D
G Greger_08 skrev:
Alla vill inte åka Tesla men visst bilar som spelar i samma liga kanske tappar en del beroende på utbudet som finns..

Dock är det ju alltid trevligt med billigare fordon så jag tänker sluta klaga 😎
Nej men även om man inte vill det så är det ju svårt att blunda för alternativ, både för köparen och säljaren av Teslakonkurrenter. Som sagt, jag har svårt att hitta något rationellt alternativ till en Tesla idag, vill någon slänga fram ett så kommer nyfiket kika på det.

Jag har lite svårt för rena Kinabilar dock..
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej men även om man inte vill det så är det ju svårt att blunda för alternativ, både för köparen och säljaren av Teslakonkurrenter. Som sagt, jag har svårt att hitta något rationellt alternativ till en Tesla idag, vill någon slänga fram ett så kommer nyfiket kika på det.

Jag har lite svårt för rena Kinabilar dock..
Kombimodell eller liknande SUV är vad jag har som krav.
Eller utgår du från motsvarande bil som Teslamodell.
 
Redigerat:
D djac skrev:
Nej men även om man inte vill det så är det ju svårt att blunda för alternativ, både för köparen och säljaren av Teslakonkurrenter. Som sagt, jag har svårt att hitta något rationellt alternativ till en Tesla idag, vill någon slänga fram ett så kommer nyfiket kika på det.

Jag har lite svårt för rena Kinabilar dock..
BYD Seal är väl den som är närmast Model 3 men även Nio ET5. Där är Teslan billigare och får nog ses som ett bättre alternativ rent tekniskt. Samma med Ioniq 6 och BMW i4 (som är lite trånga)
 
D
A AndersS skrev:
Kombimodell eller liknande SUV är vad jag har som krav.
Eller utgår du från motsvarande bil som Teslamodell.
Ja precis, jag vill inte ha SUV, vi har en stor sådan, jag vill ha en personbil (vi åker bara två) med lite tryck i, för att uttrycka mig plumpt.
 
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
BYD Seal är väl den som är närmast Model 3 men även Nio ET5. Där är Teslan billigare och får nog ses som ett bättre alternativ rent tekniskt. Samma med Ioniq 6 och BMW i4 (som är lite trånga)
Ja i4an lockar faktiskt lite, även om jag har lite svårt för just BMW, den verkar fin. Men det blir väsentligt dyrare.

Jag lägger till lite mer, den är nog i en del avseenden en bättre bil än Teslan, sen har jag inte kollat i detalj vad man måste lägga på i utrustning och vad det kostar. Ska köra igenom konfiguratorn sen för att stilla min nyfikenhet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Så hur tycker du den privatperson som bor i en lägenhet helt utan parkeringar inom fastigheten bör agera för att någon (kommunen antar jag) ska sätta upp laddstolpar efter gatan? Vilka realistiska möjligheter till påverkan som medför att laddstolpar installeras ser du? Förekommer det ens att det finns installerade laddstolpar efter gatan?
Hur tycker du att den privatperson som bor i lägenhet bör agera för att någon (kommunen antar jag) ska sätta upp gatubelysning? Vilka realistiska möjligheter till påverkan som medför att gatubelysning installerad ser du? Förekommer det ens att det finns lyktstolpar efter gatan?
 
D djac skrev:
Ja i4an lockar faktiskt lite, även om jag har lite svårt för just BMW, den verkar fin. Men det blir väsentligt dyrare.

Jag lägger till lite mer, den är nog i en del avseenden en bättre bil än Teslan, sen har jag inte kollat i detalj vad man måste lägga på i utrustning och vad det kostar. Ska köra igenom konfiguratorn sen för att stilla min nyfikenhet.
Jag har inte testat nya Model 3 men den ska komfortmässigt nu vara lika eller bättre än i4:an. Tycker BMW:n är trevlig att köra men den är något trängre i cupén och mycket mindre i bagaget. Känns att BMW:n är betydligt tyngre för övrigt.

Farthållare med radar, helljusautomatik och regnsensor är väl i4:ans stora vinster
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Hur tycker du att den privatperson som bor i lägenhet bör agera för att någon (kommunen antar jag) ska sätta upp gatubelysning?
Utifall att någon finner denna fråga viktig får väl denne framföra det till den som ansvarar för detta. Även jag antar att det är kommunen. En annan metod är att försöka engagera media.

H HenrikHuslöse skrev:
Vilka realistiska möjligheter till påverkan som medför att gatubelysning installerad ser du?
Tämligen små hoppas och tror jag. Jag vill inte att mina skattepengar ska spenderas på så lös grund som någon enskild medborgares önskan.

Investeringar i gatubelysning vill jag tro baseras på mer "vetenskaplig grund". Gissar att faktorer som trafikintensitet, mix av trafikslag, grad av "central belägenhet", områdets "trygghetsindex", kommunens ekonomi, med mera, med mera, ligger till grund för var en kommun anser att gatubelysning ska finnas. Men exakt vad som styr var trafikbelysning installeras är jag inte alls insatt i.

H HenrikHuslöse skrev:
Förekommer det ens att det finns lyktstolpar efter gatan?
Hos mig gör förekommer det. Hur det är hos dig har jag ingen aning om.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Investeringar i gatubelysning vill jag tro baseras på mer "vetenskaplig grund". Gissar att faktorer som trafikintensitet, mix av trafikslag, grad av "central belägenhet", områdets "trygghetsindex", kommunens ekonomi, med mera, med mera, ligger till grund för var en kommun anser att gatubelysning ska finnas. Men exakt vad som styr var trafikbelysning installeras är jag inte alls insatt i.
Bingo! Laddstolpar borde hanteras likadant.
 
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har inte testat nya Model 3 men den ska komfortmässigt nu vara lika eller bättre än i4:an. Tycker BMW:n är trevlig att köra men den är något trängre i cupén och mycket mindre i bagaget. Känns att BMW:n är betydligt tyngre för övrigt.

Farthållare med radar, helljusautomatik och regnsensor är väl i4:ans stora vinster
Glömde Polestar, som jag är lite svag för.
 
JanneJanne123
D djac skrev:
Nej men även om man inte vill det så är det ju svårt att blunda för alternativ, både för köparen och säljaren av Teslakonkurrenter. Som sagt, jag har svårt att hitta något rationellt alternativ till en Tesla idag, vill någon slänga fram ett så kommer nyfiket kika på det.

Jag har lite svårt för rena Kinabilar dock..
Tjatar lite om det här, men både M3 och MY har alldeles för trånga baksäten för att fungera för oss med behov av att kunna ha en bilbarnstol på mittsätet bak. Laddhastighet, mjukvara och laddnätverk hjälper inte om inte hela familjen får plats.

Både Audi Q4 etron och id4 löser det.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tjatar lite om det här, men både M3 och MY har alldeles för trånga baksäten för att fungera för oss med behov av att kunna ha en bilbarnstol på mittsätet bak. Laddhastighet, mjukvara och laddnätverk hjälper inte om inte hela familjen får plats.

Både Audi Q4 etron och id4 löser det.
dessutom isofix fram är nice
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Finns det någon substans i detta? När lanserades y-modellen? Ser konstruktionen lika ut på resten av modellerna också?
 
D djac skrev:
Glömde Polestar, som jag är lite svag för.
Polestar 2:
+ hatchback baklucka
- bullrig
- något kortare räckvidd, även om den är bra
- Ser som den är från 2015
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dom där 7cm som Passaten är längre än Tesla Model 3 måste varit kritiska ;)
Jag är livrädd varje gång hon ska navigera genom vår grind på tomten. Det handlar om millimeter att hon inte kör emot. Passaten smekte hon mot grindstolpen av trä, men det gick att polera bort så fick ingen nedsättning vid återlämning... :D Även vår lilla Zoe kan hon krångla till det med i grinden... Det handlar mycket om när man ska vrida om ratten och hur mycket man har tillgodo. Jag själv har CE kort så för mig kvittar storleken, även om jag av miljöskäl gärna har en inte onödigt stor bil...

edit: lägger till; en golf7 kombi vi hade ett par av innan passaten var tillräckligt stor och bedömer jag lastar i princip lika mycket som en passat. Enda fördelen med passaten är att den är -lite- rymligare i baksätet. Enda skälet att jag tog den var att jag ville ha "eldriften" (GTE).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.