K Klass0n skrev:
Hmm..

Du får ursäkta men 88% verkningsgrad har jag svårt att tro på. Det var hyfsat nyligen det började komma dieselmotorer som har en verkningsgrad över 50% (i bästa punkt) från diesel->mekanisk energi, att gå från mekanisk till elektrisk energi borde innebära ytterligare förluster. Jag hade varit imponerad av en verkningsgrad på 30 % 😅 men 88% låter som för bra för att vara sant. Men vi pratar kanske om olika saker?
Nu avsåg jag generatorn, dieselmotorn är ju som alla andra i princip. Mesta blir värme.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Nu avsåg jag generatorn, dieselmotorn är ju som alla andra i princip. Mesta blir värme.
Ah men då är jag med 🙂

Men har du nån "mellan tumme pekfinger siffra" 1L diesel = x kWh?

Det är ju ca 10 kWh värme energi i diesel så jag är nyfiken på om man kan få ut kanske 2 kWh elektrisk energi med ett kraftverk.
 
K Klass0n skrev:
Ah men då är jag med 🙂

Men har du nån "mellan tumme pekfinger siffra" 1L diesel = x kWh?

Det är ju ca 10 kWh värme energi i diesel så jag är nyfiken på om man kan få ut kanske 2 kWh elektrisk energi med ett kraftverk.
Tekniskt datablad för en ljuddämpad dieselgenerator med specifikationer och illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bränsleförbrukningstabell som visar drifttid och förbrukning för olika belastningar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
X xLnT skrev:
Nu avsåg jag generatorn, dieselmotorn är ju som alla andra i princip. Mesta blir värme.
Samtidigt är det motorns verkningsgrad som är intressant i sammanhanget, för det är där det i praktiken skiljer sig. Här är det fördel för ett större verk som ditt, med en "riktig" motor med turboladdning, EGR och elektronisk insprutning, även om tomgångsförbrukningen potentiellt också är högre.

I andra änden av spektrat har vi de små enkla bensinmotorerna som kan ha löjligt dålig verkningsgrad, och i realiteten är det ju tyvärr där de flesta elverk för konsumentmarknaden hamnar. I princip misstänker jag att det faktiskt kan vara effektivare att använda bilen som elverk.
 
C cpalm skrev:
Samtidigt är det motorns verkningsgrad som är intressant i sammanhanget, för det är där det i praktiken skiljer sig. Här är det fördel för ett större verk som ditt, med en "riktig" motor med turboladdning, EGR och elektronisk insprutning, även om tomgångsförbrukningen potentiellt också är högre.

I andra änden av spektrat har vi de små enkla bensinmotorerna som kan ha löjligt dålig verkningsgrad, och i realiteten är det ju tyvärr där de flesta elverk för konsumentmarknaden hamnar. I princip misstänker jag att det faktiskt kan vara effektivare att använda bilen som elverk.
Jag tror inte differansen mot andra kvalitétillverkares motorer är stor.
Men som du säger, man får ju jämföra äpplen och äpplen. (Även om mitt varken har elektronisk insprutning eller turbo)
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
[bild]

[bild]
Spännande!

Jag fattar inte riktigt skillnaden på kVA och kW siffrorna men om man då räknar på "prime power" 16kW och 5,1 L/h diesel så blir ju verkningsgraden 16 / 51 ~ 31% eller 3kWh el / L diesel på 100% last.
Vid 50% last ca 25% verkningsgrad.


Jag har kollat lite på billiga bensin elverk och där var det ca 1 - 1,5 kWh el / liter bensin. Dvs rätt dyra kWh och stora tankar som behövs hemma om man ska "preppa".
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
L Liljeros skrev:
Ukraina har ju mer eller mindre lyckats upprätthålla elnätet intakt under pågående krig i utan större avbrott.
Räkna inte med att vi klarar oss så lindrigt undan utan förstå hur Ryssland agerar. I Ukraina var huvudmålet att hindra NATO-medlemskap samt att demilitarisera och avnazifiera. (Naturligtvis skulle Ryssland ta över landet om det inte kostade för mycket eller krävdes för att nå de andra målen.) Man ville behålla Ukraina så intakt som möjligt för framtiden, då det antingen skulle vara en handels- och samarbetspartner eller en del av Ryssland. Därför fungerade elektricitet och mobiltelefoni länge förvånansvärt bra.

Vid ett krig mellan Ryssland och USA (som Sverige lyder under) är Rysslands mål att oskadliggöra fienden så snabbt och effektivt som möjligt med så små egna förluster som möjligt. Ryssland kallar det för krig, inte militär specialoperation. Ryssland slår ut elektricitet och elektronik med en elektromagnetisk puls från en kärnladdning. Om Ryssland mot förmodan inte använder kärnvapen slår de hårt mot ställverk och fäller kolfibernät som kortsluter stamledningar.
H HenrikHuslöse skrev:
Problemet med att flytta ut är väl att kriminella kommer länsa övergivna hus och sedan bränna ner dem.
Ett folk som inte kan få bukt med kriminaliteten ens i fredstid är tyvärr dömt till undergång i krig. Särskilt när de kriminella är organiserade i släktnätverk medan vi hederliga är individualister. Ska vi ha en chans måste vi återskapa Bullerbyn, där folk inte behöver låsa dörren, innan kriget.
 
C civilingenjören skrev:
Räkna inte med att vi klarar oss så lindrigt undan utan förstå hur Ryssland agerar. I Ukraina var huvudmålet att hindra NATO-medlemskap samt att demilitarisera och avnazifiera. (Naturligtvis skulle Ryssland ta över landet om det inte kostade för mycket eller krävdes för att nå de andra målen.) Man ville behålla Ukraina så intakt som möjligt för framtiden, då det antingen skulle vara en handels- och samarbetspartner eller en del av Ryssland. Därför fungerade elektricitet och mobiltelefoni länge förvånansvärt bra.

Vid ett krig mellan Ryssland och USA (som Sverige lyder under) är Rysslands mål att oskadliggöra fienden så snabbt och effektivt som möjligt med så små egna förluster som möjligt. Ryssland kallar det för krig, inte militär specialoperation. Ryssland slår ut elektricitet och elektronik med en elektromagnetisk puls från en kärnladdning. Om Ryssland mot förmodan inte använder kärnvapen slår de hårt mot ställverk och fäller kolfibernät som kortsluter stamledningar.
Ryssarna vill bygga ut sitt fascistiska ryska imperium. Inte särskilt avancerat. Invadera, mörda alla som skulle kunna utgöra ett hot och förtryck de som överlever. Man skulle göra likadant mot Sverige som Ukraina, eller vilket annat land som helst. Det är förbjudet att kalla kriget för krig i Ryssland. Vad man skulle kalla ett krig mot Sverige vet ingen, men argumenten skulle vara detsamma bekämpa "nazismen", d.v.s. demokratin.

Sverige lyder inte under USA. Däremot lyder vi under EU och i viss mån under FN och andra mellanstatliga organisationer.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Räkna inte med att vi klarar oss så lindrigt undan utan förstå hur Ryssland agerar. I Ukraina var huvudmålet att hindra NATO-medlemskap samt att demilitarisera och avnazifiera. (Naturligtvis skulle Ryssland ta över landet om det inte kostade för mycket eller krävdes för att nå de andra målen.) Man ville behålla Ukraina så intakt som möjligt för framtiden, då det antingen skulle vara en handels- och samarbetspartner eller en del av Ryssland. Därför fungerade elektricitet och mobiltelefoni länge förvånansvärt bra.

Vid ett krig mellan Ryssland och USA (som Sverige lyder under) är Rysslands mål att oskadliggöra fienden så snabbt och effektivt som möjligt med så små egna förluster som möjligt. Ryssland kallar det för krig, inte militär specialoperation. Ryssland slår ut elektricitet och elektronik med en elektromagnetisk puls från en kärnladdning. Om Ryssland mot förmodan inte använder kärnvapen slår de hårt mot ställverk och fäller kolfibernät som kortsluter stamledningar.
Jag vet inte vad du fått din information men att det som bedrivs i Ukraina skulle vara någon försiktig attack där man försöker bevara landet intakt vet jag inte om jag håller med om... Man försökte under 3 månaders tid förra vintern med nattliga roboträder i slå ut Ukrainas energisystem utan att lyckas i större utsträckning...
 
  • Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag vet inte vad du fått din information men att det som bedrivs i Ukraina skulle vara någon försiktig attack där man försöker bevara landet intakt vet jag inte om jag håller med om... Man försökte under 3 månaders tid förra vintern med nattliga roboträder i slå ut Ukrainas energisystem utan att lyckas i större utsträckning...
På tal om att bevara landet kan man kika på The Guardians sammanställning på före efter bilder på Bachmut:
https://www.theguardian.com/artandd...ter-images-reveal-the-obliteration-of-bakhmut

Kan ju konstatera att man inte behöver atombomber om man bara skjuter många nog konventionella bomber...
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
På tal om att bevara landet kan man kika på The Guardians sammanställning på före efter bilder på Bachmut:
[länk]

Kan ju konstatera att man inte behöver atombomber om man bara skjuter många nog konventionella bomber...
Ja förstörelsen motsvarar kärnvapen. Det gör i och för sig jordbävningar också. Jordbävningen i Turkiet nyligen var fruktansvärt destruktiv.

Det är inte bara krig som kan göra Sverige strömlöst. Stormar, skogsbränder och vanlig inkompetens kan göra enorm skada. Sabotage - oavsett vem det utförs av - kan också skapa problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag tror inte differansen mot andra kvalitétillverkares motorer är stor.
Men som du säger, man får ju jämföra äpplen och äpplen. (Även om mitt varken har elektronisk insprutning eller turbo)
Så är det säkert. Viktigare är tillförlitlighet och att lagra på sig mycket soppa.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Atlas Copco elverk, 1500L dieseltank, 30kwh solcellsbatterier som kan laddas från elverket ngn timme, sen "offgrid" tills man behöver ladda igen, så typ vid -10, var 12h behöver elverket köras.

Borde klara mig ca 3-4månader, och sen kommer solen tillbaka och vi är självförsörjande från början på mars.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Så är det säkert. Viktigare är tillförlitlighet och att lagra på sig mycket soppa.
Lagra soppa ska man vara försiktig med, dålig hållbarhet på modernt bränsle, förslagsvis lagrar man inte mer än vad man själv kan omsätta under ett par månader. Ska man långtidslagra är Aspen att föredra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Kan tillägga att åtgärderna därefter var bra, tog sin tid men nu är alla elledningar nedgrävda i backen vilket gett noll elavbrott senaste decenniet vad jag kan komma ihåg.

Dock får man såklart skilja på elavbrott orsakade av naturfenomen, mot elavbrott som medvetet orsakats av fientlig makt. Där hjälper inte nedgrävda elkablar.

Faktum är att jag fått ett uppdrag av mina närstående att fixa så vi kan klara en månad utan extern strömförsörjning, inget lätt uppdrag. Allt jag kommit fram till hittills är att det behövs en trefas dieselgenerator på min 5 kW, och att den ska ge såpass ren el att den kan driva elektronik...
Elektronik är väl inte nåt prio alls för oss. Jo, visst mobilen ska väl laddas om det finns fungerande nät.
Här satsas på kyla, vatten och värme i första hand.
Och mat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.