R
Jag vill inte ha grannar som använder min mark utan tillstånd…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Annelie Carlsson Annelie Carlsson skrev:
Nej vår slutar 3m innan väg. "Runt hörnet" efter vår och nedåt äger markägaren. Fick be honom om lov att bygga skjul för soptunnor vid utsidan av vår utfart
Är det din fastighet TS har parkerat på?
 
Mikael_L
R Rejäl skrev:
Jag vill inte ha grannar som använder min mark utan tillstånd…
Jag har sagt åt grannarna på andra sidan vägen här att de kan väldigt gärna be dem som besöker dem (när deras egen parkering tar slut, dvs när de fått flera bilar dit) att de väldigt gärna kan be gästerna parkera på "vår" sida av vägen, och att de dessutom gärna kan stå med hjulet en halvmeter in på vår gräsmatta (jag har hårdgjort den där just för detta syfte).
Allt för att vägen här utanför ska fungera så bra som möjligt, om de ställer sig på "sin" sida av vägen blir det väldigt trångt, för de har satt upp staket och annat skit, ända ut till vägen.
Vi har också en väldigt lång tomtgräns mot vägen.

Tyvärr tycker jag inte att budskapet verkar gå fram, väldigt sällan detta nyttjas (det beror nog mest på att budskapet inte nått deras gäster, och när de väl parkerat så ids de väl inte gå och flytta bilarna igen, utan vill börja festa).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L Linelu skrev:
Om vi lägger juridiken åt sidan, där det troligtvis inte är ok att skicka en faktura...så tycker jag nog att din systerdotter bör fundera över sitt uppförande. Vi har tidigare haft trådar där grannar parkerat utanför andras hus vilket kan vara irriterande.

Självklart går man över till sin granne och frågar om det är ok att parkera på, eller om det inte är hans tomt, framför hans hus. Förklarar att det sker vid enstaka tillfällen när man har gäster.

Var har uppfostran och artighet tagit vägen, vett och etikett? Det är ju inte grannen som är svår utan din systerdotter som faktiskt inte kommunicerat från början. Jag tycker att hon ska gå över till grannen med en blomma/flaska vin och be om ursäkt! Sedan kan de kanske i bästa fall inleda en dialog där grannen är ok med enstaka parkeringar.
Instämmer helt !! Grannens indragna tomtlinje kanske gjordes för att han ska få bättre sikt vid in o utfarten. Det är väldigt mkt rättigheter här på forumet och lite skyldighet eller ödmjukhet.
 
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har sagt åt grannarna på andra sidan vägen här att de kan väldigt gärna be dem som besöker dem (när deras egen parkering tar slut, dvs när de fått flera bilar dit) att de väldigt gärna kan be gästerna parkera på "vår" sida av vägen, och att de dessutom gärna kan stå med hjulet en halvmeter in på vår gräsmatta (jag har hårdgjort den där just för detta syfte).
Allt för att vägen här utanför ska fungera så bra som möjligt, om de ställer sig på "sin" sida av vägen blir det väldigt trångt, för de har satt upp staket och annat skit, ända ut till vägen.
Vi har också en väldigt lång tomtgräns mot vägen.

Tyvärr tycker jag inte att budskapet verkar gå fram, väldigt sällan detta nyttjas (det beror nog mest på att budskapet inte nått deras gäster, och när de väl parkerat så ids de väl inte gå och flytta bilarna igen, utan vill börja festa).
Förstår inte vad detta har med mitt inlägg o göra?
 
Mikael_L
R Rejäl skrev:
Förstår inte vad detta har med mitt inlägg o göra?
Jag hade kunnat citera någon annan också.
Det var bara en reflektion över att vi alla är väldigt olika.
En del går fullkomligt i taket om någon (med full rätt) parkerar utanför deras tomt. Andra bryr sig inte mycket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hade kunnat citera någon annan också.
Det var bara en reflektion över att vi alla är väldigt olika.
En del går fullkomligt i taket om någon (med full rätt) parkerar utanför deras tomt. Andra bryr sig inte mycket.
Utanför min mark skulle jag inte bry mig om det var ibland tex. när man har gäster. Men att parkera på någon annans mark utan lov anser jag det vara väl fräckt och speciellt om man har vidtalats om det..
Varje fastighetsägare ansvarar för att ha parkering för sina gäster på sin tomt alternativt parkera på gatan eller annan laglig och lämplig plats..
 
  • Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Varför anser du att avtal ingås när man ställer sig på en vanlig publik korrekt skyltad parkeringsplats men inte när man fått ett personligt skriftligt anbud där villkoren för parkering redovisas?

Jag tycker att "avtalstydligheten" är minst lika klar i det senare fallet.
Avtal uppstår efter anbud som möter en accept (enkelt), eller efter konkludent handlande.
Konkludent handlande är en enkel grej i flera olika scenarier, det handlar framförallt om saker där en tydlig praxis har etablerats.
Kliver jag på tåget, plockar jag mat i lunchrestaurangen, parkerar jag på en med avgift skyltad parkeringsplats, påbörjas hantverksarbete i huset osv. Är alla exempel på väldigt vanliga situationer där det sällan görs någon tydlig anbud/accept grej innan.
Här är det alltså i princip aldrig något juridiskt att diskutera.

Men när vi lämnar de vanliga situationerna, så blir det knepigt, och rättsverkan genom konkludent handlande blir sällan gillat av domstolarna.

Man kan ju anse att grannen gett ett anbud, enligt §8 AvtL
8 § Har den, som avgivit anbud, förklarat sig icke påfordra uttryckligt svar därå, eller utvisa omständigheterna, att han ej förväntar sådant, vare anbudstagaren ändock pliktig att på förfrågan giva besked, om han vill antaga anbudet; underlåter han det, anses anbudet förfallet.

Angående vissa fall, då underlåtenhet att avböja anbud anses såsom antagande, är särskilt stadgat.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...avtal-och-andra-rattshandlingar_sfs-1915-218/

Här har dottern underlåtit att svara på anbudet, att ge en accept. Eller ?

Och sen, vad innehöll anbudet? Hur säkert kan det tolkas i den enes eller andres favör.

För den som är sugen på att läsa lite kan jag skicka en länk till kandidatuppsats i ämnet.
https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=9120807&fileOId=9121398
 
  • Gilla
listro
  • Laddar…
H
globaljuggler globaljuggler skrev:
Och läs mitt inlägg där jag svarade på en hypotetisk frågeställning.
Tänker att det är bättre att svara på TS fråga.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
K Kasthall skrev:
Jag har en fråga för min unga systerdotters räkning. Hon bor sedan några år tillbaka bor i ett litet hus i utkanten av ett mindre samhälle i Värmland. Hon brukar då och då ställa sin bil på andra sidan gatan där grannens markerade tomtgräns inte går ända ut till gatan. Detta sker mest när hon har besök som kommer med bil, då det inte finns möjlighet att ställa två bilar på hennes tomt. ”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte. Förre ägaren brukade också då och då parkera där och det var han som tipsade henne om möjligheten.

Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt.

I somras fick hon så ett brev från grannen som skrev
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”

Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”. Hon har vid fyra tillfällen, nyår och trettonhelg, haft sin bil stående på markplätten men kommer inte att ställa den där framöver utan ska försöka ordna en bilplats till på sin tomt.
Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” undrar jag om någon av er kloka kan bedöma om hon har en rimlig möjlighet att slippa betala 1500 kr eller kanske bara betala en del av beloppet.
Hon kommer givetvis att prata med grannen men vill gärnat veta vilket läge hon befinner sig i om grannen säger promt nej till ett mindre belopp. Jag vet inte om det har någon relevans i det hela, men grannens fastighet är på 3600 m2 och markens taxeringsvärde är 78.000 kr.
För tydlighetens skull lägger jag med en skiss sm visar hur det ser ut där hon bor.
hej,
det var en riktig kreativ granne din sd hade 🤣. Det en finns en 10 tals regler som styr och reglerar hur en parkeringsverksamhet får drivas. släng fakturan och lev livet.
 
H
S svedbo skrev:
hej,
det var en riktig kreativ granne din sd hade 🤣. Det en finns en 10 tals regler som styr och reglerar hur en parkeringsverksamhet får drivas. släng fakturan och lev livet.
Nu är det inte en parkeringsplats, det är grannes tomt som används av TS släkting för att parkera sin bil. Det är en viss skillnad. Sen kan ju grannen iochförsig omformulera sitt krav, till utnyttjande av mark, x kronor per år.
 
Redigerat:
H HEM2121 skrev:
Nu är det inte en parkeringsplats, det är grannes tomt som används av grannens släkting för att parkera sin bil. Det är en viss skillnad.
TS släkting menar du väl
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
K Kasthall skrev:
Jag har en fråga för min unga systerdotters räkning. Hon bor sedan några år tillbaka bor i ett litet hus i utkanten av ett mindre samhälle i Värmland. Hon brukar då och då ställa sin bil på andra sidan gatan där grannens markerade tomtgräns inte går ända ut till gatan. Detta sker mest när hon har besök som kommer med bil, då det inte finns möjlighet att ställa två bilar på hennes tomt. ”Markplätten” där hon ställer bilen består av en blandning av grus, sten, jord o gräs och sköts inte. Förre ägaren brukade också då och då parkera där och det var han som tipsade henne om möjligheten.

Saken är den att alla fastighetsgränser går ut till gatan, men grannens tomtmarkering, som är en låg gärdsgårdsliknande stenmur, går en bit in från gatan. Därav uppkomsten av den markplätt som systerdottern använt som uppställning för sin bil och där grannen själv ofta har ett bilsläp uppställt.

I somras fick hon så ett brev från grannen som skrev
” Fr o m 2024-01-01 kommer avgiften för att nyttja parkering för ett stycken fordon på mark tillhörig fastigheten xxxxxxxxx att vara 1500 kr/år. Avgiften ska betalas i förskott om p-platsen vill användas. Om platsen används utan att avgiften betalats, kommer användaren att faktureras 1500 kr vilket avser avgiften för det år när p-platsen använts.”

Detta brev hade helt fallit i glömska tills hon igår fick en faktura på 1500 kr avseende ”Nyttjande av p-plats för år 2024”. Hon har vid fyra tillfällen, nyår och trettonhelg, haft sin bil stående på markplätten men kommer inte att ställa den där framöver utan ska försöka ordna en bilplats till på sin tomt.
Hon har naturligtvis sig själv att skylla att hon försatt sig i denna situation. Men om vi bortser från ”får skylla sig själv”, bara att ta skeden i vacker hand, som man bäddar får man ligga etc” undrar jag om någon av er kloka kan bedöma om hon har en rimlig möjlighet att slippa betala 1500 kr eller kanske bara betala en del av beloppet.
Hon kommer givetvis att prata med grannen men vill gärnat veta vilket läge hon befinner sig i om grannen säger promt nej till ett mindre belopp. Jag vet inte om det har någon relevans i det hela, men grannens fastighet är på 3600 m2 och markens taxeringsvärde är 78.000 kr.
För tydlighetens skull lägger jag med en skiss sm visar hur det ser ut där hon bor.
Jag skulle ta det som nonchalans om någon ställde sig på min tomt utan att fråga. Vilket folk gör ideligen på min mark.. Har parkerat in flera stycken, och dom gör allt för att slippa att komma upp och fråga om jag kan flytta bilen. Vissa väntar i flera dagar, haha. Grannen brukar dock stå där vid besök. Och det har vi pratat om, så det är ok. Men alla andra som tar sig friheten? Jag är ganska säker på att jag inte kan köra hem till dom och ställa mig på deras tomt utan vidare. Jag frågar alltid innan jag åker på, eller vill lasta via, någon annans väg eller tomt. Ny ägare? Då frågar jag dom också. Handlar om respekt.

I det här fallet kanske hon borde gått över på en gång och förklarat att tidigare ägaren gav tillåtelse att stå där. Men om den nya ägaren har en annan uppfattning så respekterar man det. Nu i efterhand kanske hon får grunda med en whiskey också, haha. Det mest brukar gå att lösa om man visar att man är lite ödmjuk.
 
  • Gilla
Kirre2 och 6 till
  • Laddar…
H
K Kurtivan skrev:
TS släkting menar du väl
Japp,😀tack för påpekandet. Ändrar nu.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Tänker att det är bättre att svara på TS fråga.
Så på frågan...
sysmali sysmali skrev:
vad skulle markägaren kunna göra om det är systerdotterns vänner som parkerar där? De har ju inte fått något "avtal" i förväg?
... borde jag ha bortsett från vad @sysmali frågar om, och istället upprepat samma svar på den ursprungliga frågeställningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.