Nissens
V Vargulvsson skrev:
En luftvärmepump är ett mycket bättre alternativ,
Då kan du köra den på avfuktning med,
Det är självklart både bättre och billigare att dra ett par vattenledningar till befintliga radiatorer än att köpa och installera en luftvärmepump. Och i ett garage har man förstås ventilation…
 
Y Yllert skrev:
Hej,

Jag har ett hus från 1968, där garaget står separat ca 5 meter från huset. När jag tog över huset var det vattenburna radiatorsystemet i källaren på huset sammanbundet med garaget (via en betongrörskulvert, det finns 2st äldre radiatorer i garaget idag). Det visade sig dock efter att vi flyttat in att kulverten hade fallit ihop och att vattenburna ledningen mellan hus och garage hade satt sig, så i samband med dränering av huset kapade vi vattenburna rören garaget och la om nya markrör så att nya vattenburna rör skulle kunna dras i framtiden (vi har även tänkt att dra ut vanligt vatten till garaget i samma kulvert). Tanken är då alltså att dra nya vattenburna rör genom kulverten, koppla på dessa där gamla rören kapades och sedan låta befintliga radiatorer sitta kvar och användas.
Källaren i huset har ett modernt omdraget vattenburet system med radiatorer.

Tilläggas ska också att vi egentligen inte har något superstort behov av att ha varmt i garaget. Inget som finns där behöver egentligen värme, utan det är mer att det hade varit gött att ha varmt där när man väl är där eller om man får tummen ur och faktiskt ställer in bilen vintertid.
Garaget är ca 36kvm.

Nu till min fråga. Är det ekonomiskt försvarbart att dra ut vattenburen värme till garaget? Tanken är då att "förlänga" befinligt radiatorsystem i källaren.
Som jag skrev behövs värme egentligen sällan i garaget, men jag ser det heller inte som rimligt att vi ska gå och sätta på/av värmen alltför ofta. I realiteten kommer den nog stå på vinterhalvåret. Kommer kostnaden för att värma upp 36kvm ytterligare vara värt det? Installationskostnaden bör inte bli alltför blodig, då det alltså rör sig om ca 6 meter kopparrör + timpenning för rörmokare. Jag tänker mer om driftskostnaden för denna idé springer iväg och gör det till en dum idé.
Eller är det bara att lägga ner tanken med vattenburen värme i garaget och istället installera en luftpump som används vid behov (ny el är redan dragen till garaget).

Tacksam för tankar och idéer :)
Är det bara tomrör mellan husen?

Ska det vara kulvert mellan husen så ska det vara isolerad prefabkulvert typ LK maxithern eller liknande som grävs ner.
 
P-plats P-plats skrev:
Är kulverten isolerad eller hur har du tänkt kring eventuella förluster i kulverten?
Skulle gissa att framledningstemperaturen var betydligt högre när man byggde ert garage än den är idag.
Själv grävde jag ner en isolerad kulvert med två rör för framtida vattenburen värme när min luftvärmepump ger upp.
Räknar med att spara endel vid bytet men även att kunna sänka temperaturen lite då luftvärmepumpen endast går ner till 18'C.
Tänker köra fläktkonvektor istället för radiatorer.
Kulverten är inte isolerad, det är bara ett tomt markrör som ligger i marken nu. Precis, antar också att framledningstemperatur var högre förr när man gjorde denna lösning jämfört med idag. Men tänkt särskilt mycket på det, det har jag inte ;)
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har motsvarande lösning. Jag föreslår att du själv drar isolerade PEX slangar i kulverten till garaget, det är inte speciellt svårt. Att hålla garaget frostfritt är inte speciellt kostsamt eftersom skillnaden mot ute temperaturen inte är så stor. En vinterbonad byggnad kan dessutom ta skada av att stå ouppvärmd.

Jag har typ 13 grader som lägst i garaget/förrådet om 70 kvm. Tempen behöver inte fjärrstyras eftersom garaget ligger nära huset. 😊 Det är praktiskt att dra upp värmen när man har något projekt att genomföra som inte passar att genomföra i bostaden. 😊
Svarar på flera inlägg här.
Att dra PEX istället för koppar är definitivt ett alternativ, då det i princip är ointressant för mig hur det ser ut. Billigt är bra i detta fall (utan att tumma på att det blir bra gjort såklart). Det mesta av dragningen är onekligen under mark, så det är bara en kort bit i ett hobbyrum i huset samt kopplingen i garaget som ens syns.

Garaget är också från 1968 och jag har inte ens koll på dess isolering. Men väggarna är inte tjocka, så jag utgår från att den är rätt obefintlig.
Ska också tilläggas att garaget delas med grannen (som alltså också har ca 36kvm). Helvägg på insidan av garaget, men värmen sprids via "vindsutrymme". Att värmen sprids vet jag, då grannen fortfarande har samma system intakt vilket resulterar i att min sida av garaget värms upp 6-7 grader över utomhustemperatur.

Att ha typ 13 grader hade varit fullt tillräckligt för vårt behov. Finns sedan möjligheten att dra på mer vid önskemål hade det varit toppen.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Jag skulle välja en LLVP alla dagar i veckan istället, tippar att installationskostnaden blir typ likvärdigt, men driftskostnaden kommer att vara betydligt lägre eftersom LLVP inte är något trögt system, så du kan snabbt vrida upp när du ska ha rumsvärme där, och vrida ner snabbt när du inte använder garaget.

Klart bättre lösning än TS ideer om vattenburen värme, men ska det värmas ofta, och ständigt ha en lite högre grundvärme så är det LLVP som gäller här också :) Även en LLVP går att fjärrstyra numera.
LLVP kan vara ett bra alternativ, inte minst om det blir för komplicerat / dyrt att koppla ihop det vattenburna systemet i huset med garaget. Jag vill ju inte att bergvärmepumpen ska gå för fullt för att kämpa med att värma upp garaget till samma temperatur jag önskar i källaren.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Y Yllert skrev:
LLVP kan vara ett bra alternativ, inte minst om det blir för komplicerat / dyrt att koppla ihop det vattenburna systemet i huset med garaget. Jag vill ju inte att bergvärmepumpen ska gå för fullt för att kämpa med att värma upp garaget till samma temperatur jag önskar i källaren.
Bara det att du på nolltid kan justera temperaturen talar för LLVP.

Jag har golvvärme i mitt garage, men LLVP hade varit klart effektivare
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag har bergvärme och 4m kulvert till fristående garage (70 kvm )med en fläktkonvektor, pumpen är kalibrerad efter huset så garaget håller 8-12° beroende på utetemp.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
Ska du bra värma någon gång så Kasta in en sådan här.
Du kan köpa mycket diesel innan du kalkylen med värmepumpen blir svarta siffror.
Och värmer fort.

[länk]
Låter livsfarligt. Perfekt om man vill dö av koloxidförgiftning!
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En sån här ska jag själv köpa:
[länk]
[media]
Edit: Beställd, leverans Jan 21 - tis, Jan 23
Pris med rabattkupong Kr1,392.49.
Vill höra hör hur den funkade till det priset Går på 12v också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
U
Jag skulle definitivt välja LLVP om du inte behöver ha det varmt hela tiden.
Om du bara vill ha underhållsvärme på kanske 13c och sen när du behöver värme få upp det till 20-22 går väldigt effektivt med LLVP.

Alternativet som jag ser det är ju att ha fläktkonvektor ansluten till kulverten och variera fläkthastigheten för att styra temperaturen i garaget.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Låter livsfarligt. Perfekt om man vill dö av koloxidförgiftning!
Nej man får leda ut avgaserna Då skulle MÅNGA äldre verkstäder så tomma.
Funkar kanon bra lukar inget
 
T Trollskidan skrev:
Nej man får leda ut avgaserna Då skulle MÅNGA äldre verkstäder så tomma.
Funkar kanon bra lukar inget
Den modellen har inte avgasrör/skorsten. 24:50 in & 28:00 in
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Nissens
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag skulle definitivt välja LLVP om du inte behöver ha det varmt hela tiden.
Om du bara vill ha underhållsvärme på kanske 13c och sen när du behöver värme få upp det till 20-22 går väldigt effektivt med LLVP.

Alternativet som jag ser det är ju att ha fläktkonvektor ansluten till kulverten och variera fläkthastigheten för att styra temperaturen i garaget.
Eftersom han redan har kulvert och bergvärme är det svårt att motivera investering i en LLVP. Den fungerar dessutom inte när det är riktigt kallt ute, till skillnad från bergvärmepumpen
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
U
Nissens Nissens skrev:
Eftersom han redan har kulvert och bergvärme är det svårt att motivera investering i en LLVP. Den fungerar dessutom inte när det är riktigt kallt ute, till skillnad från bergvärmepumpen
Det beror ju på hur han vill göra mer temperaturen. Det kan ju bli mer kostnad i långa loppet att köra kulverten ifall att han då tvingas hålla 20c.
Men för att kunna variera temperatur hyfsat effektivt krävs ju fläktkonvektor till BVP. En annan aspekt är om det år 5-10c ute kan framledningen från BVP va relativt låg om man har ett effektivt system inne i huset så det kan gå lite halvdåligt att få upp temperaturen i garaget även med BVP om man vill kunna ha kallare när det inte nyttjas fullt.

Vår LLVP i stugan har COP på 2.2 och levererar 50% av maxeffekten (som anges vid +7 utomhus) vid -25c utomhus. Sen vet jag inte vart TS bor, men här i Stockholm är det ju aldrig så kallt så siffrorna är ju bättre än så.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens
U Utsliten och utdömd skrev:
Det beror ju på hur han vill göra mer temperaturen. Det kan ju bli mer kostnad i långa loppet att köra kulverten ifall att han då tvingas hålla 20c.
Men för att kunna variera temperatur hyfsat effektivt krävs ju fläktkonvektor till BVP. En annan aspekt är om det år 5-10c ute kan framledningen från BVP va relativt låg om man har ett effektivt system inne i huset så det kan gå lite halvdåligt att få upp temperaturen i garaget även med BVP om man vill kunna ha kallare när det inte nyttjas fullt.

Vår LLVP i stugan har COP på 2.2 och levererar 50% av maxeffekten (som anges vid +7 utomhus) vid -25c utomhus. Sen vet jag inte vart TS bor, men här i Stockholm är det ju aldrig så kallt så siffrorna är ju bättre än så.
Nu har han ju skrivit att en temp på 13 grader är ok. Någon fläktkonvektor behövs inte. Det behövs inte mer i ett garage än i bostadshus.

COP på 2.2 är rätt lite jämpfört med bvp som numera ligger uppåt COP6. Min 20 år gamla bvp ligger på ca COP3…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.