Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi har en fri marknad, vi kan inte stoppa (några få kan vi dock stoppa) utländska bolag att investera i landet.
Vi har precis den frihet på marknaden som vi beslutar att vi vill ha och stoppar precis de utländska investeringar som vi beslutar om att stoppa.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi har precis den frihet på marknaden som vi beslutar att vi vill ha och stoppar precis de utländska investeringar som vi beslutar om att stoppa.
Du är så klok, tänk om alla var så kloka som du!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du är så klok, tänk om alla var så kloka som du!
Tycker du att det där för diskussionen framåt?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du att det där för diskussionen framåt?
Lika mycket som inlägg #2 641...

”En fanatiker är en människa som inte kan ändra åsikt och inte vill byta ämne.”
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men det är ju bara av intresse om man anser att kineserna verkligen får makt över kraftförsörjningen genom vindkraftverken. Iom att vindkraft är en ytterst intermittent energikälla så kan det ifrågasättas, särskilt om de tappar makt pga ränteförfarandena som de använder sig av för att bygga dem.

Samma med solpaneler, inte mycket de kan göra när de väl är på plats. Growatt, Huawei etc kan ju stänga ned sina växelriktare dock, men solpanelerna som sådana har de liten kontroll över.
Jo men det handlar ju inte om det utan att vi inte ska vara beroende av just Kina och en inhemsk industri blir utkonkurrerad. Inte som i Huaweifallet.
Exempel solpaneler i Tyskland.
https://www.reuters.com/sustainabil...s-struggling-solar-industry-limbo-2023-12-07/

Sen som jag postade så ska då Northvolt bygga en batterifabrik i Tyskland (överaskning för mig)
https://www.euractiv.com/section/ec...rmany-first-eu-country-to-match-us-subsidies/

Sedan ligger vi långt efter i den här debatten i Sverige om just Kina.
https://www.politico.eu/country/China/
 
Jag vill dock än en gång påpeka att just solcellerna är det mindre problemet, växelriktare, batterier och generatorer är ett större problem, särskilt när de är uppkopplade. Så vårt beroende av kinesisk elektronik är ett mycket större bekymmer.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vill dock än en gång påpeka att just solcellerna är det mindre problemet, växelriktare, batterier och generatorer är ett större problem, särskilt när de är uppkopplade. Så vårt beroende av kinesisk elektronik är ett mycket större bekymmer.
Jo och därför har vi även en "Chips Act" numera. Tyskland har varit pådrivande.
https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/european-chips-act

Sen stödjer jag det här bara Tyskland slutar sabotera andra länders kärnkraftsprojekt!😉
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lika mycket som inlägg #2 641...
Fast det inlägget var i alla fall konstruktivt och korrigerade de felaktigheter du framför.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det inlägget var i alla fall konstruktivt och korrigerade de felaktigheter du framför.
Säger du ja...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Säger du ja...
Om du anser att jag har fel kanske du kan förklara det på ett begripligt sätt med en vuxen argumentation?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vi har precis den frihet på marknaden som vi beslutar att vi vill ha och stoppar precis de utländska investeringar som vi beslutar om att stoppa.
Ganska självklart, trodde någon något annat?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ganska självklart, trodde någon något annat?
Det framstår för mig som att du trodde det när du skrev:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi har en fri marknad, vi kan inte stoppa (några få kan vi dock stoppa) utländska bolag att investera i landet.
Men då får du gärna förklara vad det är jag missförstår och vad du egentligen menar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det framstår för mig som att du trodde det när du skrev:
Men då får du gärna förklara vad det är jag missförstår och vad du egentligen menar.
Då får du gärna fråga direkt om något är oklart. Vi pratade om vindkraftverk och dessa stoppade vi inte kinesiska bolag att bygga, kunde vi ens ha stoppat det?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då får du gärna fråga direkt om något är oklart. Vi pratade om vindkraftverk och dessa stoppade vi inte kinesiska bolag att bygga, kunde vi ens ha stoppat det?
Varför skulle det vara omöjligt?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle det vara omöjligt?
Frågan var: är det möjligt? Jag vet ej som sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.