Alfredo Alfredo skrev:
Måste varit något "privatkundsavtal" utan fasta avgifter eller något liknande. Ett normalt företagsabonnemang på NMT 450 hade definitivt inte dessa minutkostnader 1987. Kan det ha varit NMT röd?

Här nämns priset 3.50:- för NMT 450, dock utan exakt årsangivelse:

[bild]

Men oj vad OT så jag släpper detta.
Så var det säkert. Många använde ju mobilen annorlunda då än nu, korta samtal.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sååå, ja det finns alltid köpare till de första dåliga dyra exemplaren av ny "cool" teknik.
Elbilarna har mjölkat denna grupp klart nu.
Det knepiga med den här typen av skifte på kapitalvaror med andrahandsmarknad är att det även påverkar den gamla tekniken, och värdet på den. Sjunker nypriset på elbilar påverkar det inte bara priset på begagnade elbilar, utan även avgasbilar.

Nu finns (och fanns) det väl ingen stor andrahandsmarknad för mobiltelefoner, men varje tekniksteg har ju gjort tidigare tekniker till stor del värdelösa. Undantaget båtfolk finns det väl heller ingen som saknar NMT 450.

På samma vis kommer det finnas nischer där vissa vill ha kvar sina avgasbilar.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
W witten skrev:
Många använde ju mobilen annorlunda då än nu /…/ samtal.
Jag minns telefonsamtal som om jag hade ett igår!
 
  • Gilla
  • Älska
Kretikos och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag minns telefonsamtal som om jag hade ett igår!
Ha ha. Jag läste i någon blaska att nu är det tydligen trendigt att bli arg och irriterad om någon ringer upp utan att sms:a om fråga och det är ok att ringa först.
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med "enskilda ytterligheter"? För mig är det kanske de fem procent "svåraste" (mest krävande) användningsfallen.

Exempelvis behöver jag inget jättebagage vi de flesta resorna men ibland, kanske vid fem procent av resorna, behöver jag det ett rejält bagagerum. På samma sätt är vi sällan mer än två i bilen, men vid kanske fem procent av resorna är vi det. Normalt drar jag inget släp men ibland behöver jag det. Och så där skulle jag kunna fortsätta ett tag.

Så även om en viss bil skulle duga i 95 procent av fallen är det för mig "de enskilda ytterligheterna" som gör att jag väljer en femsitsig bil med rätt stort bagage och som kan dra ett släp...

Inget av det jag skriver har dock egentligen ett dugg med elbil att göra. 😳
Senaste 7 dagarna har jag använt bilen 4 gånger.
- Torsdag: Köpte 20 spånskivor som jag lastade in i bagaget. 5 mils resa
- Söndag: Åkte till Östersund med släpvagn och lite prylar, därefter till Sundsvall. Totalt 75 mil med kortare stopp för "proviantering" i Hagaström, Birsta och Östersund.
- Tisdag: Hem igen från Sundsvall med bil och släp. 25 mil, inget stopp. Mellan -22 och -17 mest hela vägen
- Onsdag: Till Östersund fram och tillbaks (utan släpvagn). Totalt 89 mil med 5 minuters stopp i Söderhamn, en kvart i Östersund och middag igen på snabbmatsrestaurang i Söderhamn. 10-15 minus upp längs kusten. 15-20 minus till Östersund och tillbaks. Sen bara några minus, men snödrev, tillbaks längs kusten.

Vilken elbil ska jag satsa på som i alla fall löser 95% av dessa resor?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Antagligen vilken som helst som rullar 50-60mil WLTP. Du kommer bara få se till att käka där du kan ladda och inte när du blir kissnödig, och planera lite efter laddningen.

Finns det ingenstans att ladda på vägen så är ju det enkla svaret att elbilen inte passar dig ännu. Är inte detta rätt självklart oavsett om man gillar elbilar eller inte? Är lite konstigt att det ska trätas så mycket om detta.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Måste varit något "privatkundsavtal" utan fasta avgifter eller något liknande. Ett normalt företagsabonnemang på NMT 450 hade definitivt inte dessa minutkostnader 1987. Kan det ha varit NMT röd?

Här nämns priset 3.50:- för NMT 450, dock utan exakt årsangivelse:

[bild]

Men oj vad OT så jag släpper detta.
3.50 var ju "mycket mer" på 80-talet. Min pappa hade en NMT450 i bilen, tror det var i en SAAB 900 1985 eller 1988 han fick den (och sommartid i båten), men jag minns att den var kvar till 1990 när han bytte till saab 9000, kort därefter kom GSM. När man fick låna telefonen och ringa så var det att säga typ "vi kommer hem klockan 18" eller "vi möts utanför Åhlens om 20 minuter". Inget chitchat. Men å andra sidan. Jag jagar ju mina barn ur duschen så vi alla försöker väl lära barnen att inte slösa... GSM vill jag minnas var rätt dyrt i början också, när jag skaffade så var vi ett gäng kompisar som skaffade "kompisabonemang" hos Comvik, då var det billigt.

Men jag håller med. Många tyckte telefon var fasligt onödigt och att det inte skulle "slå". Samma med mycket annan teknik. Tur att några är early adaptors, annars skulle vi fortfarande ha häst och vagn. Fast för klimatet kanske det vart bra... Eller... Innan kakelugnen var väl i princip allt kring stockholm nedhugget och uppeldat? Kakelugn och potatis var väl dåtidens nymodigheter. Öppen eld är bättre! :D
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D
Alltså, det här som vi pratade om för några sidor sedan, kunna sitta kvar i varm bil och som vi lite skämtade bort, bör nog flyttas upp på listan.

Igår kväll hade jag ett ärende till idrottsanläggning i Malmö och utanför stod ett dussintal bilar parkerade, där man inte får parkera men nära en av entréerna, alla på tomgång med en förare i, det känns helt fel för mig i dessa tider på så många sätt men ligger nog ändå i tiden 😔
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
3.50 var ju "mycket mer" på 80-talet.
Absolut! Dyrt var det! Men betalade man 6 kronor minuten hade man ett abonnemang "anpassat" för det, påstår jag.

Jag minns dock ändå att chefen tyckte jag skulle ringa kundsamtal från bilen och därmed dubbelutnyttja restiden hellre än att ringa billigt från kontoret innan jag åkte iväg.
 
D djac skrev:
Alltså, det här som vi pratade om för några sidor sedan, kunna sitta kvar i varm bil och som vi lite skämtade bort, bör nog flyttas upp på listan.
D djac skrev:
alla på tomgång med en förare i,
Inte en enda med parkeringsvärmare?
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Inte en enda med parkeringsvärmare?
Det vet jag såklart inte, det är nog vanligare norrut, de valde isf inte att använda den.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
MultiMan
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
useless useless skrev:
Senaste 7 dagarna har jag använt bilen 4 gånger.
- Torsdag: Köpte 20 spånskivor som jag lastade in i bagaget. 5 mils resa
- Söndag: Åkte till Östersund med släpvagn och lite prylar, därefter till Sundsvall. Totalt 75 mil med kortare stopp för "proviantering" i Hagaström, Birsta och Östersund.
- Tisdag: Hem igen från Sundsvall med bil och släp. 25 mil, inget stopp. Mellan -22 och -17 mest hela vägen
- Onsdag: Till Östersund fram och tillbaks (utan släpvagn). Totalt 89 mil med 5 minuters stopp i Söderhamn, en kvart i Östersund och middag igen på snabbmatsrestaurang i Söderhamn. 10-15 minus upp längs kusten. 15-20 minus till Östersund och tillbaks. Sen bara några minus, men snödrev, tillbaks längs kusten.

Vilken elbil ska jag satsa på som i alla fall löser 95% av dessa resor?
Vad har du för förbrukning med och utan släp?
Vad kör du med för släp?

Tycker det är intressant hur mycket det skiljer i förbrukning mellan olika släpvagnar
 
MultiMan MultiMan skrev:
[media]
Står klart och tydligt i manualen att man ska förvärma batteriet inför laddning - speciellt när det är kallt ute.

/Krille
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad har du för förbrukning med och utan släp?
Vad kör du med för släp?

Tycker det är intressant hur mycket det skiljer i förbrukning mellan olika släpvagnar
0,7 l/mil utan och 0,9 med. Släpvagnen är tvåaxlad med flak och lämmar, ingen kåpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.