D daVinci skrev:
De jag köpte för 20 år sedan hade redan då en värmekabel som höll utedelen isfri.
På marken under blev det dock en iskaka. Men den smälter ju vid plusgrader. Var bara ett år jag behövde hugga lite i den. Det var ett extremt år. Inte en plusgrad mellan nyår och 20:e Mars. SJ och alla hade stora problem den vintern.
Lite salt fixar ju iskakan under min LLVP, dagen efter skyfflar man bort den.
 
B Boende45 skrev:
En killgissning 😁

Högsta dagspris inföll 5 januari med 2,17 kr / kWh (SE3 men övriga elområden lär ha haft samma dag som toppnotering).

Det är många omvärldsfaktorer som avgör inte bara att de svenska kärnkraftsreaktorerna går på halvfart.
.
Killgissningar stämmer oftast inte.

K krfsm skrev:
Du hade rätt även på de premisserna... För SE3 och SE4 var det tom lägsta priset för veckan.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hur länge en 17 år gammal bergvärmepump har kvar i livslängd vet jag inte ...
Jag tror min BVP är från 2006 (tidigare ägare installerade).
Hade man haft något annat uppvärmningssystem så har ju även de en begränsad livslängd, men troligen håller ju en panna för direktverkade el (eller elradiatorer) längre då de är enklare och det verkar vara kompressorn som är det som går sönder...

Jag tycker det verkar vara mellan 15-25 år. Frågan är vad en ny kostar, själva "pumpen" verkar ju kosta nånstans 70.000 för en vanlig villa och nåt mellanmärke. Installation bör väl gå att få för under 15.000? Om man kan behålla allt annat i systemet. Då blir det snarare 5.000 per år än 15.000. Och säg att en alternativ värmekälla har halva den kostnaden.

Men tex luft-vatten har jag förstått har kortare livslängd. Så visst är det väldigt relevant att ta med i sitt case.

Jag brukar ju slå ett slag för att INTE byta fönster (speciellt om man har gamla fina sekelskiftesfönster) för att nya fönster har en livslängd som är kortare än payoffen på energibesparingen. Denna diskussion gäller ju väldigt mycket. Hela hus river man och bygger "snåla". Men rivning och bygge är i livscykelanalysen en betydande del av miljöbelastningen. Samma med "snåla" kylskåp, TV apparater osv.

Jag ämnar iallafall byta till en ny bergvärmepump den dagen min går sönder, även om en "elpanna" är billigare...
 
D
J JohanLun skrev:
Jag tror min BVP är från 2006 (tidigare ägare installerade).
Hade man haft något annat uppvärmningssystem så har ju även de en begränsad livslängd, men troligen håller ju en panna för direktverkade el (eller elradiatorer) längre då de är enklare och det verkar vara kompressorn som är det som går sönder...

Jag tycker det verkar vara mellan 15-25 år. Frågan är vad en ny kostar, själva "pumpen" verkar ju kosta nånstans 70.000 för en vanlig villa och nåt mellanmärke. Installation bör väl gå att få för under 15.000? Om man kan behålla allt annat i systemet. Då blir det snarare 5.000 per år än 15.000. Och säg att en alternativ värmekälla har halva den kostnaden.

Men tex luft-vatten har jag förstått har kortare livslängd. Så visst är det väldigt relevant att ta med i sitt case.

Jag brukar ju slå ett slag för att INTE byta fönster (speciellt om man har gamla fina sekelskiftesfönster) för att nya fönster har en livslängd som är kortare än payoffen på energibesparingen. Denna diskussion gäller ju väldigt mycket. Hela hus river man och bygger "snåla". Men rivning och bygge är i livscykelanalysen en betydande del av miljöbelastningen. Samma med "snåla" kylskåp, TV apparater osv.

Jag ämnar iallafall byta till en ny bergvärmepump den dagen min går sönder, även om en "elpanna" är billigare...
Det jag fått pris på är en Nibe med scroll och frånluftsmodul, det blir de pengarna, efter bidrag..! huh
 
Z Zodde skrev:
Killgissningar stämmer oftast inte.
Helt rätt!

Priset i morgon fredag blev t o m lägre än idag.

Men det är väldigt behagligt att killgissa. Man är liksom kung fram tills man har fel.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Helt rätt!

Priset i morgon fredag blev t o m lägre än idag.

Men det är väldigt behagligt att killgissa. Man är liksom kung fram tills man har fel.
Ingen vet nåt om framtiden så du är ursäktad.
Däremot finns alltför många killgissningar på detta forum som förs fram som nån form av fakta istf att explicit presenteras som vad det egentligen är : EN killgissning.
 
  • Gilla
rispalt
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Inget dyrt att producera el från naturgas nu.
Men olämpligt att ha ett elsystem som är beroende av fossilt bränsle.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
D djac skrev:
Det jag fått pris på är en Nibe med scroll och frånluftsmodul, det blir de pengarna, efter bidrag..! huh
Jag hade nog tittat på alternativa märken. Nibe verkar ligga extremt högt i pris. Jag har för mig (men det här är trådenligt killgissande) att de i princip har kö på att få köpa, och då kan priserna bli därefter.

Iofs drar frånluftsmodulen upp priset också. Den står säkert för minst 20000 i kostnad för bara prylen utan montering.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men olämpligt att ha ett elsystem som är beroende av fossilt bränsle.
De flesta länder producerar el från naturgas. Mer eller mindre. I t ex Holland, UK och Italen är det mer.
Naturgasfyndigheterna räcker nog i 40 år till iaf. Så dom har ju tid på sig att installera solpaneler 😄

Sedan är inte gasturbiner så tokigt som reservkraft. Dom går i gång på ca 20 min. Framförallt om man har kärnkraft lär de behövas. När ett sådan skär ihop behöver man få igång ny produktion snabbt.

Ang detta:
De flesta värmepumpar fungerar ned till -20 °C, men vid sådana låga temperaturer kommer COP-värdet att närma sig 1 – det vill säga att värmepumpen förbrukar lika mycket energi som den genererar.
Kom jag att tänkt på att vindkraftshatarna borde hata luft-luft och luft-vatten VP lika innerligt.
Och fylla kommentarsfälten med att VP ger minst värme när det behövs mest.

Det enda som blir lagligt om dom får bestämma är nog kärnkraft och direktverkande el. Och så inga kablar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Jag hade nog tittat på alternativa märken. Nibe verkar ligga extremt högt i pris. Jag har för mig (men det här är trådenligt killgissande) att de i princip har kö på att få köpa, och då kan priserna bli därefter.

Iofs drar frånluftsmodulen upp priset också. Den står säkert för minst 20000 i kostnad för bara prylen utan montering.
Priserna på BVP åkte upp rejält under elprispuckeln när de franska kärnkraftverken var trasiga.
Då skulle "alla" skaffa BVP och ovanpå det så skapade corona-restriktionerna falskhalsar i leveranser och produktion av komponenter.

Detta borde ha gått över men jag hör fortfarande att det grunkas om leveransproblem. Och priserna har inte fallit tillbaka.
Kan nog vara så att det fortfarande är stor efterfrågan. Kanske inte i Sverige så mycket men i andra länder.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vilken lagring får du för 42,5 öre/kWh inklusive produktion från vind? Berätta gärna det för mig.

Edit: natrium-batterier blir bra på sikt, men det är lååååång tid innan priserna är där du anger. Dessutom räcker inte dygnslagring.
Vattenkraft. Men en stor del av batteriet Norge pumpar ju numera förbi Sverige.
 
D djac skrev:
Det jag fått pris på är en Nibe med scroll och frånluftsmodul, det blir de pengarna, efter bidrag..! huh
Hm, ok, frånluft inbyggd i bergvärmen... Kan det verkligen vara lönsamt att kombinera? Låter krångligt och dyrt... Egenligen tror jag mer på om man skulle ha alla sådana här prylar "modulära", dvs att man kan byta tex bara kompressor eller bara varmvattenberedare osv. När allt är ihopbyggt måste man ju antingen reparera eller byta allt. Tänk om det var ett modulsystem så man bytte bara det som gick sönder...
 
P
D daVinci skrev:
Finns väl ingen vettig människa som vill investera i kärnkraft. Och gå med förlust. (Ovettiga kan väl finnas. Men för dom brukar det handla om att någon annan skall ta förlusten. Inte dom själva.).
Vad är det som kostar så mycket?
 
P
D daVinci skrev:
Hade du halat fram ett gäng kärnkraftsanhängare som startat ett kärnkraftsbolag från sina besparingar, och menat att dom kommer bygga fast det blir förluster. Då hade det varit en bit relevanta fakta.

Men har du någon sådan?
Vem vill investera i kärnkraft när sådan kan bli förbjuden efter ett riksdagsval?
 
P
D daVinci skrev:
Om det nu är så att kärnkraft är profitabelt så varför har inte redan du och andra tagit era besparingar och byggt då.
För att vi är lite rädda för att sätta igång kärnkraftsbyggande när det finns en uppenbar risk att byggandet kommer att stoppas av religiösa skäl. (Samma religiösa nit som har stängt hälften av landets kärnreaktorbestånd).
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.