P pmd skrev:
Den senaste nedläggningen av kärnkraft skedde 2020. Det har byggts tämligen mycket vindkraft de senaste decennierna, som behöver frekvensstabiliseras.

Att använda små privata batterier som aggregeras är ganska billigt, men kommer knappast att räcka i längden.
Små privata batterier som aggregeras i syfte att delta på reglermarknaderna är inte ganska billigt, tvärt om är det på helt andra änden av skalan svindyrt och ett ganska fruktansvärt och ineffektivt resursslöseri.

Reglerbara laster i stora mängder finns redan i systemet, utan att för ändamålet särskilt investera i ny utrustning. I princip är den marknaden redan möjliggjord, och väntar bara på en vettig aktör. SVK lättade på reglerna för kvalificering av "virtuella" objekt för att delta på reglermarknaderna för en tid sedan. Det är det som möjliggör aktörer som Checkwatt att aggregera just batterier.

Men det finns redan hundra tusentals privathushåll som har laster som går att styra och som dessutom redan är "smarta" och kommunicerbara. Varmvattenberedare, fläktar, uppvärmning över huvud taget finns redan där utan en marginalkostnad för att investera i batterier. En betydande del av dessa går att reglera utifrån given signal från en aggregator, även om det kanske inte är utvecklat och produktifierat ännu.

Detsamma gäller såklart även större indivduella objekt som marknaden knappt har sett ännu, men som kommer. Större elmotorer som används industriellt, typ större tryckerier går i regel att helt enkelt köra snabbare eller långsammare utan någon vidare annan påverkan under ett par sekunder här och där.

Så batterier är en kass lösning och kommer väldigt snabbt att manövreras ut. Om det över huvud taget har gått att göra caset att det skulle vara lönsamt att investera i, så är det åtminstone snart helt bortblåst.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
En tanke slog mig precis med tanke på säkerhetsläget.
Är inte lösningen med Checkwatt och homevolt en enorm säkerhetsrisk? Om någon illvillig aktör skulle vilja sänka hela eller delar av det svenska elnätet, vore inte det enklaste att gå via något av ovan nämnda företag och i stället för att använda de anslutna batterierna för att stabilisera nätet så används de för att destabilisera elnätet

Vill man ännu mer konspiratorisk så kan man kolla vilka företag som levererar hård och mjukvara, skulle tippa att en majoritet kommer från Kina
 
  • Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
P
JohT JohT skrev:
Små privata batterier som aggregeras i syfte att delta på reglermarknaderna är inte ganska billigt, tvärt om är det på helt andra änden av skalan svindyrt och ett ganska fruktansvärt och ineffektivt resursslöseri.
Nej, om det vore mycket dyrare än tillgängliga alternative skulle det inte göras. Problemet är väl att det inte finns många mycket billigare tillgängliga alternativ.

Men som flera redan har påpekat så kommer förmodligen inte den här klondikesituationen med aggregerade batterier att vara så värst länge till.
 
P pmd skrev:
Nej, om det vore mycket dyrare än tillgängliga alternative skulle det inte göras. Problemet är väl att det inte finns många mycket billigare tillgängliga alternativ.

Men som flera redan har påpekat så kommer förmodligen inte den här klondikesituationen med aggregerade batterier att vara så värst länge till.
Marknaden, de som står för investeringen är inte alltid så resursoptimerande som du antyder.

Att företag som säljer batterier, eller haussar det för för att sälja tjänster för frekvensreglering likt Checkwatt beror primärt på att de ser en möjlighet till egen vinning såklart.

I just det här fallet så kommer marknaden visserligen få tjänsten billgit, men det beror på att det är privatpersoner som sitter på svarte petter med sina investeringar som inte återbetalar sig och tar förlusten.
 
Och vi skattebetalare som får stå för halva investeringen men inga inkomster.
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
P
JohT JohT skrev:
Att företag som säljer batterier, eller haussar det för för att sälja tjänster för frekvensreglering likt Checkwatt beror primärt på att de ser en möjlighet till egen vinning såklart.
Ja, de har ju inget totalansvar för att elsystemet ska fungera bra. De ansvaret har vi överlåtit åt politiker med varierande framgång.

Men batteriförsäljare skulle knappast ha någon framgång med ökad batteriförsäljning om det inte funnes en verklig möjlighet att tjäna pengar genom att förbättra elnätet.
JohT JohT skrev:
I just det här fallet så kommer marknaden visserligen få tjänsten billgit, men det beror på att det är privatpersoner som sitter på svarte petter med sina investeringar som inte återbetalar sig och tar förlusten.
Det är förvisso sant, men finns det bättre alternativ på kort sikt? I så fall skulle de alternativen väl ha konkurrerat ut aggregatorerna?

Elmarknaden (produktion, nät och distribution) är en tämligen hårt reglerad marknad vilket gör alla inspel av den typ som aggregatorerna utgör kan bli lite vanskliga på lång sikt.

JohT JohT skrev:
Marknaden, de som står för investeringen är inte alltid så resursoptimerande som du antyder.
På en fri marknad regleras sånt mer eller mindre av sig självt. Det finns ett bra citat av John James Cowperthwaite som lyder sålunda:

"In the long run, the aggregate of the decisions of individual businessmen, exercising individual judgment in a free economy, even if often mistaken, is likely to do less harm than the centralized decisions of a Government; and certainly the harm is likely to be counteracted faster".

Elmarknaden består förvisso delvis av naturliga monopol så Cowperthwaites åsikt går knappast att implementera fullständigt, men lite mer avreglering skulle nog gå att göra.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Och vi skattebetalare som får stå för halva investeringen men inga inkomster.
Har vi inte nyss konstaterat att Skatteverket tolkar lagen så att staten inte ska subventionera batterier som används för stödtjänster i elnätet?
(Jag håll på att skriva "eländet" istället för "elnätet". :)
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
En tanke slog mig precis med tanke på säkerhetsläget.
Är inte lösningen med Checkwatt och homevolt en enorm säkerhetsrisk? Om någon illvillig aktör skulle vilja sänka hela eller delar av det svenska elnätet, vore inte det enklaste att gå via något av ovan nämnda företag och i stället för att använda de anslutna batterierna för att stabilisera nätet så används de för att destabilisera elnätet

Vill man ännu mer konspiratorisk så kan man kolla vilka företag som levererar hård och mjukvara, skulle tippa att en majoritet kommer från Kina
Som jag fattat det är CM10-modulen en Raspberry Pi (typ) i normkapsling med egenutvecklad mjukvara. Men växelriktarna är i allmänhet kinagrejer, det är inte supermycket som ligger på deras kompatibilitetslista som inte är kinesiskt, är väl bara Kostal som inte är made in chinaaa.

Tabell över solenergiinverterare för hemmet, inklusive modeller och funktionalitet, med olika leverantörer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P pmd skrev:
Har vi inte nyss konstaterat att Skatteverket tolkar lagen så att staten inte ska subventionera batterier som används för stödtjänster i elnätet?
(Jag håll på att skriva "eländet" istället för "elnätet". :)
Är det en ändring eller ett förtydligande? Batterier för elnätstöd verkade vara en orimligt bra investering när jag kollade på det. Misstänkte att ngt inte stämde.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Som jag fattat det är CM10-modulen en Raspberry Pi (typ) i normkapsling med egenutvecklad mjukvara. Men växelriktarna är i allmänhet kinagrejer, det är inte supermycket som ligger på deras kompatibilitetslista som inte är kinesiskt, är väl bara Kostal som inte är made in chinaaa.

[bild]
WTF?
Så vi läggar alltså stabiliteten i vårt elsystem i händerna på ett mjukvara som körs på en rasberry pi och Kinesiska företag(läs staten). Hur kommer det sig att är i princip bara kinesiska och inte företag från andra länder tex Solaredge (Israel) som är med?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Hur kommer det sig att bara är kinesiska och inte företag från andra länder tex Solaredge (Israel) som är med?
Här skulle man kunna peta in en kul konspirationsteori om vem som står bakom CheckWatt, men får jag gissa så har de utgått från växelriktare som säljs mest eller som är enklast att styra. De kanske har valt alla med ModBus-styrning så de kan göra allt med ett enda interface i CM10-modulen eller något liknande kriterium. Sen har det nog också att göra med hur snabbt växelriktarna reagerar på styrning.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
N noone70 skrev:
WTF?
Så vi läggar alltså stabiliteten i vårt elsystem i händerna på ett mjukvara som körs på en rasberry pi och Kinesiska företag(läs staten). Hur kommer det sig att är i princip bara kinesiska och inte företag från andra länder tex Solaredge (Israel) som är med?
De stora tillverkarna av växelriktare är på gång, men det tar lite längre tid då de har större organisationer och kanske lite mer omfattande tester innan de släpper något.

Generellt kan man konstatera att de asiatiska tillverkarna lägger många gånger mer pengar på R&D än vad konkurrenterna.

SolarEdge sägs vara under test för att certifieras mot CheckWatt.
 
JohT JohT skrev:
Det märks att dom väljer orden ganska noggrant sedan en tid tillbaka kring värdet på att leverera frekvensreglering.

Det är inget snack om att det har funnits stora värden där, och fortfarande gör det. Men priserna på FCR-marknaderna kommer att rasa ganska snabbt och det finns ingen positiv avkastning på ett batteri i hemmiljö längre.

Flera elnätbolag har påbörjat processen med att installera större egna batteriparker, främst ur deras perspektiv för att i rent omedelbar mening stabilisera elnätet. Men de kommer ju också att ha ganska stor kapacitet för att delta på reglermarknaderna och driva ner priset.

Samma gäller större elförbrukare som mer och mer kommer installera större batterianläggningar. Främst för värdet i så kallad peakshaving, men de kommer också att kunna buda kapacitet på frekvensreglermarknaderna och driva ner priserna mot nära noll.

Så, intäktskällan med ett batteri i ett privathushåll ser bra ut om man tittar historiskt, men kommer snabbt att gå ner. På samma sätt som det inte finns en positiv avkastning på att installera ett batteri för att öka egenanvändningen av egenproducerad el, eller att flytta el över tid från dygnets billigare till dyrare timmar så kommer även den här kalkylen snabbt att spricka.

Huvudorsaken är helt enkelt att batterierna är för dyra för kapaciteten man får. Tibber/Polariums homevolt är specificerad att klara 6000 laddcyckler. Om vi helt bortser från verkningsgrad, så innebär det med den större modellen på 13,3 kWh utan förluster en total mängd lagrad/urlagrad el om knappt 80 MWh. Det innebär alltså att om det kostar 130 tkr installerat, så behöver man räkna hem en intjäning på mer än 160 öre / kWh per iladdad/urladdad kWh. I genomsnitt. Och då har man alltså gått break-even.

Det är möjligt att det finns en plats för hembatterier i framtiden. Men dels kräver det att batteripriserna går ner rejält, vilket dom inte ser ut att göra i närtid då det är otrolig efterfrågan på batterier till främst fordonsindustrin.

Dels kanske man kan hitta ett mer långsiktigt lönsamt usecase när vi i sverige går över på effekttariffer för elnätet för alla hushåll senast 1 januari 2027. Då kan det vara värt det för privathushåll för så kallad peakshaving, alltså att batteriet hjälper till vid uttagstopparna, så att det maximala effektuttaget begränsas och tariffen hålls nere.

Det är lite masspsykos kring batterier just nu och om man tittar noga och läser ordagrant så inser man att ingen som säljer eller marknadsför batterier påstår att det är en investering som har positiv avkastning och ingen presenterar någon detaljerad kalkyl på hur man ska kunna räkna hem investeringen.
Jag håller i princip med dig ang kalkylen ovan. Dock, ser man det från ett strikt privatekonomiskt perspektiv så har du ju 50% på installationskostnaden (upp till 50tkr). Tibber är kanske lite dyrare, artikeln nämner även 35tkr för 10kWh.

Jag betalade själv ca 85tkr något för retrofit och 20kWh. Också garanterat minst 6k cykler.
Om jag inte räknat fel blir det, oräknat verkningsgrad, 120MWh och en kostnad om ca 70öre/kWh. Det är under vad jag betalar i fasta avgifter (excl. abonnemang) /kWh. Vid elpris över 0,00kr blir det därmed en liten "förtjänst".
Nu finns såklart en alternativkostnad. I min investeringskalkyl räknade jag med minst 1kr besparing i snitt, så 120tkr.
Räknat över 12år; 10tkr om året på investering om 85tkr är knappt 12%. Dock tror jag att det är mer troligt att snittet för besparing/intjäning blir högre än 1kr. Och sannolikt har jag även ett restvärde på batterierna, sannolikt 70-80% kapacitet i ett antal år ytterligare efter 6k cykler.
 
T tompaah7503 skrev:
Här skulle man kunna peta in en kul konspirationsteori om vem som står bakom CheckWatt, men får jag gissa så har de utgått från växelriktare som säljs mest eller som är enklast att styra. De kanske har valt alla med ModBus-styrning så de kan göra allt med ett enda interface i CM10-modulen eller något liknande kriterium. Sen har det nog också att göra med hur snabbt växelriktarna reagerar på styrning.
Nån snubbe som heter Dan Eric
Omsatte bara 12 miljoner 2022 😮
 
J Jaggatagga skrev:
Är det en ändring eller ett förtydligande? Batterier för elnätstöd verkade vara en orimligt bra investering när jag kollade på det. Misstänkte att ngt inte stämde.
Lagen från 2016 har inte ändrats, och där finns inget förbud mot t.ex stödtjänster. Villkoret för att få bidraget är att batteriet bidrar till lagring och ökad användning av egenproducerad el. Man måste alltså ha egen produktion (solceller). Om det anses att batterierna bidrar för lite kan CheckWatt enkelt öka bidraget genom att t.ex skruva på SOC (state of charge) utifrån aktuell solproduktion.
Det som Skatteverket förtydligat är sin egen tolkning av lagen, och jag anser att den är fel.

Vad politikerna hade för syfte med lagen är en annan fråga. De hade förmodligen ingen aning om att batterierna kunde användas för stödtjänster. När lagen skrevs var det inte möjligt för ett batteri i en normal villa att delta i en sådan stödtjänst. Det fanns ingen aggregator för privatpersoner i villor, och Svenska Kraftnät kräver minst 100kW för att köpa något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.