P
D Daniel 109 skrev:
Så fort man är det minsta insatt i ett ämne inser man vilka mängder av fel det är i mediarapporteringen. Om det skulle anmälas då fort journalister rör till det skulle det bli en väldigt massa anmälningar.
Ja, det vore väl bra? En fällning i granskningsnämnden (och liknande organ) borde rendera ordentliga straff också. Då kanske journalisterna skulle lära sig att kolla fakta bättre.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
P
B Boende45 skrev:
Ett trendbrott sedan 10-15 år tillbaka är den sämre verkningsgraden för uppvärmning med värmepumpar som tar energin från uteluften (LLVP, LVVP). Många lite nyare husägare förstår inte riktigt vad som hänt när de får sin elräkning, har jag som är ute mycket på fältet har märkt.
Har verkningsgraden för LLVP:ar blivit sämre under de senaste 10-15 åren?
 
P
D daVinci skrev:
COP talar man om.
Den svenska termen för COP (coefficient of performance) är värmefaktor.
 
P
D daVinci skrev:
Sedan är inte gasturbiner så tokigt som reservkraft. Dom går i gång på ca 20 min. Framförallt om man har kärnkraft lär de behövas. När ett sådan skär ihop behöver man få igång ny produktion snabbt.
Det beror på hur många kärnkraftverk man har. En viss redundans kan vara lämplig, men visst är det praktiskt med snabbstartande gasturbiner för extrema situationer.
 
K karlmb skrev:
Vattenkraft. Men en stor del av batteriet Norge pumpar ju numera förbi Sverige.
Precis, de skickar elen till Tyskland, Danmark och Storbritannien så länge de betalar bättre. Förr hjälpte Norge oss med att hålla nere elpriserna, inte längre.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Aha, men att alla uppvärmningssystem går hårdare vid lägre utetemp o blåst, kommer nog inte som någon överraskning...
Det är helt normalt att byggnader som värms med luftvärmepumpar fryser så vattenrören spricker när det är -30 grader, Hur månnga och hur stora pumparna än är.

Det varierar från pump till pump men någonstans mellan -5 och -20 grader går en gräns när det helt enkelt inte kommer någon värme att tala om ur pumpen. För att det inte finns någon värme att ta ur uteluften. En luftvärmepump arbetar ju genom att kyla uteluft och ta tillvara värmen och skicka in den i huset i koncentrerad form.
 
P pmd skrev:
Har verkningsgraden för LLVP:ar blivit sämre under de senaste 10-15 åren?
Nej, marginellt bättre COP faktiskt.

Den stora skillnaden på de bästa maskinerna idag jämfört med 10-15 år sedan är den högre värmekapaciteten vid låga utomhustemperaturer.

För 15 år sedan var verkligen LLVP ett komplement till annan huvudsaklig användning.

Men en avsevärd kallare vinterperiod siår stenhårt på på en värmepumps (som använder uteluften som energikälla) verkningsgrad.

Elanvändningen blir klart högre ( effektbehovet ökar samtidigt som verkningsgraden sjunker) vid en medeltemperatur på -5 grader än vid en medeltemperatur på 0 grader under perioden ca 4 månader.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
De flesta länder producerar el från naturgas. Mer eller mindre. I t ex Holland, UK och Italen är det mer.
Naturgasfyndigheterna räcker nog i 40 år till iaf. Så dom har ju tid på sig att installera solpaneler 😄

Sedan är inte gasturbiner så tokigt som reservkraft. Dom går i gång på ca 20 min. Framförallt om man har kärnkraft lär de behövas. När ett sådan skär ihop behöver man få igång ny produktion snabbt.

Ang detta:

Kom jag att tänkt på att vindkraftshatarna borde hata luft-luft och luft-vatten VP lika innerligt.
Och fylla kommentarsfälten med att VP ger minst värme när det behövs mest.

Det enda som blir lagligt om dom får bestämma är nog kärnkraft och direktverkande el. Och så inga kablar.
Problemen med gas är att den släpper ut stora mängder koldioxid och att en mycket stor del av gasen på marknaden kommer från Ryssland där en stor del av profiten går till Putins invasionsmaskin. Dessutom använder Ryssland gasen som politiskt påtryckningsmedel.

Det är alltså både miljömässigt och säkerhetspolitiskt självmord att satsa på fossilgas som energikälla. Fast Putin vill ju sälja sin vara så han får råd att invadera oss och därför sprids det en massa gasvänlig propaganda på nätet.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
K
D daVinci skrev:
Kan också vara så att den gamla satt igen i värmeväxlarna. Vet inte hur ofta och noggrant du rengjorde där. Kan också vara så att gamla LVP'n tappat köldmedium via något svagt läckage.

I grunden så sätts COP av köldmedium. Sedan finns lite utrymme för optimeringar. Men för luft-vatten så finns väl mer utrymme för optimeringar.

Kommer ihåg att Nibes gamla skräp 2003 stängde av sig vid -10 ute. Hade en kollega som köpte en sådan och det var ingen ände på problemen. Av okänd anledning hade svenska luft vatten pumptillverkare då bestämt sig för att lagra vattnet utomhus. Blir lite mer värme förluster då när det är -10 ute, än om VV-beredaren är inomhus.

Jag har en gammal BVP som är 27 år nu. Inga haverier alls. Men tänker att det är dags att byta i alla fall. Finns lite mer finesser på de nya. Och med åren så ökar slitage och risk för haveri. Jag har nog h
D daVinci skrev:
Kan också vara så att den gamla satt igen i värmeväxlarna. Vet inte hur ofta och noggrant du rengjorde där. Kan också vara så att gamla LVP'n tappat köldmedium via något svagt läckage.

I grunden så sätts COP av köldmedium. Sedan finns lite utrymme för optimeringar. Men för luft-vatten så finns väl mer utrymme för optimeringar.

Kommer ihåg att Nibes gamla skräp 2003 stängde av sig vid -10 ute. Hade en kollega som köpte en sådan och det var ingen ände på problemen. Av okänd anledning hade svenska luft vatten pumptillverkare då bestämt sig för att lagra vattnet utomhus. Blir lite mer värme förluster då när det är -10 ute, än om VV-beredaren är inomhus.

Jag har en gammal BVP som är 27 år nu. Inga haverier alls. Men tänker att det är dags att byta i alla fall. Finns lite mer finesser på de nya. Och med åren så ökar slitage och risk för haveri. Jag har nog haft tur.
Någon försämring av prestanda har jag inte märkt under årens lopp. Jag bytte den för att den började bli för gammal, samt att styrningen på den nya funkar oerhört mycket bättre i kombination med vedkaminen. (Trådlös innegivare) verkar vara ett lotteri oavsett vad man väljer. Hat en bekant vars
utedel pajade efter 7år, (luft/vatten), och en annan där kompressorn gav upp efter ca 9år. (bergvärme). Grattis till dina 27år, den har nog betalat sig många gånger om!
 
Redigerat:
D
J JohanLun skrev:
Hm, ok, frånluft inbyggd i bergvärmen... Kan det verkligen vara lönsamt att kombinera? Låter krångligt och dyrt... Egenligen tror jag mer på om man skulle ha alla sådana här prylar "modulära", dvs att man kan byta tex bara kompressor eller bara varmvattenberedare osv. När allt är ihopbyggt måste man ju antingen reparera eller byta allt. Tänk om det var ett modulsystem så man bytte bara det som gick sönder...
Frånluften är en sådan modul som man sätter ovanpå den andra, jag behöver ändå en frånluftsfläkt och den ger ungefär kapacitet motsvarande 100m markslinga (enligt Nibes beräkningar), den kostar ca 20.000 så det är en mindre del av installationen.

Jag retar mig också på uppbyggnaden av dessa och hur de bygger de så att service är dyrt och svårt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D djac skrev:
Frånluften är en sådan modul som man sätter ovanpå den andra, jag behöver ändå en frånluftsfläkt och den ger ungefär kapacitet motsvarande 100m markslinga (enligt Nibes beräkningar), den kostar ca 20.000 så det är en mindre del av installationen.

Jag retar mig också på uppbyggnaden av dessa och hur de bygger de så att service är dyrt och svårt.
Ok, det var ju smart isåfall. Kan inte fatta hur dyrt det isåfall är... Får väl överväga att installera skiten själv när det blir dags... Man kan ta ledigt rätt länge om de tar 100.000 för installationen (eller kostar pumpen SÅ mycket, vet att när min pump stannade så kollade jag runt och konstaterade då att för 60-80k så verkade det finnas pumpar, plus installation då. Men den hoppade ju igång igen så skrinlade bytet. Kanske är inflationen som sätter sina spår...
 
H heimlaga skrev:
...miljömässigt och säkerhetspolitiskt självmord att satsa på fossilgas som energikälla....
Håller med hela ditt resonemang till 100%. Dock värt att påpeka att biogas är väldigt bra, då om man inte tar tillvara den så kommer den ut i "ren" form i atmosfären (ruttnande avfall mm som är värre för CO2 än när man eldar gasen).

Det har ju funnits liknande resonemang kring etanol, där vissa menar att produktionen av det är hemsk ur flera aspekter, men att det finns produktion som gör att etanol är ett bra val.

Problemet med "alternativa" bränslen är nog att man kan inte gå över till bara ett bränsle, det finns inte kapacitet till det. Biogas är nog utmärkt tex för en lokal bussflotta som har egen tankstation och kan ha ett antal av bussarna för biogas.
 
Från det ena till det andra.. Såg på Nordpool att Finland hade en rejäl avvikelse 12/1 när det gäller vindkraftsproduktion, 106%(34000MWh) mer än prognos, någon som vet om dessa 34000MWh i normalfallet skulle ha funnits med i prognosen eller redovisar Nordpool "icke-börsel" också?
 
N Norris2 skrev:
Från det ena till det andra.. Såg på Nordpool att Finland hade en rejäl avvikelse 12/1 när det gäller vindkraftsproduktion, 106%(34000MWh) mer än prognos, någon som vet om dessa 34000MWh i normalfallet skulle ha funnits med i prognosen eller redovisar Nordpool "icke-börsel" också?
Det blir ju lätt avvikelser, speciellt när Nordpool bara har en enskild siffra för prognosen. Jämför med SVKs prognos (som iofs sträcker sig över en längre tid), där det är ett enormt spann.

Sen finns ju intradagsmarknaden för att hantera den här typen av avvikelser. Det spelar inte så stor roll om det är vindkraft som producerar mer, något kraftverk som går sönder eller större konsumtion som uteblir. Om vindkraften helt plötsligt producerar mycket mer så blir priset på intradagsmarknaden lågt.
 
D
J JohanLun skrev:
Ok, det var ju smart isåfall. Kan inte fatta hur dyrt det isåfall är... Får väl överväga att installera skiten själv när det blir dags... Man kan ta ledigt rätt länge om de tar 100.000 för installationen (eller kostar pumpen SÅ mycket, vet att när min pump stannade så kollade jag runt och konstaterade då att för 60-80k så verkade det finnas pumpar, plus installation då. Men den hoppade ju igång igen så skrinlade bytet. Kanske är inflationen som sätter sina spår...
Pumpen kostar nog ca 120 och frånluften 20, sen lite monteringsdetaljer, så detta plus arbete blir då 40, inkluderar såklart urmontering och bortforsling av den gamla.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.