”Stigens verkstadstråd 2024”

Nytt år och nytt beslut.
”Stigens verkstadstråd” är en tråd som jag har skrivit i sedan slutet av 2019.
Många inlägg och efter 154 sidor med åtskilliga bilder/filmer känner jag att tråden börjar bli alltför tung och det är svårt att få ett grepp om allting. Det blir lite som ”finns i sjön”.

Trähyllor med snygg stapling upptill, rörigt hög med virke nedtill, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därför kommer jag att starta om tråden varje år hädanefter för att göra det mer överskådligt.
Så välkomna till ”Stigens verkstadstråd 2024”!

Dag
 
  • Gilla
Fadai och 20 till
  • Laddar…
Med rätt verktyg slipper man vara hungrig!

Då sonen har köpt ett hus i Göteborg och fått större delen av ”Gå bort Cirkusen” när det gäller maskiner och verktyg fixade han snabbt till rätt redskap för dagens obligatoriska maträtt!

Håller upp bakplåtspapper, täckt av mjöl, i kök med oskärpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
”Myrsteg”

Efter höftledsoperationen knallade rehab på bra och Julen firades med nära och kära.
Men tydligen smög något objudet genom dörren och hemmet förvandlades till sjukstuga.
Covid på äkta hälften och en gedigen ”Bonnaförkylning” för mig i fyra veckor.
Har försökt gå ut i ”Snickerboa” men det har inte känts bra. Totalt orkeslös.
Men nu tar jag små ”myrsteg” framåt och försöker beta av alla idéer som snurrar runt på kontoret.
En ide var att bygga ut min förvaring av verktyg och olika hjälpmedel. Min verktygsskåp på väggen började bli överfulla och det såg stökigt och belamrat ut.

Organiserad verkstad, verktygstavlor, bänkskruvstäd, verktyg, måttverktyg, drejskruvstäd, elektriska verktyg, träbearbetning, arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så en ny mobil verktygsförvaring har sett dagens ljus. Givetvis konstruerad efter ”magnetmetoden”.
En halv kvadratmeter Biltema plåt har fått en MDF-ram som monterats på en liten hjulförsedd bas där mina skruvstycken fungerar som bojsänken. Precis som det mesta här i livet så har verktygstavlan två sidor. Nu är ena sidan klar och där förvaras diverse verktyg för MFT-bordet och olika mindre spännverktyg.

Organiserad verktygstavla med klämmor, sågar och skruvstycken i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den andra sidan är under konstruktion och där är det tänkt att alla olika mätverktyg och hjälpmedel skall sitta. Men det får bli när jag orkar ta några fler ”myrsteg” framåt.

Dag
 
  • Gilla
ivp och 7 till
  • Laddar…
Tråkigt att höra om sjukdom i huset, Dag. Det kan vara lurigt att vara gästvänlig och ha en öppen dörr… ;) Önskar er snabb bättring!

Gott ändå att höra om förbättringstankar vad gäller verkstaden — ser fram emot att få ta del av dina idéer och lösningar framgent.
Men som du redan har märkt kommer lusten före orken, ta det varligt nu så du undviker bakslag!

Nu får vi hoppas att det nya året fortsatt visar sig från en bättre sida! :)
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Ett steg i rätt riktning

I dag har jag fräst upp mitt T-spår på Ulmia sågen. Jag har grunnat på detta rätt länge.
Det gamla T-spåret i gjutjärnsbordet hade 14mm öppning.

Bordssåg i träbearbetningsverkstad, fokus på sågskåran, gröna och silverfärgade ytor, otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom flesta av dagens tillbehör kräver 19,3mm öppning för att kunna användas. Jag köpte ett bättre geringsanslag innan Jul och i väntan på det rätta tillfället att fräsa bordet gjorde jag en ny styrpinne i ek.

Verktyg på arbetsbänk i snickarverkstad med suddig bakgrund av trä och olika objekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Visst blev den bra som styrpinne men inte med dom rampamuffar som behövdes monteras för att fästa anhållet. Det blev för lite material kvar av pinnen och den knäcktes.

Del av skärmaskin, genomskinligt skydd, metall, röd pil, träinlägg, skruvar, tandad klinga, industriellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräsningen med min AEG-fräs gick bra. Lägsta hastighet och väldigt försiktig matning.
Jag tog bara några tiondelar åt gången och sprutade mycket skärvätska på spåret.
Den kopplade sugen tog det mesta av metallspånen men skitigt var det när det hela var klart.

Verkstad med fräsverktyg, dammutsug, och verktyg samt material på hyllor och bänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstad med fräs på skiva, arbetsbänk, verktygslådor och diverse verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordsåg i verkstad, fokus på sågblad och arbetsbord, suddig bakgrund med arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordscirkelsåg, metall, sågblad, skjutmått, arbetsbänk, snickeri, träbearbetning, verktyg, mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är faktiskt lite förvånad över hur lite påverkat stålet var efter fräsningen.

Grön maskindetalj, cylindrisk, skruv i centrum, sotig, möjligen del av större mekanisk system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett verktyg i förgrunden, troligen en fräs, mot en suddig verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu löper det nya anhållet perfekt och det känns väldigt stumt i sidled.
När jag ändå höll på då blev det lite silverfärg på den nya träbiten för det nya rullsystemet för såghjälp.

Geringssåg, träbit, skär genom, arbetsbänk, dammskydd, industriell verkstad, träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordscirkelsåg i verkstad, genomskinligt skydd, träbearbetningsutrustning, arbetsbänk, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Geringssåg med justerbara anhåll och gradskiva för precisionskapning, metallklinga, träarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsmätverktyg, vinkelmätare med grader, precision, metall, skruvjustering, linjal, skalor, industriellt användningsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg! 🍺
Dag
 
  • Gilla
  • Wow
Dan_Johansson och 21 till
  • Laddar…
Nästa steg

Snickeriverkstad med kapsåg, träbitar, verktyg och organiserade hyllor. Arbetsbänk i förgrunden, kaotisk, kreativ atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter gratis service uppgradering hos Festool i november har min Kapex 120 inte blivit installerad i sågbänken ännu. Tankar på att göra om sågens anhåll och spånhantering gjorde att jag upptäckte att den behövde åtgärdas av tillverkaren.
Men så kom diverse saker emellan så nu är det hög tid att få den på plats igen.
Målet är att använda den som en exakt 90˚ kap med förbättrad fastsättning av sågämnena samt att försöka förbättra spånhanteringen. Dessutom snurrar det lite andra idéer i huvudet om andra funktioner.
Det blir en intressant resa!

Dag
 
  • Gilla
erikgöteborg och 4 till
  • Laddar…
T
stigen stigen skrev:
I dag har jag fräst upp mitt T-spår på Ulmia sågen. Jag har grunnat på detta rätt länge.
Det gamla T-spåret i gjutjärnsbordet hade 14mm öppning.

[bild]

Dom flesta av dagens tillbehör kräver 19,3mm öppning för att kunna användas. Jag köpte ett bättre geringsanslag innan Jul och i väntan på det rätta tillfället att fräsa bordet gjorde jag en ny styrpinne i ek.

Visst blev den bra som styrpinne men inte med dom rampamuffar som behövdes monteras för att fästa anhållet. Det blev för lite material kvar av pinnen och den knäcktes.
Det där var ju en bra lösning på problemet :) Slippa montera isär sågen och släpa iväg skivan för fräsning någon annan stans. Undrar om jag kan uppmanna samma mod.. kanske. Dagens investering kan däremot var till god hjälp.

Ekpinne var ju en chansning, men jag trodde faktiskt att slitaget skulle vara det stora problemet, inte att den inte skulle hålla - men så klart ger 14mm breda spår inte mycket trä kvar att fästa något i. De 3dprintade jag gjort funkar (men jag har bara satt i M6 muttrar) men slits fort.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Upp som en sol, ner som en pannkaka”

Arbetet med det nya anhållet till min Kapex 120 kap/ger-såg flöt på bra ända tills jag kom till upploppet i går kväll.
Den gamla pajformen kändes klar och dom två zero clearance bitarna för sågklingan var tillverkade.

Maskindelar, grå plastkapslar, svarta borstar, trähandtag, teknisk utrustning, oskarpt förgrundsobjekt, industriell känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hammarhuvud på träskaft, slitet, metalliskt, verktyg, reflektion på glasskiva, närbild, arbetsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trä inuti en gjuten metallform med borrade hål och sågspån. Arbetsmaterial på en slät yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbit med märken som ser ut som ett ansikte, två små hål, en större skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men när den första provmonteringen gjordes upptäckte jag att en del på Kapexsågens högra sida stack väldigt långt ner och därmed gick det inte att använda den högra sidans 50mm vinkelkoppling 90˚ för anslutning till spånsug. Skit!

Närbild av en mekanisk komponent med grön detalj, otydlig bakgrund, sannolikt verkstadsutrustning eller maskindel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men samtidigt blir man triggad att hitta en annan lösning på problemet. Grundtanken med två extra anslutningar i såghuven står kvar men nu gäller det att hitta den smartaste lösningen.
Ny dag och nya tankar och idéer! 💡
Kul!

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
”Rom byggdes inte på en dag”

Framåt går det- men inte fort. Problemet med den felande sugporten på högra sidan är nu löst.

Geringssåg från Festool på arbetsbänk bredvid ölburk med märket "Arboga". Verkstadsbakgrund. Arbetsmiljö. Fokus på ölburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu återstår arbetet med att få alla idéer på plats. Inser att jag nog behöver bruka lite våld på originalkappan som skall styra spånen till utsuget i såghuven. Finns som reservdel hos Festool så jag beställer en extra nästa vecka.
Oavsett hur jag ändrar och fixar med sågen så kommer den att kunna återställas i originalskick.

Nu är det reflektionstid! 🍺🍺🍺

Trevlig Helg!
Dag
 
  • Gilla
Immobil och 4 till
  • Laddar…
”Dra snabbt”

Blå och svart tyghölster för verktyg med BOSCH logo, tryckknapp, ögla för hängande förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ett helt nytt oanvänt hölster till Bosch 12v skruvdragare som bara ligger utan att användas.
Gör nog mer nytta hos någon annan. Skänkes till den som först svarar. Portokostnader tillkommer.

Dag
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
T
stigen stigen skrev:
”Dra snabbt”

[bild]

Har ett helt nytt oanvänt hölster till Bosch 12v skruvdragare som bara ligger utan att användas.
Gör nog mer nytta hos någon annan. Skänkes till den som först svarar. Portokostnader tillkommer.

Dag
Jag hjälper dig gärna att bli av med det. 🙂
 
T Testarn skrev:
Jag hjälper dig gärna att bli av med det. 🙂
Bra!

Skicka ett PM så löser vi det hela.

Dag
 
Festool-Kapex 120 transformationsresa

Spånresan med min Kapex 120 börjar närma sig målgången. Jag inser nu att jag hade helt klart undervärderat tidsåtgången i detta projekt. Uppgiften tycktes inte vara alltför komplicerad men under resans gång har det blivit många omtag.
Lösningen av ett problem har plötsligt skapa två nya! Tur att man är ”Fritidsforskare” på heltid numera!
Jag tänker redovisa dom olika etapperna i resan och tidvis lär det bli en del nörderi i det hela så det blir nog enklare om jag delar upp resan i olika etapper. Annars lär väl dom flesta tröttna innan vi kommer i mål. Många av idéerna kan säkert tillämpas på sågar från andra tillverkare. Ingen nämnd - ingen glömd.

Målbild.
Min gamla Kapex 120 är en verklig trotjänare. Såg dagens ljus för många år sedan men finns fortfarande till försäljning.
En väldigt bra genomtänkt konstruktion som fortfarande tycks klara sig bra i konkurrens mot senare modeller från olika tillverkare. Sågen har alltid levererat men som alla kap/ger-sågar så dränker den omgivningen i spån och damm.

Så vad ville jag nå med min omvandling?

A. Förbättra spån/damm-hanteringen.
B. Att med metall i anhållet ha möjlighet att använda kraftiga magneter för olika tillbehör.
C. Förbättra möjligheten att snabb kunna fixera sågämnet.
D. Få sågen att alltid kapa i exakt 90˚.
E. Bättre belysning på arbetsområdet.
F. Att enkelt kunna kapa rätta längden av ämnet väldigt exakt med digitalt hjälpmedel.
G. Att kunna såga med ”Zero Clearance” mot både anhållet och snittet.

Betydligt fler önskningar än ett ”Kinderägg”.
Men som dom säger i Utrikesbyrån. ”Vi tar det från början”.

Dag
 
  • Gilla
sweden och 3 till
  • Laddar…
Spånhuven och anhållet

På Youtube finns det oändligt många som försökt bemästra spånhanteringen på sina kap/ger-sågar. Från omslutande tältlösningar till speciellt designade lösningar utskrivna i 3D-skrivare, till exempel hos ”Hooked on Wood”, men ingen tycks ha blivit helt nöjd med slutresultatet.
När det gäller utformningen av den nya spånhuven har jag fokuserat på att försöka fånga spånen så nära klingan som möjligt.
Sågens stora originalanhållet har en stor inverkan på hur spånen flyger omkring. Om man dessutom stänger nästan helt med extra ”Zero Clearence” plattor i anhållet blir det ännu sämre.

Två gröna gerktyg fästa på en träplanka ovanpå ett arbetsbord med måttstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min idé har varit att konstruera en ny spånhuv med extra utsug, endast använda basen på anhållet för att få ner höjden och på så sätt underlätta för spån och damm att sugas in iden nya huven. Samtidigt ville jag få en stabil plattform för dom nya snabbspännarna från Bessey och tillföra metall till anhållet för att enkel kunna fästa olika vinkeljiggar framöver med kraftiga magneter.

Metallstruktur, detalj, industrimiljö, skruv, mekaniska komponenter, närbild, ingen person, grå nyanser, teknisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsmiljö med skruvstycke och metallklemmor på ett arbetsbord, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grunden för huven blev en slaktad pajform.

Verkstad med geringssåg och mycket träavfall innebär att arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Perfekt för uppgiften. Inga skarpa hörn för damm att gömma sig i. Jag lyckades passa in två nya 50mm utsugsportar i toppen på huven och dom är kopplade till två nya grovdammsugare. 30 liters grovsugar finns det gott om men jag valde Dewalt modellen mycket på grund av att sugslangen passade direkt i rören på spånhuven.

DeWalt grovdammsugare, DXV30SAPTA, 30 liter, 1050 W, fyra stjärnor, rabatterat pris 999 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Maskindelar och en borste inuti en industriell anordning, fokus på metalldelar, möjligen för tillverkning eller bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsuget för klingan har jag kvar och den är kopplad till min Festooldammsugare. Den styva gummiläppen på sågen byttes ut till en egentillverkad av en tunnare och mer följsamt material. Det hittade jag i ”braochalådan”. Där låg en sparad bit sen vi gjorde vattenfallet i trägården för flera år sedan. För att försöka stoppa spånströmmen monterade jag 3cm borst runt klingan ovanför spånhuven.

Två delar av en svart plastkomponent, möjligen en krossad eller demonterad bit av en större enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många tester har det blivit och jag märkte att dom ytterst små springorna i spånhuven behövde tätas med epoxi för annars letade sig dammet ut bakom sågen.

Träbearbetning, kapning, sågspån, verktyg, detaljerad, hantverk, precision, arbetsbänk, konstruktion, material, snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närbild av en maskindel med damm och smuts, troligen från en arbetsplats eller verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Industriell komponent, sannolikt metall, delvis skuren, med synliga skärstrån och borrade hål, på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maskindel med bockat metallstycke, skruvar, träunderlag och hål i verkstadsomgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om någon har funderingar eller frågor i allmänhet så är det bara att återkomma så skall jag försöka svara på dom. Forts……………..

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
T
När det gäller kap-gersågar tycker jag Shop Nation ( https://www.youtube.com/@ShopNation ) på ett bra sätt visar hur han gått till väga, men han säljer ju också 3d-printade 'spånsamlare' för några olika (i USA) populara sågar.

Nä kap-ger är svårt att få bra, dessutom verkar varenda såg ha bord som det är massor med små urtag och fickor så det är snudd på omöjligt att hålla rent också.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.