Elen är knappast det största problemet.
Har man inte en plan för vatten så går det utför jävligt snabbt

Men tillbaka till grundfrågan
Bygger nytt hus utanför dp, så vi har redan nu egen brunn så i dag klarar vi oss nog ganska länge, har elverk(bränsle för ca 5 dygn), husvagn som kan gå på el, gasol och batteri.
Huset är klart inom en månad, planen är att skaffa solceller med batteri konfigurerat för ödrift/ups plus elverk för att ladda batterierna när solen inte räcker till.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
madownage madownage skrev:
Atlas Copco elverk, 1500L dieseltank, 30kwh solcellsbatterier som kan laddas från elverket ngn timme, sen "offgrid" tills man behöver ladda igen, så typ vid -10, var 12h behöver elverket köras.

Borde klara mig ca 3-4månader, och sen kommer solen tillbaka och vi är självförsörjande från början på mars.
Vågar du skriva ut innehav av 1500l diesel, både kommunala miljöbyråkrater och dieseltjuvar kan tycka att det är intressant info..

Kan ditt solsellsbatteri användas till Ö-drift?

Min beredskap är vedbaserad, förmodligen kan även ved stjälas men miljöaktivisterna har ännu inte hittat nått att anmärka på att man lagrar ved sålänge man inte eldar upp den.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vågar du skriva ut innehav av 1500l diesel, både kommunala miljöbyråkrater och dieseltjuvar kan tycka att det är intressant info..

Kan ditt solsellsbatteri användas till Ö-drift?

Min beredskap är vedbaserad, förmodligen kan även ved stjälas men miljöaktivisterna har ännu inte hittat nått att anmärka på att man lagrar ved sålänge man inte eldar upp den.
Självklart ö-drift.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
madownage madownage skrev:
Självklart ö-drift.
Tillstånd för dieseltanken också?
 
Enligt ukrainaflyktingarna så är situationen litet annorlunda vid rysk invasion av ett fungerande land än i balkankrigens alla mot alla.

Först och främst säger alla att om fronten ser ut att närma sig måste man ha bränsle och fordon och vara beredd att fly med några minuters varsel. Vid fronten överlever inga civila och bakom ryska fronten hamnar man troligen i fångläger om man har turen att inte bli torterad och avrättad för politiska åsikter och samhällsengagemang. Att sitta hemma och vänta ut det avskuren från omvärlden är med andra ord idioti.

Därför ser jag två scenarier:

1. Fronten närmar sig. Spänner för kippkärran bakom traktorn och drar en presenning över högsidorna och lastar med något hundratal liter bränsle och så många släktingar och vänner som får plats och litet verktyg och förnödenheter vad man nu hinner skrapa ihop. En 60 hästars traktor har betydligt bättre chans att ta sig fram på igenkorkade vägar än en bil och en 7 tons kippkärra med högsidor rymmer mycket folk och en del utrustning på nästan 8 kvadratmeter flakyta. Ju fler man är tillsammans ju bättre möjligheter att komma fram i kalabaliken. 20 kilometer i timmen är långsamt men turas man om att köra utan onödiga pauser blir totalhastigheten troligen bättre än med en lättstoppad bil som blir stående vid minsta trafikstockning.
Så som alla karelare gjorde med skillnaden att de hade hästkärror såvida hästarna inte var inkallade till krigstjänst och de fick gå.
Det kan bli nödvändigt att fly med båt. Tyvärr är motorbåten inte i körskick ännu. Av ekonomiska skäl. Med den skulle man vara i Umeå på 12 timmar även i ganska dåligt väder.
Vintertid är det värre för fartygsrännan i kvarken fryser inte numera och därför kan man inte skida till Holmön så som folk har gjort under tidigare krigstider.

2. Fronten är minst 100 km borta.
Själv blir jag i så fall troligen inkallad och satt i befästningsarbete eller att reparera infrastruktur. Jag är olämplig för fronttjänst på grund av hälsan men är skolad byggnadsingenjör och van timmerman och kan både svetsa och reparera maskiner.
Sambon håller ställningarna hemma troligen tillsammans med föräldrarna. Om hon inte blir inkallad till krigssjukhus. De hemmavarande har ojämn energi- och matförsörjning men ingen samhällskollaps.
Sådant vet vi vad det är. Vanlig krigstidsrutin med tillägget att vi tyvärr är mer beroende av energi utifrån nu än på 40-talet.
 
  • Gilla
ergunomic och 7 till
  • Laddar…
Vatten finns i brunnen och pumpen har jag tillräckligt stor elverk för att driva. Finns en sjö med vatten jag druckit förr utan att bli sjuk inom 500m.
Ström till det mest kritiska inkl värmepumparna om man vill finns det elverk till.
Är det brist på diesel och kallt finns öppenspis med kasett inkl 5-6m³ ved i förrådet.
Mat kan lagas på gasolgrill eller trangiaköket. Har drygt 20kg kombinerat med gasol/bensin på lager.
Riktigt tält som tål fjällcamping, liggunderlag och dunsovsäck finns om man behöver fly till skogs. Jag är scoutledare så jag reder mig rätt bra med vad som finns i ryggsäcken.
En del av garaget jag hyr är ett skyddsrum.
Vinterisolerad husvagn finns med fungerande värme.

Ska man va helt säker bör jag väl bunkra mer diesel, sätta en solcell på husvagnen och ha mer mat med lång hållbarhet hemma.

Är egentligen inte orolig av mig utan det mesta fanns redan av andra anledningar 😊
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tillstånd för dieseltanken också?
Man får ju ha 10kbm så kommunen skitet nog i 1500l 😂
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Har nog alltid varit lite förberedd på att det kan bli strömavbrott då jag bor på landet.
Förr var det vanligt med strömavbrott på vintern men allt eftersom dom grävt ner ledningarna har det blivit stabilare!
Nu är det Sveriges elförsörjning som kanske inte räcker till när det blir som kallast.

Har en stor vedkamin centralt i huset och ett vedförråd på 8kbm
Har en Ups som driver all 220v utrustning i huset med 9kw och 40kwh batteri, solpaneler 13kwp men det hjälper inte mycket på vintern.
I förrådet har jag ett 9kw elverk
I köket har jag två gasolplattor P19 tub
Välfyllt skafferi.
Vattenpump till den gamla brunnen.

Borde göra att man klarar sig ett tag.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vågar du skriva ut innehav av 1500l diesel, både kommunala miljöbyråkrater och dieseltjuvar kan tycka att det är intressant info..

Kan ditt solsellsbatteri användas till Ö-drift?

Min beredskap är vedbaserad, förmodligen kan även ved stjälas men miljöaktivisterna har ännu inte hittat nått att anmärka på att man lagrar ved sålänge man inte eldar upp den.
Vedberedskapen är viktig men vi löser den med motorsåg aspens och vass yxa. Men så klart färdig ved för någon vecka.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Man får ju ha 10kbm så kommunen skitet nog i 1500l 😂
Jag får inte ens ha 1800l i Motala kommun.
 
  • Wow
noone70
  • Laddar…
Tänker man ett långvarigt scenario så blir mat en viktigare faktor. Kolhydrater i form av ris och pasta, matlagningsolja i kombination med multivitamin och fiskespö är en billigt och hållbar lösning.

För att psykiskt överleva den kosten krävs alkohol tex i form av hembryggt vin. En komplett vinsats på 25 L kostar runt 500 kr, så det kan vara ett bra inköp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Tänker man ett långvarigt scenario så blir mat en viktigare faktor. Kolhydrater i form av ris och pasta, matlagningsolja i kombination med multivitamin och fiskespö är en billigt och hållbar lösning.

För att psykiskt överleva den kosten krävs alkohol tex i form av hembryggt vin. En komplett vinsats på 25 L kostar runt 500 kr, så det kan vara ett bra inköp.
Enklare med marijuana va?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Enklare med marijuana va?
Lagligare och hållbarare med buteljerad sprit?
 
F fribygg skrev:
Lagligare och hållbarare med buteljerad sprit?
Sämre hållbarhet och tar mycket plats. Bättre med vatten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.