V Viktorbyggahus skrev:
Jag har fortfarande inte riktigt hört något argument för varför ett elverk som dimensioneras efter ens absoluta grundbehov är adekvat. Med hjälp av att bryta nätanslutningen och mata elskåpet verkar det klart som det billigaste och enklaste sättet att säkerställa att man klarar 1 vecka strömlöst.

Någon som har några relevanta argument?
Kan du rekommendera något hyfsat trefas dieselelverk som levererar en strömkvalitet bra nog för att driva även elektronik? Vad är det för spec man ska sikta på vad gäller just konvertern, räcker AVR eller krävs bättre prylar? Ca 6 kW skulle räcka långt kanske även 5 kW.

Tack för tips.
 
  • Gilla
FSvensson
  • Laddar…
Vi har ett elverk längst in bakom alla saker som vi ska provköra sommaren 2012, ehh, 2013, ehh, 2014 men oj det är ju så mycket saker ivägen... 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
ricebridge och 10 till
  • Laddar…
Vilken situation är det där längre elavbrott ska uppstå? Ukraina har ju mer eller mindre lyckats upprätthålla elnätet intakt under pågående krig i utan större avbrott.

Självklart är det bra att vara förberedd för kortare avbrott men det handlar ju mest att kunna upprätthålla värme i huset vilket en vanlig kamin ofta löser…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Jag har ett 5 kW dieselverk.
Ett trefas uttag 400 V till och ett 230 enfas uttag.

Behöver aldrig någon el för att hålla värmen i stugan.
FTX och avfuktare, tar ingen skada av att stå stilla någon månad.


Men jag har:
-En trefas vattenpump med hydropress till det djupborrade vattenhålet.

- 1 fas behövs till:
3 frysboxar
1 kylskåp
1 CPAP maskin
1 laddare till mobiltelefoner och lampor

Säkert några andra prettlar också.

CPAP-maskinen kan jag köra utan befuktare, värmeelement. Vilket gör att det går att använda ett LiPo 30 Ah batteri under natten, som jag sen snabbladdar.
Har även några AGM och PB 12V batterier stående fulladdade.


Vattenpumpens motor och brytare är kopplade via en gummikabel och
trefashandske till motsvarande uttag på väggen.
Vid strömavbrott kan jag koppla en gummikabel via elverket och vattenpumpens handske, alltså i stället för fasta uttaget på väggen.
Går utmärkt att köra vattenpumpen på elverket.

Så blir det förlängningskablar till övrig utrustning. D v s enfaslaster.

- Vet att man inte kan lägga alla
1-fas laster på bara en av elverkets 3 faser, samtidigt som man tar ut trefas spänning till en större belastning. I mitt fall när vattenpumpen går.
Det blir då s k snedbelastning, som kan orsaka att generatorn går sönder. Blir typ kortlivad.

Någon som anar hur jag löst detta?
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Vilken situation är det där längre elavbrott ska uppstå? Ukraina har ju mer eller mindre lyckats upprätthålla elnätet intakt under pågående krig i utan större avbrott.

Självklart är det bra att vara förberedd för kortare avbrott men det handlar ju mest att kunna upprätthålla värme i huset vilket en vanlig kamin ofta löser…
När ställverk havererar eller import av kraft stängs av lär vi kunna bli strömlösa oplanerat veckovis, likadant om en större kraftverksdamm skulle brista.
 
  • Gilla
jonle336 och 5 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Vilken situation är det där längre elavbrott ska uppstå? Ukraina har ju mer eller mindre lyckats upprätthålla elnätet intakt under pågående krig i utan större avbrott.

Självklart är det bra att vara förberedd för kortare avbrott men det handlar ju mest att kunna upprätthålla värme i huset vilket en vanlig kamin ofta löser…
Så är det ju inte riktigt. Ett par dagar emellanåt de stora riktade attackerna har de varit utan el. Och det utanför städerna.
Känner några st där och de har elverk för det basala enkla.

Vi har ju haft långa strömavbrott här med i modern tid vid stormarna.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
F fribygg skrev:
När ställverk havererar eller import av kraft stängs av lär vi kunna bli strömlösa oplanerat veckovis, likadant om en större kraftverksdamm skulle brista.
Jag skulle inte bli kvar i huset med min familj veckor utan ström.
 
H Hybro skrev:
...

Någon som anar hur jag löst detta?
Berätta gärna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle inte bli kvar i huset med min familj veckor utan ström.
Man får hålla tummarna isåfall för att ett haveri sker sommartid. =) Vintertid hade jag nog också sökt mig vidare med allt jobb det innebär.
Men sommartid klarar man sig ganska fint. Ofta klarar sig ju en stad dessutom så hygienen kan man ju åka in till ett badhus eller gym för att sköta.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
När ställverk havererar eller import av kraft stängs av lär vi kunna bli strömlösa oplanerat veckovis, likadant om en större kraftverksdamm skulle brista.
Det är en väldigt långsökt situation och med lite ransoneringen betvivlar jag inte att vi skulle klara oss utmärkt. Ukraina tappade ju zaporizjzja med en årlig produktion i storleksordningen 50TWh, samtidigt är deras kraftverk och ställverk under beskjutning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle inte bli kvar i huset med min familj veckor utan ström.
Jag skulle välkommna mina lägenhetsboende vänner från Linköping som inte har möjlighet till varken värme,matlagning eller vattenförsörjning utan el.

Vart tar du vägen vid längre strömavbrott Jonatan? Tänk dig att ditt län och kanske grannlänen är strömlösa och affärer,bensinmackar,tåg och laddstationer för elbilar är utslagna.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Svar på inlägg 38.

Har kopplat en liten Elbjörn byggcentral med trefaskabel till elverket.
Ut från byggcentralen finns både trefas och minst tre enfas uttag.
Med bl a automatsäkringar på 10 A.
Detta gör att om jag kopplar mina belastningar till dessa uttag, så kommer jag aldrig att belasta mer än 10 A s a s snett på generatorns faser.
Tillkommer givetvis de strömmar som Vattenpumpen tar, men de är ju symmetriska.
 
  • Haha
  • Gilla
Simba52 och 2 till
  • Laddar…
I morgon tar jag upp ev isolation av frysboxar. Varför / varför inte.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det är en väldigt långsökt situation och med lite ransoneringen betvivlar jag inte att vi skulle klara oss utmärkt. Ukraina tappade ju zaporizjzja med en årlig produktion i storleksordningen 50TWh, samtidigt är deras kraftverk och ställverk under beskjutning.
Jag hoppas att du har rätt. Jag att tror tex Skåne skulle bli mörkt och kallt veckovis om Oskarshamnsreaktorns ställverk skadas av brand eller annat. SE 4 är ju väldigt utsatt i princip utan egen baskraft.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
hsd
En vecka ska gå utan andra problem än kommunikation, bredbandet och mobiler tappar anslutningarna, själv har jag en ups för fiberburkarna men har fått uppleva att andra sidan dör även vid kortare avbrott, mobilen håller lite längre men definitivt inte en vacka har själv några powebanks och kan dessutom ladda i bilen
Men detta verkar myndigheterna strunta i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.