662 050 läst · 10 295 svar
662k läst
10,3k svar
Allt om bilen
Snackar ni om när Toyota helt oväntat började ta betalt för radio tekniken på vissa bilar som inte kräver uppkoppling eller servers för ägare som köpt det med sin bil?DennisCA skrev:
Riktigt fult gjort
Stannar bilen vid en lager byggnad, gör lite kontorsärenden i hytten, när radion tystnar efter en stund hör jag ett tickande ljud, typ som ett gammalt analogt tidur.
Far runt med huvudet för att lokalisera var det låter.
Vrider av nyckeln... låter fortfarande ??
Startar och stänger av igen...låter.
Ljudet kommer rakt framifrån, tänker att jag måste kliva ur och öppna huven, nog nått där som låter, typ en magnetventil som hakat upp sig.
När jag öppnar dörren ser jag det, det är en igenisad utedel på en luftvärmepump precis framför bilen där fläkten slår mot is varje varv 🫣
Far runt med huvudet för att lokalisera var det låter.
Vrider av nyckeln... låter fortfarande ??
Startar och stänger av igen...låter.
Ljudet kommer rakt framifrån, tänker att jag måste kliva ur och öppna huven, nog nått där som låter, typ en magnetventil som hakat upp sig.
När jag öppnar dörren ser jag det, det är en igenisad utedel på en luftvärmepump precis framför bilen där fläkten slår mot is varje varv 🫣
Bekant kom med 4 hjul med okända fäljar han köpt som jag skulle skifta.
Tur i oturen hade kompressorn frusit så jag kunde inte använda däckmaskinen, men fäljarna hade samma bultmönster, dock för stort navcentrum.
Drog dit de försiktigt och hoppades på att muttrarna skulle centrera, bara små smala plåtfälgar.
Tog en provsväng och hela bilen vobblade ??
Suck, är väl bara åka tillbaka och försöka tina upp kompressorn.
Men när jag lossade första hjulet såg jag problemet, det sitter skruvar som håller skivan med skalle, originalfäljarna har ett hål för dessa, tog bort skruvarna (skivan sitter ju kvar iaf, och provkörde, funkade fin fint 🙂
Tur i oturen hade kompressorn frusit så jag kunde inte använda däckmaskinen, men fäljarna hade samma bultmönster, dock för stort navcentrum.
Drog dit de försiktigt och hoppades på att muttrarna skulle centrera, bara små smala plåtfälgar.
Tog en provsväng och hela bilen vobblade ??
Suck, är väl bara åka tillbaka och försöka tina upp kompressorn.
Men när jag lossade första hjulet såg jag problemet, det sitter skruvar som håller skivan med skalle, originalfäljarna har ett hål för dessa, tog bort skruvarna (skivan sitter ju kvar iaf, och provkörde, funkade fin fint 🙂
Åkte till stan i kväll med firmabilen.
Först hade värmaren inte startat p.g.a låg bränslenivå, mätaren på kvarts och drygt 18 mil på färddatorn räcker inte.
I boken står det under 4 gallon av nån outgrundlig anledning.
Sen slog jag nått slags rekord i omkörningar på de första 2 milen, inte mindre än 11 bilar som höll mopedfart för att det snöade lite.
Väl framme möter jag upp särbon som kom från Gotlands båten "Jävla idioter som ska ligga i 70 på motorvägen, låg jag 110 i vänstern fick jag nån i röven som skulle åka i 300"
Först hade värmaren inte startat p.g.a låg bränslenivå, mätaren på kvarts och drygt 18 mil på färddatorn räcker inte.
I boken står det under 4 gallon av nån outgrundlig anledning.
Sen slog jag nått slags rekord i omkörningar på de första 2 milen, inte mindre än 11 bilar som höll mopedfart för att det snöade lite.
Väl framme möter jag upp särbon som kom från Gotlands båten "Jävla idioter som ska ligga i 70 på motorvägen, låg jag 110 i vänstern fick jag nån i röven som skulle åka i 300"
Funderade på en sak, om jag har släp med kåpa och blir stannad i en rutinkontroll tex för bälte blås och körkort, har polisen rätt att öppna kåpan på släpet?
Har ibland 2 skotrar och det blir nog lite överlass och det är ju lätt att kolla vikter om man slår på regnr.
Har ibland 2 skotrar och det blir nog lite överlass och det är ju lätt att kolla vikter om man slår på regnr.
Spelar ingen roll, säger du nej kommer dom jävlas med dig, t.ex. ta in dig för pissprov pga misstänkt påverkan av narkotika.nino skrev:
Har en Tiguan 2.0 TDI CBAB 2010. Dålig värme i kupén. Kör man spjällkalibrering genom att hålla inne AC-knapp och knappen för främre spjäll så kommer det betydligt bättre värme i några sekunder för att sedan återgå till ljummet.
Inga felkoder. Detta säger mig att inget är mekaniskt fel. Kan det vara en givare i kupén?
Inga felkoder. Detta säger mig att inget är mekaniskt fel. Kan det vara en givare i kupén?
Och jag säger att det inte spelar någon roll vad som gäller. Du får filma polisen också under ett stopp men om polisen säger att du inte får hjälper det inte att hävda din rätt om jag säger så... Du är alltid i underläge mot polisen.nino skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 8 952 inlägg
Det har de garanterat, annars hade nog varenda liten knarklangare haft ett täckt släp efter bilen... 😉nino skrev:
Tänker att om man är ärlig och säger att man har två skotrar på släpet blir polisen glad när de ser att de inte är stulna och glömmer bort vad de väger...