G Genomklok skrev:
Är det verkligen så att alla angränsande fastigheter räknas som berörda, även om de ligger långt bort? Rimligen borde det vara de som gränsar till en tänkt tomtplats? Men jag är ingen expert på PBL...
Som jag tolkar det kommer de räknas som berörda eftersom de angränsar till jordbruksfastigheten på något sätt, att det är på grund av att marken under vägen framför deras fastighet tillhör aktuell fastighet verkar kvitta.

Har vi fått förhandsbesked så styckas ju marken av, då borde det bara vara de som direkt angränsar till den avstyckade marken, vilket bara är själva jordbruksfastigheten.

G Genomklok skrev:
Bara för att någon angränsar till din fastighet är man högst sannolikt inte berörd på så sätt att man har rätt att överklaga ett bygglovsbeslut.
Då måste man beröras i faktisk mening, dvs att beslutet medför någon icke obetydlig förändring.

Med det sagt, ofta är det smidigare att ha alla på sin sida i förväg. Lägg en lapp i brevlådan och berätta vad du ska göra och att de kan ringa om de har synpunkter. Eller ta en kaffe med dem. Finns förstås en risk att man väcker den björn som sover om ni har något otalt sedan tidigare, men då kanske det ändå är lättare att lösa den konflikten separat istället för proxybråk om ert bygglov?
Man får väl dela upp det i två delar, en att kommunen måste prata med dem och lyssna, men måste inte följa deras vilja, den andra är att de vet om vad som kommer hända och då kan överklaga till länsstyrelsen vilket är tråkigare för oss.

Vi får kolla runt och se vad folk i omgivningen säger.
 
Har för mig att även andra än de direkt anslutande fastigheterna kan anses vara berörda och kan höras. Jag tror direkt anknytande är minimum men kommunen kan mycket med lägga till fler. Säg tex att vägen skulle vara kvar från en gammal stamfastighet och på andra sidan vägen ligger en avstyckning, kommunen kommer antagligen höra dessa också även om de inte är fysiska grannar på LMs kartor.
 
Som andra skrivit tror jag att de räknas som berörda. Jag hade det omvända - har en åker bakom huset och den som äger den fastigheten blev tillfrågad om mitt bygglov. Boningshuset är ca 800 meter från mitt och jag tror inte ens de är skrivna där utan endast använder det som sommarstuga och arrenderar ut marken.
 
T TypRätt skrev:
Har för mig att även andra än de direkt anslutande fastigheterna kan anses vara berörda och kan höras. Jag tror direkt anknytande är minimum men kommunen kan mycket med lägga till fler. Säg tex att vägen skulle vara kvar från en gammal stamfastighet och på andra sidan vägen ligger en avstyckning, kommunen kommer antagligen höra dessa också även om de inte är fysiska grannar på LMs kartor.
Det låter precis som här, det har styckats av delar av jordbruksfastigheten som det byggts ett villaområde på. Marken under vägarna tillhör dock fortfarande jordbruksfastigheten vilket gör att det blir ca 20 villaägare som ska tillfrågas.
 
Jag behövde inte höra den närmaste grannen när jag skulle bygga garage, för vägen låg mellan oss, men 2 andra grannar mot min tomt som inte ens kan se garaget.
 
Säg till grannarna att får jag inte bygga så släpper jag ut hästar på ägorna så brukar det bli "annat ljud i skällan".
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det låter precis som här, det har styckats av delar av jordbruksfastigheten som det byggts ett villaområde på. Marken under vägarna tillhör dock fortfarande jordbruksfastigheten vilket gör att det blir ca 20 villaägare som ska tillfrågas.
Det låter inte som den marken tillför fastigheten något? Det kanske går att stycka av den och på så sätt minska antalet grannar? Det är ju dock inte helt gratis och lantmäteriet kan ha invändningar.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det låter inte som den marken tillför fastigheten något? Det kanske går att stycka av den och på så sätt minska antalet grannar? Det är ju dock inte helt gratis och lantmäteriet kan ha invändningar.
Jag har funderat i de banorna med. Marken tillför ingenting alls egentligen, det var bara så man gjorde då.
Får kanske slå lantmäteriet en signal och fråga.
Om jag förstått det rätt ska varje förrättning ha ett syfte, frågan är om de skulle tycka att minska antalet berörda grannar är vettigt 🤔
 
En vinkling kan vara för att skapa en vägsamfällighet?
 
mexitegel mexitegel skrev:
En vinkling kan vara för att skapa en vägsamfällighet?
Kommunen tog över driften från vägföreningen på 80talet. 🤔
 
  • Ledsen
mexitegel
  • Laddar…
Hej
Är det någon i forumet som kan reda ut den mera exakta betydelsen av "granne" i fallet godkännande av bygglov kontra grannhörande?
Jag bor i ett område med småhus. I samband med ett bygglovsärende har kommunen meddelat att "närmaste grannar på samma sida om gatan" skall sätta sitt godkännande på bygglovsansökan, vilket här innebär de två fastigheter som ligger norr, respektive söder, om den sökandes fastighet. Endast dessa två skulle därmed kunna påverka bygglovet.
Men jag har också erfarenhet av ett sk Grannhörande från där min sommarstuga ligger: Där skulle ett ridhus, dvs en gigantisk lada, byggas mitt emot de tomter vi andra äger. Man skickade ut en förfrågan om grannhörande och fler av oss menade på att den store byggnaden helt skulle dominera utsikten för åtminstone två av fastigheterna.
Frågan ställdes alltså brett till "samtliga i närheten" så att säga men i samband med bygglovsgivandet togs ingen notis om våra inskickade svar.
Det verkar alltså vara en skillnad på vad "granne" är i de två fallen?
 
Lite vidare krets utanför detaljplanerat område, då det inte finns givna ramar vad man kan förvänta sig byggs. Inom detaljplanerat område sker grannpåverkan istället huvudsakligen när detaljplanen antas.
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
D
Ja om grannarna skulle vara avigt inställda mot bygget så kan du ju alltid stängsla upp och ha grisar i närheten av grannarna. Åsnor är även ett bra djur som brukar kunna uppröra lätt kränkta grannar, deras läte hörs ju flera kilometer =)
 
  • Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kommunen tog över driften från vägföreningen på 80talet. 🤔
Stycka av marken under vägen och sälja till kommunen? 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.