Äldre, rostig värmeväxlare med kopparledningar, slitage, i behov av underhåll eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej, dessa 2 elpatroner sitter i en Eryl dubbelpanna från 1980, tyvärr verkar termostaten ha pajat eftersom de inte slår av vid inställd temperatur, eller kan någon annat yttra sig på samma sätt?
Är det ett relativt enkelt och snabbt jobb att byta termostat? Om elpatronerna behöver bytas är det då också ett relativt enkelt och snabbt jobb?
Jag tänker då för en elektriker.

Tack för alla eventuella svar!
 
Att byta termostat är enkelt, man lossar på locket skruvar lös två anslutningar och drar ur termostaten. Termostaterna i din anläggning styr kontaktorer som troligen sitter i eller vid en central.
Även värmeelementen är relativt enkla att byta, dom är gängade så det är "bara" att gänga ur dem efter att man kopplat lös alla trådar.
 
Tack för snabbt svar 👍
Är det då den undre lådan på väggen som innehåller kontaktorerna?
Menar du med enkla byten att det är något man kan göra själv utan att vara elektriker eller att det är ett lätt jobb för en elektriker?
Är det någon form av standard på dessa prylar med exempelvis gängan så att det räcker att välja effekt och längd eller är det en djungel av olika varianter som finns?
 
  • Eldstadsrum med ledningar, radiatorer, expansionskärl, och eldosor. Oorganiserad, behöver eventuellt underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostaterna är mycket enkla att byta, det som kan ställa till det för en "amatör" är att hitta nya som är lika. Och ja kontaktorerna sitter i kapslingen på väggen.
Men först av allt måste du lokalisera felet och det gör en elektriker eller en servisgubbe från en VVS firma.
 
Ok, så att de fortsätter att värma över inställd temperatur kan vara något annat än termostaterna?
 
Kontaktorerna kan ha hängt sig, det skulle även kunna vara någon lite mer "exotisk" koppling. Öppna locket på lådan och fota.
 
Elektrisk kopplingsdosa med flera kablar och säkringar, monterad på en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppnad elektrisk apparat med synliga ledningar, komponenter och isolering. Behov av reparation eller service synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldstadig kopplingsdosa med kablar, installation, brun, gammal, dammig, öppen, elektrisk säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det kontaktorn som är orangefärgat och sitter nästan längst ut på vänster sida?
 
Kontaktorerna är dom svarta grejerna där man ser 4 anslutningar uppåt och lika många neråt. Vad det "orangefärjade" är vet jag inte. Möjligen en fördröjning så att all effekt inte ska gå till på en gång.
Kontaktorerna se OK ut men för att veta måste man mäta.
Dom ska även slå till och från när man ökar/minskar på termostaterna.
 
Tackar, det jag med min brist på kunskap kan prova är då att lyssna om de slår till när jag vrider på termostaten i elpatronen? Har iofs en multimeter om det kan vara till någon hjälp för vidare felsökning.
 
Ohm-mäter man kontaktorerna då?
 
Det är nog bäst att inte stoppa i någon multimeter i det där.

Ett enkelt test du kan göra är att vrida på termostaten och se om kontaktorerna ”slår”. Detta går inte att ta fel på när det händer. Beroende på inställd temperatur så ska kontaktorerna alltså slå till eller från - och alltså strömssätta elementen.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Jag tänkte vid eventuell ohm-mätning slå ifrån både brytaren på boxen ovanför brytaren på boxen jag öppnade, kollade med prylen på bilden som inte lyste rött när det var frånkopplat men däremot när jag slog på brytarna. Men det kanske inte är så man mäter ändå?
 
  • En hand håller en gul och svart spänningsprovare framför oskarpa maskindelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du felsöka så bör du felsöka med en RIKTIG spänningsprovare, då ser du vart du har och inte har spänning och kan OM du förstår funktionen dra slutsatser.
Ohmmätning och beröringsfria mätare kommer bara att stöka till det, inte minst beröringsfria mätare som är högst opålitliga.
 
Är en sta
I IFB skrev:
[bild][bild][bild]

Är det kontaktorn som är orangefärgat och sitter nästan längst ut på vänster sida?
Är stavtermostat med ca 20 - 25 cm rör som sticks in i hålet på elpatronen och en ny måste ha samma dim på insticket och längd för att passa. Var i landet är du
 
Tack för att ni hjälper till👍!
Nej, har ingen spänningsprovare, bara en multimeter.
Pannan finns mellan Uppsala och Enköping, vad tänkte du på?
 
  • Multimeter på vit tvättmaskin i ett hem med avloppsrör och skåp i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.