DennisCA DennisCA skrev:
Inte i detta fallet jag talar om.

Sen kan du ju säga vad du har för bil, här gäller det moderna Toyota bilar.
Snackar ni om när Toyota helt oväntat började ta betalt för radio tekniken på vissa bilar som inte kräver uppkoppling eller servers för ägare som köpt det med sin bil?
Riktigt fult gjort
 
Stannar bilen vid en lager byggnad, gör lite kontorsärenden i hytten, när radion tystnar efter en stund hör jag ett tickande ljud, typ som ett gammalt analogt tidur.
Far runt med huvudet för att lokalisera var det låter.
Vrider av nyckeln... låter fortfarande ??
Startar och stänger av igen...låter.
Ljudet kommer rakt framifrån, tänker att jag måste kliva ur och öppna huven, nog nått där som låter, typ en magnetventil som hakat upp sig.
När jag öppnar dörren ser jag det, det är en igenisad utedel på en luftvärmepump precis framför bilen där fläkten slår mot is varje varv 🫣
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Som den salthatare jag är så kan jag bara hålla med.


Skulle inte förvåna mig om saltet har en större miljöpåverkan än den sänkta reduktionsplikten.
 
  • Ledsen
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Eu 😢

 
  • Arg
  • Gilla
P-plats och 1 till
  • Laddar…
Intressant; men så jävla seeeeeeeegt!
 
Youtube är tyvärr fullt av filmer som är alldeles för långa och surriga. Ämnet ELV-hotet är för viktigt för att blunda för. Du får plåga dig igenom inslaget!
 
  • Gilla
Vässan
  • Laddar…
Been there done that 😎
 
Bekant kom med 4 hjul med okända fäljar han köpt som jag skulle skifta.
Tur i oturen hade kompressorn frusit så jag kunde inte använda däckmaskinen, men fäljarna hade samma bultmönster, dock för stort navcentrum.
Drog dit de försiktigt och hoppades på att muttrarna skulle centrera, bara små smala plåtfälgar.
Tog en provsväng och hela bilen vobblade ??
Suck, är väl bara åka tillbaka och försöka tina upp kompressorn.
Men när jag lossade första hjulet såg jag problemet, det sitter skruvar som håller skivan med skalle, originalfäljarna har ett hål för dessa, tog bort skruvarna (skivan sitter ju kvar iaf, och provkörde, funkade fin fint 🙂
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Åkte till stan i kväll med firmabilen.
Först hade värmaren inte startat p.g.a låg bränslenivå, mätaren på kvarts och drygt 18 mil på färddatorn räcker inte.
I boken står det under 4 gallon av nån outgrundlig anledning.

Sen slog jag nått slags rekord i omkörningar på de första 2 milen, inte mindre än 11 bilar som höll mopedfart för att det snöade lite.

Väl framme möter jag upp särbon som kom från Gotlands båten "Jävla idioter som ska ligga i 70 på motorvägen, låg jag 110 i vänstern fick jag nån i röven som skulle åka i 300"
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Funderade på en sak, om jag har släp med kåpa och blir stannad i en rutinkontroll tex för bälte blås och körkort, har polisen rätt att öppna kåpan på släpet?
Har ibland 2 skotrar och det blir nog lite överlass och det är ju lätt att kolla vikter om man slår på regnr.
 
RoTe
nino nino skrev:
Funderade på en sak, om jag har släp med kåpa och blir stannad i en rutinkontroll tex för bälte blås och körkort, har polisen rätt att öppna kåpan på släpet?
Har ibland 2 skotrar och det blir nog lite överlass och det är ju lätt att kolla vikter om man slår på regnr.
Spelar ingen roll, säger du nej kommer dom jävlas med dig, t.ex. ta in dig för pissprov pga misstänkt påverkan av narkotika.
 
Har en Tiguan 2.0 TDI CBAB 2010. Dålig värme i kupén. Kör man spjällkalibrering genom att hålla inne AC-knapp och knappen för främre spjäll så kommer det betydligt bättre värme i några sekunder för att sedan återgå till ljummet.
Inga felkoder. Detta säger mig att inget är mekaniskt fel. Kan det vara en givare i kupén?
 
RoTe RoTe skrev:
Spelar ingen roll, säger du nej kommer dom jävlas med dig, t.ex. ta in dig för pissprov pga misstänkt påverkan av narkotika.
Får dom gärna göra 🙂 där har jag inget att vara orolig för 🙂
Nej jag förstår att det inte ställer en i nåt bättre läge att neka men undrade mer vad som gäller
 
RoTe
nino nino skrev:
Får dom gärna göra 🙂 där har jag inget att vara orolig för 🙂
Nej jag förstår att det inte ställer en i nåt bättre läge att neka men undrade mer vad som gäller
Och jag säger att det inte spelar någon roll vad som gäller. Du får filma polisen också under ett stopp men om polisen säger att du inte får hjälper det inte att hävda din rätt om jag säger så... Du är alltid i underläge mot polisen.
 
nino nino skrev:
Funderade på en sak, om jag har släp med kåpa och blir stannad i en rutinkontroll tex för bälte blås och körkort, har polisen rätt att öppna kåpan på släpet?
Har ibland 2 skotrar och det blir nog lite överlass och det är ju lätt att kolla vikter om man slår på regnr.
Det har de garanterat, annars hade nog varenda liten knarklangare haft ett täckt släp efter bilen... 😉

Tänker att om man är ärlig och säger att man har två skotrar på släpet blir polisen glad när de ser att de inte är stulna och glömmer bort vad de väger...
 
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.