektvakt för att slippba betala så mycket straffavgift till Göteborgenergi. Huvusäkring har jag så det räcker (35A) men jag vill inte gå över 7kw just för att det blir dyrt. Bilen laddas bra ändå under dygnets billiga timmar. Detta gör att jag satt ett tak på 11A, då är det ju snabbt 1A som översätts till 0A kvar då man startar vattenkokaren. Värmepumpen som ju är 3 fas kan gå på samma gång som laddaren, men då går laddaren ner på 7-8A.
Fråga: Kan jag på något sätt styra över den på 1 fas och kanske 16A (3 KW) då någon av faserna rapporterar 0A tillgängligt? jag har ju huvudsäking för det, men lastbalanseraren måste ju tro att jag har 11A säkring för att den ska fungera som jag vill...
 
Nu finns en ny programvara för detta på zaptecs hemsida, jag har inte fått den ännu:

Updates in version 2.3.1.2​

- Added support for MIFARE DESFire RFID tags.

- Improved behavior when responding to a large number of charging restart events

- Improved session reporting
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mitt problem löste sig när jag bytte till en stabilare uppkoppling men ni som hade/har problem med avbruten laddning, har ni märkt någon skillnad med den nya mjukvaran?
 
Efter att jag installerat den nya mjukvaran har jag inte upplevt problem, men å andra sidan har det inte varit kallt så den har inte behövt bryta lassningen för att värmepumpenm gått in med eltillskott. Övriga "brytare" så som vattenkokare etc. finns ju kvar. (Vattenkokaren bryter för att den drar 10A på en fas -> då fallerar allt eftersom laddaren vill ha ström på alla faser, rätt kasst kan jag tycka att den är så känslig.)
 
Uppgraderat till 2.3.1.2 men problemet kvarstår med avbrott l laddning. Säkrat med 25A och väntar på tidvattnet (svar från leverantören). Snart kör jag skiten i ”stand alone mode”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.