BirgitS
S Smoulinka skrev:
Ja, du har rätt. Men har sån huvudvärk och näsblod nu dessa dagar att jag kan knappt fungera normalt 😢 . De kommer imorgon så jag får se vad de säger om allt detta
Jag tror att din huvudvärk och näsblodet blir mindre om du kommer hemifrån och får andas bra luft. Du kan väl pröva redan nu och ta en promenad så hoppas jag att du känner dig bättre redan efter en kvart. ❤️ 👍
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att din huvudvärk och näsblodet blir mindre om du kommer hemifrån och får andas bra luft. Du kan väl pröva redan nu och ta en promenad så hoppas jag att du känner dig bättre redan efter en kvart. ❤️ 👍
Tack 😟❤️
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Några saker som är viktigt att tänka på när det gäller mögel osv. "Svartmögel" finns egentligen inte utan det finns mögel som är svart. En art av mögel som framför allt växer på fuktig gips och annat av kartong, Stachybrotrys, är svart och inte alls särskilt hälsosam. Den producerar mögelgifter.

Sedan finns det ett annat svart mögel Cladosporium som är väldigt vanlig både utomhus och inomhus, vanlig runt just fuktiga fönster, i duschar och i krukväxter. Den senare arten är mycket "snällare" även om vissa får allergiska reaktioner som täppt näsa osv. Men den producerar inget eller mycket lite gift.

Mögel finns överallt. I alla hem och inte minst ute, mögelsporer fastnar på alla kläder hela tiden.

Jag säger inte att det du har hemma inte är "farligt" och tycker såklart att problemen ska fixas. Men jag tror att mycket av dina problem beror mer på din oro och ångest över att det finns där. Och jag tvekar inte heller på att du verkligen mår dåligt. Som tidigare nämnt så tror jag att du ska ta promenad i friska luften, försöka slappna av och tänka på annat.

Sen skulle jag verkligen ifrågasätta om verkligen ventilationen fungerar som den ska. Jag kan se på dina bilder att åtminstone en ventil inte är helt öppen, det ska de alla normalt vara, särskilt om man har så stora problem med kondens. Börja med att öppna alla ventiler! Se sen till att inte stänga dörren helt bör du sover, om du gör det.

Angående saneringen kan du vara lugn skulle du vara orolig för att kläder osv får sporer på sig kan du ju tvätta dem efteråt. Dammsuga med dammsugare med hepa Filter eller våttorka.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 3 till
  • Laddar…
M Maalkl skrev:
Några saker som är viktigt att tänka på när det gäller mögel osv. "Svartmögel" finns egentligen inte utan det finns mögel som är svart. En art av mögel som framför allt växer på fuktig gips och annat av kartong, Stachybrotrys, är svart och inte alls särskilt hälsosam. Den producerar mögelgifter.

Sedan finns det ett annat svart mögel Cladosporium som är väldigt vanlig både utomhus och inomhus, vanlig runt just fuktiga fönster, i duschar och i krukväxter. Den senare arten är mycket "snällare" även om vissa får allergiska reaktioner som täppt näsa osv. Men den producerar inget eller mycket lite gift.

Mögel finns överallt. I alla hem och inte minst ute, mögelsporer fastnar på alla kläder hela tiden.

Jag säger inte att det du har hemma inte är "farligt" och tycker såklart att problemen ska fixas. Men jag tror att mycket av dina problem beror mer på din oro och ångest över att det finns där. Och jag tvekar inte heller på att du verkligen mår dåligt. Som tidigare nämnt så tror jag att du ska ta promenad i friska luften, försöka slappna av och tänka på annat.

Sen skulle jag verkligen ifrågasätta om verkligen ventilationen fungerar som den ska. Jag kan se på dina bilder att åtminstone en ventil inte är helt öppen, det ska de alla normalt vara, särskilt om man har så stora problem med kondens. Börja med att öppna alla ventiler! Se sen till att inte stänga dörren helt bör du sover, om du gör det.

Angående saneringen kan du vara lugn skulle du vara orolig för att kläder osv får sporer på sig kan du ju tvätta dem efteråt. Dammsuga med dammsugare med hepa Filter eller våttorka.
Tack så mycket för ditt svar. Vilken ventil tänker du på?
Har ingen ventil i köket mer än den ovanför spisen. Har i sovrummet den som är ovanför fönstret.
Ja, jag är väldigt orolig angående detta 😟😢 dels för hur mitt mående är. Har sån sprängande huvudvärk, näsblod och allmänt dåligt. Känner mig som sjuk i influensa av allt detta här, känner mig inte som mig själv och vill inte bli sämre eller till och med dö. Har så mycket att se fram emot i livet. Är så orolig att möglet spritt sig till andra rum eller min säng jag flyttat ut i vardagsrummet eller alla möbler i sovrummet
 
Köp en luftkvalite mätare, mät co2 halt och vox så har du data att komma med mot hyresvärd
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Köp en luftkvalite mätare, mät co2 halt och vox så har du data att komma med mot hyresvärd
Var köper man en sån och har du tips på vilken?
 
Unikt namn
Fönster med låsmekanism, öppet, vinterlandskap utanför, smutsigt hörn markerat med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är denna ventil helt öppen?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
[bild]

Är denna ventil helt öppen?
Den är helt öppen. Inte på bilden nej, råkade slå till den när jag drog bort persienn och tog bild.
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
A
Utifrån bilderna och texten du skrivit har jag några funderingar.


1. Du säger att det blir vattendroppar på insidan av fönstretnär det regnar. Sker det varje gång eller bara ibland?

2. Vad säger fastighetsägaren om detta, de behöver ju veta om detta och det måste åtgärdas.

3. Hur många lägenheter är det i fastigheten som fastighetsägaren har ansvar för? Har de 2 lägenheter eller rör det sig om 20 eller fler? Det låter lite som en mindre fastighetsägare som inte har koll.

4. Utifrån kondensen på insidan av rutorna är ventilationen dålig i lägenheten. Detta kan också orsaka huvudvärk. Så var i lägenheten sugs det ut luft? En ventil i badrummet och någon ventil i köket? Om du känner vid dessa ventiler känner du något alls? Det behövs ett flöde utifrån till dessa ventiler för att ventilationen ska fungera. I vissa bostäder är det en inställning/vred på spisfläkt som alltid måste vara igång för att ha en grundventilation. Du måste fråga hyresvärden!

5. När det gäller mögel och kläder och tyger. En bra tvätt i 40-60 grader tar bort det du oroar dig över. Men gör detta efter att de åtgärdat i rummen.

Slutligen be att de sätter slussar i rummen de renoverar. Exempelvis https://www.biltema.se/bygg/farg/skydda-och-maskera/skyddsfolie/dammskydd-2000020816

Det gör att det mesta dammet håller sig i rätt rum. Sen måste de ju också städa efter sig. Alternativt att du skaffar ett sådant till vardagsrummet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Utifrån bilderna och texten du skrivit har jag några funderingar.


1. Du säger att det blir vattendroppar på insidan av fönstretnär det regnar. Sker det varje gång eller bara ibland?

2. Vad säger fastighetsägaren om detta, de behöver ju veta om detta och det måste åtgärdas.

3. Hur många lägenheter är det i fastigheten som fastighetsägaren har ansvar för? Har de 2 lägenheter eller rör det sig om 20 eller fler? Det låter lite som en mindre fastighetsägare som inte har koll.

4. Utifrån kondensen på insidan av rutorna är ventilationen dålig i lägenheten. Detta kan också orsaka huvudvärk. Så var i lägenheten sugs det ut luft? En ventil i badrummet och någon ventil i köket? Om du känner vid dessa ventiler känner du något alls? Det behövs ett flöde utifrån till dessa ventiler för att ventilationen ska fungera. I vissa bostäder är det en inställning/vred på spisfläkt som alltid måste vara igång för att ha en grundventilation. Du måste fråga hyresvärden!

5. När det gäller mögel och kläder och tyger. En bra tvätt i 40-60 grader tar bort det du oroar dig över. Men gör detta efter att de åtgärdat i rummen.

Slutligen be att de sätter slussar i rummen de renoverar. Exempelvis [länk]

Det gör att det mesta dammet håller sig i rätt rum. Sen måste de ju också städa efter sig. Alternativt att du skaffar ett sådant till vardagsrummet.
1. Detta sker varje gång. Det regnar in så det är vatten i hela fönsterkarmen och listen, samt ner utmed väggen och golvet. Och imma INUTI mellan glasen är det alltid, speciellt om det regnat eller varit fuktig luft. Bara i ena fönstret i sovrummet och i köket.

2. Har påtalat detta till hyresvärden men han säger att de ska bara foga utsidan så inte vatten tränger in. Men JAG tycker att det är fönsterna som är felet i detta hela och som orsakat mögel, normala fönster ska inte ha imma och fukt mellan glasen, då är fönstret fel samt inget vatten ska tränga igenom och inte heller kyla så det blir kallras och 17 grader.

3. Han har säkert över 100 lägenheter och här jag bor i huset är här 50 lägenheter. Gamla lägenheter från 40 talet.

4. Ventilationen ÄR dålig, för trots att jag har ventilen öppen och det drar så blir det ändå kondens på insidan.
Ventilationen i badrummet suger helt OK, måste ha öppen dörr när jag duschar för annars blir det så fuktigt där inne. Dörren har blivit bucklig. Den i köket nja, känner inget sug där och måste alltid ha fönstret öppet när jag lagar mat. Sen är dörren trög att stänga under sommaren. De blåser lite grann, hon från miljö och hälsa la ett papper på och den hölls fast. Men känner man med handen så sugs det knappt. Man hör inte heller hur den suger. Har ingen spisfläkt ens. Bara spis och ventilationen ovanför.

5. Ska tvätta allt men sängen kan jag inte tvätta 😓.
Ska de städa efteråt? Eller ska jag göra? De är från OCAB
 
Det läcker in vatten någonstans.
Inte säkert att det är fönstret det är fel på, kan lika gärna vara högre upp.
På en av bilderna ser det ut som du har rejäl takfot över det läckande fönstret? Stämmer det?

Inläckande vatten är oavsett huvudproblemet, sen kanske du har problem med ventilation också men det hör inte till felet med vatten i rutan.

Är det inte praktklåpare som beställt jobbet så åtgärdar dom rimligtvis felet (fasad, plåtarbeten, tak eller fönster beroende på vad som läcker in vatten) samtidigt som mögelsaneringen.

Det är ju inte optimalt att bo längre perioder i mögelskadade hus, det är ju bevisat, men saneringen verkar ju göras i närtid?
 
O [old rusty] skrev:
Det läcker in vatten någonstans.
Inte säkert att det är fönstret det är fel på, kan lika gärna vara högre upp.
På en av bilderna ser det ut som du har rejäl takfot över det läckande fönstret? Stämmer det?

Inläckande vatten är oavsett huvudproblemet, sen kanske du har problem med ventilation också men det hör inte till felet med vatten i rutan.

Är det inte praktklåpare som beställt jobbet så åtgärdar dom rimligtvis felet (fasad, plåtarbeten, tak eller fönster beroende på vad som läcker in vatten) samtidigt som mögelsaneringen.

Det är ju inte optimalt att bo längre perioder i mögelskadade hus, det är ju bevisat, men saneringen verkar ju göras i närtid?
Vad är takfot för något?
Det är det. Inläckande vatten från fönsterna är det hela problemet och det som är uppkomsten till möglet.
Saneringen påbörjas idag. Men vad de gör åt fönsterna vet jag inte 😪 men känns lönlöst att ordna sanering och sen ska det regna mitt i allt och komma in vatten igen. Men hyresvärden lyssnar inte. Jag har sagt till om detta och sagt att fönsterna måste åtgärdas, för annars blir det bara onödigt mycket jobb och pengar
 
Från en hypokondriker till en annan; du måste verkligen lugna dig. Det är inte farligt med mögel såsom du tänker dig. Du har näsblod för att det är rekordtorr luft när det är så kallt ute och ont i huvudet för att du spänner dig. Du bor ju dessutom i hyresrätt och de håller på att fixa problemet. Med andra ord kan du släppa detta helt och tänka på annat tills de fixat det.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 5 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Från en hypokondriker till en annan; du måste verkligen lugna dig. Det är inte farligt med mögel såsom du tänker dig. Du har näsblod för att det är rekordtorr luft när det är så kallt ute och ont i huvudet för att du spänner dig. Du bor ju dessutom i hyresrätt och de håller på att fixa problemet. Med andra ord kan du släppa detta helt och tänka på annat tills de fixat det.
Det som gör mig mest ängslig och orolig är att fönsterna är felet i detta hela och jag är orolig att de ska sanera och vara klara om 1 månad minst och sen ska fönsterna ha imma och fukt fortfarande samt lukta mögel 🫤
Hyresvärden tar inte detta på allvar. De ska sanera, ja. De har hittat mögel. Men orsaken till detta? Nej. Men jag tror orsaken är fönsterna och det vill han inte lyssna på. Det räcker inte att sanera, man får åtgärda orsaken också så att det inte händer igen
 
S Smoulinka skrev:
Det som gör mig mest ängslig och orolig är att fönsterna är felet i detta hela och jag är orolig att de ska sanera och vara klara om 1 månad minst och sen ska fönsterna ha imma och fukt fortfarande samt lukta mögel 🫤
Hyresvärden tar inte detta på allvar. De ska sanera, ja. De har hittat mögel. Men orsaken till detta? Nej. Men jag tror orsaken är fönsterna och det vill han inte lyssna på. Det räcker inte att sanera, man får åtgärda orsaken också så att det inte händer igen
Om du kommer ha imma på insidan av fönstren även i fortsättningen får du helt enkelt torka bort detta på morgonen. Det blir ofta så om du har gardiner eller persienner nere, fukten samlas och fastnar på rutan. Om du torkar av regelbundet bildas inte mögel pga denna fukt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.