Krokben
W whak skrev:
efter lite efterforskningar så verkar det vara basenheter äldre än mars 2019 som byts ut.
alla därefter har 4g
Vi installerade larmet 2016 så då är det väl bara atr hota om att säga upp skiten. Det har fungerat förut. 🙄
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
De jag har stött på inkl vår egen är vansinnigt hög i alla fall! En sån där rök-siren har vi tittat på men är rädd att vi kommer behöva uppdatera hårdvarorna för att det ens ska gå, betalar gärna inte mer pengar till draken.
Det finns sirener som är många gånger starkare än de som installeras som standard i alla fall. Jag vet inte såklart vilka du har hört. Men en vanlig siren är väldigt hög. Men du får inte permanenta hörselskador av att höra dom kortare tid. Det finns betydligt högre.

Men det går att skydda dig lätt med hörselskydd. Så jag hade satsat på rök. Men det får vara flera punkter i huset så det fylls snabbt.
 
K Kaptenz skrev:
Tyvärr tror jag inte det skrämmer yrkestjuvar..
Men, pratar du inte emot dig själv då, om du inte har nåt de kan ta så blir de ju inte kvar ändå😅
Enligt bolagen brukar ju inte dessa kräk inte bry sig om larm mao de är ju inne så kort tid. De har ju givetvis vant sig med ljuden tror jag.
Klart att man kan ha larm men… är det verkligen värt alla hundralappar??
Tänker mig att det åtminstone förkortar tiden de upplever sig ha på sig i huset, och även om jag inte har något av värde så vill jag ju att de rotar omkring så kort tid som möjligt, av integritetsskäl.
 
Krokben Krokben skrev:
Jag tror helt ärligt att det är omöjligt att vänja sig vid ljudet av siren från utlöst larm. Verisure och Securitas Direct är vansinnigt höga dessutom. Man blir mer stressad i skallen än man kan ana om man försöker att fokusera på något intensivt medan sirenen skriker. Dessa tjuvar kanske har hörselskydd eller något iofs.
Du tänker nog inte som en tjuv😊
De som har vanan inne är nog mera kyliga än vad vi önskar tyvärr
Annars skulle ju det vara mindre inbrott i hus med larm.. men, det är det ju inte..
 
K Kaptenz skrev:
Du tänker nog inte som en tjuv😊
De som har vanan inne är nog mera kyliga än vad vi önskar tyvärr
Annars skulle ju det vara mindre inbrott i hus med larm.. men, det är det ju inte..
Dock är det nog inte alla tjuvar som har vanan inne. Larmet kanske åtminstone skrämmer bort någon knarkare på jakt efter lite snabba pengar.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Krokben
K Kaptenz skrev:
Du tänker nog inte som en tjuv😊
De som har vanan inne är nog mera kyliga än vad vi önskar tyvärr
Annars skulle ju det vara mindre inbrott i hus med larm.. men, det är det ju inte..
Tror inte att ett larm eller siren förhindrar inbrott, det jag menade är att man blir väldigt stressad av ljudet.
 
E EB2 skrev:
Dock är det nog inte alla tjuvar som har vanan inne. Larmet kanske åtminstone skrämmer bort någon knarkare på jakt efter lite snabba pengar
E EB2 skrev:
Dock är det nog inte alla tjuvar som har vanan inne. Larmet kanske åtminstone skrämmer bort någon knarkare på jakt efter lite snabba pengar.
Tyvärr stämmer inte det där, vet då jag finns inom branschen så att säga. Knarkare är dessutom inte så rädda åka fast, de gör dessutom inbrott mest på arbetsplatser, de vill åt lättsålda verktyg mm. Det är precis på det du skriver som larmbolagen tjänar pengar på (okunskap) tyvärr.
Du kan lika gärna då köpa ett eget larm som går till 10st släktingar istället, attans mycket billigare och säkert lika snabbt framme som ett larmbolag.
Men, du gör ju vad du vill med din lön😊
 
K Kaptenz skrev:
Tyvärr stämmer inte det där, vet då jag finns inom branschen så att säga. Knarkare är dessutom inte så rädda åka fast, de gör dessutom inbrott mest på arbetsplatser, de vill åt lättsålda verktyg mm. Det är precis på det du skriver som larmbolagen tjänar pengar på (okunskap) tyvärr.
Du kan lika gärna då köpa ett eget larm som går till 10st släktingar istället, attans mycket billigare och säkert lika snabbt framme som ett larmbolag.
Men, du gör ju vad du vill med din lön😊
Är det inte så att väktarna har inte som uppgift att "fånga" några tjuvar, utan att säkra att det är tomt och låst när tjuven åkt iväg?

Vi hade ett tag tjuvar i området. En gul skåpbil som plockade grejor på dagtid, det hjälpte inte att folk skrek åt dem eller följde efter bilen. De tog prylar i trädgårdar. Sen hade vi nån som kånkade runt på stegar och tittade in i folks fönster när de tittade på TV, tillslut klättrade de in och mötte en villaägare och sprang då bara iväg, polisen var vidtalad efter första "klättringen". Har varit ett par liknande händelser. Jag tror de inte "fångat" någon alls, trots larm, kameror och att folk faktiskt var hemma när inbrotten gjordes.

Däremot är det ju skönt att det tjuter och ringer så tjuven inte stannar så länge och att nån kollar det är tomt och låser om man själv är borta eller om man är på jobbet och barnen ska komma hem från skolan - inte kul om man möter tjuven öga mot öga.

Jag har friköpt larm, måste byta telemodulen, iofs går den även på bredband, men det är ju lätt att slå ut. Jag tror jag pröjsar 1200 om året för larmcentral / väktare.

Verisure knackade dörr förra veckan och trots jag inte ville prata med dem så försökte de övertala mig att deras "livekameror" gjorde att de kunde ringa ut polis och brandkår direkt, som enda bolag, väktarna var inte längre viktiga sa han. De ringer ut "samhället" direkt. Jag har bara kameror som tar stillbilder på mitt friköpta larm. Jag har förstått att de måste få signal från både brandvarnare och kamera för att ringa ut brandkåren och att polisen normalt inte åker för att ett hemlarm går om man inte kan bekräfta det. Vad skulle göra Verisure unika på att larmcentralen ska avgöra om det är moster som dragit larmet eller en tjuv?
 
Krokben
J JohanLun skrev:
Är det inte så att väktarna har inte som uppgift att "fånga" några tjuvar, utan att säkra att det är tomt och låst när tjuven åkt iväg?
Precis. Väktarna lagar fönsterrutor och plomberar dörrar så huset inte blir t ex utkylt eller att fler obehöriga tar sig in. Säkrar egendommen helt enkelt, har stöldgods tappas utanför bostaden så säkras även det.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Precis. Väktarna lagar fönsterrutor och plomberar dörrar så huset inte blir t ex utkylt eller att fler obehöriga tar sig in. Säkrar egendommen helt enkelt, har stöldgods tappas utanför bostaden så säkras även det.
Mer exakt så klistrar de bara över om en ruta krossats mm men i övrigt stämmer det ju. Jag begriper få inte varför betala till de dyra larmfirmorna istället för då ha ett eget larm.
En sak kan jag säga, de allra flesta larm kan ”bra” tjuvar slå ut. Så, det en del skriver om larmljudet är inget problem slå ut.
Men, jag skulle vilja se vem som kliver in hos mig med en stor härlig Cane Corso på ca 60kilo o jävligt vaksam… vill nån prova?😊 På HELT egen risk, kan nämna att deras bett är bland det hårdaste en hund biter ca 700…
F
 
Krokben
Väktare brukar ha plexiglas-liknande glas som de klistrar över om hålet i rutan är stort och tejpar om det bara är sprickor. Att ha en hund hemma är det absolut bästa alla dagar i veckan. Har det hänt något väntar ofta väktare kvar tills polisen anländer.
 
J JohanLun skrev:
Är det inte så att väktarna har inte som uppgift att "fånga" några tjuvar, utan att säkra att det är tomt och låst när tjuven åkt iväg?

Vi hade ett tag tjuvar i området. En gul skåpbil som plockade grejor på dagtid, det hjälpte inte att folk skrek åt dem eller följde efter bilen. De tog prylar i trädgårdar. Sen hade vi nån som kånkade runt på stegar och tittade in i folks fönster när de tittade på TV, tillslut klättrade de in och mötte en villaägare och sprang då bara iväg, polisen var vidtalad efter första "klättringen". Har varit ett par liknande händelser. Jag tror de inte "fångat" någon alls, trots larm, kameror och att folk faktiskt var hemma när inbrotten gjordes.

Däremot är det ju skönt att det tjuter och ringer så tjuven inte stannar så länge och att nån kollar det är tomt och låser om man själv är borta eller om man är på jobbet och barnen ska komma hem från skolan - inte kul om man möter tjuven öga mot öga.

Jag har friköpt larm, måste byta telemodulen, iofs går den även på bredband, men det är ju lätt att slå ut. Jag tror jag pröjsar 1200 om året för larmcentral / väktare.

Verisure knackade dörr förra veckan och trots jag inte ville prata med dem så försökte de övertala mig att deras "livekameror" gjorde att de kunde ringa ut polis och brandkår direkt, som enda bolag, väktarna var inte längre viktiga sa han. De ringer ut "samhället" direkt. Jag har bara kameror som tar stillbilder på mitt friköpta larm. Jag har förstått att de måste få signal från både brandvarnare och kamera för att ringa ut brandkåren och att polisen normalt inte åker för att ett hemlarm går om man inte kan bekräfta det. Vad skulle göra Verisure unika på att larmcentralen ska avgöra om det är moster som dragit larmet eller en tjuv?
Vilken sorts tjuvar klipper din bredbandsfiber innan de gör inbrott?
 
U ullak40 skrev:
Har fler Verisure och fått meddelande om att basenheten nu måste bytas, då 2 & 3 G nätet läggs ner?
Fått meddelande om det och även blivit uppringd om detta.
När de ringde fr Verisure idag om detta, så säger jag, ja om det är kostnadsfritt ?
Nej det tillkommer en liten avgift för utryckning av tekniker, säger killen då.
Icket att jag betalar för något som Ni ska byta ut, som måste uppgraderas, det blir iinte.
Ni skaa stå för alla kostnader, blir det inte så då får ni komma och plocka ner allt, jag säger upp mitt abbonemang nu på en gång med dig i luren.
Ja jag förståår, men det är så att det tillkommer en liten avgift för detta byte.
Icke det, säger jag igen, är det så att nii måste byta en eller flera komponenter för att larmet ska fungera, då får nii stå för kostnaden.
Jaa jag förstååår säger killen igen, ja då måste jag prata med min cheef först.
Gööör det nuu säger jag, och tar inte ni kostnaden då säger jag upp det nuu, höör du vaad jag säger ?!
Joo joo, häng kvar om du har möjlighet, så kollar jag med min cheef.
Han kom tillbaka och jag får bytet utan kostnad.
Du kommer att få en faktura men vi kommer att kreditera den åt dig då.
I hx#€$ säger jag, ni skickar inte en enda faktura åt mig, det är förbjudet, höör du vad jag säger.
Joo joo …. ja men den har redan gått uut…
Redan gått ut ? Vaddå gått ut, har ju inte ens haft en tekniker hos mig o bytt enheten ännu, huur fn kan ni skicka en faktura då ?
Joo men det är så att alla ska ju få sin basenhet utbytt och då har fakturan redan gått ut.
Du får riva den dårå, jag lägger in här att du inte ska betala den dårå.
Var fly fb på dem, hur inni …. vågar de ens ??
Stå på er och låt de ej komma o byta enheten om
ni får en faktura innan de ens gjort jobbet.
Jag kommer att säga upp Verisure och skaffa annat larm, de ”mjölkar” folk på pengar.😠
Lägg pengarna på ett nytt tangetbord!
 
OMBH OMBH skrev:
Lägg pengarna på ett nytt tangetbord!
Stavas det så?
 
  • Haha
  • Gilla
Kris1 och 2 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Vilken sorts tjuvar klipper din bredbandsfiber innan de gör inbrott?
Nu kanske man inte ska ge tjuvarna nya ideer, men jag tror denna inte är nån okänd.

Bredbandet matas ofta av ström från nätet. Många hus har huvudsäkringar mm utomhus. Slår man av detta så dödas ofta bredbandet. Har man varit lite smart har man en UPS till bredbandet. Har man varit ännu smartare och har ett smart hem så kan man se om en eller flera "sektioner" av elen gett upp.

Om larmet har inbyggd mobildata så brukar det skicka om den tappar nätspänning och går på batteribackup.

Funktionen kan vara bra om man också har en "smartplugg" på samma säkring som kyl/frys, då kan man låta smarta hemmet avisera om den säkringen går. Ser man att hela huset (alla smarta grejor) är nere kan man dra slutsatsen att det är strömavbrott eller att någon fimpat strömmen.

Har man ingen dyrbar konst eller liknande så tror jag inte de avancerade tjuvarna med Jönssonligan-liknande kupper kommer. Det är väl inte helt osannolikt de testar att fimpa strömmen och kanske köra nån störsändare, men mer möda än så tror jag inte de lägger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.