S Smoulinka skrev:
De har ju rivit allt till teglet. Låtit torka, 2 dagar. Därefter murputs. Snart ska det målas. Men det luktar fortfarande. Vet inte vad jag ska göra och gå tillväga.
Nyputsat murbruk luktar som en fuktig källare kan man väl säga. Lägg upp lite bilder istället
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Är det putsad fasad utanpå eller syns teglet?

Syns teglet så torkar det utåt och det är inga problem. Och har man rivit allt på insidan så att bara teglet är kvar så borde det vara ok så länge man bygger upp på rätt sätt igen.

Som ovan skrev så luktar fukt i tegel/betong som fuktig källare. Med ventilering försvinner det och eller när man börjar bygga upp vägen igen.

Men bilder hade inte skadat…
 
Saken är den att det alltid luktat. Även när de rev. När de torkade. Efter att de putsat.
Den där unkna gamla källar-lukten som jag känt i alla år innan de började riva. Luktar jag med näsan tätt på väggen där mögel fanns så luktar det precis samma som innan då de var här och mätte och grävde ut material ur väggen och fann möglet. Och har även kallras i sovrummet, 17 grader trots stekheta element, så det känns att det inte torkar helt bra då? Lukten blev mer påtaglig 2 veckor senare efter att de putsade. Och värst är det nu sen torsdag när det regnar och blåser kraftigt. Känner lukten ända ut i vardagsrummet 😬.
Är inte kunnig med sånt här men tänker så här
1. Hur kan fukt torka på 2 dagar?
2. Är det torrt ända in, så borde det inte lukta fortfarande?
3. När de torkade så visade den 78 i köket vad jag såg och 63 i sovrummet enligt saneringskillen. Känns fortfarande för höga värden?
 
  • Vägg med mögelskador, fuktfläckar, vit dörrkarm, eluttag, kräver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med sliten vägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn i ett rum med smutsiga vita väggar och en synlig skiljelinje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med mögelskada, fönster, element, eluttag, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn, fläckig betongvägg med eluttag och del av grön växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sliten vägg med mögelskador och fuktskador intill en vit dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen putsad fasad utan det är tegel
 
BirgitS
När man lever med mögel så känner man inte längre att mögel luktar eftersom det är en doft som näsan vänjer sig vid. De som bor i trähus med mögel märker inte möglet själva utan det är besökare som reagerar på mögeldoften, samt att doften sätter sig i kläderna så att arbetskompisar etc. tycker att kläderna luktar illa.

Hur tänker du att kallraset och temperaturen skulle ha med uttorkningen att göra?

1. Det beror ju på hur mycket fukt som var kvar då. Den mesta fukten bör ju ha suttit i det som revs bort.
2. Som Lechuza sa, ny puts luktar.
3. Beror ju på vad de har mätt för något och hur.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När man lever med mögel så känner man inte längre att mögel luktar eftersom det är en doft som näsan vänjer sig vid. De som bor i trähus med mögel märker inte möglet själva utan det är besökare som reagerar på mögeldoften, samt att doften sätter sig i kläderna så att arbetskompisar etc. tycker att kläderna luktar illa.

Hur tänker du att kallraset och temperaturen skulle ha med uttorkningen att göra?

1. Det beror ju på hur mycket fukt som var kvar då. Den mesta fukten bör ju ha suttit i det som revs bort.
2. Som Lechuza sa, ny puts luktar.
3. Beror ju på vad de har mätt för något och hur.
Jag har bott här i 3 år och min näsa har aldrig vant sig vid lukten. Känner den fortfarande. Även om jag sitter i vardagsrummet och sen går in i sovrummet. Ingen annan känner lukten när de kommer förutom min vän och särbo. Men lukten jag känt har ju visat sig sen att det var problem i väggarna.
Tänker att putsen ska torka och då behövs värme och ej kyla? Eftersom murare även sa till mig att fönstret måste hållas stängt och att jag bars får vädra kort under dagen så det inte blir för kallt.
Har 22-23 grader i övriga hemmet men sovrummet är det kallras precis vid fönstret vilket gör att temperaturen pendlar mellan 16-17 i rummet.

De mätte inne i rören som de satte i teglet. De mätte inte i eller på teglet. Utan i rören. Typ som detta rören. Där förde de in sticka och mätte.
Har inte koll med dessa värden men de känns inte helt bra? Vet inte vad gränsen är för det ska vara torrt.

Och när det regnat in innan så har det runnit ner för fönsterbläcket och ner längs med väggen.
Sätter jag näsan på bläcket (Se bilden) så luktar det samma som väggarna, unkna källare.
Hyresvärden sa också att de ska ozonbehandla sen?
Känns lite som att maskera allting. Finns det lukt så finns det fukt eller skada tänker jag. Ett friskt hem ska inte lukta. Det luktar fortfarande. Så att ozonbehandla lär dölja lukten och då tror man att allting är fint och helt, bra skick.
Hur kan jag ta reda på sen när allt är färdigt om fukten verkligen ens är borta?
Varför luktar inte vardagsrummet? Som har samma typ av väggar. Varför luktar fortfarande kök och främst sovrummet som har "haft" skada? Borde inte lukten försvunnit om nu allting åtgärdats rätt 😞 känns så hopplöst.
Jag tänker inte flytta heller, jag har min rättighet att bo kvar och få detta åtgärdat
 
  • Radonsanering i källare med plastduk, tejp och ventilationsslang. Vitt, röd tejp, fönster, element, kablar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
  • Hörn av ett rum med texturerad vägg och marmorgolv. Slitage och smuts synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
S Smoulinka skrev:
Jag har bott här i 3 år och min näsa har aldrig vant sig vid lukten. Känner den fortfarande. Även om jag sitter i vardagsrummet och sen går in i sovrummet. Ingen annan känner lukten när de kommer förutom min vän och särbo.
Knappast mögeldoft du känt och känner utan något annat.
S Smoulinka skrev:
Tänker att putsen ska torka och då behövs värme och ej kyla?
Torkar väl fortare ju varmare det är.
S Smoulinka skrev:
Och när det regnat in innan så har det runnit ner för fönsterbläcket och ner längs med väggen.
Sätter jag näsan på bläcket (Se bilden) så luktar det samma som väggarna, unkna källare.
Bleck = plåt, fönsterblecket är plåten som sitter på utsidan och under fönstret.
Kanske bilden visar fönsterbänken/brädan som man kan ställa blomkrukor på?

Sätter jag näsan mot där vi för tillfället har öppen torr betong så kan jag också tycka att det luktar lite källaraktigt unket.
S Smoulinka skrev:
Hyresvärden sa också att de ska ozonbehandla sen?
Känns lite som att maskera allting. Finns det lukt så finns det fukt eller skada tänker jag.
Så enkelt är det inte utan själva luktpartiklarna kan fastna på annat som inte alls är skadat (ungefär så i alla fall). Ozon är då bra för att förstöra dem. Typ som att i mögelhus börjar kläderna lukta mögel fast de inte alls håller på och möglar utan bara har fångat upp mögelluktpartiklar.

Det ser proffsigt och bra ut på första bilden, väl inplastad och bra med en fläkt som blåser in luft under plasten ser det ut som, precis som man brukar göra för att torka upp efter fuktproblem. Att det är ett litet hål för nätsladden spelar ingen roll eftersom fläkten blåser in så mycket. Det ser ut som att plasten är uppblåst.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
S Smoulinka skrev:
Jag har bott här i 3 år och min näsa har aldrig vant sig vid lukten. Känner den fortfarande. Även om jag sitter i vardagsrummet och sen går in i sovrummet. Ingen annan känner lukten när de kommer förutom min vän och särbo. Men lukten jag känt har ju visat sig sen att det var problem i väggarna.
Tänker att putsen ska torka och då behövs värme och ej kyla? Eftersom murare även sa till mig att fönstret måste hållas stängt och att jag bars får vädra kort under dagen så det inte blir för kallt.
Har 22-23 grader i övriga hemmet men sovrummet är det kallras precis vid fönstret vilket gör att temperaturen pendlar mellan 16-17 i rummet.

De mätte inne i rören som de satte i teglet. De mätte inte i eller på teglet. Utan i rören. Typ som detta rören. Där förde de in sticka och mätte.
Har inte koll med dessa värden men de känns inte helt bra? Vet inte vad gränsen är för det ska vara torrt.

Och när det regnat in innan så har det runnit ner för fönsterbläcket och ner längs med väggen.
Sätter jag näsan på bläcket (Se bilden) så luktar det samma som väggarna, unkna källare.
Hyresvärden sa också att de ska ozonbehandla sen?
Känns lite som att maskera allting. Finns det lukt så finns det fukt eller skada tänker jag. Ett friskt hem ska inte lukta. Det luktar fortfarande. Så att ozonbehandla lär dölja lukten och då tror man att allting är fint och helt, bra skick.
Hur kan jag ta reda på sen när allt är färdigt om fukten verkligen ens är borta?
Varför luktar inte vardagsrummet? Som har samma typ av väggar. Varför luktar fortfarande kök och främst sovrummet som har "haft" skada? Borde inte lukten försvunnit om nu allting åtgärdats rätt 😞 känns så hopplöst.
Jag tänker inte flytta heller, jag har min rättighet att bo kvar och få detta åtgärdat
Men du har alltså en särbo, vad säger han. Finns det inget han kan göra för att hjälpa dig?
Men jag blir, liksom @BirgitS, tveksam när du men ingen annan känner lukten. Det "ska" vara tvärtom. Man vänjer sig väldigt fort vid mögellukt. Därför brukar aldrig den boende känna lukten. Utan det gör bara de som hälsar på.
 
A AG A skrev:
Men du har alltså en särbo, vad säger han. Finns det inget han kan göra för att hjälpa dig?
Men jag blir, liksom @BirgitS, tveksam när du men ingen annan känner lukten. Det "ska" vara tvärtom. Man vänjer sig väldigt fort vid mögellukt. Därför brukar aldrig den boende känna lukten. Utan det gör bara de som hälsar på.
Hur ska han hjälpa mig, med vadå tänkte du?
Min särbo (pojkvän) och min vän känner lukten. Bad min kollega komma hit idag och lukta och han kände också en lukt. Så det är inte bara jag.
Men just hyresvärden och hans arbetare "känner inget", säger dem. Och i alla år som jag påpekat lukten har ingen av dem "känt" lukten. Märkligt då, såklart de "inte känt" just för att slippa ta itu med detta. Någon sanering hade aldrig skett om det inte vore för att jag själv tog tag i detta och tog det med miljöavdelningen i kommunen. Men uppenbart fanns det fuktskador just där jag kände lukten, så det var ingen inbillad lukt. Det är inte direkt mögel jag tänker på, den lukten. Den vet jag att man känner på kläder och allt, håret ja allting. Detta luktar fukt. Fuktig gammal unken källare. Den lukten.
Och det luktar fortfarande...... Inget snack om att de satt plasten bra och fläkt och grejer, bra utfört jobb. Men att torka i 2 dagar bara? Det är det som är grejen. Hur kan fukt torka på 2 dagar?
Sen värdena som visades. Jag själv har ingen koll på värdena och vad för värden är normalt och torrt men något säger mig att värden är fortfarande för höga. Eftersom Miljöavdelningen när de mätte här så visade det 36-40 på ställen som var bra och över 67 på ställen med fukt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.