så, för er som säger elverk: hur ser man till att elen är "ren". Eller att det inte blir spänningsfluktuationer och frekvensstörningar som skadar elektronik?
Ska man ha en fetingkondensator emellan verk och elskåp? Ska man dra om så att tre fas och enfas har olika skåp och olika elverk?
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Har ni bara stora butiker?

Vi har mindre butik och de tar kontanter även om strömmen går. Pennor och block fungerar lika bra utan. Det som blir värre är kylvaror, men de klarar man sig utan i värsta fall.

De som bor i glesbygden klarar sig ännu bättre, speciellt om det är gårdar med lite djur. De jag känner köper inget kött, de tillverkar eller jagar.

Den butik som går åt helvete först av alla är coop, de klarar inte ens av att vara utan internet :p

Senast idag (igår) var det ju på nyheterna att det ska vara tvång på att alla butiker som säljer mat ska ta emot kontanter.
Men vad tror du allt folk i städerna kommer göra? Sitta i sin strömlösa lägenhet o frysa..
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men vad tror du allt folk i städerna kommer göra? Sitta i sin strömlösa lägenhet o frysa..
Miljonprogrammen lär väl hitta på skit. Övriga ärliga tror jag inte.

Har du inget slagträ hemma?

Blev det märkbart jobbigare när stormen Gudrun dundrade förbi? Då innan elnätet började grävas ner ?
 
R
V Viktorbyggahus skrev:
så, för er som säger elverk: hur ser man till att elen är "ren". Eller att det inte blir spänningsfluktuationer och frekvensstörningar som skadar elektronik?
Ska man ha en fetingkondensator emellan verk och elskåp? Ska man dra om så att tre fas och enfas har olika skåp och olika elverk?
Det finns inverterelverk som klarar detta..
Jag har ett trefasverk med en omkopplare så att jag använder det vanliga elsystemet hemma vid elgeneratorsrift…
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Miljonprogrammen lär väl hitta på skit. Övriga ärliga tror jag inte.

Har du inget slagträ hemma?

Blev det märkbart jobbigare när stormen Gudrun dundrade förbi? Då innan elnätet började grävas ner ?
Jobbiga blir när dom kommer i tusental eller ännu fler…
 
R Rejäl skrev:
Jobbiga blir när dom kommer i tusental eller ännu fler…
Åh du tänker rent zombieaktigt.

Tror nog du kan drömma vidare lite. Du hamnar nog sist i kön och kan sitta lugnt tills alla affärer blivit tömda/plundrade.
De som du i såfall ska vara orolig för är de vanliga tjuvarna som jobbar på som vanligt i mörker.
 
  • Haha
sysmali och 2 till
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Åh du tänker rent zombieaktigt.

Tror nog du kan drömma vidare lite. Du hamnar nog sist i kön och kan sitta lugnt tills alla affärer blivit tömda/plundrade.
De som du i såfall ska vara orolig för är de vanliga tjuvarna som jobbar på som vanligt i mörker.
Nej jag tänker inte zombieaktigt, vi har några vänner ifrån Bosnien som har upplevt detta under krigstid för inte så många år sedan…
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
C
V Viktorbyggahus skrev:
så, för er som säger elverk: hur ser man till att elen är "ren". Eller att det inte blir spänningsfluktuationer och frekvensstörningar som skadar elektronik?
Jag är övertygad om att 99% av alla elverk på marknaden levererar ström av tillräckligt god kvalitet för att inte skada någon elektronik. Om inte annat är det bara att kolla på alla husbilsägare, gudrun-överlevare, off-griddare och invånare i länder med instabil elförsörjning som använder dessa elverk. Hade det varit ett problem hade det varit ganska vida känt. Och går någon pryl sönder kanske man får leva med det...

Med det sagt vet jag att vi har några här på forat som gärna argumenterar annorlunda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nej jag tänker inte zombieaktigt, vi har några vänner ifrån Bosnien som har upplevt detta under krigstid för inte så många år sedan…
Har även vänner därifrån, men de var inte tusentals som gick hem till privata bostäder enl de. Men historierna kan skilja sig. Det var ju dock 1995.

Att där ska komma tusentals människor och gå genom ditt hus är en mardröm som inte skulle uppfyllas.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag är övertygad om att 99% av alla elverk på marknaden levererar ström av tillräckligt god kvalitet för att inte skada någon elektronik. Om inte annat är det bara att kolla på alla husbilsägare, off-griddare och invånare i länder med instabil strömförsörjning som använder dessa elverk. Hade det varit ett problem hade det varit ganska vida känt. Och går någon pryl sönder kanske man får leva med det...

Med det sagt vet jag att vi har några här på forat som gärna argumenterar annorlunda.
Ok. Så:
1: köp ett "tillräckligt" stort/effektfullt elverk för de viktigaste behoven du har av bra märke och modell.
2: Mät lasten på faserna i elskåpet över en månad och balansera
3: Få elektriker att installera brytare
4: spara 20 liter bränsle
5: sitt lugn i båten å strunta i allt vad heter villabatteri och andra lösningar.
 
  • Gilla
  • Haha
Incoog och 3 till
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Har även vänner därifrån, men de var inte tusentals som gick hem till privata bostäder enl de. Men historierna kan skilja sig. Det var ju dock 1995.

Att där ska komma tusentals människor och gå genom ditt hus är en mardröm som inte skulle uppfyllas.
Men dom hade inte dom områdena som vi har med antalet utländska, samt att dom var mer likt Ukraina i deras levene, inte som vi som har alla bekvämligheter..
Det är väldigt stor skillnad i ett normal hem i Sverige jämfört med Ukraina eller Bosnien..
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
C
V Viktorbyggahus skrev:
Ok. Så:
Kanske 1.5: Skaffa ett gäng skarvsladdar så kan man rigga det viktigaste på reservkraft utan att krångla till det med att peta i den fasta installationen. Det kan man tycka är överkurs.
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
hsd
F fribygg skrev:
Fixar kommunen det även om vattenverket är strömlöst?
Jepp
Många vattenverk har nödström ,typ dieselgenerator (vet inte exakt hur det är här, bara att vatten har funnits )
 
hsd
H Harald Blåtumme skrev:
Man får nog räkna med att en angripande stat kan slå ut även satellitkommunikation. De har ju redan kört litet generalrepetetioner på detta så går väl på rutin: [länk]
Nör det gäller gps behöver inte satelliter slås ut ,det räcker med störsändare
 
F
L Liljeros skrev:
Vilken situation är det där längre elavbrott ska uppstå? Ukraina har ju mer eller mindre lyckats upprätthålla elnätet intakt under pågående krig i utan större avbrott.

Självklart är det bra att vara förberedd för kortare avbrott men det handlar ju mest att kunna upprätthålla värme i huset vilket en vanlig kamin ofta löser…
Vi bor i sverige, folk klarar ju knappt lite snö och en bilkö vintertid. 🥺


Jag tror också elverk är överkurs för de flesta. Visst bor man riktigt remote, kanske har gård med djur osv, då kan det ju vara en ide.

Jag är uppväxt i en liten by och vi hade elverk då det var strömavbrott titt som tätt. Men för 15 år sedan grävdes de sista ledningarna ned och då blev det extremt sällsynt med avbrott. Händer nästan aldrig och isåfall bara nån timme för nåt underhåll.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.