29 165 läst · 569 svar
29k läst
569 svar
Fossilbilen överlägsen elbilen. Fakta.
Problemet är att ingen köper vätgasbilar, men det kanske blir ändring på det om några år? Vilket man även trodde för några år sedan.P paralun skrev:
Hög inköpskostnad stämmer nog inte alls längre år 2024.Johannes Carlsson skrev:
Tar man en titt på prislistorna för fossila bilar så får man en smärre chock idag. I princip har priserna ökat med 15-30% på bara 2år. Medans elbilar snarare har sjunkit lika mycket för en del modeller.
Fossilbilar har en ökande pristrend och elbilar en minskade pristrend. Hänt mycket under bara 2023 och kommer nog hända en hel del under 2024.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 330 inlägg
Det nätverket som pratas om här är främst tänkt för tunga transporter. Det blir då ellastbilar med en bränslecell och vätgastank som kommer få konkurrera mot rena batteribilar. Det som kommer avgöra vad som blir är främst ekonomin i systemet.P paralun skrev:
Vätgas är dessutom utmärkt som energilagring vid överskott av elproduktion, t.ex. solenergi sommartid.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 330 inlägg
Absolut. Men det skiljer mycket beroende på vilka bilmodeller man jämför. Har man behov av en bil i mellanklass och ofta kör långa sträckor kanske man i diesel/bensinbil passar bra in på en Skoda Octavia och för elbilen hamnar man på säg en Tesla Model 3 LR om man på grund av räckvidd inte kan ta en billigare elbil.sunnis skrev:Problemet är att ingen köper vätgasbilar, men det kanske blir ändring på det om några år? Vilket man även trodde för några år sedan.
Hög inköpskostnad stämmer nog inte alls längre år 2024.
Tar man en titt på prislistorna för fossila bilar så får man en smärre chock idag. I princip har priserna ökat med 15-30% på bara 2år. Medans elbilar snarare har sjunkit lika mycket för en del modeller.
Fossilbilar har en ökande pristrend och elbilar en minskade pristrend. Hänt mycket under bara 2023 och kommer nog hända en hel del under 2024.
Diesel/Bensinbilar:
Skoda Octavia kostar från 264'
Peugeot 208 239'
Megane ST 281'
BMW 320d 499'
Tesla model 3 SR 519'
Tesla model 3 LR 609'
Skoda Enyaq 559'
ID3 448'
Corsa electric 499'
EX30 429'
Megane EV40 409'
MG4 369
Redigerat:
Lägger man sen till bonus malus så är en ny bil som går på bensin, diesel högt skattad dom första tre åren vilket också slår hårt på milkostnaden.sunnis skrev:Problemet är att ingen köper vätgasbilar, men det kanske blir ändring på det om några år? Vilket man även trodde för några år sedan.
Hög inköpskostnad stämmer nog inte alls längre år 2024.
Tar man en titt på prislistorna för fossila bilar så får man en smärre chock idag. I princip har priserna ökat med 15-30% på bara 2år. Medans elbilar snarare har sjunkit lika mycket för en del modeller.
Fossilbilar har en ökande pristrend och elbilar en minskade pristrend. Hänt mycket under bara 2023 och kommer nog hända en hel del under 2024.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 330 inlägg
Tycker det är bättre att räkna TCO än milkostnad. Milkostnaden blir så beroende på hur mycket du kör. Fast å andra sidan är det skönt att ha en separat post för att bedöma vad en extra oplanerad resa kostar.A Argastesnickaren skrev:
Baskostnad enligt TCO och behov i körsträcka
+ milkostnad för enstaka resor (bränsle, extra värdeminskning av miltalsökning)
Du kan räkna på olika sätt men milkostnaden blir högre ju större fasta kostnader du har oavsett hur många mil du kör.Johannes Carlsson skrev:Tycker det är bättre att räkna TCO än milkostnad. Milkostnaden blir så beroende på hur mycket du kör. Fast å andra sidan är det skönt att ha en separat post för att bedöma vad en extra oplanerad resa kostar.
Baskostnad enligt TCO och behov i körsträcka
+ milkostnad för enstaka resor (bränsle, extra värdeminskning av miltalsökning)
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 330 inlägg
Jag hoppas en modern bil har koll på startbatteriet och hindrar värmaren att köra slut på batteriet.Unikt namn skrev:
jag har fått batteritorsk en gång i Tyskland när jag missade färjan och sov över i bilen (en Volvo 164) på en parkeringsficka med Webastovärmaren igång.
ADAC fick komma och hjälpstarta bilen.
men oljan då du måste driva bilarna med nått!M Matte Bygg skrev:Pappersvändare som skriver detta. Kolla fakta. Elbilar är inte framtiden. Kanske el-lastbilar och hjullastare med lååång livstid. Att tillverka elbil tär otroligt mycket på miljön. Och många komponenter kommer från länder där barnarbete är legit. D.v.s. sanktionerat och både miljö och människor far illa.
? den har väl inte lett till några konflikter eller krig?
neroljning av kuster o haverier?
usa vill konstant skapa demokrati i länder o det har ju funkat bra!
o din telefons batterier kommer från?M Matte Bygg skrev:Dieseldrivna och bensindrivna är överlägsna el-bilar.
Varför?
Jo, vid låga temperaturer -20, -30 Celsius så finns inte så mycket stamina i el-bilen. Den är slö och död.
Sen har vi utslagning av el-nätet samt nyckfullheten i elpriset. Hackerattacker och höga elpriser.
Good Luck elbilsägare. Enligt mig är el-bilar skräp.
Varför?
Elbilar är inte ”rena” De utsläpp som krävs för att tillverka en elbil kompenserar inte elbilens ”renhet” samt allt barnarbete och odrägliga förhållanden för arbetare som gräver upp mineraler för elbils-åbäket.
Elbil- Nej Tack!!! Elbilar förorenar mer än fossila diton.
Varför?
Tillverkningsprocessen för en elbil är mycket, mycket mer miljöpåverkande än tillverkning av fossildrivna fordon.
Detta är fakta. Elektrifieringen av fordon är dåligt för miljön!
Volvo 164, fick nästan en tår i ögat.D Dilato skrev:
Hade en 164E snyggaste årsmodellen en 73a dvs nya instrumentbrädan och dom små kofångarna.
Den skulle man haft kvar idag.
Två artiklar där både Motorbranschen och Riksförbundet M Sverige beskriver elbilen.A Argastesnickaren skrev:
Kör källkritik på det så får du fakta.
Kör själv elbil men inte länge till.
https://www.nyteknik.se/fordon/expert-darfor-ar-elbilen-sarbar-i-snokaoset/4225648
https://samnytt.nu/expert-elbilar-inget-for-nordiskt-snokaos
Att köra elbil vintertid i Sverige är att lite som att glida nedcabbat eller köra mororcykel i shorts och T-shirt