Hikvision har ju sin billigare serie HiLook. Någon som provat eller vet om den är något att ha? Vad skiljer mot deras vanliga serier?
 
Tips om Dahua PTZ nu 2021 för privatbruk? Gärna under 1500 kr.
Har Dahua NVR och hade gärna kunnat zooma på utomhuskameran som sitter mot framsidan.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Ja de är en fördel att göra det i SPC PRO :p

Utgångar under konfiguration
Sen väljer du den utgången du vill programmera tex utgång 6.
Ändra typ till "System - Extern Siren".
Under attribut så får du invertera utgången iomed som du kopplat den nu får den 0V hela tiden tills det går ett larm.
Allså bocka i "invertera".

Så när utgång 6 är programmerad mät mellan OP6 och 12V så du har 12V innan du flyttar över tåten från NC till OP6, för så fort 0V försvinner till sirenstyrning kommer den börja tjuta tills den känner av 0V igen.

0V som går in på C tar du sedan bort

Kameran lägger du sedan på C och NO på OP3.
Och utgångstyp på utgång 3 ändras till tex "Larm".

Nu är du snart i hamn :D
Hej, jag måste tyvärr öppna på nytt denna gammal tråd för att fråga en sak. Jag skulle vilja använda OP3,4,5,6 till annat och då undrar jag om det finns ett sätt att koppla den externa sirenen till de EXT utgångarna som just nu står oanvänt. Jag lyckades inte sist med hjälp av denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/koppling-spc-och-utomhus-siren.247063/post-2273959
så försöker nu igen, kanske hittar vi nåt sätt.

Jag hade tänkt att koppla såhär:
Siren terminal 1 = EXT+
Siren terminal 2 = EXT-
Bygel mellan terminal 1 och 2

Sen får jag programmera output 1 till System - External Bell.

Skulle detta funka?
 
RilleRock
I Italiese skrev:
Hej, jag måste tyvärr öppna på nytt denna gammal tråd för att fråga en sak. Jag skulle vilja använda OP3,4,5,6 till annat och då undrar jag om det finns ett sätt att koppla den externa sirenen till de EXT utgångarna som just nu står oanvänt. Jag lyckades inte sist med hjälp av denna tråd [länk]
så försöker nu igen, kanske hittar vi nåt sätt.

Jag hade tänkt att koppla såhär:
Siren terminal 1 = EXT+
Siren terminal 2 = EXT-
Bygel mellan terminal 1 och 2

Sen får jag programmera output 1 till System - External Bell.

Skulle detta funka?
EXT är default utgång System - External Bell.
Jag skulle ändrat den till Larm bekräftat till yttre siren om du bor nära dina grannar.
Jag förutsätter du menar bygling i AS610 isåfall ja.

AS610 behöver inte både EXT - och EXT +.
Den skall underhållsladdas av CA och sedan behöver den en fallande plus ELLER minus vid larm som bestäms vid 1a driftsättning av siren.
Så du får invertera utgången förutsättning att du inte klippt några byglar får då är det andra förutsättningar.
Vilken OP styr sirenen idag och vilken polaritet har den?

Skulle tro att det räcker att flytta den styrande tråden till EXT - och invertera utgång 1.
 
Se mina svar i texten:
RilleRock RilleRock skrev:
EXT är default utgång System - External Bell. - men man behöver ändå sätta typ på utgången?
Jag skulle ändrat den till Larm bekräftat till yttre siren om du bor nära dina grannar. - menar du larm verifierat? Jag vill att mina grannar hör när det är larm. Eller kanske tänker du på nåt annat här?
Jag förutsätter du menar bygling i AS610 isåfall ja - precis menar bygling mellan terminalerna 1 och 2 i sirenen.
RilleRock RilleRock skrev:
AS610 behöver inte både EXT - och EXT +.
Den skall underhållsladdas av CA och sedan behöver den en fallande plus ELLER minus vid larm som bestäms vid 1a driftsättning av siren.
Så du får invertera utgången förutsättning att du inte klippt några byglar får då är det andra förutsättningar.
Vilken OP styr sirenen idag och vilken polaritet har den?
CA= centralen?
Har inte klippt nån bygel.
idag är kopplingen såhär:
Elkopplingsschema för extern siren med beteckningar och färgkodade ledningar. Reläterminaler och spänning angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så det är OP3 och jag har det inte inverterat. Så antar det är minus.

RilleRock RilleRock skrev:
Skulle tro att det räcker att flytta den styrande tråden till EXT - och invertera utgång 1.
Varför EXT- och inte EXT+?
 
Redigerat:
RilleRock RilleRock skrev:
EXT är default utgång System - External Bell.
Jag skulle ändrat den till Larm bekräftat till yttre siren om du bor nära dina grannar.
Jag förutsätter du menar bygling i AS610 isåfall ja.

AS610 behöver inte både EXT - och EXT +.
Den skall underhållsladdas av CA och sedan behöver den en fallande plus ELLER minus vid larm som bestäms vid 1a driftsättning av siren.
Så du får invertera utgången förutsättning att du inte klippt några byglar får då är det andra förutsättningar.
Vilken OP styr sirenen idag och vilken polaritet har den?

Skulle tro att det räcker att flytta den styrande tråden till EXT - och invertera utgång 1.
I Italiese skrev:
Se mina svar i texten:



CA= centralen?
Har inte klippt nån bygel.
idag är kopplingen såhär:
[bild]
Så det är OP3 och jag har det inte inverterat. Så antar det är minus.

Varför EXT- och inte EXT+?
Efter lite ledighet tänker sätta mig ner igen med omkopplingen av sirenen. @RilleRock hoppas du kan ge mig lite mer feedback om min senaste post.
 
RilleRock
I Italiese skrev:
Efter lite ledighet tänker sätta mig ner igen med omkopplingen av sirenen. @RilleRock hoppas du kan ge mig lite mer feedback om min senaste post.
Gör som jag föreslog ovan som blir det som du har det nu fast annan utgång.

Flytta den styrande tråden som är inkopplad till OP3 NC till EXT - och invertera utgång 1.
Ändra även utgångstyp till Larm Bekräftat.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Gör som jag föreslog ovan som blir det som du har det nu fast annan utgång.

Flytta den styrande tråden som är inkopplad till OP3 NC till EXT - och invertera utgång 1.
Ändra även utgångstyp till Larm Bekräftat.
Ok, tyvärr hittar jag inte Larm Bekräftat under utgångstyp :( Ser bara Larm verifierat.

Och vad är skillnaden mellan Larm och Larm Bekräftat?
 
RilleRock RilleRock skrev:
Gör som jag föreslog ovan som blir det som du har det nu fast annan utgång.

Flytta den styrande tråden som är inkopplad till OP3 NC till EXT - och invertera utgång 1.
Ändra även utgångstyp till Larm Bekräftat.
Jag har nu kopplat allt och det funkar bra, men det som är jobbigt är att jag inte är 100 om varför den ska kopplas på detta sätt. Vad gör EXT+ och EXT- i normal läge? Är det så att under normal tillstånd finns ingen spänning i EXT- och när jag inverterar utgången ger den en minusmatning, dvs 0V hela tiden tills larmet bryter det?

Sen när det gäller Larm Bekräftat, jag antar att du menar Larm verifierat. Om jag förstår rätt, du tipsar att välja det så att under tiden jag konfigurerar om utgångarna sirenen inte tutar i onödan för att sen byta tillbaka till System - Extern Siren. Korrekt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.