linnad skrev:
Om jag minns rätt läste jag att det sista budet som iaf visades på internet var 1 975000...


Läste förresten i tidningen i veckan om att det ska släppas fler tomter på kronan....ni som fått tomt på etapp 1 o 2, hur länge hade ni stått i tomtkön??
2 100000 blev slutpriset på Älvsbyhuset på etapp 1.

Vi stod 2 år i tomtkön och vi fick tomt 25 på etapp 2. Inte fick utan vi fick köpa!
 
Jag vet inte om det har varit upp nåt på detta forum, men jag undrar
om nån vet om Comhem har nåra planer på att dra in kabel tv till Kronan?
 
Com hem kan inte erbjuda något eget, dom har inte dragit någon kabel och kommer inte göra det heller sa dom.

Dock, alla som har dragit in fiberoptik (stadsnätet via Luleå Energi) kommer få TV via
dem innan aprils slut var målet. (Då släcks Älvsby sändaren)
Efter att försök förhandla med Viasat, Canal Digital och Com Hem så beslutade Luleå Energi att göra en egen lösning, för att kunna pressa priser och erbjuda en bättre lösning utan boxar i alla rum om man "bara" vill se standardutbudet (gissar på 1,2,3,4,5 + någon till).
Det skulle dock finnas möjlighet att köpa till fler kanaler, vilka då kan komma kräva en extra box sa dom.
Läs mer på deras hemsida under nyheter (en PDF).
Har fått mer info via kontakt där.

Orsaken att man kör själv var för att kunna hålla ner priser och slippa de andras lösning med boxar överallt i huset.

Dom hoppades verkligen hinna klart innan Älvsbysändraren släcks.

/Fredrik
 
Dito skrev:
Com hem kan inte erbjuda något eget, dom har inte dragit någon kabel och kommer inte göra det heller sa dom.

Dock, alla som har dragit in fiberoptik (stadsnätet via Luleå Energi) kommer få TV via
dem innan aprils slut var målet. (Då släcks Älvsby sändaren)
Efter att försök förhandla med Viasat, Canal Digital och Com Hem så beslutade Luleå Energi att göra en egen lösning, för att kunna pressa priser och erbjuda en bättre lösning utan boxar i alla rum om man "bara" vill se standardutbudet (gissar på 1,2,3,4,5 + någon till).
Det skulle dock finnas möjlighet att köpa till fler kanaler, vilka då kan komma kräva en extra box sa dom.
Läs mer på deras hemsida under nyheter (en PDF).
Har fått mer info via kontakt där.

Orsaken att man kör själv var för att kunna hålla ner priser och slippa de andras lösning med boxar överallt i huset.

Dom hoppades verkligen hinna klart innan Älvsbysändraren släcks.

/Fredrik
Låter ju som en bra lösning till det hela.
Jag har Comhem just nu å tycker det är bra men
detta kommer nog bli lika bra.
 
Det markbundna kommer INTE att "släckas". Däremot kommer man att gå över till digitala marksändningar inom kort, vilket kräver minst en box. Flera dessutom om man ska kunna se olika kanaler på husets olika TV-apparater.
...men det kommer alltså fortfarande vara möjligt att ta in signal via antennen på taket.

Ska dock bli spännande att se vad Lule E. har för lösning..

Tänkvärt i sammanhanget:
En inte allt för avlägsen framtid innebär med all sannolikhet HDTV-sändningar. Detta kommer att kräva en hel del utmaningar för internet-TV leverantörerna, då dagens bredbandsnät inte ens på när klarar av att leverera den informationsmängd som krävs för HDTV-upplöst bildöverföring.
 
Det ska inte vara några större problem med HDTV som det ser ut i vårat stadsnät, det krävs ca 25Mbit/s och det ligger "utanför" den bredbands kapacitet man köper.
Har man 10Mbit, så blir dessa 25Mbit "utanför", totalt tar det 35Mbit av dessa garanterade 100Mbit som man ska kunna leverera.
Har du 100Mbit, kanske det märks...om du ofta nyttjar dessa till max.

Men jag är också tveksam hur det verkligen skulle klara toppar, säg som en Melodifestival i HDTV...

(Det analoga nätet släcks den 14 maj och besked idag från Luleå Energi är att de kämpar för fullt....för att hinna, jag har provat med box och jag tyckte det var dålig bild)
Det lutar åt liknande lösning som Skellefteå Kraft kommer med, men man har ett till alternativ man tittar på.
SkeKraft Kommunikation - TV
 
Dito skrev:
Det ska inte vara några större problem med HDTV som det ser ut i vårat stadsnät, det krävs ca 25Mbit/s och det ligger "utanför" den bredbands kapacitet man köper.
Har man 10Mbit, så blir dessa 25Mbit "utanför", totalt tar det 35Mbit av dessa garanterade 100Mbit som man ska kunna leverera.
Har du 100Mbit, kanske det märks...om du ofta nyttjar dessa till max.

Men jag är också tveksam hur det verkligen skulle klara toppar, säg som en Melodifestival i HDTV...

(Det analoga nätet släcks den 14 maj och besked idag från Luleå Energi är att de kämpar för fullt....för att hinna, jag har provat med box och jag tyckte det var dålig bild)
Det lutar åt liknande lösning som Skellefteå Kraft kommer med, men man har ett till alternativ man tittar på.
SkeKraft Kommunikation - TV
Intressant förslag det där.... (SkeKraft).
Jo 35 Mbit per sekund funkar om man bara ser på EN kanal i huset...
Om man nu får fortsätta med det pessimistiska spåret vad gäller bredbandsditribuerad HDTV så kan man ha i åtanke att de flesta hushåll i dag ju har mer än en TV. Faktum är att i flerfamiljshem så är det inte ovanligt med tre TV-apparater. 3 X 25 = 75 (+10) Mbps....alltså hyfsat nära den TEORETISKA maxkapaciteten för varje abonnent. Även med två TV-apparater & två kanaler 2 X 25= 50 (+10) Mbps krävs en betydande infomängd...vilket också kan vara alltför nära den faktiska, "stabila" bandbredden för en del 100 Mbps bredbandskonsumenter i dag...

Ett hopp i denna soppa är att man tydligen jobbar på bättre komprimeringsstandarder som ska krympa informationen en del. Dessa problem kanske blir lite lättare att handskas med då. Ändå kvarstår en hel del frågetecken i mina ögon...förutom de ovannämna, så nämnde du ett; vad händer vid masstankning av HDTV sändningar tex melodifestivalen mm? Hur kommer man att uppleva kanalbyten? Redan nu är det väldigt trög-zappat på en del box-lösningar...
 
vi kör boxer nu, de funkar rätt okej även om vi bara har bordsantenn..

något som skulle vara tufft att testa är en dreambox och cardshareserver, med den kan man köra ett abbonemang på runt 10 hushåll, dela med sig av kortets kodning och alla får alla kanaler. Krävs att alla har en dreambox (ca 1500kr), samt att en har en cardshare-server och alla har nät att dela kortkodningen på. Skulle säkert fungera fint om man kör på stadsnätet...
 
Då verkar det som genomfartsleden genom Kronanområdet blir av trots allt. Vad tycker vi om det?? Synd på ett så lugnt och naturnära område med tusentals bilar per dygn som skall passera. Mycket surt tycker jag!!
 
Ingen respons? Nåväl jag kan väl lämna lite info som jag grävt fram: första etappen från Lerbäcken till första rondellen påbörjas 2008. Resten av vägen ner till Björkskataleden blir klar ca 2010-11. Blir förmodligen en 40 eller 50 väg och beräknat antal bilar per dygn ca 3000-4000 st. Som ex kan nämnas att den hårt trafikerade Kronbacksvägen ( Lv7-backen ) trafikeras av ca 10000 bilar per dygn.
 
Den vägen är ingen väg vi vill ha. Dags för ny protestaktion?
 
Har inte den varit inplanerad sedan länge? Jag tror den finns med på alla områdeskartor jag sett över kronan. Det är ju röjt i skogen mellan lerbäcken och etapp 1, precis som om det skulle bli en väg vilket det nu verkar bli. Trist iofs om man inte kände till det när man valde tomt men samtidigt känns det ganska naturligt om man nu ska börja bygga på kronanbacken också. Kanske man kan begränsa hastigheten med farthinder av något slag?
 
Hej. Vägen har ju precis som jeppeknaster säger funnit med i detaljplanen, men jag tycker absolut att vi ska försöka kolla om det inte finns bättre alternativ som vi kan förespråka. Vad är motiveringen för att bygga denna väg egentligen? Det jag kunde hitta som argument är:

1) Förlängningen av vägen är enda sättet att komma åt det nya området Kronanbacken (eller alternativt från Bensbyvägen). Vet någon av er om det finns någon annan väg planerad till Kronanbacken, som till exempel alldeles i den norra kanten av det området?

2) Om detta är enda planlagda alternativet för att nå Kronanbacken från stan, är det inte särskilt mycket extra väg att bygga för att sprida trafiken från Hertsön mot Storheden och Porsön. Eftersom det inte innebär så stora extra kostnader kanske man tycker att fördelarna överväger.

3) En kortare väg från Hertsön till Porsön skulle kunna göra Hertsön till ett mer attraktivt området för studenter -> lättare att hyra ut lägenheterna.

4) Kanske ökade möjligheter att bussa barn från Kronan och Kronanbacken till skolor på Hertsön?

Argumenten emot då?

- En genomfartsled är en stor nackdel för boendemiljön för alla på Kronan, Kronanbacken, Bredviken och Kvarnbäcken.

- Kronan är marknadsfört som ett naturnära område där närheten till fina miljöer är en stor del av boendemiljön.

- Kronan och sannolikt även Kronanbacken är barnrika områden vilket talar emot en tungt trafikerad väg.

- Vägen kommer att påverka fritidsområdet med motionsspår.

Ytteligare argument?

Jag tror att det är viktigt att försöka förstå hur man resonerar på kommunen, för att kunna komma med argument som är sakliga och eventuella motförslag.

Ser fram mot att höra hur ni andra tänker och vad ni har för information kring detta och hoppas att vi ska hitta en lösning som ser annorlunda ut än liggande förslag som vore oerhört tråkigt för oss alla...

Hälsningar,
Marcus
 
Jag har skickat dig ett PM!
 
Vi tycker inte heller att det kommer som en överraskning att vägen skall byggas. För en väg, i en eller annan form, kommer det nog att bli. Det känns som att det är vettigare att försöka påverka hur och var vägen kommer att dras, fartbegränsningar osv. än att bara protestera mot att vägen skall byggas. För det finns ju även fördelar med vägen, även om vi som bor på Kronan inte vill ha den.

/Henrik & Jenny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.