I
N noone70 skrev:
Låter som en bra början
Men du behöver mycket mer vatten, minimum som MSB rekommenderar är minst 5l/per person/dag. Är ni 4 pers så räcker 100l 5 dagar

Hygien ska du inte glömma
våtservetter är utmärkt att ha till det mesta
Ja, vi är ju inte 4 vuxna men 120 liter kan nog vara rimligt att sikta på, det ger ca 1 vecka. Man kan absolut bli utan vatten längre men risken är väldigt liten om vi inte utgår från krig. Att förvara vatten som räcker ex 1 månad för 4 vuxna är ca 600 liter, ska man kunna underhålla det korrekt så att det är redo när det behövs så måste det vara mycket väl organiserat. Tankarna måste vara lätta att tömma, skölja av och fylla, en del av det bör dessutom vara möjligt att ta med sig.

Hur löser man egentligen detta när det kommer till skyddsrum? Är tanken att var och en ska ta med sina 600 liter? Förvirgt, håller gamla skyddsrum för dagens bomber?
 
I Ironside skrev:
Ja, vi är ju inte 4 vuxna men 120 liter kan nog vara rimligt att sikta på, det ger ca 1 vecka. Man kan absolut bli utan vatten längre men risken är väldigt liten om vi inte utgår från krig. Att förvara vatten som räcker ex 1 månad för 4 vuxna är ca 600 liter, ska man kunna underhålla det korrekt så att det är redo när det behövs så måste det vara mycket väl organiserat. Tankarna måste vara lätta att tömma, skölja av och fylla, en del av det bör dessutom vara möjligt att ta med sig.

Hur löser man egentligen detta när det kommer till skyddsrum? Är tanken att var och en ska ta med sina 600 liter? Förvirgt, håller gamla skyddsrum för dagens bomber?
Nej, det gör de inte men det behöver de heller inte göra. Det är inte binärt träff/inte-träff.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Dags att fylla på glykol i golvvärmesystemen då.
Jag var också sugen på det men det medför vissa problem såsom ökad risk för korrosion om man inte vet vad man gör och krav på högre flöden i systemet. Och förstås att det blir svårare att tappa och fylla systemet
 
I Ironside skrev:
Ja, vi är ju inte 4 vuxna men 120 liter kan nog vara rimligt att sikta på, det ger ca 1 vecka. Man kan absolut bli utan vatten längre men risken är väldigt liten om vi inte utgår från krig. Att förvara vatten som räcker ex 1 månad för 4 vuxna är ca 600 liter, ska man kunna underhålla det korrekt så att det är redo när det behövs så måste det vara mycket väl organiserat. Tankarna måste vara lätta att tömma, skölja av och fylla, en del av det bör dessutom vara möjligt att ta med sig.

Hur löser man egentligen detta när det kommer till skyddsrum? Är tanken att var och en ska ta med sina 600 liter? Förvirgt, håller gamla skyddsrum för dagens bomber?
MSB säger 1 vecka, om det händer nått så vi blir utan vatten längre tid så har väl förhoppningsvis en plan B kommit igång(tankbilar mm).

Har ingen aning om hur det är tänkt med skyddsrummen, gissar att de är mest för kortare tid. Typ flygangrepp och att man sen återvänder hem när det mest kritiska är över.
 
F fiskbuggaren skrev:
Nej, det gör de inte men det behöver de heller inte göra. Det är inte binärt träff/inte-träff.
Nja, om det skulle vara kärnvapen så blir man nog kvar några dygn beroende på hur otur man har.
 
F fribygg skrev:
Det har man alltså inte ordnat hitills under de årtionden som mobiltelefoni varit i drift. Istället har man avvecklat många av de militära bränsledepåer vi tidigare haft.
Jag tror det kommer fort om det går åt skogen. I normalfallet är det bara en kostnad, men vid en krissituation är det en affärsmöjlighet.

Om inte mobiloperatörerna fixar det själva kommer driftiga entreprenörer ta över masterna och hitta ett smart sätt att debitera 5 kr/min för samtalen och 500 kr/gb för surfen, eller vilken valuta de nu kommer kräva betalt i.

Det är som med sprit och cigaretter, kommunikation blir hårdvaluta vid långvarig kris. Allt går att lösa om man tjänar pengar på det.

Det påminner om en fransk(?) dokumentär om Somaliland där man intervjuade en knarksmugglare. Han drömde att sätta en turbo på sin bil för att vara "first to market" på morgonen med nyskördad kat.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Hur har Ni fixat för att klara av ett långvarigt strömavbrott, typ en vecka eller längre?

En timme eller två klarar alla.

Förutsättningarna är så klart vitt skiljda.
Kanske man vid riktigt illa läge
t o m väljer att utrymma.

Dessutom är det helt olika förutsättningar beroende på årstider.

Men vi kan väl hålla oss till högsommar ock smällkalla vintern.
Frågan har ju tyvärr visat sig relevant men enligt våra politiker så ska ju allt konverteras till att gå på el så jag hoppas att de även har svar på var elen ska komma ifrån och att leveransen är stabil o avbrottsfri, annars blir det nog inte så lätt att göra övergången till fosilfritt.
..men, det är klart att man blir orolig en dag som idag när det tom är -15gr i Stockholm, vi importerar el motsv 2 kärnkraftverk från Polen o Norge och elen kostar över 5kr inkl skatter o pålagor.
Billigast är nog att ta en resa söderut när det blir som kallast.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Jag behöver en för fast installation(på 230 sidan).
Jag vill alltså inte ha någon med uttag på, det är det inget problem att hitta.
Det finns ju växelriktare för solcellssystem som skulle funka utmärkt.
Problemet är väl at dom är rät överdimensionerade, och därmed dyra
tex
https://solshoppen.se/collections/vaxelriktare/products/copy-of-huawei-sun2000-3-10kw-m1-hybrid
Finns billigare också, dock känner jag inte till ÅF (Vevor) nedan alls:
https://eur.vevor.com/low-frequency...r-lcd-built-in-battery-charger-p_010340279905

DEFA's paket kanske kan vara ngt ananrs: För mer lokal installation ?
https://www.defa.com/se/produkt/inverter-paket-1200w-12v/
 
C
S SSG3000 skrev:
Tycker du verkligen så när skarvsladd(en-arna) ska in genom fönstret/dörren. Det blir mycket kalldrag o tätning för en skitsak som en reservkrafts-omkopplare i mätarskåpet.
Så handfallen är man väl inte så att man inte klarar av att leda in en skarvsladd i huset på lämpligt sätt om det är kris? Det är väl för tusan bara att ta en kniv, yxa, såg, borr eller nåt och karva en liten ränna för kabeln i en dörr- eller fönsterkarm. Eller dra in den genom en friskluftsventil eller nåt.

Allting är relativt, men jag skulle inte kalla det en skitsak att få till ett fungerande reservkraftsintag.
Finns ett antal potentiella utmaningar där. Som en överkursuppgift, absolut. Men att stå med ett oanvändbart elverk för att man inte hunnit få till det där reservkraftsuttaget man pratat om ett par år är ju rätt korkat.
 
  • Gilla
noone70 och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Det där är inte sant.

Vart menar du att den producerade överskottsenergin tar vägen som inte förbrukas av anslutna förbrukare?

Jag tror du menar att elverkets motor går med samma hastighet och förbrukar drivmedel oavsett om du tar ut större eller mindre ström.
Så som tekniken är i dag så behöver elverket gå med konstant varvtal för att hålla stabil frekvens på växelspänningen. Och stabil spänning.

Om det ginge att belasta elverket maximalt hela tiden, allt vad motorn orkar, borde den bli maximalt effektiv. Alltså energi till vald belastning, men resten lagras, för senare bruk.
Tänk tanken att skicka allt till ett stort batteri, eller för den delen pumpa upp vatten till en reservoar...
Och på så vis belasta verkets motor max, då det går.

Men troligen är det som så att elverkets motor har en tomgångsförbrukningav bränsle för att hålla frekvens och spänning, spänningar konstant, utan belastning.
Sen när man plockar ut högre effekt, så ska elverket fortsatt producera samma spänningar och frekvens.
Det måste innebära att motorn jobbar hårdare, men vid samma varvtal och förbrukar mer bränsle.

Alltså producerar elverket inte energi i onödan. Och därmed är bränsleförbrukningen beroende av effektuttaget.

Jag kanske tänker fel...
På moderna elverk med inverter behöver inte motorn gå på konstant varvtal.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nästan så man skulle skaffa en inombordare till segelbåt att driva en kraftig bil generator.
Jag har en YSM 12, i segelbåten.
Det tar ca 0.8 liter diesel i timmen vid vanlig gång för motor.
Därtill som du säger en inverter att driva 1-fas 230 V förbrukare.
Motorn kunde då gå på tomgång, så som den gör när jag bara laddar mina batterier med totalt 80 A.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Finns det någon omformare 12v till 230v för fast installation, eller UPS?
Tanken är att driva några cirkulationspumpar, så lågt effektbehov.
Finns hur mycket som helst.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
På Gotland får vi ofta strömavbrott och har vattenbrist varje år, så jag har haft goda skäl att hålla hushållet något sånär förberreda. Visby var tillexempel utan tjänligt vatten i 6 veckor precis innan jul. Efter bara ett par timmar var butikerna helt renplockade på flaskvatten och dunkar. Då var vi glada över krisförrådet.

Tror att vi hittat en rätt bra balans på paranoia / praktikalitet:
  • 24kw solelsanläggning (dock ej ödrift)
  • Liten UPS för nätverk och servrar (klarar ~1 timme, så ~99% av alla strömavbrott)
  • Egen brunn + kommunalt vatten
  • 15 liter färskvatten per person och djur i hushållet (3-5 dagar)
  • Kamin i vardagsrummet och ved för ~7 dagar
  • En 3kw fotogenkamin med spisplatta
    • Fotogen för ~5 dygn
  • Krislåda med mat och kaffe
  • Krislåda med utrustning:
  • Några flaskor whisky och gin.
Detta kompletteras med vår vanliga friluftsutrustning; små gaskök, spritkök, litet vedkök med USB laddare (peltier), sovsäckar o dyl.

Skulle även vilja ha:
  • kompost-toa
  • bättre vedförråd på tomten
  • jaktradio / handradios så vi kan nå varandra när mobilnätet går ner
  • ödriftsanpassning av elanläggningen (saknar jordtag, automatisk frånskiljning osv)
  • husbatteri och/eller elbil med V2G
  • satellitlänk eller långvågsradio för kommunikation med fastlandet om skiten verkligen brakar loss
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 8 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Några flaskor whisky och gin.
Jag glömde det i min beskrivning, tack för att du tar med en stämningshöjare!
 
  • Gilla
  • Älska
ulfben och 2 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
På Gotland får vi ofta strömavbrott och har vattenbrist varje år, så jag har haft goda skäl att hålla hushållet något sånär förberreda.
ulfben ulfben skrev:
Skulle vilja anlägga ett vedförråd på tomten samt vinna en skattefri elbil med V2G. :)
Jag har svårt att se nyttan med den där önskade elbilen i ett strömlöst land.

Skaffa du några m3 gotländsk torrved nu på en gång och försök få option på leverans med nyhuggen ved till våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.