Vår luftvärmepump hade stannat av imorse och blinkade för ”fel”, skulle då dra ut stickproppen och nolla den så den kommer igång igen. Döm av min förvåning då den eminenta Schukon är som fastsvetsad i uttaget…. Efter hämtande av en pall lyckades jag med ganska rejält våld slita ut den och fick då se detta…..

Eluttag, demonterat, vägg, säkerhetsrisk, ledningar exponerade, strömkabel bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förmodligen har elektroniken i värmepumpen känt av någonting i samband med varmgången och stannat av med felkod.

Stickproppen rejält bränd och skadad, uttaget likaså samt yttersta delen av ledarna i väggdosan.

Uttaget är inget sekunda skit utan Schneider av modernare snitt, samt kabeln är godkänd för 16A.

Vis av en tidigare tråd har jag nu beställt den tvättmaskinsbrytare för fast installation Bo Siltberg tipsat om samt kommer uppgradera kabeln in till värmepumpen till större area.

Tur i oturen kostar det endast några 100 kr för en riktig brytare, men det kunde säkert ha blivit mycket värre utgång….

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
  • Wow
Alfredo och 11 till
  • Laddar…
Jag skulle gissa att det är stickproppen som är boven här. Dessa gjutna stickproppar verkar inte pålitliga, snäppet värre än uttag som inte är pålitliga.

Tänk på att en tvättmaskinsbrytare inte är godkänd som frånskiljare, dvs säker brytning vid underhåll på VPn. Det är inget fel bara man vet om det.
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Är det en stickpropp/kabel som följde med pumpen eller har den monterats av installatören?
 
  • Gilla
linulinlin
  • Laddar…
Stickproppen monterad av VP-installatören och eluttaget av en elfirma vi lejde i samband med modernisering av elen i vardagsrummet.

Sett till specarna för anslutningskabeln och uttaget ska båda klara av belastningen med råge, men har inte gjort det iallafall. Därav blir det fast anslutning framgent för denna typ av utrustning för min del iallafall.

Bo: bra tips angående frånskiljning, då får man ta ut säkringen vid pumpunderhåll. Säkert kan stickproppen vara en bov i dramat, dock bör den inte ha varit mekaniskt sliten då den kanske tagits loss 10 ggr sedan ny. Man undrar litegrann hur anslutningen inuti den gjutna stickproppen ser ut, om det är gränsfall till brott på någon ledare…

Mvh

Stefan
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vore nästan spännande att försöka skära upp den.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Kanske får gå loss på den med morakniven!😂
 
  • Haha
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Gjutna stickproppar och hänguttag har inga skruvförband i sig, tampen är pressad i ett hål. Om det hålet är lite för stort kan tampen komma snett och en misskontakt blir. Ingte ovanligt, har sett många tidigare av sådant. Men kan du få isär, kanske såga den på mitten först och lägga bilder så är det nog välkommet för alla på forumet.
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
B
Bra varnande exempel, och vettig lösning. Och då är ju värmepumpen förmodligen i storleksordningen 7-10A? Inte alltför hög belastning skulle jag gissa? Har du länk kvar till TV-brytaren du föreslår?

Jag har också haft dålig erfarenhet av schuko, där långvarigt användande på hög effekt (10-13A) resulterade i en rejäl varmgång innan jag upptäckte det hela.

Jag hoppas att de som långsam-laddar elbilar med schuko regelbundet får sig en funderare. Även om standarden för schuko säger max 16A, så kan ju ålder och slitage öka risken för varmgång vid sådan användning.
 
  • Gilla
Dick Wilson och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Bra varnande exempel, och vettig lösning. Och då är ju värmepumpen förmodligen i storleksordningen 7-10A? Inte alltför hög belastning skulle jag gissa? Har du länk kvar till TV-brytaren du föreslår?

Jag har också haft dålig erfarenhet av schuko, där långvarigt användande på hög effekt (10-13A) resulterade i en rejäl varmgång innan jag upptäckte det hela.

Jag hoppas att de som långsam-laddar elbilar med schuko regelbundet får sig en funderare. Även om standarden för schuko säger max 16A, så kan ju ålder och slitage öka risken för varmgång vid sådan användning.
Pumpen är en Daikin Caldo av större modell, avsäkrad med 10A.

Beställde en Norwesco 2-polig brytare. Finns många handlare som har den i sortimentet.

Jäpp, en liten varningsklocka iallafall för min del!

Mvh

Stefan
 
S Stefan.o skrev:
Pumpen är en Daikin Caldo av större modell, avsäkrad med 10A.

Beställde en Norwesco 2-polig brytare. Finns många handlare som har den i sortimentet.

Jäpp, en liten varningsklocka iallafall för min del!

Mvh

Stefan
Är inte bra, den säger upp sig den med, ta en riktig säkerhetsbrytare med vred på sidan om och för 16 amp, så är du säker.
Har sett för många av dessa 2-polga som brunnit upp i kontakterna
 
  • Gilla
pederlarsson och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är inte bra, den säger upp sig den med, ta en riktig säkerhetsbrytare med vred på sidan om och för 16 amp, så är du säker.
Man kan ju undra vad man ska ha dom till om dom är så dåliga, varför finns dom alls?🤔
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Det ligger nog ändå någonting i rapporten Elsäkerhetsverket hade där det stod att värmepumpar står för den största ökningen av bränder i bostäder.

Skulle vara intressant att veta vad som orsakat detta. Det är ju ett kvalitetsuttag av bra märke som nämnts och en gjuten stickpropp. Har det varit vibrationer i väggen vid uttaget eller något?

Verkar ju uppenbarligen varit hög värme vid stiften om jag ser rätt på mobilen?

Svårt att skydda sig mot dessa fel också. Jordfelsbrytare och säkring har nog inte hjälpt här.
Tur den stängde av man vet ju aldrig vad som kan hända om något sånt här får hålla på.
 
A avh67f skrev:
Det ligger nog ändå någonting i rapporten Elsäkerhetsverket hade där det stod att värmepumpar står för den största ökningen av bränder i bostäder.

Skulle vara intressant att veta vad som orsakat detta. Det är ju ett kvalitetsuttag av bra märke som nämnts och en gjuten stickpropp. Har det varit vibrationer i väggen vid uttaget eller något?

Verkar ju uppenbarligen varit hög värme vid stiften om jag ser rätt på mobilen?

Svårt att skydda sig mot dessa fel också. Jordfelsbrytare och säkring har nog inte hjälpt här.
Tur den stängde av man vet ju aldrig vad som kan hända om något sånt här får hålla på.
Jäpp, det har gått varmt till kring stiften samt fortplantat sig in i uttaget mm.

Värmepumpens ytterdel sitter med konsoll på ytterväggen, som är av tegel. Den har friska gummibuffertar i alla fyra hörn och det är inga vibrationer eller stomljud att tala om.

Den är avsäkrad med såväl egen diazedsäkring a’ 10 A , samt även via jordfelsbrytaren. Inga av dessa hade löst ut, för värmepumpen - varken idag eller tidigare.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Trodde inte man installerade värmepumpar med sådana vägguttag. Är det inte branschstandard med säkerhetsbrytare på 16A? Och givetvis fast installation?
 
  • En industrikontakt med avtagbart lock och säkerhetsklassificering, tillverkad i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Pumpen är en Daikin Caldo av större modell, avsäkrad med 10A.

Beställde en Norwesco 2-polig brytare. Finns många handlare som har den i sortimentet.

Jäpp, en liten varningsklocka iallafall för min del!

Mvh

Stefan
VI har också Daikin Caldo, vår modell ska avsäkras med 13A. Vi kör 2,5mm2 kabel med fast installation. med brytare vid utedelen förstås.
 
  • Gilla
Bjerrod och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.