1 467 635 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Så var det säkert. Många använde ju mobilen annorlunda då än nu, korta samtal.Alfredo skrev:Måste varit något "privatkundsavtal" utan fasta avgifter eller något liknande. Ett normalt företagsabonnemang på NMT 450 hade definitivt inte dessa minutkostnader 1987. Kan det ha varit NMT röd?
Här nämns priset 3.50:- för NMT 450, dock utan exakt årsangivelse:
[bild]
Men oj vad OT så jag släpper detta.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 390 inlägg
Det knepiga med den här typen av skifte på kapitalvaror med andrahandsmarknad är att det även påverkar den gamla tekniken, och värdet på den. Sjunker nypriset på elbilar påverkar det inte bara priset på begagnade elbilar, utan även avgasbilar.Mikael_L skrev:
Nu finns (och fanns) det väl ingen stor andrahandsmarknad för mobiltelefoner, men varje tekniksteg har ju gjort tidigare tekniker till stor del värdelösa. Undantaget båtfolk finns det väl heller ingen som saknar NMT 450.
På samma vis kommer det finnas nischer där vissa vill ha kvar sina avgasbilar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 390 inlägg
Senaste 7 dagarna har jag använt bilen 4 gånger.Alfredo skrev:Vad menar du med "enskilda ytterligheter"? För mig är det kanske de fem procent "svåraste" (mest krävande) användningsfallen.
Exempelvis behöver jag inget jättebagage vi de flesta resorna men ibland, kanske vid fem procent av resorna, behöver jag det ett rejält bagagerum. På samma sätt är vi sällan mer än två i bilen, men vid kanske fem procent av resorna är vi det. Normalt drar jag inget släp men ibland behöver jag det. Och så där skulle jag kunna fortsätta ett tag.
Så även om en viss bil skulle duga i 95 procent av fallen är det för mig "de enskilda ytterligheterna" som gör att jag väljer en femsitsig bil med rätt stort bagage och som kan dra ett släp...
Inget av det jag skriver har dock egentligen ett dugg med elbil att göra. 😳
- Torsdag: Köpte 20 spånskivor som jag lastade in i bagaget. 5 mils resa
- Söndag: Åkte till Östersund med släpvagn och lite prylar, därefter till Sundsvall. Totalt 75 mil med kortare stopp för "proviantering" i Hagaström, Birsta och Östersund.
- Tisdag: Hem igen från Sundsvall med bil och släp. 25 mil, inget stopp. Mellan -22 och -17 mest hela vägen
- Onsdag: Till Östersund fram och tillbaks (utan släpvagn). Totalt 89 mil med 5 minuters stopp i Söderhamn, en kvart i Östersund och middag igen på snabbmatsrestaurang i Söderhamn. 10-15 minus upp längs kusten. 15-20 minus till Östersund och tillbaks. Sen bara några minus, men snödrev, tillbaks längs kusten.
Vilken elbil ska jag satsa på som i alla fall löser 95% av dessa resor?
Antagligen vilken som helst som rullar 50-60mil WLTP. Du kommer bara få se till att käka där du kan ladda och inte när du blir kissnödig, och planera lite efter laddningen.
Finns det ingenstans att ladda på vägen så är ju det enkla svaret att elbilen inte passar dig ännu. Är inte detta rätt självklart oavsett om man gillar elbilar eller inte? Är lite konstigt att det ska trätas så mycket om detta.
Finns det ingenstans att ladda på vägen så är ju det enkla svaret att elbilen inte passar dig ännu. Är inte detta rätt självklart oavsett om man gillar elbilar eller inte? Är lite konstigt att det ska trätas så mycket om detta.
3.50 var ju "mycket mer" på 80-talet. Min pappa hade en NMT450 i bilen, tror det var i en SAAB 900 1985 eller 1988 han fick den (och sommartid i båten), men jag minns att den var kvar till 1990 när han bytte till saab 9000, kort därefter kom GSM. När man fick låna telefonen och ringa så var det att säga typ "vi kommer hem klockan 18" eller "vi möts utanför Åhlens om 20 minuter". Inget chitchat. Men å andra sidan. Jag jagar ju mina barn ur duschen så vi alla försöker väl lära barnen att inte slösa... GSM vill jag minnas var rätt dyrt i början också, när jag skaffade så var vi ett gäng kompisar som skaffade "kompisabonemang" hos Comvik, då var det billigt.Alfredo skrev:Måste varit något "privatkundsavtal" utan fasta avgifter eller något liknande. Ett normalt företagsabonnemang på NMT 450 hade definitivt inte dessa minutkostnader 1987. Kan det ha varit NMT röd?
Här nämns priset 3.50:- för NMT 450, dock utan exakt årsangivelse:
[bild]
Men oj vad OT så jag släpper detta.
Men jag håller med. Många tyckte telefon var fasligt onödigt och att det inte skulle "slå". Samma med mycket annan teknik. Tur att några är early adaptors, annars skulle vi fortfarande ha häst och vagn. Fast för klimatet kanske det vart bra... Eller... Innan kakelugnen var väl i princip allt kring stockholm nedhugget och uppeldat? Kakelugn och potatis var väl dåtidens nymodigheter. Öppen eld är bättre!
Alltså, det här som vi pratade om för några sidor sedan, kunna sitta kvar i varm bil och som vi lite skämtade bort, bör nog flyttas upp på listan.
Igår kväll hade jag ett ärende till idrottsanläggning i Malmö och utanför stod ett dussintal bilar parkerade, där man inte får parkera men nära en av entréerna, alla på tomgång med en förare i, det känns helt fel för mig i dessa tider på så många sätt men ligger nog ändå i tiden 😔
Igår kväll hade jag ett ärende till idrottsanläggning i Malmö och utanför stod ett dussintal bilar parkerade, där man inte får parkera men nära en av entréerna, alla på tomgång med en förare i, det känns helt fel för mig i dessa tider på så många sätt men ligger nog ändå i tiden 😔
Absolut! Dyrt var det! Men betalade man 6 kronor minuten hade man ett abonnemang "anpassat" för det, påstår jag.J JohanLun skrev:
Jag minns dock ändå att chefen tyckte jag skulle ringa kundsamtal från bilen och därmed dubbelutnyttja restiden hellre än att ringa billigt från kontoret innan jag åkte iväg.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 504 inlägg
Vad har du för förbrukning med och utan släp?useless skrev:Senaste 7 dagarna har jag använt bilen 4 gånger.
- Torsdag: Köpte 20 spånskivor som jag lastade in i bagaget. 5 mils resa
- Söndag: Åkte till Östersund med släpvagn och lite prylar, därefter till Sundsvall. Totalt 75 mil med kortare stopp för "proviantering" i Hagaström, Birsta och Östersund.
- Tisdag: Hem igen från Sundsvall med bil och släp. 25 mil, inget stopp. Mellan -22 och -17 mest hela vägen
- Onsdag: Till Östersund fram och tillbaks (utan släpvagn). Totalt 89 mil med 5 minuters stopp i Söderhamn, en kvart i Östersund och middag igen på snabbmatsrestaurang i Söderhamn. 10-15 minus upp längs kusten. 15-20 minus till Östersund och tillbaks. Sen bara några minus, men snödrev, tillbaks längs kusten.
Vilken elbil ska jag satsa på som i alla fall löser 95% av dessa resor?
Vad kör du med för släp?
Tycker det är intressant hur mycket det skiljer i förbrukning mellan olika släpvagnar