du skulle ju kunna kolla på äldre bilder från stadens fotografier fördelen med dit hus är att det ser ut vara i en stad
 
M magnusos skrev:
Jag tror luckorna tillkom på 90-talet när fasaden renoverades…

Kommunen refererar till nedan:
[bild]


Som man ser på målningen nedan så fanns inga fönsterluckor från i närheten av byggåret (årtal på målningen är oklart):

[bild]
Tråkigt att man missat från kommunen att jalusierna är ditsatta sent. Jag hade skippat jalusierna om det gick och försökt hålla mig till det intryck att huset som målngen ger.
Ni har gjort ett gediget jobb och det är kul att följa tråden
 
Lite renderingar på köket:
Ljust, modernt kök med integrerade vitvaror, matbord, stolar och minimalistisk inredning. Naturligt ljusflöde från fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kommer troligtvis titta på en "mjölkig" grå ton på köket....
Modernt kök, ljus inredning, barstolar, köksö, minimalistisk, skandinavisk stil, ren design, trägolv, hängande lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modernt kök med ljusa skåp, stenväggstoppar, inbyggda apparater och minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Layout så långt som vi kommit just nu....

Lite trixigt med det övre högra hörnet.... tänkt som en kaffehörna...
Teknisk ritning av kökslayout med måttangivelser och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Personligen hade jag inte byggt ett kök utan ho i samma bänklängd som hällen. Alltför stor risk för skållskador om man hela tiden måste vända sig med tex hett pastavatten.
 
Redigerat:
  • Gilla
TheSwoopis och 2 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Personligen hade jag inte byggt ett kök utan ho i samma bänklängd som hällen. Alltför stor risk för skallskador om man hela tiden måste vända sig med tex hett pastavatten.
Har haft båda varianterna (med diskho i köksön med spisen och utan) och tycker ändå inte man använder diskhon i köksön… men det är nog olika hur man är… i köket en våning upp har vi en L-layout och det funkar helt ok det oxå!
 
Lutar ni åt den stilen, eller är det mest för att fundera på planlösningen?

(Inget fel på stilen, men jag trodde ni skulle gå mer funkis/tidstypiskt.)
 
A Annananna skrev:
Lutar ni åt den stilen, eller är det mest för att fundera på planlösningen?

(Inget fel på stilen, men jag trodde ni skulle gå mer funkis/tidstypiskt.)
Vi är ju inte helt klara… kommer vara andra beslag, kommer sätta samma original golvlister mm

Vet inte vad du ser som mer tidstypiskt? Nedan är ett exempel på ramkök, precis som vi tänkt oss, men från en annan leverantör…

Minimalistiskt, gult köksskåp med silverfärgade handtag, vit bänkskiva, blommor, ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Original satt liknande nedan i huset (vissa delar är sparade som förvaring i verkstaden i källaren)

Vitt, minimalistiskt köksskåp med överskåp, lådor, diskbänk, enkel inredning och text "FUNKISKÖK ORIGINAL".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Just utifrån bilden ser det ju nästan minimalistiskt, modernt avskalat ut - men det är ju bara en datormodell. Det går ju att få till en mer tidstypisk känsla av att byta ut och lägga till detaljer så som du säger. Och många väljer ju att inte gå all in tidstypiskt just för köket. En mix är oftast snyggast tycker jag, även om jag kan beundra de som lyckas med att gå hela vägen.

Blir säkert skitbra.
 
A Annananna skrev:
Just utifrån bilden ser det ju nästan minimalistiskt, modernt avskalat ut - men det är ju bara en datormodell. Det går ju att få till en mer tidstypisk känsla av att byta ut och lägga till detaljer så som du säger. Och många väljer ju att inte gå all in tidstypiskt just för köket. En mix är oftast snyggast tycker jag, även om jag kan beundra de som lyckas med att gå hela vägen.

Blir säkert skitbra.
Ja, kommer ju bli en mix 😀 vi är inte ute efter en exakt restaurering 🙉
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
BirgitS
M magnusos skrev:
Vet inte vad du ser som mer tidstypiskt? Nedan är ett exempel på ramkök, precis som vi tänkt oss, men från en annan leverantör…

[bild]
Original satt liknande nedan i huset (vissa delar är sparade som förvaring i verkstaden i källaren)

[bild]
Ramkök är väl något som man mer associerar med 20-tal än 30-tal medan de överfalsade luckorna känns mer som 30-tal.
https://www.byggfabriken.se/kunskap/stil-arkitekturhistoria/kok-stil-arkitekturhistoria
https://digitaltmuseum.se/011015009092/ribershus-interior-kok
 
Stilar och årgångar är knepigt. Båda funkar i min värld. Generellt så kom nymodigheterna först till välbeställda delar i storstan, så typiskt 30-talskök i Stockholm är inte samma som typiskt 30-talskök i Sveg. Snarare att man får se till att det lirar med husets stil om man vill hålla det tidstypiskt.

Nu vet jag inte vad du tänkt för leverantör, men du kan få ett snickeribyggt kök i valfria mått för samma peng eller billigare än många av de nystartade företagen som erbjuder dessa i moduler. Visst, du får ingen 3D-rendering, säljbilder eller kan bygga köket i någon form av konfigurator. Men det blir bättre hantverk anpassat efter era behov mot ett något större engagemang från er.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
JM träinredning i Västerås platsbygger kök utan att det är så dyrt. I våra jämförelser ungefär som ett ikea-kök fast med andra luckor (lucks by robo), men JM var billigare än ballingslöv och JKE exempelvis om jag minns rätt. Fördelen är ju att de kan bygga hur du vill, djupare eller bredare lådor och kanske kan lösa ditt hörn på ett bra sätt.

Ett tips utan att vara sponsrad så att säga 😃
 
  • Gilla
FunkishJonny och 2 till
  • Laddar…
M magnusos skrev:
Vi är ju inte helt klara… kommer vara andra beslag, kommer sätta samma original golvlister mm

Vet inte vad du ser som mer tidstypiskt? Nedan är ett exempel på ramkök, precis som vi tänkt oss, men från en annan leverantör…
Jag tyckte köket var snyggt, men såg i alla fall modernt ut på 3D-renderingen. Jag tror, utöver de saker du nämner så som golvlister och beslag, att valet av stenskiva ger ett väldigt modernt intryck. Likaså skafferiskåp med en enda dörr upp i tak. Och såklart hela lösningen med köksö som mynnar ut i ett barbord.

Sen har jag aldrig sett ett ramkök med släta luckor i några historiska kök (vare sig arkiv eller mäklarbilder) så det gör lite till. Å andra sidan tror jag att om ni vill ha den typen av kökslösning du planerat här, så kan det vara bättre att inte köra all-in på överfalsade funkisluckor, för kökets upplägg känns så modernt att det skulle riskera att se märkligt ut.

Lite beslag (många funkisbeslag är ändå tidlösa klassiker) och såklart samma lister som i övriga rum, så det knyts ihop, tycker jag däremot absolut ni gör rätt att i köra på. Om ni vill göra något mer för funkiskänslan utöver det så kan ni lätt hitta färger till köket som är nära funkisens men ändå känns moderna och därmed rimmar med det moderna konceptet.

Och såklart fundera på val av sten - måste inte vara kolmårdsmarmor men mer åt det hållet - svalt och sobert. En liten diskret avfasning av kanterna på stenskivan, så inte hörnen är för perfekt raka, gör nog också mycket till.

PS. För nyfikna har Historiska en kort men rätt bra text om kökets historia, med bra bilder utifrån ämnen: https://historiskahem.se/kokets-historia/
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
F FunkishJonny skrev:
Jag tyckte köket var snyggt, men såg i alla fall modernt ut på 3D-renderingen. Jag tror, utöver de saker du nämner så som golvlister och beslag, att valet av stenskiva ger ett väldigt modernt intryck. Likaså skafferiskåp med en enda dörr upp i tak. Och såklart hela lösningen med köksö som mynnar ut i ett barbord.

Sen har jag aldrig sett ett ramkök med släta luckor i några historiska kök (vare sig arkiv eller mäklarbilder) så det gör lite till. Å andra sidan tror jag att om ni vill ha den typen av kökslösning du planerat här, så kan det vara bättre att inte köra all-in på överfalsade funkisluckor, för kökets upplägg känns så modernt att det skulle riskera att se märkligt ut.

Lite beslag (många funkisbeslag är ändå tidlösa klassiker) och såklart samma lister som i övriga rum, så det knyts ihop, tycker jag däremot absolut ni gör rätt att i köra på. Om ni vill göra något mer för funkiskänslan utöver det så kan ni lätt hitta färger till köket som är nära funkisens men ändå känns moderna och därmed rimmar med det moderna konceptet.

Och såklart fundera på val av sten - måste inte vara kolmårdsmarmor men mer åt det hållet - svalt och sobert. En liten diskret avfasning av kanterna på stenskivan, så inte hörnen är för perfekt raka, gör nog också mycket till.

PS. För nyfikna har Historiska en kort men rätt bra text om kökets historia, med bra bilder utifrån ämnen: [länk]
Trådrubriken avslutas med ”…. Återskapa funkis?” :)

Vi vill ha ett hem där vi trivs och som känns modernt men spelar an på perioden då huset byggdes. Vi kommer tex också ha högtalare integrerade i taket.

Vi har även tagit hjälp av en professionell inredare som hjälper till med färgsättning och materialval… vi hade en genomgång med henne igår och vi kommer göra om layouten på köket och köksön rätt markant… återkommer med en uppdatering så snart vi har ritat om med köksleverantören.
 
  • Gilla
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
Vad blir det för köksleverantör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.