1 466 906 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag läste häromdagen (om det var aftonbladet) att en fördel med elbil är att antisladd/antispinn är bättre.Alfredo skrev:
Elbilen har med sin snabbare respons en större möjlighet till snabb reglering. Jag tycker själv detta är tydligt när man tex ska smyga igång på halt underlag.
Jag kom då att tänka på en film som visades i ett föredrag som kördes på jobbet, detta är länge sen och jag försökte googla, jag tror det var när en projektledare på volvo vann "årets projektledare" 2014. Nå. Personen från Volvo berättade iallafall om hur de utvecklat en ny motor med (om jag minns rätt) direktinsprutning och där en bieffekt de inte räknat med var snabbare respons. De visade en sekvens med två identiska volvobilar som accelererade på halt underlag där den med snabbare reglering (men samma motoreffekt har jag för mig) kunde ha betydligt bättre traction. Tyvärr verkar inte filmen finnas på YouTube, det var nog helt enkelt en presentation direkt från volvo... Nu var detta ju konventionella bilar. Men det borde vara ännu mer föredelaktigt med en elektrisk drivlina...
Med det sagt ska man vara källkritisk, Tesla rör upp mycket känslor och folk säger de dummaste saker, som han i den länkade videon som var sut för att han inte kunde skadeanmäla till Tesla istället för till sitt försäkringsbolag. Sen är det stor skillnad mellan generationerna, större än jag trodde, så ett problem kanske inte finns på alla.D djac skrev:
Här kan jag säga att min upplevelse är gammelmodig, jag älskar min Merca med permanent fyrhjulsdrift 60 bak 40 fram, alla såna versioner som kopplas i ur har jag upplevt som sämre. Teslan är bra i vinterväglag men jag håller nog min Mercasuv som bättre, nu är det ju också en annan bilmodell så hur mycket det spelar in låter jag vara osagt.J JohanLun skrev:Jag läste häromdagen (om det var aftonbladet) att en fördel med elbil är att antisladd/antispinn är bättre.
Elbilen har med sin snabbare respons en större möjlighet till snabb reglering. Jag tycker själv detta är tydligt när man tex ska smyga igång på halt underlag.
Jag kom då att tänka på en film som visades i ett föredrag som kördes på jobbet, detta är länge sen och jag försökte googla, jag tror det var när en projektledare på volvo vann "årets projektledare" 2014. Nå. Personen från Volvo berättade iallafall om hur de utvecklat en ny motor med (om jag minns rätt) direktinsprutning och där en bieffekt de inte räknat med var snabbare respons. De visade en sekvens med två identiska volvobilar som accelererade på halt underlag där den med snabbare reglering (men samma motoreffekt har jag för mig) kunde ha betydligt bättre traction. Tyvärr verkar inte filmen finnas på YouTube, det var nog helt enkelt en presentation direkt från volvo... Nu var detta ju konventionella bilar. Men det borde vara ännu mer föredelaktigt med en elektrisk drivlina...
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Generation på bilarna eller köparna?D djac skrev:Med det sagt ska man vara källkritisk, Tesla rör upp mycket känslor och folk säger de dummaste saker, som han i den länkade videon som var sut för att han inte kunde skadeanmäla till Tesla istället för till sitt försäkringsbolag. Sen är det stor skillnad mellan generationerna, större än jag trodde, så ett problem kanske inte finns på alla.
Om du går igenom och gör alla inställningar skulle jag säga att det är väldigt realistisk. Går man igenom inställningarna som gäller Vägförhållanden, Laddare & Nätverk, Batteri, Hastighet och Fordon så kan man få en väldigt bra uppfattning om hur resor med just en specifik bilmodell kommer att bli.BigR skrev:
/Krille
De reportage som gjordes av NEVS bil med hjulmotorer var ju lyriska över körbarheten, just för att varje hjul kunde regleras helt separat. Det blir nog ännu bättre än att ha en motor per axel och diff + bromssystem som styr fördelningen mellan hjulen. Men hjulmotorer har säkert sina brister.D djac skrev:Här kan jag säga att min upplevelse är gammelmodig, jag älskar min Merca med permanent fyrhjulsdrift 60 bak 40 fram, alla såna versioner som kopplas i ur har jag upplevt som sämre. Teslan är bra i vinterväglag men jag håller nog min Mercasuv som bättre, nu är det ju också en annan bilmodell så hur mycket det spelar in låter jag vara osagt.
En MV SUV som du beskriver är säkert jättebra för vissa tillämpningar. Det är väl lite grejen här. Att det finns för och nackdelar med alla tekniska koncept. Allt är en kompromiss. För mig kanske framkomlighet i terräng inte är viktigt alls, för någon annan är det helt avgörande. För mig kanske det är viktigt att hunden (jag har ingen iofs) kan sitta i en sval bil, för nån annan kan man lämna jycken hemma.
Förutom range, vikt och laddhastighet ser jag i princip bara fördelar med eldrift. Packningen av bilen kan göras bättre, tyngdpunkten, regleringen, inga komplexa mekaniska konstruktioner, avgasrening mm mm. Elbilar har i praktiken bara funnits i 10 år. Låt det gå ett par generationer i tekniken så kanske mycket av begränsningarna är lösta.
Jag tror det fortfarande kommer finnas många tillämpningar där förbränningsmotorn blir kvar, om vi får över alla som enkelt kan köra på el så finns det både tillgång och utrymme (sett till CO2) att fortsätta köra en mindre flotta på förbränning. Säg en militärjeep som ska stå i mobförråd, eller ett utryckningsfordon på en beredskapsbrandstation. Där passar en förbränningsmotor perfekt, som kan stå oanvänd i månader och sen gå igång.
Jag håller med förutom att jag ser en stor nackdel med Li-Ion batterier som har felmoden brand inklusive självantändning och att en eventuell brand är extremt svår att släcka. Den nackdelen gör att dessa bilar går bort för mig. Jag hoppas att "solid state" batterier kommer relativt snart och hoppas att jag orkar hålla igång min bensindrivna bruksbil tills dess.
Men bilarna står ju inte och brinner ute på gatorna och bensinbilar brinner mycket oftare. Det går ju inte att förstå vad du baserar din oro på. Det finns väl egentligen bara en handfull exempel på elbilar som brunnit, verkar ju extremt ovanligt i alla fall.T TommyC skrev:Jag håller med förutom att jag ser en stor nackdel med Li-Ion batterier som har felmoden brand inklusive självantändning och att en eventuell brand är extremt svår att släcka. Den nackdelen gör att dessa bilar går bort för mig. Jag hoppas att "solid state" batterier kommer relativt snart och hoppas att jag orkar hålla igång min bensindrivna bruksbil tills dess.
Jag tror att mörkertalet är stort. Såg du den här https://insideevs.com/news/678343/m...r-burns-down-inside-florida-homeowner-garage/
Har du läst något om den branden i Svensk media? Sök på BYD och bränder i Kina. Repetera för Jaguar osv. Det mörkas ofta då det inte rimmar med nuvarande klimatagenda.
Har du läst något om den branden i Svensk media? Sök på BYD och bränder i Kina. Repetera för Jaguar osv. Det mörkas ofta då det inte rimmar med nuvarande klimatagenda.