H
C cpalm skrev:
Tja, men vart drar man gränsen? Om man kikar t.ex. på slagskruvdragare så har den "bästa" betyget 4,8 och den "sämsta" betyget 4,5. Betyder det att hela sortimentet av slagskruvdragare är ett grymt köp över hela linjen? Eller är 4,8 = toppen, 4,7 = bra, 4,6 = medioker, 4,5 = kass?
Allt över 4,003 och som funnits i sortimentet länge, är säkert ett OK köp om man tänker använda det sällan eller med låg belastning.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
I IconicMoose skrev:
Förstår din tanke men håller inte med. Det innebär i min värld att det säljs 300 elverktyg som är ett ok köp och 32st som du ska undvika.
Du får ju använda det tillsammans med lite sunt förnuft. Köper du en skruvdragare för 400kr så kan du inte förvänta dig en proffsmaskin, men om recensionerna är bra så är det ett bra köp i förhållande till priset.
Fast det har ju eg noll betydelse, köper och betygsätter jag en vinkelslip där så sätter jag ett betyg baserat på 0=startar inte och 5=bästa jag någonsin testat. Dvs jag betygsätter maskinen och inte prisvärdheten eftersom det är vad som efterfrågas.

Jag har använt de bästa och testat de sämsta maskinerna så jag har bra referenser så jag kan sannolikt ranka den rätt bra och gissar att mitt betyg hamnar på 2.5-3 (5 är i min uppfattning en utopi och orealistiskt)
Medans fru Svensson köper samma maskin, kapar sina 2armeringsjärn och inte har minsta referens men sätter 5 för den fungerade.
Jag ser inte hur detta skall guida nästa köpare till om den är bra eller dålig?
Det enda som kan kännas relevant är ett oberoende och objektivt test vilket men numera ofta kan hitta online vilket såklart är bra, dock kommer nästa problem här! Testet gjordes på februarileveransen av vinkelslipen, i lågprisvärlden är det absolut inget som säger att majleveransen är samma maskin eller ens från samma fabrik, kan vara bättre kan vara sämre men betyget är inte längre relevant.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Lättare att använda? Vet jag faktiskt inte vad du menar. mjukstart? har jag aldrig funderat på själv. nollspänningsbrytare? Det måste vara väldigt ovanligt på en vinkelslip.
Tänk på att du jämför med de billigaste proffsmaskinerna. mer miljövänlig!
Hur kan du veta det? Mer än dina fördomar. Dessutom har vi en maskin som mestadels kommer ligga på hyllan. Även om jag själv föredrar blå bosch. Så skulle jag aldrig ens fundera på att få någon lägga ut så mycket mer pengar med en sån liten beräknad användning som fru Svensson har.
Om jag inte hängde med på dina argument. Jag har ett väldigt mycket större intresse för verktyg. Som de flesta här på BH.
Men miljöargumentet vet du inte. Förutsatt att maskinen inte bara går sönder av att ligga ner. Så betvivlar jag att proffs maskinen skulle hålla så mycket längre.
Sen hur viktigt är det med ergonomi om man kommer hålla i maskinen så kort tid?

Om du försöker koppla bort verktygsfetishisten en liten stund (jag är själv verktygsgetishist) En maskin du vet bara kommer använda väldigt kort tid och ingen aning om och när du skulle använda det igen. Skulle du inte fundera på biltema?

Men för vem är det du sitter och klagar på att folk köper Biltemas prylar? Du behöver inte handla där själv. Vilket jag förvisso mycket väl kan förstå.
Jag tycker det är uppenbart att en maskin som kan väntas hålla 100 timmars användning är mer miljövänlig än en som väntas hålla 20timmar då det är ungefär samma material och tillverkningsprocess på dom. (Sen tror jag dessutom tex bosch har ett högre mijötänk som bolag än random noname fabrik i kina)
Sen om dom här timmarna inträffar under en månad eller 20år har mindre betydelse, man kan inte se så kortsiktigt att bara för att första ägaren anväder saken få timmar så är den förbrukad.
Dessutom är det mer sannolikt att om den sen kommer ut till salu blir såld om det är en märkesmaskin. Fråga dig själv, ser du en annons på en begagnad meec för 150kr, skulle du köpa den? Ser du en beg blå bosch använd en gång för 500kr skulle du köpa den?
I min uppfattning hamnar meecen på tippen för ingen åker 4mil för att hämta den medans boschen gladeligen köps i andrahand och kan anvädas i många år till.

Vad gäller andvädningen är det mer subjektivt men jag har använt många både billiga och dyra märken och kan garantera dig att det är en otrolig skillnad i hur lätt det är att arbeta med en bra maskin och ännu tydligare blir det för ngn som är ovan, tom något så simpelt som en hammare gör skillnad vilket jag ibland testat för skojs skull hos kunder som förtvivlat försökt få i en spik med ikeahammare och sen bett dom testa med min, det är ibland obetalbara miner när dom inser skillnaden.
 
T Tossegubbe skrev:
Fast det har ju eg noll betydelse, köper och betygsätter jag en vinkelslip där så sätter jag ett betyg baserat på 0=startar inte och 5=bästa jag någonsin testat. Dvs jag betygsätter maskinen och inte prisvärdheten eftersom det är vad som efterfrågas.

Jag har använt de bästa och testat de sämsta maskinerna så jag har bra referenser så jag kan sannolikt ranka den rätt bra och gissar att mitt betyg hamnar på 2.5-3 (5 är i min uppfattning en utopi och orealistiskt)
Medans fru Svensson köper samma maskin, kapar sina 2armeringsjärn och inte har minsta referens men sätter 5 för den fungerade.
Jag ser inte hur detta skall guida nästa köpare till om den är bra eller dålig?
Det enda som kan kännas relevant är ett oberoende och objektivt test vilket men numera ofta kan hitta online vilket såklart är bra, dock kommer nästa problem här! Testet gjordes på februarileveransen av vinkelslipen, i lågprisvärlden är det absolut inget som säger att majleveransen är samma maskin eller ens från samma fabrik, kan vara bättre kan vara sämre men betyget är inte längre relevant.
För dig har det noll betydelse. För mig har det funkat bra. Jag klarar av att räkna ut att en maskin för 200kr inte kommer vara det bästa som finns. Det är ett orimligt krav för den pengen enligt mig.
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
I IconicMoose skrev:
För dig har det noll betydelse. För mig har det funkat bra. Jag klarar av att räkna ut att en maskin för 200kr inte kommer vara det bästa som finns. Det är ett orimligt krav för den pengen enligt mig.
Jo men vad har betyget för betydelse menar jag, om jag ger den en 2a så köper du den inte men ger jag den 5a så köper du?
Är ju iaf samma billiga maskin så köper du den är det inte baserat på några random betyg utan på din egna uppfattning då du redan vet att den inte kommer vara något utöver det vanliga men kommer att fungera då det annars går på garanti iaf.

Är det däremot betyg på en ren proffsmaskin satta av yrkesmän kan jag tänka mig att dom speglar verkligheten bättre då yrkesmän sannolikt är mer insatta och kan väga saker som dåligt placerad strömbrytare, lågt varvtal, svårjusterat klingskydd och annat relevant för en jämnförelse.
Påstår inte att Svensson är oseriösa i betygssättningen men har man enbart använt maskinen man just köpte så kan man omöjligt avgöra om den är bra eller dålig, eller hur?
 
Lite som jämnförelse, sälj mig som inte kan ett dugg om klockor en rolexkopia och be mig betygsätta den. Självklart ger jag den 5 poäng, den är blank och fin och visar tiden korrekt samt kostade bara 2000kr, måste vara billigt för en rolex?
Nästa månad är den trasig och värdelös så då var det inte billigt längre.

Hade jag däremot köpt en äkta för 30.000 (eller vad en sådan nu kostar) och mina barnbarns barn fortfarande kan anväda den om 100år så har den kostat 300kr/året och gjort nytta varje gång den använts även om det bara är 1gång om året.
 
Går den sönder efter ett halvår så kan man läsa det i recensionerna, många som går in och ändrar när det händer.

Känner inget behov av att övertyga er om hur bra julas recensioner är, så tror vi avrundar den diskussionen och återgår till biltema? 😁
 
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Jag tycker det är uppenbart att en maskin som kan väntas hålla 100 timmars användning är mer miljövänlig än en som väntas hålla 20timmar då det är ungefär samma material och tillverkningsprocess på dom. (Sen tror jag dessutom tex bosch har ett högre mijötänk som bolag än random noname fabrik i kina)
Sen om dom här timmarna inträffar under en månad eller 20år har mindre betydelse, man kan inte se så kortsiktigt att bara för att första ägaren anväder saken få timmar så är den förbrukad.
Dessutom är det mer sannolikt att om den sen kommer ut till salu blir såld om det är en märkesmaskin. Fråga dig själv, ser du en annons på en begagnad meec för 150kr, skulle du köpa den? Ser du en beg blå bosch använd en gång för 500kr skulle du köpa den?
I min uppfattning hamnar meecen på tippen för ingen åker 4mil för att hämta den medans boschen gladeligen köps i andrahand och kan anvädas i många år till.

Vad gäller andvädningen är det mer subjektivt men jag har använt många både billiga och dyra märken och kan garantera dig att det är en otrolig skillnad i hur lätt det är att arbeta med en bra maskin och ännu tydligare blir det för ngn som är ovan, tom något så simpelt som en hammare gör skillnad vilket jag ibland testat för skojs skull hýos kunder som förtvivlat försökt få i en spik med ikeahammare och sen bett dom testa med min, det är ibland obetalbara miner när dom inser skillnaden.
En biltema maskin eller en kvalitetsmaskin kan mycket väl hålla lika länge. åtminstone i en privatpersons ägo. Du vill tro att det är skillnad. Eller att man tillverkat att de ska hålla olika länge. Men det har av naturliga stjäl som man måste förstå grundläggande affärs ekonomi. Vilket inte är din starka sida.
Men att sälja produkter som kommer gå sönder efter en viss tid vore självmord.
Skulle du köpa en Festool om du visste att den bara kommer hålla en viss tid?
Även om kvaliteten är sämre på Biltema så innebär det inte att deras produkter inte fungerar
Så för fru Svensson så duger Biltema.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T Tossegubbe skrev:
Lite som jämnförelse, sälj mig som inte kan ett dugg om klockor en rolexkopia och be mig betygsätta den. Självklart ger jag den 5 poäng, den är blank och fin och visar tiden korrekt samt kostade bara 2000kr, måste vara billigt för en rolex?
Nästa månad är den trasig och värdelös så då var det inte billigt längre.

Hade jag däremot köpt en äkta för 30.000 (eller vad en sådan nu kostar) och mina barnbarns barn fortfarande kan anväda den om 100år så har den kostat 300kr/året och gjort nytta varje gång den använts även om det bara är 1gång om året.
Det var en av de sämre jämförelser jag läst.
 
T Tossegubbe skrev:
Jo men vad har betyget för betydelse menar jag, om jag ger den en 2a så köper du den inte men ger jag den 5a så köper du?
Är ju iaf samma billiga maskin så köper du den är det inte baserat på några random betyg utan på din egna uppfattning då du redan vet att den inte kommer vara något utöver det vanliga men kommer att fungera då det annars går på garanti iaf.

Är det däremot betyg på en ren proffsmaskin satta av yrkesmän kan jag tänka mig att dom speglar verkligheten bättre då yrkesmän sannolikt är mer insatta och kan väga saker som dåligt placerad strömbrytare, lågt varvtal, svårjusterat klingskydd och annat relevant för en jämnförelse.
Påstår inte att Svensson är oseriösa i betygssättningen men har man enbart använt maskinen man just köpte så kan man omöjligt avgöra om den är bra eller dålig, eller hur?
Oavsett recensioner på nätet ellet test i tidningar. Så kommer du inte bli nöjd.
Skulle det smyga in en biltema i testet som skulle få bra betyg på några punkter hade du sagt att testet var oseriöst.
En recension... Man ska inte dra för stora växlar. Du skulle gett biltema ettor och tvåor. De flesta andra skulle gett fyror. Problemet är tydligt
Däremot om flera klagar på samma sak så kan man tänka till.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fast hur många köper saker efter vad och hur andra betygssätter dem?.....
När det gäller billiga bruksmaskiner för hobbynivå så är det butikens läge som avgör det mesta. Eller vilken näthandel man rent generellt föredrar. Det finns många Biltema, Jula och dylika inrättningar och de tar såklart marknadsandelar baserat på det. I storstäder så är det många som köper enkla borrmaskiner och dylikt på ICA också.......Då är märket adekvat och funktion går långt före. Det är då inte de insatta och kunniga kundgruppen man inriktar sig på.
 
Jag kanske är ensam om att köpa produkter efter vad recensenterna skriver.Tycker ni att det är helt meningslöst så behöver ni inte göra lika dant.

Jag ville endast tipsa andra som ibland vill köpa ett verktyg utan att lägga en halv månadslön men likt mig blir frustrerad när man får hem skit som inte funkar som man förväntade sig.
 
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
Jula publicerar ju faktiskt recensioner som totalsågar produkter, så det ska de ha kudos för....

Jag brukar läsa recensioner på vissa saker, ibland kan de ju vara värdefulla, men man får ju ta allt med en nypa salt.. framförallt brukar det ju finnas info i dåliga recensioner....
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
I IconicMoose skrev:
Jag kanske är ensam om att köpa produkter efter vad recensenterna skriver.Tycker ni att det är helt meningslöst så behöver ni inte göra lika dant.

Jag ville endast tipsa andra som ibland vill köpa ett verktyg utan att lägga en halv månadslön men likt mig blir frustrerad när man får hem skit som inte funkar som man förväntade sig.
Du är inte ensam. Är det en produkt som jag kommer använda någon enstaka gång vart annat år så är det intressant om den fungerar för det ändamålet en viss tid. Att det finns en produkt för 10-30 ggr pengarna som gör jobbet lite snabbare, skakar lite mindre och håller 300 år istället för 30 för mig så spelar det ingen roll. Jag kollar hur många som recenserat/betygsatt och vilket betyg den har först. Är det väldigt få som recenserat/betygsatt så tar jag det lite mer med en nypa salt än om det är många.

Sen tittar jag lite på vad folk som är kritiska klagar på. Klagar man på att den går sönder, eller på att den inte finns i rött... Eller som många som sätter lågt betyg på en vara de köpt på Bauhaus "leveransen tog lång tid", som inte har med själva produkten att göra.
 
  • Gilla
Tossegubbe och 3 till
  • Laddar…
Köver personligen nästan alltid efter recensioner, vare sig det är här, jula eller claes ohlsson. Tycker det fungerar bra. Det är också ett starkt minus i min bok att biltema inte har det.

Sen får man givetvis filtrera bort den lägsta och högsta precentilien i varierande grad för att få ett sånär bra urval.
 
  • Gilla
IconicMoose och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.