dof dof skrev:
[media]Finns det någon substans i detta? När lanserades y-modellen? Ser konstruktionen lika ut på resten av modellerna också?
Det trista med tesla är väl att de inte har "lokala åf" som skulle kunna lägga till rostskydd på alla svenska bilar...

Vissa andra bilar har väl haft ungefär lika uselt rostskydd? Det man sett på andra usla konstruktioner är at det håller 4-6 år innan det börjar synas i skärmkanter och sparklådor, och ett par år till innan det börjar försvaga kostruktionen och till sist spruta in i balkar så det är frågan om månader till bilen är skrotningsmogen? 10 år innan det blir underkänt på besiktning?
 
H HenrikHuslöse skrev:
Bingo! Laddstolpar borde hanteras likadant.
Så du tycker att kommunen borde vara ansvarig för utbyggnaden av elinfrastukturen för Elbilar?

Hur går det tycker du och vem ska betala... dra in på lite skola och omsorg?

/ATW
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Många läser inte ens på efter köp...
Jag brukade t.o.m. skumma igenom instruktionsboken när jag hade hyrbil i tjänsten ibland förut.

Idag saknar väl många bilar fysisk instruktionsbok dock, vilket är lite trist.

Men visst stämmer det att många inte har koll på alla funktioner i bilen. Ibland när jag åker med nån blir jag nyfiken på nån knapp och frågar vad den är till för, och ofta blir svaret "Jag vet inte".

När jag besiktigade bilen (tror det är två år sen) så var besiktningskillen förvånad över att jag visste att om man vrider knoppen för att justera sidospeglarna 180 grader så slår man på värmen i dem.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Bingo! Laddstolpar borde hanteras likadant.
Om kommunen inte stått för bensinmackar förut, varför ska de stå för laddstolpar nu?

Gatubelysning sätts väl normalt upp redan när vägen byggs. Dessutom sitter de ofta på "utsidan" av trottoaren, där det inte är så lämpligt att sätta laddstolpar (om man inte vill att folk som går på trottoaren ska snubbla på kabeln eller trampa sönder den).
 
N Nerre skrev:
Idag saknar väl många bilar fysisk instruktionsbok dock, vilket är lite trist.
Vet inte hur det är med elbilar, men manualer kanske inte följer bilen men finns nästan alltid att ladda ned om man vill läsa som "bok" på papper eller skärm. Vanligt idag med många elektronikprylar och då väljer man språk, slipper då 95% papper på annat språk som slängs.😉
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
dof dof skrev:
Finns det någon substans i detta? När lanserades y-modellen? Ser konstruktionen lika ut på resten av modellerna också?
Tesla eller andra bilar oberoende av drivkälla kan få mera eller mindre rost beroende på var man kör, när man kör, hur bilen parkeras kallt eller varmt, osv.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Om kommunen inte stått för bensinmackar förut, varför ska de stå för laddstolpar nu?

Gatubelysning sätts väl normalt upp redan när vägen byggs. Dessutom sitter de ofta på "utsidan" av trottoaren, där det inte är så lämpligt att sätta laddstolpar (om man inte vill att folk som går på trottoaren ska snubbla på kabeln eller trampa sönder den).
Kommunerna har faktiskt stött utbyggnaden av bensinmackar tidigare. Förr var friggebodar och bensinmackar bygglovsbefriade. Det krävdes bara bygglov för butiken, inte pumparna.
 
A AndersS skrev:
Tesla eller andra bilar oberoende av drivkälla kan få mera eller mindre rost beroende på var man kör, när man kör, hur bilen parkeras kallt eller varmt, osv.
Jo det vet jag. Nu var det ju inte det jag undrade 🤔. Tycker det var rätt intressanta synpunkter i videon med tunn färg , otätade skarvar osv. Nu råkar det ju vara en Tesla, och det kan ju vara lite känsligt. Dock hade jag tyckt att det varit lika intressant oavsett fabrikat.
 
Problem dåliga konstruktioner och dåligt rosskydd har ju förekommit sedan bilismens barndom. Med endast 20 mikrometer lacktjocklek (sämst uppmätt i filmen) och oskyddade spalter mellan plåtar så kvalar Tesla in bland de sämsta bilarna beträffande rostskydd. VW, Ford, Fiat och många fler har en lång och tråkig historik när det gäller rost.

Det är tråkigt att nybilsköparna inte bryr sig om rostskydd så någon förbättring finns tyvärr inte i sikte.

Läs gärna rosskyddstesterna i tidningen ViBilägare före köp och vägra köp av så här dåliga konstruktioner. Tyvärr blir det inte jättemycket kvar att välja på. Det går inte att lita på att fabrikat som tidigare har varit bra på rostskydd är det generellt. Rostskyddet kan försämras på en ny modell eller utan förvarning på en befintlig modell och ibland även förbättras vilket är mindre vanligt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Problem dåliga konstruktioner och dåligt rosskydd har ju förekommit sedan bilismens barndom. Med endast 20 mikrometer lacktjocklek (sämst uppmätt i filmen) och oskyddade spalter mellan plåtar så kvalar Tesla in bland de sämsta bilarna beträffande rostskydd. VW, Ford, Fiat och många fler har en lång och tråkig historik när det gäller rost.

Det är tråkigt att nybilsköparna inte bryr sig om rostskydd så någon förbättring finns tyvärr inte i sikte.

Läs gärna rosskyddstesterna i tidningen ViBilägare före köp och vägra köp av så här dåliga konstruktioner. Tyvärr blir det inte jättemycket kvar att välja på. Det går inte att lita på att fabrikat som tidigare har varit bra på rostskydd är det generellt. Rostskyddet kan försämras på en ny modell eller utan förvarning på en befintlig modell och ibland även förbättras vilket är mindre vanligt.
Jo, mercedes hade väl en sån vända för 20 år sen, bilarna rostade som satan. När jag var barn så var det en årsmodell av volvo och saab, nånstans kring 1980, som rostade rejält. Mazda6 och Passat som är 15 år gamla verkar också upplösta i molekyler. Saabarna som var "ganska OK" fick under GMs roder sämre och sämre rostskydd och nånstans några år innan konkurs var det katastrof... Nog i nivå med dessa teslor... Från att varit skitbra för 20 år sen är väl nya volvo i nivå med VW mfl?
N Nerre skrev:
Ibland när jag åker med nån blir jag nyfiken på nån knapp och frågar vad den är till för, och ofta blir svaret "Jag vet inte".
I VW och Tesla är frågan snarare "var är knappen för..." eller "vafan finns inte en enda knapp?"
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Mikael_L
J JohanLun skrev:
så var det en årsmodell av volvo och saab, nånstans kring 1980,
Det blev ett förbud mot vissa lösningsmedel, eller om det var tillåtna mängden som reducerades, något sånt i alla fall.
Så både Saab och Volvo fick stora problem med lacksläpp när de förändrade sina lackeringsprocesser, i mitten av 70-talet, jag har för mig att det främst var årsmodellerna 74-76 som var drabbade, sen började man få lite ordning på lackprocessen.
Det var säkert dåligt ytterligare några år, men typ 77 var det inte så stora problem längre.

En av mina tidigaste bilar var en 74 eller 75, och det var fantastiska stora lacksläpp över hela bilen. En kompis hade en Volvo av samma årsmodell, samma där.

Jag vill också minnas att det främst drabbade metallic-lackerna, att klarlacken hade de mest problem med.
 
G Greger_08 skrev:
Kul för dom som tänker sälja sin Tesla när priserna sänks är ju en grej att sälja ut dom bilar som finns kvar när det kommer en facelift än att bara dumpa priset rakt av..

Jag hade kanske inte köpte en ny Tesla om jag råkat ut för prissänkning på över 100k på min gamla.
Priset på alla bilar kommer ju falla lika mycket. Renault sänkte förresten en bil med 95 000..

Folkwagn rear ut sina bilar med privatleasing.
 
G

Har Tesla verkligen sänkt priserna?
 
G OMathson skrev:
[media]
Har Tesla verkligen sänkt priserna?
Vänta va?!
Har de ingen skadeverkstad i Malmö?!

Inte ens i Skåne?!

Söksida visar "Malmö, Sweden", tjänst saknas inom 150 km radius, uppmanar att prova annan stad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G
13th Marine 13th Marine skrev:
Vänta va?!
Har de ingen skadeverkstad i Malmö?!

Inte ens i Skåne?!

[bild]
Ingen aning. Har ingen Tesla och bor inte i närheten av Skåne😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.