sunnis
P paralun skrev:
Jo jag tror det är mycket troligt att vätgasbilen nu slår igenom, egentligen en överlägsen teknologi.
Toyota själv om detta:
[länk]
USA har ju redan sin energiplan inkl vätgas och kärnkraft. EU får sin plan sannolikt klar under våren.
Så först nu finns det ju förutsättningar för vätgasbilen.
Problemet är att ingen köper vätgasbilar, men det kanske blir ändring på det om några år? Vilket man även trodde för några år sedan.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det mesta är ju rena bagateller, jag ser enbart elbilens verkliga nackdelar som:
- Hög Inköpskostnad (minskande skillnad)
- Fler stopp och laddtid vid långresa och släp, ökat krav på planering
- högre förbrukning vintertid
- Svårt med destinationsladdare för vissa parkeringsplatser (lägenhetsfolk)
Hög inköpskostnad stämmer nog inte alls längre år 2024.

Tar man en titt på prislistorna för fossila bilar så får man en smärre chock idag. I princip har priserna ökat med 15-30% på bara 2år. Medans elbilar snarare har sjunkit lika mycket för en del modeller.

Fossilbilar har en ökande pristrend och elbilar en minskade pristrend. Hänt mycket under bara 2023 och kommer nog hända en hel del under 2024.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag tror det är mycket troligt att vätgasbilen nu slår igenom, egentligen en överlägsen teknologi.
Toyota själv om detta:
[länk]
USA har ju redan sin energiplan inkl vätgas och kärnkraft. EU får sin plan sannolikt klar under våren.
Så först nu finns det ju förutsättningar för vätgasbilen.
Det nätverket som pratas om här är främst tänkt för tunga transporter. Det blir då ellastbilar med en bränslecell och vätgastank som kommer få konkurrera mot rena batteribilar. Det som kommer avgöra vad som blir är främst ekonomin i systemet.

Vätgas är dessutom utmärkt som energilagring vid överskott av elproduktion, t.ex. solenergi sommartid.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Problemet är att ingen köper vätgasbilar, men det kanske blir ändring på det om några år? Vilket man även trodde för några år sedan.


Hög inköpskostnad stämmer nog inte alls längre år 2024.

Tar man en titt på prislistorna för fossila bilar så får man en smärre chock idag. I princip har priserna ökat med 15-30% på bara 2år. Medans elbilar snarare har sjunkit lika mycket för en del modeller.

Fossilbilar har en ökande pristrend och elbilar en minskade pristrend. Hänt mycket under bara 2023 och kommer nog hända en hel del under 2024.
Absolut. Men det skiljer mycket beroende på vilka bilmodeller man jämför. Har man behov av en bil i mellanklass och ofta kör långa sträckor kanske man i diesel/bensinbil passar bra in på en Skoda Octavia och för elbilen hamnar man på säg en Tesla Model 3 LR om man på grund av räckvidd inte kan ta en billigare elbil.
Diesel/Bensinbilar:
Skoda Octavia kostar från 264'
Peugeot 208 239'
Megane ST 281'
BMW 320d 499'

Tesla model 3 SR 519'
Tesla model 3 LR 609'
Skoda Enyaq 559'
ID3 448'
Corsa electric 499'
EX30 429'
Megane EV40 409'
MG4 369
 
Redigerat:
sunnis sunnis skrev:
Problemet är att ingen köper vätgasbilar, men det kanske blir ändring på det om några år? Vilket man även trodde för några år sedan.


Hög inköpskostnad stämmer nog inte alls längre år 2024.

Tar man en titt på prislistorna för fossila bilar så får man en smärre chock idag. I princip har priserna ökat med 15-30% på bara 2år. Medans elbilar snarare har sjunkit lika mycket för en del modeller.

Fossilbilar har en ökande pristrend och elbilar en minskade pristrend. Hänt mycket under bara 2023 och kommer nog hända en hel del under 2024.
Lägger man sen till bonus malus så är en ny bil som går på bensin, diesel högt skattad dom första tre åren vilket också slår hårt på milkostnaden.
 
A Argastesnickaren skrev:
Lägger man sen till bonus malus så är en ny bil som går på bensin, diesel högt skattad dom första tre åren vilket också slår hårt på milkostnaden.
Tycker det är bättre att räkna TCO än milkostnad. Milkostnaden blir så beroende på hur mycket du kör. Fast å andra sidan är det skönt att ha en separat post för att bedöma vad en extra oplanerad resa kostar.

Baskostnad enligt TCO och behov i körsträcka
+ milkostnad för enstaka resor (bränsle, extra värdeminskning av miltalsökning)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker det är bättre att räkna TCO än milkostnad. Milkostnaden blir så beroende på hur mycket du kör. Fast å andra sidan är det skönt att ha en separat post för att bedöma vad en extra oplanerad resa kostar.

Baskostnad enligt TCO och behov i körsträcka
+ milkostnad för enstaka resor (bränsle, extra värdeminskning av miltalsökning)
Du kan räkna på olika sätt men milkostnaden blir högre ju större fasta kostnader du har oavsett hur många mil du kör.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Du kan räkna på olika sätt men milkostnaden blir högre ju större fasta kostnader du har oavsett hur många mil du kör.
Milkostnaden är ju egentligen bara TCO delat på hur många mil man kör totalt
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Dieselvärmaren går igång av sig själv när bilen känner för det.
Jag hoppas en modern bil har koll på startbatteriet och hindrar värmaren att köra slut på batteriet.

jag har fått batteritorsk en gång i Tyskland när jag missade färjan och sov över i bilen (en Volvo 164) på en parkeringsficka med Webastovärmaren igång.
ADAC fick komma och hjälpstarta bilen.
 
M Matte Bygg skrev:
Pappersvändare som skriver detta. Kolla fakta. Elbilar är inte framtiden. Kanske el-lastbilar och hjullastare med lååång livstid. Att tillverka elbil tär otroligt mycket på miljön. Och många komponenter kommer från länder där barnarbete är legit. D.v.s. sanktionerat och både miljö och människor far illa.
men oljan då du måste driva bilarna med nått!
? den har väl inte lett till några konflikter eller krig?
neroljning av kuster o haverier?
usa vill konstant skapa demokrati i länder o det har ju funkat bra!
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Dieseldrivna och bensindrivna är överlägsna el-bilar.

Varför?

Jo, vid låga temperaturer -20, -30 Celsius så finns inte så mycket stamina i el-bilen. Den är slö och död.

Sen har vi utslagning av el-nätet samt nyckfullheten i elpriset. Hackerattacker och höga elpriser.

Good Luck elbilsägare. Enligt mig är el-bilar skräp.

Varför?

Elbilar är inte ”rena” De utsläpp som krävs för att tillverka en elbil kompenserar inte elbilens ”renhet” samt allt barnarbete och odrägliga förhållanden för arbetare som gräver upp mineraler för elbils-åbäket.

Elbil- Nej Tack!!! Elbilar förorenar mer än fossila diton.

Varför?

Tillverkningsprocessen för en elbil är mycket, mycket mer miljöpåverkande än tillverkning av fossildrivna fordon.

Detta är fakta. Elektrifieringen av fordon är dåligt för miljön!
o din telefons batterier kommer från?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men hur gör du när soppan tar slut på macken som den gjorde nyligen?
Reservdunken i garaget.
Hur gör du när det blir strömavbrott?
 
  • Gilla
Matte Bygg och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag hoppas en modern bil har koll på startbatteriet och hindrar värmaren att köra slut på batteriet.

jag har fått batteritorsk en gång i Tyskland när jag missade färjan och sov över i bilen (en Volvo 164) på en parkeringsficka med Webastovärmaren igång.
ADAC fick komma och hjälpstarta bilen.
Volvo 164, fick nästan en tår i ögat.
Hade en 164E snyggaste årsmodellen en 73a dvs nya instrumentbrädan och dom små kofångarna.
Den skulle man haft kvar idag.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
givetvis måste den klara att dra ett riktigt släp, minst 1500kg.
Medelbilisten/husägaren behöver inte ett tyngre släp än 750 kg i vardagen, resten är enstaka undantag som man får lösa då.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Att köra elbil vintertid i Sverige är att lite som att glida nedcabbat eller köra mororcykel i shorts och T-shirt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.