C cpalm skrev:
Det där hör väl tyvärr hemma i "saker vi glömt"-tråden... 🙄
Det är nog en och annan tonåring som får lära sig det de närmaste åren
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S Soppatorsk skrev:
Men nu är ju Ukrainas försvar liiiiite större än Sveriges.
Vad var det man kom fram till? Om Ryssland skulle anfalla Sverige så skulle det ta 10 (?) dagar innan vi var rökta.
Och de skulle ta Kiev på tre dagar. Ryssarna är usla och de ska stoppas på Östersjön. Släpper man in ryzzen så kan man räkna med plundring, våldtäkter och förstörelse av allt vi håller kära. Jag är inte vidare krigisk av mig men skulle utan tvekan anmäla mig som frivillig för att bekämpa kräken
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Då är du en optimist och jag en pessimist

Vet du vad skillnaden mellan en optimist och en pessimist?
Båda två skulle hoppa ur ett störtande flygplan utan att ta med sig en fallskärm
Pessimisten är säker på att den ändå inte kommer veckla ut sig så det är ingen idé att ta med sig den
Optimisten är säker på att han får låna en på vägen ner
😀
Här är en finsk optimist:

 
  • Wow
noone70
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan lägga upp olika alternativ vi kan rösta på, vore kul att höra/se.
Flyttar till mamma hon har vedeldning och elverk.
 
S surfarn skrev:
Och de skulle ta Kiev på tre dagar. Ryssarna är usla och de ska stoppas på Östersjön. Släpper man in ryzzen så kan man räkna med plundring, våldtäkter och förstörelse av allt vi håller kära. Jag är inte vidare krigisk av mig men skulle utan tvekan anmäla mig som frivillig för att bekämpa kräken
Problemet är att Ryssland nu ställt om till en krigsekonomi, och att nu återgå till en vanlig ekonomi skulle bli väldigt svårt och kunna leda till social oro. Putin är 70år och ska han ha en chans att återta mer av Sovjetunionens gamla områden är det nu han har chansen.

Med Trump i Vita Huset och fortsatt splittring i USA (som då gått ur NATO?) är det inte omöjligt att Ryssland gör ett försök att ta Baltikum. Vem ska då stoppa honom? Tyskland har ingen armé, Polen ingen flotta. Det är England som har ett starkt försvar, Frankrike litar jag inte på, vem vet vem som vinner valet där nästa gång.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Med Trump i Vita Huset och fortsatt splittring i USA (som då gått ur NATO?) är det inte omöjligt att Ryssland gör ett försök att ta Baltikum. Vem ska då stoppa honom?
Sverige,Norge,Danmark och Finland har väl störst intresse och är rimligtvis först att hjälpa.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Ensam är inte stark. Börjar du råna folk kommer folk bli förbannade. Samhällen har fungerat utan stat under årtusenden genom lokal rättsskipning. Vilda västern är ett bra exempel. I princip ingen polis men ändå inte nämnvärt fler brott eller mer våld än större amerikanska städer vid samma tid.
Exakt. Den som i en krissituation börjar leva rövare och ger sig på sina medmänniskor kommer ganska snart få uppleva uttrycket "skjut, gräv, tig".
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Sverige,Norge,Danmark och Finland har väl störst intresse och är rimligtvis först att hjälpa.
Ja, så blir det nog, och jag gissar att det är därför Regeringen är tydlig med att vi måste förbereda oss. I och med att nästan all elproduktion finns i norr så är vi väldigt känsliga för angrepp på infrastruktur för kraftöverföring.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
I
E Einh skrev:
Exakt. Den som i en krissituation börjar leva rövare och ger sig på sina medmänniskor kommer ganska snart få uppleva uttrycket "skjut, gräv, tig".
Absolut, ensam individ lär inte komma långt om man inte är väldigt, väldigt tränad för det, istället brukar denna typ av personer sluta upp i grupp(om de inte redan är). Svenskar är generellt vänliga och omtänksamma men vi är också generellt väldigt dåliga på att faktiskt hålla ihop. Man ringer inte in släkt och vänner i första taget, istället knyter man näven i fickan och klarar sig själv. Så tyvärr är det ganska sannolikt att "gäng" drar runt och samlar in resurser om inte annat så för att bilda sig monopol och makt. Att bo ute på landet eller skogen är troligen en fördel i detta avseende.

Personligen tror jag(som bor i stan) på att snabbt sluta upp med likasinnade som förhoppningsvis också har preppat tillräckligt. Både för informations spridning och resussärking.

I Sverige har vi generellt bra regler för att inneha och använda försvarsmateriel ex vapen i normala förhållande men vid en kris är det mindre bra, iallafall om man siktar på att hålla sig för sig själv i en storstad. Kanske kan det vara en idé att ändå ta några lektioner, skaffa sig en vapenlicens och ha ett vapenskåp med något som man kan försvara sig med. Busen lär ha vapen oavsett vad lagen sagt innan krisen\kriget utbröt.
 
Redigerat:
Ett betydligt större problem är att de kriminella gängen kan vara allierade med ryssen och få betalt för att driva gerillakrig mot det egna landet. Kanske Putin lovar dem fri plundring eller lovar dem maktpositioner i ett qvislingstyre. Eller så får de pengar och vapen och knarkleveranser.

Det är ju redan nu ganska klart att de som satte igång koranbränningarna och de stora demonstrationerna mot Turkiet gjorde det på ryskt uppdrag. De var agenter helt enkelt. I Finland misslyckades planen och i Sverige lyckades den.
 
  • Gilla
Bådablir9 och 2 till
  • Laddar…
Köp en vevradio. Det verkar vara lösningen på alla kriser. :)
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Ett betydligt större problem är att de kriminella gängen kan vara allierade med ryssen och få betalt för att driva gerillakrig mot det egna landet. Kanske Putin lovar dem fri plundring eller lovar dem maktpositioner i ett qvislingstyre. Eller så får de pengar och vapen och knarkleveranser.

Det är ju redan nu ganska klart att de som satte igång koranbränningarna och de stora demonstrationerna mot Turkiet gjorde det på ryskt uppdrag. De var agenter helt enkelt. I Finland misslyckades planen och i Sverige lyckades den.
Nja. Kriminella stödjer nog faktiskt Sverige också. Att det finns personer som lånar sig till främmande makt för pengar är inte nytt, men det gäller även sådana som annars inte är kriminella.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är nog inte snackare med stort tangentbordsvåldskapital vi ska oroa oss för vid ett större strömavbrott, då är såna pojkar tämligen körda...
haha ja tangenborsryttarna blir det ju 100% bortfall på. Om det däremot är ett psykfall som menar allvar så hoppas jag ju iallafall att någon plockar ner personen omgående.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Finns det något sätt att få upp vatten är en djupborrad brunn utan el?

Jag antar att en elgenerator skulle kunna driva den, men det känns som en ganska kortsiktig lösning och dyrt då pumpen är trefas.

Kan man typ sänka ner tex. en flaska i den i ett snöre, vanligtvis?
Det går ju inte att ha en trefas dieselgenerator gående timma efter timma, för att få upp vatten till disk, toaletter o s v, när det tillfälligt förbrukas.
Kör upp vatten i stora tunnor, badkar e t c. Stäng sen av verket tills vattnet tar slut.
Kanske räcker att låta verket / vattenpumpen gå en halvtimme nån gång i veckan.


Mina experiment med frysar, visar att en frys med tungt innehåll, t ex fryst kött, håller kylan mycket längre än en frys med bröd och bär.

Tar lång tid innan kärntemperaturen
i täta isklumpen förändras.
Det tar även relativt kort tid att frysa ned det som ligger runt "kärnan".

Annat är det med frys innehållande bröd, bär mm.
Märker att det tar kortare tid att gå mot tining, högre temperaturer, t ex från -22 till -12. Likaså lång tid att åter frysa till -22.

Ja. Amatörmässig undersökning, men ligger nu till grund för hur jag ska kunna hålla maten fryst,med mitt elverk.

Och, lägg mattor, frigolitskivor eller annat på fryssarnas lock.
Inte på väggar/sidor, för dessa ska avge värme...
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Det går ju inte att ha en trefas dieselgenerator gående timma efter timma, för att få upp vatten till disk, toaletter o s v, när det tillfälligt förbrukas.
Kör upp vatten i stora tunnor, badkar e t c. Stäng sen av verket tills vattnet tar slut.
Kanske räcker att låta verket / vattenpumpen gå en halvtimme nån gång i veckan.


Mina experiment med frysar, visar att en frys med tungt innehåll, t ex fryst kött, håller kylan mycket längre än en frys med bröd och bär.

Tar lång tid innan kärntemperaturen
i täta isklumpen förändras.
Det tar även relativt kort tid att frysa ned det som ligger runt "kärnan".

Annat är det med frys innehållande bröd, bär mm.
Märker att det tar kortare tid att gå mot tining, högre temperaturer, t ex från -22 till -12. Likaså lång tid att åter frysa till -22.

Ja. Amatörmässig undersökning, men ligger nu till grund för hur jag ska kunna hålla maten fryst,med mitt elverk.

Och, lägg mattor, frigolitskivor eller annat på fryssarnas lock.
Inte på väggar/sidor, för dessa ska avge värme...
Högre densitet => längre tid att frysa ner till -22 => längre tid att tina
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.