B
useless useless skrev:
Nånting måste dom ju kunna ta betalt för? Annars skulle väl ingen köpa molntjänsten...
Än sålänge är den mesta molnfunktionaliteten gratis inkl scener, men absolut, sånt kan ju ändras.
 
useless useless skrev:
Efter att ha genomfört en empirisk fältstudie kan jag meddela att de återgår till senaste dimningsnivån efter att strömmen varit bruten.
Kanon tack! Konstigt att många skrev tvärtom på Reddit!
 
Kanske finns olika versioner som beter sig olika?
 
Är det någon shelly som har i2c utdraget? Har en i2c sensor som jag vill läsa av. Köpte en Uni men den hade inte i2c.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Det finns ju helt fria vägar att styra sina shellys, helt lokalt.
Är det inte rimligt att få ta betalt av de som använder ens tjänst?
Jo. Men om man lika gärna kan köra lokalt rent tekniskt så vill ju iaf jag göra det.
 
Det är ju det jag menar. Det finns helt lokala vägar att kontrollera sina shellys, så att då ta betalt av de som väljer att använda företagets andra tillhandahållna lösning är väl inte så konstigt. Att ett företag vill ha betalt (över huvud taget) för att leverera en tjänst är väl knappast särskilt girigt av dem?
 
B
Jag är snarare förvånad över att jag kan gå in och titta på så mycket av min lagrade data gratis, t.ex. temperaturer, effekter med mera I shelly.

Jag hade nog förväntat mig att sådant skulle kosta löpande, om man lagrar den på deras molnlösning.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det är ju det jag menar. Det finns helt lokala vägar att kontrollera sina shellys, så att då ta betalt av de som väljer att använda företagets andra tillhandahållna lösning är väl inte så konstigt. Att ett företag vill ha betalt (över huvud taget) för att leverera en tjänst är väl knappast särskilt girigt av dem?
Visst. inga problem bara man kan välja bort det.
 
Kan en shelly pro 1 agera AP åt andra Shelly?

Byggnaden har trådad ethernet men inget Wifi.
Vill sätta dit en pro 1 för att styra ett motorvärmaruttag. Vill också styra en belysningsgrupp och en 1 mini såg bra ut för det jobbet.
Det hade ju varit enkelt om jag kunde ansluta trådad ethernet till pro 1 och sen ansluta minin trådlöst via pro:n men jag lyckas inte klura ut om det går
 
M Mats skrev:
Kan en shelly pro 1 agera AP åt andra Shelly?
Av en snabb koll i dokumentationen verkar den ha funktionen "range extender" som tillåter andra enheter att koppla sig via pro 1.
 
H henrike skrev:
Av en snabb koll i dokumentationen verkar den ha funktionen "range extender" som tillåter andra enheter att koppla sig via pro 1.
Ja men det står inget (i varje fall inget jag begriper) om den bara försöker förlänga ett trådlöst nät (vilket inte hjälper då det inte finns) eller om den kan skapa ett utifrån fast ethernet
 
Det var ett tag sen jag provade själv (har inget behov av funktionen. Var bara nyfiken) På den trådlösa pro-grejen jag testade kunde man skapa ett till Wlan för Shelly-prylar. Så själva "förlängaren" var iopplad till det ordinarie nätet samtidigt som den delade ut ett nytt nät. Jag antar att det funkar precis lika dant om det ordinarie nätet är via kabel.

Dock blir det ingen generisk accesspunkt med ett nät som routas ihop med det vanliga, utan Shelly-grejerna som ansluts blir åtkomliga på unika portar på "förlängarens" IP-nummer.
 
Håller på att bygga ny villa och elektrikern rekommenderar att sätta Plejd för att styra spottar osv. Men jag har sökt runt lite på nätet och tycker Shelly lockar lite mer, dels för priset men även för att man kan styra mer saker än bara belysning. Elektrikern menade på att deras grossist inte säljer Shelly så allt tyder på att jag kommer behöva köpa hem alla puckar etc. Så då undrar jag vilken sida beställer ni från? Vad rekommenderas?
 
Walle85
Håller med ovanstående, använt både styrahem och Shelly's egna shop, lägger även till m.nu till listan.
Det som avgör vilken sajt jag använder är vilka som har bäst pris eller kampanj. Notera att det ofta kommer kampanjer på dessa sidor på upp till 20% rabatt. Så har man inte bråttom kan det vara värt att hålla koll.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.