Även om TS hade sämsta sortens slang till ett radiatorsystem skulle effekten av diffusion vara liten och knappast märkbar det krävs ytor med slingor typ golvvärme. I detta fallet bättre att som nämnts kolla att kärlet är i funktion och ger tillräcklig volym och sen tex sätta automatluftare i högpunkten som man stänger efter en längre tid när allt är luftat.

Största fällan med inläckning vid lågt tryck är mikroläckor i kopplingar, gängförband, packboxar etc som är så små att de knappast märks eller stör för vätska som vill ut. Cirkpumpar kan ibland också ge lokalt lågt tryck dynamiskt när tryckhållningen statiskt är ok via kärlet men det är en mer udda fågel lite åt hållet diffusion i sannolikhet här.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om man har så pass stora problem med diffusion att det kontinuerligt bildas signifikanta mängder fri luft i systemet är det rätt katastrofalt. Om inte annat äts radiatorerna upp av invändig korrosion på kort tid. Det skulle möjligen kunna förekomma i praktiken med första generationens PEX-installationer med icke diffusionstäta rör. Personligen har jag dock aldrig hört talas om att det skulle vara på en sådan nivå att man faktiskt måste lufta systemet titt som tätt(?)

Så låt oss spara den diskussionen tills TS sett till att övertrycket är på rätt nivå och håller sig där över tid.
Att man luftar systemet årligen är väl inte konstigt?
 
GK100 GK100 skrev:
Även om TS hade sämsta sortens slang till ett radiatorsystem skulle effekten av diffusion vara liten och knappast märkbar det krävs ytor med slingor typ golvvärme. I detta fallet bättre att som nämnts kolla att kärlet är i funktion och ger tillräcklig volym och sen tex sätta automatluftare i högpunkten som man stänger efter en längre tid när allt är luftat.

Största fällan med inläckning vid lågt tryck är mikroläckor i kopplingar, gängförband, packboxar etc som är så små att de knappast märks eller stör för vätska som vill ut. Cirkpumpar kan ibland också ge lokalt lågt tryck dynamiskt när tryckhållningen statiskt är ok via kärlet men det är en mer udda fågel lite åt hållet diffusion i sannolikhet här.
I alla inte helt täta förband kommer läckage ske åt båda håll, kalla det mikroläckor om du så vill.
 
C
H hapazard skrev:
Att man luftar systemet årligen är väl inte konstigt?
Jag har luftat en gång här på sex år, och det var efter att övertrycket sjunkit till noll pga läckage.
Jag menar att det i princip aldrig skall behöva luftas så länge systemet hålls vid konstant övertryck.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag har luftat en gång här på sex år, och det var efter att övertrycket sjunkit till noll pga läckage.
Jag menar att det i princip aldrig skall behöva luftas så länge systemet hålls vid konstant övertryck.
Då har du ett mycket tätare system än jag. 😳 Fyller du inte på vatten heller?
 
C
H hapazard skrev:
Då har du ett mycket tätare system än jag. 😳 Fyller du inte på vatten heller?
Jag fyller på när det behövs. Knepet för att slippa lufta är just att fylla på innan det blir undertryck i högsta punkten. Men inte heller bra om man måste fylla på med syrerikt vatten titt som tätt.

Särskilt tätt har det verkligen inte varit, har jagat och fixat droppande radiatorventiler alltsedan vi köpte huset och därmed också behövt fylla på ganska ofta. Det är också en stor anläggning med 31 radiatorer. Men just nu är det hyfsat tätt, var nog ett år sedan jag fyllde på någon liter. Snart dags igen dock, så helt nöjd är jag inte.
 
C cpalm skrev:
Jag fyller på när det behövs. Knepet för att slippa lufta är att fylla på innan det blir undertryck i högsta punkten. Men inte heller bra om man måste fylla på med syrerikt vatten titt som tätt.

Särskilt tätt har det verkligen inte varit, har jagat och fixat droppande radiatorventiler alltsedan vi köpte huset och därmed också behövt fylla på ganska ofta. Det är också en stor anläggning med 31 radiatorer. Men just nu är det hyfsat tätt, var nog ett år sedan jag fyllde på någon liter. Snart dags igen dock, så helt nöjd är jag inte.
Men om det läcker ut vatten måste det kunna läcka in luft. Det är inte så enkelt att du har det lite lagom otätt i en hög punkt där eventuell luft kan tryckas ut?


Jag har 20-talet radiatorer inklusive två handdukstorkar där den ena är högsta punkt och där eventuell luft samlas. Inga droppläckage. Får fylla på systemet med några liter per år och lufta motsvarande ur handdukstorKen.
 
C
H hapazard skrev:
Men om det läcker ut vatten måste det kunna läcka in luft.
Nä, så länge blåsan i expansionskärlet kan ta upp den utläckta volymen är det där volymförändringen kompenseras. Lufttrycket i blåsan är ju högre än omgivande lufttryck.

Det är lätt att säga att man inte har några droppläckage, men när det handlar om någon liter om året är det inget ymnigt droppande om man säger så - inte så lätt att hitta dem. Men som jag var inne på initialt ger de sig ofta till känna när trycket höjs. Sedan när trycket sjunkit till en viss nivå slutar det droppa, men det kan fortfarande potentiellt pågå ett mikroläckage.

Det är så jag lokaliserat alla mina läckage - direkt efter påfyllning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, så länge blåsan i expansionskärlet kan ta upp den utläckta volymen är det där volymförändringen kompenseras. Lufttrycket i blåsan är ju högre än omgivande lufttryck.

Det är lätt att säga att man inte har några droppläckage, men när det handlar om någon liter om året är det inget ymnigt droppande om man säger så - inte så lätt att hitta dem. Men som jag var inne på initialt ger de sig ofta till känna när trycket höjs. Sedan när trycket sjunkit till en viss nivå slutar det droppa, men det kan fortfarande potentiellt pågå ett mikroläckage.

Det är så jag lokaliserat alla mina läckage - direkt efter påfyllning.
Du missförstår mig. Om det är otätt så vatten kan droppa ut kommer det definitivt att läcka in luft. Ett övertryck hindrar inte gasutbyte, det förskjuts bara. Men tryckdifferansen (tillsammans med gasernas egenskaper) avgör relativ mängd åt vardera riktning.
 
C
H hapazard skrev:
Du missförstår mig. Om det är otätt så vatten kan droppa ut kommer det definitivt att läcka in luft.
Om du med "läcka in" fortfarande är inne på gasdiffusion så menar jag fortfarande att magnituden på detta fenomen är helt obetydlig i sammanhanget. Utan att för den skull förneka dess existens.

Annars skulle jag och många andra ha värmesystem som strider mot fysikens lagar eftersom de inte behöver luftas trots att de läcker lite.
 
  • Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om du med "läcka in" fortfarande är inne på gasdiffusion så menar jag fortfarande att magnituden på detta fenomen är helt obetydlig i sammanhanget. Utan att för den skull förneka dess existens.

Annars skulle jag och många andra ha värmesystem som strider mot fysikens lagar eftersom de inte behöver luftas trots att de läcker lite.
Eller så läcker eventuella luftfickor ut igen, ex genom ett radiatorkoppel eller luftningventil.
 
Jag begriper inte vad ni menar med diffusion i ett radiatorsystem. Radiatorsystemet är trycksatt så luft läcker inte in. Är det otätt någonstans så läcker vatten ut, det innebär inte att luft läcker in.

Misstänker man läckage så ska man provtrycka systemet enligt anvisningarna i "säker vatten".

Använder man fel typ av plaströr så kan vatten diffundera genom plasten. Uponor föreskriver därför att man ska använda deras plaströr med invändigt diffusionsspärr i t ex värmegolv.

Vad är det jag inte begriper?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
På trycksidan på cirkulationspumpen är det ju övertryck. På "sugsidan" bör trycket var lägre. Luft lär ta sig förbi packboxar i ventiler lättare än vatten så även om inget vatten läcker ut borde luft kunna ta sig in i systemet. Det är i alla fall min teori.
 
Förtrycket i expansionskärlet är ett "grundtryck" som höjer hela radiatorsystemets tryck över det omgivande atmosfärtrycket. Ett vanligt förtryck i en vanlig villa är 0,5 bar. Cirkulationspumpen skapar ett differenstryck som adderas till "grundtrycket". Ingenstans i radiatorsystemet är trycket lägre än atmosfärstrycket (om allt är korrekt dimensionerat och fungerar), så luft kan inte ta sig in (differenstrycket som cirkulationspumpen ger brukar ligga på ca 0,2-0,4 bar). Detta är min hypotes så här långt, har jag fel så vill jag gärna förstå på vilket sätt jag har fel.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Under förutsättning att expansionskärlet sitter på pumpens sugsida. Det brukar det göra, men det är inte säkert.
Expansionskärlets tryck ska vara högre än förtrycket. Så att kalla förtrycket för ”grundtryck” blir missvisande.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.