Skumpe Skumpe skrev:
Bra svar men varför försvann den kapacitiva kopplingen som uppstår när ledarna ligger nära varandra när glappet i nollan försvann? Jag har ju inte flyttat på ledarna, dom ligger fortfarande lika nära varandra.
När glappet slutade så förbands ju nollan med jord (de är ihopkopplade i centralen) och då kortsluts de (mycket små) strömmar som uppstår till följd av kapacitiv koppling. Så då mäter du "noll". (De uppkomna strömmarna är så små, så små, att de inte ger upphov till något märkbart spänningsfall i nollan.)

Skumpe Skumpe skrev:
Roligt också att jag nu får beröm för min multimeter som tidigare sågats, nu är den för noggrann! Jag är på din sida, jag gillar också multimetern! :)
Ja om så vore; den är tyvärr inte för noggrann. :) Den har bara för hög ingångsresistans. Det har alla DMM:er idag. Den kan tyvärr fortfarande vara kass ur ren mätsynpunkt. ;) (Och med en dyrare multimeter så köper man också personsäkerhet. Det är främst där prisskillnaden ligger idag.)

Men om man skall vara sådan så är de flesta billiga "märkes"-multimetrar man köper idag bra nog. Ribban har höjts avsevärt de senaste decennierna. Man får handla $3-multimetrar från Kina för att få något riktigt dåligt idag. På åttio/nittotalet så var dock dessa instegsmodellerna. Jag har några stycken som är identiska från både då och nu. Men de är mer eller mindre kass. Främst vad gäller säkerhet.
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Skumpe
hsd hsd skrev:
Där kan man lura sig själv om det finns 3fas förbrukare ansluten
Mät mellan faserna , 1-2 , 2-3 , 3-1 , där ska vara 400V i alla 3 mätningar
400? Då pratar vi inte om samma sak, det är 230V i dom tre säkringar jag mätte ute i skåpet.
 
Skumpe
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
När glappet slutade så förbands ju nollan med jord (de är ihopkopplade i centralen) och då kortsluts de (mycket små) strömmar som uppstår till följd av kapacitiv koppling. Så då mäter du "noll". (De uppkomna strömmarna är så små, så små, att de inte ger upphov till något märkbart spänningsfall i nollan.)


Ja om så vore; den är tyvärr inte för noggrann. :) Den har bara för hög ingångsresistans. Det har alla DMM:er idag. Den kan tyvärr fortfarande vara kass ur ren mätsynpunkt. ;) (Och med en dyrare multimeter så köper man också personsäkerhet. Det är främst där prisskillnaden ligger idag.)

Men om man skall vara sådan så är de flesta billiga "märkes"-multimetrar man köper idag bra nog. Ribban har höjts avsevärt de senaste decennierna. Man får handla $3-multimetrar från Kina för att få något riktigt dåligt idag. På åttio/nittotalet så var dock dessa instegsmodellerna. Jag har några stycken som är identiska från både då och nu. Men de är mer eller mindre kass. Främst vad gäller säkerhet.
Tror denna kostar nån hundralapp eller två skulle jag säga. Men jag minns inte exakt! Det är inte över femhundra iaf, det är jag nästan helt säker på.
 
Skumpe Skumpe skrev:
400? Då pratar vi inte om samma sak, det är 230V i dom tre säkringar jag mätte ute i skåpet.
Ja. Om du mäter huvudsäkring till nolla/jord så är där 230V. Men om du mäter säkring-till-säkring så finner du 400V.

Man skall fö vara lite försiktig med var man mäter i sin anläggning. En grupp som skyddas av 10A-säkring är en risk, i centralen som skyddas av huvudsäkringarna är en annan, och skulle man mäta innan huvudsäkringarna så finns det betydligt mer kraft att hämta så de korslutningarna kan bli mycket otrevliga.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Dessa tomtehattar är ditsatta av elektriker.
Mina tomtehattar var ditsatta av elfirma 2001.
Flera av de mycket dåligt 'dragna' med diverse lustiga felföljder.
Wago löste saken. Hade säkert gått bra att bara göra en korrekt koppling med torix men kände mig osäker på om det var ok med att blanda EK och FK i torix.
Och på wago förpackningen stod det att både var ok.

Härligt att höra att det verkar ha löst sig!
 
  • Gilla
Hybro och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja. Om du mäter huvudsäkring till nolla/jord så är där 230V. Men om du mäter säkring-till-säkring så finner du 400V.

Man skall fö vara lite försiktig med var man mäter i sin anläggning. En grupp som skyddas av 10A-säkring är en risk, i centralen som skyddas av huvudsäkringarna är en annan, och skulle man mäta innan huvudsäkringarna så finns det betydligt mer kraft att hämta så de korslutningarna kan bli mycket otrevliga.
Jag mätte säkring till jord, jag har inte mätt säkring till säkring. Och det säger ju sannolikt inte något heller nu längre när själva felet är borta.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Huddingebo Huddingebo skrev:
Mina tomtehattar var ditsatta av elfirma 2001.
Flera av de mycket dåligt 'dragna' med diverse lustiga felföljder.
Wago löste saken. Hade säkert gått bra att bara göra en korrekt koppling med torix men kände mig osäker på om det var ok med att blanda EK och FK i torix.
Och på wago förpackningen stod det att både var ok.

Härligt att höra att det verkar ha löst sig!
Detta är en något senare installation. Jag vet inte om tomtehattar fortfarande används, det kanske bara är Wago nu mer.
 
Skumpe
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja. Om du mäter huvudsäkring till nolla/jord så är där 230V. Men om du mäter säkring-till-säkring så finner du 400V.

Man skall fö vara lite försiktig med var man mäter i sin anläggning. En grupp som skyddas av 10A-säkring är en risk, i centralen som skyddas av huvudsäkringarna är en annan, och skulle man mäta innan huvudsäkringarna så finns det betydligt mer kraft att hämta så de korslutningarna kan bli mycket otrevliga.
Jo, jag hade inte petat på inkommande med någonting. Har lite förnuft kvar.
 
Skumpe Skumpe skrev:
...
Det jag fortfarande inte förstår är hur det kommer sig att jag fick 230V mellan jord och nolla.
...
Det är som jag skrev i inlägg #15. Här är en bild som förklarar det lite (notera dock att jag ritade symbol för batteri istället för växelström.

Elektriska kretsar med spänning, säkring, felaktig säkring, och beteckningar på svenska. Handritad och pedagogisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att notera är iallafall att när nollan bara hänger i luften efter förbrukaren/resistorn så har den potentialen 230V eftersom ingen ström flyter genom kretsen. När du sedan kopplar in din voltmeter mellan nolla och jord så sluter du kretsen igen och ström flyter genom voltmetern. Voltmetern har dock en stor resistans (typiskt 10M Ohm) jämfört med förbrukaren vilket gör att i princip hela spänningsfallet hamnar över voltmetern och den visar då 230V.

Du kan testa att mäta spänningen över ett batteri (mät med båda mätspetsarna på batteriets poler). Om du kopplar ett motstånd efter den ena polen på batteriet och nu mäter spänningen med den ena mätspetsen efter motståndet och den andra fortfarande på batteriet så kommer du att se att spänningen blir samma i båda mätningarna (förutsatt att ditt motstånd inte är allt för stort).
 
  • Gilla
Skumpe och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Några inlägg upp ser du att Wago är fixat och Ohm gått från 450 till 3. Så något är ändrat iaf.

Förstår dock inte varför jag fick 230V mellan jord och nolla.

Problemet försvann spontant innan jag hann byta till Wago men de flesta i tråden verkan luta åt glapp i nollan. Och det kan det ju varit i dessa överfulla tomtehattar. Mätningen talar för det iaf.
Om du ska mäta resistens så måste du se till så att mätkretsen inte är belastad. När du mäter resistens N-Pe i ett uttag ingår vanligtvis t.ex. kabel från jordskena till jordfelsbrytare, och från jordfelsbrytare till nollskena i centralen i mätslingan, dessa belastas av andra grupper än den du jobbar med, vilket stör mätningen. Precis som xxargs och GK100 skrivit måste du bryta strömmen helt i din anläggning för att få värden som du kan lita på. Skillnaden 450 -> 3 ohm skulle kunna bero på att någon annan last i huset har slagits av eller på.
 
  • Gilla
Skumpe
  • Laddar…
En klassisk prov vid Ohm-mätning är att byta plats på mätpinnarna - blir motståndsvärdet väldigt olika så vet man att man är påverkad av likström-spänningsskillnad i mätpunkten - till detta kan överlagrad växelström gör att mätningarna blir ännu mer konstiga.

Likström i växelströmsnät ??

I elnät har vi massor av likriktarbryggor i tex. LED-armaturer och switchade nätaggregat och de kommunterar inte exakt lika i båda halvperioderna och skillnaden av det blir pulserande likström - till det så finns det avsiktlig halvvågslikriktning som värmedynor med två effektlägen - högtryckspumpen i espressomaskinen etc. och allt detta tillsammas gör att man får vagabonderande pulserande likströmmar med kanske spänninsskillnade i mV området på olika ställen och det räcker för att störa en resistansmätning grovt med dom låga mätspänningarna som används i vanliga multimetrar.

Vanliga multimetrar är designade för att vara 'elektroniksäkra' dvs. förstör inte basen på en trasistor eller skrota en TTL/SMOS-ingång till en krets med sin mätström och då kanske mätspänningen är runt 0.3 Volt när den mäter 1 MOhm och vid 1 Ohms mätning så är spänningen en miljondel av det och därför påverkas det väldigt mycket av vagabonderade strömma och små spänningsskillnader i ett nät som sträcker sig över en större yta..


Kör man med Megger och andra typiska elinstallationsinstrument så arbetar de med högre spänningar och större mätströmmar och kanske tom. provar med kV-spänningar för isolationsmätning och har tagit med sådana ovannämnda faktorer i sin mätning.
 
  • Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
E ErikAdolfsson skrev:
Om du ska mäta resistens så måste du se till så att mätkretsen inte är belastad. När du mäter resistens N-Pe i ett uttag ingår vanligtvis t.ex. kabel från jordskena till jordfelsbrytare, och från jordfelsbrytare till nollskena i centralen i mätslingan, dessa belastas av andra grupper än den du jobbar med, vilket stör mätningen. Precis som xxargs och GK100 skrivit måste du bryta strömmen helt i din anläggning för att få värden som du kan lita på. Skillnaden 450 -> 3 ohm skulle kunna bero på att någon annan last i huset har slagits av eller på.
Om man bortser från eventuella mätfel vad gäller resistens, vad tror du orsaken till felet var?
Det gick ju teoretiskt att få ihop detta till slut verkar det som på några andra inlägg.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Om man bortser från eventuella mätfel vad gäller resistens, vad tror du orsaken till felet var?
Det gick ju teoretiskt att få ihop detta till slut verkar det som på några andra inlägg.
Avbrott/glapp i nolledningen skulle jag likt de flesta andra tro, dina spänningsmätningar i de första inläggen talar för det.
Sen verkar det ju som att felet löst sig själv utan att du hittat något specifikt felställe. Jag skulle kolla extra där du var och rotade i samband med att felet försvann, uttaget du lossat t.ex. sitter trådarna verkligen ordentligt? Om det är skruvplint se till så att ingen plastisolering är klämd. Vidare skulle jag följa gruppen hela vägen tillbaka till centralen och kolla anslutningarna i alla dosor på vägen samt i centralen. Sitter trådarna bra? Tecken på varmgång? Den mest obehagliga risken om du har en kvarstående dålig anslutning är varmgång och brand. Om du känner dig osäker är det en bra ide att låta en yrkesman kolla över den här delen av din anläggning, även om den nu fungerar.
 
  • Gilla
Skumpe och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
E ErikAdolfsson skrev:
Avbrott/glapp i nolledningen skulle jag likt de flesta andra tro, dina spänningsmätningar i de första inläggen talar för det.
Sen verkar det ju som att felet löst sig själv utan att du hittat något specifikt felställe. Jag skulle kolla extra där du var och rotade i samband med att felet försvann, uttaget du lossat t.ex. sitter trådarna verkligen ordentligt? Om det är skruvplint se till så att ingen plastisolering är klämd. Vidare skulle jag följa gruppen hela vägen tillbaka till centralen och kolla anslutningarna i alla dosor på vägen samt i centralen. Sitter trådarna bra? Tecken på varmgång? Den mest obehagliga risken om du har en kvarstående dålig anslutning är varmgång och brand. Om du känner dig osäker är det en bra ide att låta en yrkesman kolla över den här delen av din anläggning, även om den nu fungerar.
Sannolikt var glappet i en överfull tomtehatt. Den är bytt mot Wago och resistansen har sjunkit. Det finns bilder längre upp i tråden.

Det är inget glapp i uttagen.

Det är oklart var första kopplingen är efter elcentralen men det är tänkbart att det är i en takdosa i närheten.

Det rör sig inget i uttagen när man rycker i ledarna i elcentralen så det är sannolikt inte ett av uttagen som är första punkt.

Helt säker på att det inte finns någonstans där det är skadat eller glappar kan man bara vara om man drar om kablarna. Det är ju tänkbart att någon någon gång skadat en ledare någonstans på vägen. Jag har övervägt att dra om kablarna men avvaktar just nu med tanke på resultaten från igår.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Sannolikt var glappet i en överfull tomtehatt. Den är bytt mot Wago och resistansen har sjunkit. Det finns bilder längre upp i tråden.

Det är inget glapp i uttagen.

Det är oklart var första kopplingen är efter elcentralen men det är tänkbart att det är i en takdosa i närheten.

Det rör sig inget i uttagen när man rycker i ledarna i elcentralen så det är sannolikt inte ett av uttagen som är första punkt.

Helt säker på att det inte finns någonstans där det är skadat eller glappar kan man bara vara om man drar om kablarna. Det är ju tänkbart att någon någon gång skadat en ledare någonstans på vägen. Jag har övervägt att dra om kablarna men avvaktar just nu med tanke på resultaten från igår.
Dosan med den utbytta tomtehatten, var sitter den i förhållande till uttagen? Det är inte dit kablarna från centralen går? Om inte annat så måste ju dosan ligga före uttagen om de ska ha påverkats av glapp i densamma.

Det kan mycket väl vara den utbytta tomtehatten som var problemet, men det går ju tyvärr inte att vara säker. Resistensmätningen tror jag inte på, vilket jag försökt förklara.

Hur långt man ska fortsätta driva utredningen nu när allt fungerar kan man såklart ha olika åsikter om. Jag skulle inte släppa detta utan att reda ut hur gruppen är kopplad och kolla anslutningar i alla dosor på vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.