F fribygg skrev:
Jag har svårt att se nyttan med den där önskade elbilen i ett strömlöst land.

Skaffa du några m3 gotländsk torrved nu på en gång och försök få option på leverans med nyhuggen ved till våren.
Elbil med V2G = rullande reservkraftbatteri
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Elbil med V2G = rullande reservkraftbatteri
Hur tänker du att den skall laddas i ett strömlöst land?
 
F fribygg skrev:
Hur tänker du att den skall laddas i ett strömlöst land?
Kan man inte bogsera den runt, runt, runt....med motorbroms.
Det borde funka?
 
  • Haha
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Kan man inte bogsera den runt, runt, runt....med motorbroms.
Det borde funka?
Jag kan sitta i och styra om du drar den runt,runt med de krafter din kropp kan uppbringa.
 
  • Haha
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Min poäng är att i en kris så ska man inte räkna med att allt fungerar, speciellt i ett initialt skede om jag råkat kränka eller förolämpa någon anställd på HH färjorna så ber jag ödmjukast om ursäkt 😀

Civilförsvaret mål är att samhället ska fortsätta ”fungera” och alla ska gå till jobbet som vanligt men det finns ingen beredskap för kriser
Tex är det inte en enda kommun som har en fullgod beredskap för att ens uppfylla de grundläggande krav de har på sig enligt lag (dvs ta hand om de som inte klarar det själv i vanliga fall).

Det som hände på E22 för inte så länge sen är en pinsam påminnelse om att vår övriga beredskap är allt annat än på topp och då fungerade el, mobilsystem mm

Eller Coop för några år sedan som inte kunde ha öppet när it systemen låg nere, tror du det kommer fungera bättre om elen skulle försvinna helt.

Som vår beredskap för en kris ser ut i dag så kommer samhället inte fungera speciellt bra om en större kris inträffar. Om elen (som den här tråden handlar om) skulle försvinna helt eller delvis under en längre tid skulle vi snabbt få stora problem med det mesta i vårt samhälle
Ja det är ju lätt att hugga på en enskild person som vill dra. Men av ren princip så är det exakt samma sak om inte kaptenen går till jobbet om krig eller vad det blir är uppe i Sthlm.

Coop var inte för några år sen, det var förra året.
Om elen försvinner så är jag hellre här ute på landsbygden än i en storstad. Och jag hoppas på att Jontha och sådana personer som han inte bor i närheten =)
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
En rysk invasion av Sverige behöver inte ta omvägen via Finland. Militärbasen i Kaliningrad har resurser så det räcker. Det går också att skicka resurser via St Petersburg så länge inte Nato anar oråd. Civila fartyg går att använda för både det ena och det andra.

Ryssland skulle invadera Sverige om det gällde att säkra Gotland och/eller Öresund, nycklarna till hela Östersjön, samt transportvägarna västerut över Götaland. I båda fallen är det lätt att se vilka skälen skulle vara. Lite Putinsk paranoia över att norra flanken är hotad kan räcka.

Om man skulle invadera Sverige kan man vänta till en kall vinterdag i januari (eftersom folk då har ont om pengar att spendera på reservlösningar) eller möjligen mellandagarna (då väldigt många är lediga och rentav bortresta, även från samhällsviktiga institutioner). Sen slår man ut landets största fjärrvärmekraftverk.

Sen sprider man rykten om att olika varor riskerar att ta slut – tänk toalettpapper! – så att folk börjar hamstra och varorna verkligen tar slut.

Därefter slår man ut Swedbank Pay som hanterar över hälften av alla svenska kort- och blippbetalningar. Ett extra plus om man kan ta ner Swish samtidigt. (Ingetdera verkar vara särskilt svårt; bankerna brukar ju klara av det där själva med jämna mellanrum.)

Så sprider man ut lite (des)information om att kontanterna snart tar slut i de automater som fortfarande finns kvar, vilket har den fördelen att det dessutom är sant. Lyckas man riktigt bra med sådan maskirovka och får tillräckligt med människor att rusa till banken samtidigt, så går de svenska bankerna omkull. Eftersom det bara finns fyra-fem storbanker samt en massa små nischbanker online är det inget svårt att slå ut Sveriges ekonomi på det sättet.

Särskilt inte som man sen klipper det svenska stomnätet på fyra ställen (se bild), vars flaskhalsar Svenska Kraftnät så hjälpsamt förser oss med på sin sajt. Där fick man övriga onlinetjänster samtidigt som man mycket starkt undergräver moralen. Ett extra plus är att man på det sättet även kan få stopp på alla transporter. Det gäller inte bara elbilar och järnvägar; mackarna behöver el för att fungera. Med lite inducerad hamstring på det så blir bensin och diesel snart en bristvara. Även om mobiliseringsorder går ut, så kommer den att nå långtifrån alla. Få klarar av att ta sig till sin krigsplaceringsort och ännu färre vet överhuvudtaget om och var de är krigsplacerade.
Karta över nordiskt område med markerade infrastrukturavbrott eller störningar, eventuellt elnätet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därefter är det dags att ta Oskarshamn, för vidare befordran till Göteborg. Kärnkraftverken i Oskarshamn och Ringhals måste säkras. Likaså Göteborgs hamn samt Brofjordens hamn (Lysekil) för att strypa svensk oljeimport.

Sen behärskar man Natos nordvästra flank. Enda sättet nu för Nato att verka "inifrån" via Baltikum och Finland är att försöka transportera personal och materiel via polsk-litauiska gränsen, den så kallade Suwalkikorridoren. Den är mycket lätt för ryssarna att skära av. Det går visserligen också att skicka förstärkningar via Nordnorge – men järnvägen Kiruna-Narvik går ju genom högst obebodda trakter där det är så lätt att i förväg gömma gott om sprängladdningar under spåren. Övriga transportvägar blir otillräckliga.

Allt detta går att genomföra på mycket kort tid med mycket små resurser, främst sabotageförband. Just idag har Ryssland inte dessa resurser, eftersom de är uppbundna i Ukraina, men hela landet håller på att ställa om till krigsfot, och om inte Ryssland besegras kapitalt där, kommer man att ägna de närmaste åren åt att bygga upp just den förmågan. Får man dessutom Trump vald och får ut USA ur Nato så blir riskerna stora på allvar.

DET är förutsättningarna. Nu kan vi börja diskutera på allvar hur vi ska hantera farorna.
 
  • Gilla
MultiMan och 13 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
När det är kris så är det varje persons ansvar (precis som under normala fall)
Jag tar mitt ansvar och tar hand om mig och min familj.
Har du inte fullgjort ditt så är det ditt ansvar och ingen annans och då får du svälta om ingen förbarmar sig över dig och med din inställning så lär du inte få mycket hjälp
Jag tror du har en skev bild av hur en kris kommer utspela sig. Tror du jag kommer hem och berättar för fru och barn att grannen sagt nej, han kommer inte ge oss något av sina reserver. Lagt kort ligger och nu får vi avundas hans framförhållning medan vi svälter ihjäl. Ja, kanske frun kan få husrum om det går att komma överens.

That is NOT going to happen!

Man tar sig det man behöver för att överleva. Det finns ingen som kommer stå upp för din jävla äganderätt i ett sådant läge. Det blir vilda västern. Du får försvara så gott det går, men att jag kommer vända på klacken för att ditt feta bror-duktig-arsle säger så, kan du helt glömma.
 
  • Haha
  • Arg
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I
J Jontha skrev:
Jag tror du har en skev bild av hur en kris kommer utspela sig. Tror du jag kommer hem och berättar för fru och barn att grannen sagt nej, han kommer inte ge oss något av sina reserver. Lagt kort ligger och nu får vi avundas hans framförhållning medan vi svälter ihjäl. Ja, kanske frun kan få husrum om det går att komma överens.

That is NOT going to happen!

Man tar sig det man behöver för att överleva. Det finns ingen som kommer stå upp för din jävla äganderätt i ett sådant läge. Det blir vilda västern. Du får försvara så gott det går, men att jag kommer vända på klacken för att ditt feta bror-duktig-arsle säger så, kan du helt glömma.
Beror mycket på vad det är för kris, blir det krig så åker de flesta men in i försvaret. Ett samhälle utan män blir med all säkerhet lugnare.

Blir vi utan nödvändig resurs så kan det till början bli ganska mycket tumult och då är det troligen bättre att hålla ihop med en större grupp, ex ett gäng kompisar. I längden är det sannolikt att stöd sätts in på ett eller annat vis.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
I
ricebridge ricebridge skrev:
En rysk invasion av Sverige behöver inte ta omvägen via Finland. Militärbasen i Kaliningrad har resurser så det räcker. Det går också att skicka resurser via St Petersburg så länge inte Nato anar oråd. Civila fartyg går att använda för både det ena och det andra.

Ryssland skulle invadera Sverige om det gällde att säkra Gotland och/eller Öresund, nycklarna till hela Östersjön, samt transportvägarna västerut över Götaland. I båda fallen är det lätt att se vilka skälen skulle vara. Lite Putinsk paranoia över att norra flanken är hotad kan räcka.

Om man skulle invadera Sverige kan man vänta till en kall vinterdag i januari (eftersom folk då har ont om pengar att spendera på reservlösningar) eller möjligen mellandagarna (då väldigt många är lediga och rentav bortresta, även från samhällsviktiga institutioner). Sen slår man ut landets största fjärrvärmekraftverk.

Sen sprider man rykten om att olika varor riskerar att ta slut – tänk toalettpapper! – så att folk börjar hamstra och varorna verkligen tar slut.

Därefter slår man ut Swedbank Pay som hanterar över hälften av alla svenska kort- och blippbetalningar. Ett extra plus om man kan ta ner Swish samtidigt. (Ingetdera verkar vara särskilt svårt; bankerna brukar ju klara av det där själva med jämna mellanrum.)

Så sprider man ut lite (des)information om att kontanterna snart tar slut i de automater som fortfarande finns kvar, vilket har den fördelen att det dessutom är sant. Lyckas man riktigt bra med sådan maskirovka och får tillräckligt med människor att rusa till banken samtidigt, så går de svenska bankerna omkull. Eftersom det bara finns fyra-fem storbanker samt en massa små nischbanker online är det inget svårt att slå ut Sveriges ekonomi på det sättet.

Särskilt inte som man sen klipper det svenska stomnätet på fyra ställen (se bild), vars flaskhalsar Svenska Kraftnät så hjälpsamt förser oss med på sin sajt. Där fick man övriga onlinetjänster samtidigt som man mycket starkt undergräver moralen. Ett extra plus är att man på det sättet även kan få stopp på alla transporter. Det gäller inte bara elbilar och järnvägar; mackarna behöver el för att fungera. Med lite inducerad hamstring på det så blir bensin och diesel snart en bristvara. Även om mobiliseringsorder går ut, så kommer den att nå långtifrån alla. Få klarar av att ta sig till sin krigsplaceringsort och ännu färre vet överhuvudtaget om och var de är krigsplacerade.
[bild]
Därefter är det dags att ta Oskarshamn, för vidare befordran till Göteborg. Kärnkraftverken i Oskarshamn och Ringhals måste säkras. Likaså Göteborgs hamn samt Brofjordens hamn (Lysekil) för att strypa svensk oljeimport.

Sen behärskar man Natos nordvästra flank. Enda sättet nu för Nato att verka "inifrån" via Baltikum och Finland är att försöka transportera personal och materiel via polsk-litauiska gränsen, den så kallade Suwalkikorridoren. Den är mycket lätt för ryssarna att skära av. Det går visserligen också att skicka förstärkningar via Nordnorge – men järnvägen Kiruna-Narvik går ju genom högst obebodda trakter där det är så lätt att i förväg gömma gott om sprängladdningar under spåren. Övriga transportvägar blir otillräckliga.

Allt detta går att genomföra på mycket kort tid med mycket små resurser, främst sabotageförband. Just idag har Ryssland inte dessa resurser, eftersom de är uppbundna i Ukraina, men hela landet håller på att ställa om till krigsfot, och om inte Ryssland besegras kapitalt där, kommer man att ägna de närmaste åren åt att bygga upp just den förmågan. Får man dessutom Trump vald och får ut USA ur Nato så blir riskerna stora på allvar.

DET är förutsättningarna. Nu kan vi börja diskutera på allvar hur vi ska hantera farorna.
Om Ryssland skulle försöka ta kontroll över Gotland , skulle det sannolikt leda till en betydande geopolitisk konflikt, särskilt med tanke på ön Gotlands strategiska läge i Östersjön. Flera länder(inkl Nato) skulle ha ett intresse av att förhindra att Ryssland etablerar en närvaro på ön, av flera skäl.

Gotland har dessutom förstärkts de senare åren vilket kommer ha betydelse för hur lätt Ryssland tar över ön.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Beror mycket på vad det är för kris, blir det krig så åker de flesta men in i försvaret.
Vet han redan nu om behovet av att lägga upp lager för att klara en ev krissituation men likafullt planerar att lösa problemen genom att röva från grannarna är han väl ingen MAN utan endast en simpel tjuv och plundrare.
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag tror du har en skev bild av hur en kris kommer utspela sig. Tror du jag kommer hem och berättar för fru och barn att grannen sagt nej, han kommer inte ge oss något av sina reserver. Lagt kort ligger och nu får vi avundas hans framförhållning medan vi svälter ihjäl. Ja, kanske frun kan få husrum om det går att komma överens.

That is NOT going to happen!

Man tar sig det man behöver för att överleva. Det finns ingen som kommer stå upp för din jävla äganderätt i ett sådant läge. Det blir vilda västern. Du får försvara så gott det går, men att jag kommer vända på klacken för att ditt feta bror-duktig-arsle säger så, kan du helt glömma.
Ensam är inte stark. Börjar du råna folk kommer folk bli förbannade. Samhällen har fungerat utan stat under årtusenden genom lokal rättsskipning. Vilda västern är ett bra exempel. I princip ingen polis men ändå inte nämnvärt fler brott eller mer våld än större amerikanska städer vid samma tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag tror du har en skev bild av hur en kris kommer utspela sig. Tror du jag kommer hem och berättar för fru och barn att grannen sagt nej, han kommer inte ge oss något av sina reserver. Lagt kort ligger och nu får vi avundas hans framförhållning medan vi svälter ihjäl. Ja, kanske frun kan få husrum om det går att komma överens.
Du verkar lite historielös och okunnig hur civiliserade människor i Norden fungerat och även framgent bör fungera. Jag rekomenderar att du läser Fänrik Ståls sägner av Runeberg, det bör på ett enkelt och snabbt sätt kunna öka din bildning och ge förståelse för andra människor.
J Jontha skrev:
Man tar sig det man behöver för att överleva.
Helt fel, om du läser om bonden Pavo i ovan nämnda verk inser du att vi svenskar och finnar ger allt det vi inte själva oundgängligen behöver då grannen svälter.

Ut med dig och arbeta i ditt anletes svett så du kan hjälpa din nästa när det behövs även om du själv måste blanda bark i brödet och gräva dubbelt djupa diken.

Skicka en ordentlig slant till Ukraina det första du gör varje gång du får lön, nu är de våra grannar som behöver DIN hjälp när landet är bombat och strömlöst.
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag tror du har en skev bild av hur en kris kommer utspela sig. Tror du jag kommer hem och berättar för fru och barn att grannen sagt nej, han kommer inte ge oss något av sina reserver. Lagt kort ligger och nu får vi avundas hans framförhållning medan vi svälter ihjäl. Ja, kanske frun kan få husrum om det går att komma överens.

That is NOT going to happen!

Man tar sig det man behöver för att överleva. Det finns ingen som kommer stå upp för din jävla äganderätt i ett sådant läge. Det blir vilda västern. Du får försvara så gott det går, men att jag kommer vända på klacken för att ditt feta bror-duktig-arsle säger så, kan du helt glömma.
Behöver inte säga ett ord, det räcker med att låta vår 40 kg vakthund lösa problemet åt mig 🤷‍♂️

Om du nu skulle lyckas ta dig obemärkt och oskadd förbi gässen 😂
 
Redigerat:
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag tror du har en skev bild av hur en kris kommer utspela sig. Tror du jag kommer hem och berättar för fru och barn att grannen sagt nej, han kommer inte ge oss något av sina reserver. Lagt kort ligger och nu får vi avundas hans framförhållning medan vi svälter ihjäl. Ja, kanske frun kan få husrum om det går att komma överens.

That is NOT going to happen!

Man tar sig det man behöver för att överleva. Det finns ingen som kommer stå upp för din jävla äganderätt i ett sådant läge. Det blir vilda västern. Du får försvara så gott det går, men att jag kommer vända på klacken för att ditt feta bror-duktig-arsle säger så, kan du helt glömma.
Du är en bra påminnelse om att man inte ska glömma att ställa yxan innanför dörren och de som har vapen ska ha de på sig när det knackar på om djungels lag börjar gälla.

Om det sker och du menar allvar med vad du säger så hoppas jag att du är stor och stark annars blir det inte många hem du kommer råna.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Något bra\dåligt kommer alltid hända men att Sveriges försvar skulle bli angripet eller bli utan el i flera veckor är absolut inte en fråga om när, snarare en fråga om det kommer inträffa alls. Risken är liten även om den absolut finns.

Med det sagt så anser jag mig vara tydlig med att beredskap ska man alltid ha oavsett hur liten risken är så i övrigt håller jag med helt.
Då är du en optimist och jag en pessimist

Vet du vad skillnaden mellan en optimist och en pessimist?
Båda två skulle hoppa ur ett störtande flygplan utan att ta med sig en fallskärm
Pessimisten är säker på att den ändå inte kommer veckla ut sig så det är ingen idé att ta med sig den
Optimisten är säker på att han får låna en på vägen ner
😀
 
  • Haha
Jontha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.