Du kommer inte att mäta rätt med Ohm meter så länge du har huvudströmbrytarna påslagna till fastigheten/lägenheten - slå av det så att precis allt strömlöst innan du börja mäta resistans - det behövs bara några hundradelar av Volts skillnad i en skena/kabel pga. att det går jordströmmar i andra slingor än den du mäter för att resistansvärdet skall gå från delar av Ohm till flera tiotal Ohm. Dessutom är allt överlagrat med växelström och ingen vet hur en noname-multimeter hanterar det vid resistansmätning

- och en sak till - kolla alltid spänningen med DC och AC-läge innan du mäter med resistansläge - och det skall göras för varenda punkt och även om du har slagit av huvudströmbrytarna. Sådana rutiner i ryggmärgen kommer att bespara dig en massa mindre trevliga överraskningar när den tåten du tänker mäta på inte gick till dom säkringarna som du slog av nyss och slipper att sopa ihop resterna av multimeter, inte behöver byta kallingarna och gå till frisören för att snygga till håret efter sveddningen av ljusbågen när multimeten exloderade...

Och slutligen om du känner dig minsta osäker i dessa mätningar - ta in en elektriker för felsökning då man som privatperson egentligen inte får rota i fasta installationer, men det fins en gråzon där det är tillåtet att byta en lampkontakt eller en befintlig vägkontakt (för att den är sönder) om man har tillräcklig kunskap för det.

Jag skulle gå till botten med den förmodligen glappande noll-ledningen och att få alla skarvar och övergångar från uttagen via olika dosor som kan finnas på vägen till säkringsskåpet kontrollerad av brandsäkerhetsskäl och till dess inte använda uttagen för några effektkrävande saker som dammsugare eller elelement/värmefläkt.
 
  • Gilla
D_Anders och 5 till
  • Laddar…
Det var inte så att uttagen började fungera efter du aktiverat(med mätinstrument) och sen återställt jordfelsbrytaren?🤔
Har varit med om att jordfelsbrytare spökat, tillsynes har dom inte gått....
 
Skumpe
X xxargs skrev:
Du kommer inte att mäta rätt med Ohm meter så länge du har huvudströmbrytarna påslagna till fastigheten/lägenheten - slå av det så att precis allt strömlöst innan du börja mäta resistans - det behövs bara några hundradelar av Volts skillnad i en skena/kabel pga. att det går jordströmmar i andra slingor än den du mäter för att resistansvärdet skall gå från delar av Ohm till flera tiotal Ohm. Dessutom är allt överlagrat med växelström och ingen vet hur en noname-multimeter hanterar det vid resistansmätning

- och en sak till - kolla alltid spänningen med DC och AC-läge innan du mäter med resistansläge - och det skall göras för varenda punkt och även om du har slagit av huvudströmbrytarna. Sådana rutiner i ryggmärgen kommer att bespara dig en massa mindre trevliga överraskningar när den tåten du tänker mäta på inte gick till dom säkringarna som du slog av nyss och slipper att sopa ihop resterna av multimeter, inte behöver byta kallingarna och gå till frisören för att snygga till håret efter sveddningen av ljusbågen när multimeten exloderade...

Och slutligen om du känner dig minsta osäker i dessa mätningar - ta in en elektriker för felsökning då man som privatperson egentligen inte får rota i fasta installationer, men det fins en gråzon där det är tillåtet att byta en lampkontakt eller en befintlig vägkontakt (för att den är sönder) om man har tillräcklig kunskap för det.

Jag skulle gå till botten med den förmodligen glappande noll-ledningen och att få alla skarvar och övergångar från uttagen via olika dosor som kan finnas på vägen till säkringsskåpet kontrollerad av brandsäkerhetsskäl och till dess inte använda uttagen för några effektkrävande saker som dammsugare eller elelement/värmefläkt.
Några inlägg upp ser du att Wago är fixat och Ohm gått från 450 till 3. Så något är ändrat iaf.

Förstår dock inte varför jag fick 230V mellan jord och nolla.

Problemet försvann spontant innan jag hann byta till Wago men de flesta i tråden verkan luta åt glapp i nollan. Och det kan det ju varit i dessa överfulla tomtehattar. Mätningen talar för det iaf.
 
Skumpe
T trojlee skrev:
Det var inte så att uttagen började fungera efter du aktiverat(med mätinstrument) och sen återställt jordfelsbrytaren?🤔
Har varit med om att jordfelsbrytare spökat, tillsynes har dom inte gått....
Jordfelsbrytaren bryter hela huset så det märks kan man säga när den går. Om felet sitter i den så har den lyckats bara bryta en av typ 30 säkringar. Jag tror inte dom funkar så. Jag har bara två jordfelsbrytare, en i skåpet utomhus och en i elcentralen inne .
 
Hade nu någon tex mobilladdare kvar i någon av uttagen och mätte 230V på nollan gentemot skyddsjord så hade du avbrott på nolledaren mellan uttaget och säkringsskåpets nolla-skena.

även utan något inkopplat och en friliggande nolla så kan det visa mer eller mindre spänningar pga kapacitiv överhörning mellan ledarna, men då brukar det gunga mycket i spänning och kan vara vilken som helst mellan nolla och full spänning samt ändrar sig mycket vid minsta lilla laständring - där även belastning vid spänningsmätningen genom multimetern kan påverka spänningen.


en digital multimeter vid spänningsmätning brukar ha typisk 10 MOhm i impedans.
 
Skumpe
X xxargs skrev:
Hade nu någon tex mobilladdare kvar i någon av uttagen och mätte 230V på nollan gentemot skyddsjord så hade du avbrott på nolledaren mellan uttaget och säkringsskåpets nolla-skena.

även utan något inkopplat och en friliggande nolla så kan det visa mer eller mindre spänningar pga kapacitiv överhörning mellan ledarna, men då brukar det gunga mycket i spänning och kan vara vilken som helst mellan nolla och full spänning samt ändrar sig mycket vid minsta lilla laständring - där även belastning vid spänningsmätningen genom multimetern kan påverka spänningen.


en digital multimeter vid spänningsmätning brukar ha typisk 10 MOhm i impedans.
Ingenting var inkopplat när jag mätte. Det verkar bara vara dessa uttag på den säkringen och det var inget kopplat i dem.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Några inlägg upp ser du att Wago är fixat och Ohm gått från 450 till 3. Så något är ändrat iaf.

Förstår dock inte varför jag fick 230V mellan jord och nolla.

Problemet försvann spontant innan jag hann byta till Wago men de flesta i tråden verkan luta åt glapp i nollan. Och det kan det ju varit i dessa överfulla tomtehattar. Mätningen talar för det iaf.
Om du ser spår av förkolning/gnistor i torixen tänker jag att det är en indikator på att det kunde vara felet. Om de ser bra ut tror jag dock att felet kan ligga någon annanstans 🤔.
 
Skumpe
J Johrnak skrev:
Om du ser spår av förkolning/gnistor i torixen tänker jag att det är en indikator på att det kunde vara felet. Om de ser bra ut tror jag dock att felet kan ligga någon annanstans 🤔.
Det såg bra ut. Men av tråden har jag förstått att 450 ohm är för mycket och för mig teoretiskt så förstår jag varför byte till Wago kan sänka det till 3 Ohm i vissa fall..

Var tror du felet är och hur tar jag reda på det?

Just nu ser allt normalt ut när man mäter vad jag kan bedöma och uttagen fungerar. Mycket svårt att felsöka då väl?
 
Skumpe Skumpe skrev:
Det såg bra ut. Men av tråden har jag förstått att 450 ohm är för mycket och för mig teoretiskt så förstår jag varför byte till Wago kan sänka det till 3 Ohm i vissa fall..

Var tror du felet är och hur tar jag reda på det?
Tja, vilket fel är kvar? Första felet var garanterat för många (och dåliga?) ledare i Torix. Ju fler ledare man har desto lättare att någon slinter vid sidan och inte gör bra kontakt och är de då matande ände så blir det knas. Att det dessutom var RK (lampsladd) i dosan får mig att misstänka att någon som inte kan dessutom varit inblandad och då blir det lätt fel.

Som amatör så är en resistansmätning med avstängd ström nog det enda lätta/vettiga att göra. Nästa steg är att mäta spänningsfall under stor last (kan simuleras med en konstantströmkälla för större personsäkerhet) men resultaten av denna är lite lurigt att utvärdera och det är inte en trivial övning.

Om jag var du så skulle jag övervägt att fortsätta byta Torix i de misstänkta dosorna eftersom du uppenbarligen lyckats med Wago. Att du får 3 Ohm istf. ett lägre värde kan tillskrivas mätosäkerhet, instrumentet osv. Skall du mäta så låga värden så skall du egentligen som sagt använda betydligt större strömmar för att kunna bli något sånär säker.
 
S
Skumpe Skumpe skrev:
Vi felsökte instrumentet några inlägg upp, jag fick ok på det.
Skummade igenom och såg inte att ni gått igenom det, men det var bra :)
 
  • Gilla
Skumpe
  • Laddar…
Skumpe
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, vilket fel är kvar? Första felet var garanterat för många (och dåliga?) ledare i Torix. Ju fler ledare man har desto lättare att någon slinter vid sidan och inte gör bra kontakt och är de då matande ände så blir det knas. Att det dessutom var RK (lampsladd) i dosan får mig att misstänka att någon som inte kan dessutom varit inblandad och då blir det lätt fel.

Som amatör så är en resistansmätning med avstängd ström nog det enda lätta/vettiga att göra. Nästa steg är att mäta spänningsfall under stor last (kan simuleras med en konstantströmkälla för större personsäkerhet) men resultaten av denna är lite lurigt att utvärdera och det är inte en trivial övning.

Om jag var du så skulle jag övervägt att fortsätta byta Torix i de misstänkta dosorna eftersom du uppenbarligen lyckats med Wago. Att du får 3 Ohm istf. ett lägre värde kan tillskrivas mätosäkerhet, instrumentet osv. Skall du mäta så låga värden så skall du egentligen som sagt använda betydligt större strömmar för att kunna bli något sånär säker.
Jag får lite olika besked i tråden men jag tror som du att felet med nollan kan ha varit dålig kontakt i dessa Torix. Det är nu åtgärdat.

Det jag fortfarande inte förstår är hur det kommer sig att jag fick 230V mellan jord och nolla.

Spotlights är installerade när huset byggdes. Det är klart att det inte behöver ha varit en elektriker som gjort det men jag är säker på att det var minst en elektriker på plats när huset byggdes för jag utesluter att någon amatör byggt centralen och det verkar märkligt att någon annan på bygget skulle gjort just spotlights. Men som sagt, utesluter inget.
 
Skumpe
S SueCia skrev:
Skummade igenom och såg inte att ni gått igenom det, men det var bra :)
Jag förstår att det inte är något väldigt bra instrument men killen som recenserade i videon som länkades tidigare verkade ändå hyfsat nöjd med den och även om absoluta siffror kanske är lite osäkra så borde man kunna dra slutsatser när man mäter med samma instrument på samma ställe om det ändrar sig tycker man.

Jag tror multimetern är ok men som andra säger ska man nog vara försiktig med att dra slutsatser om små skillnader eller små värden.
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det jag fortfarande inte förstår är hur det kommer sig att jag fick 230V mellan jord och nolla.
Om det var så att nollan var helt utan kontakt så är det 99% så att du upplevde kapacitiv koppling mellan fasen och den oanslutna ledaren (nollan) som låg parallelt med fasen.

"Problemet" (om det är det) är att din spänningsmätare har en mycket hög ingångsresistans, i storleksordningen 10 MOhm. Det är så högt att din mätare inte shuntar bort den lilla laddning som induceras på ledaren utan istället mäter spänningen som uppstår. Denna kan vara hög (mitt eget rekord är någon kilovolt :)) men eftersom kopplingen "via luften" är så dålig så orkar den inte driva någon ström. Det är inte tillräckligt för att ge dig en stöt och om du anslutit en last (exv. en lampa) så skulle den inte lysa.

Så problemet är egentligen att nya digitala multimetrar är "för bra". Lösningen är att antingen ta fram ett annat, äldre och sämre instrument, som kräver lite ström, eller att ansluta exv. en lampa mellan tåten man vill mäta på och nolla och mäta på ingången på lampan (kräver lite mekande för att kunna göra säkert). Då ser man att man mätt en "spökspänning".
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Skumpe
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Om det var så att nollan var helt utan kontakt så är det 99% så att du upplevde kapacitiv koppling mellan fasen och den oanslutna ledaren (nollan) som låg parallelt med fasen.

"Problemet" (om det är det) är att din spänningsmätare har en mycket hög ingångsresistans, i storleksordningen 10 MOhm. Det är så högt att din mätare inte shuntar bort den lilla laddning som induceras på ledaren utan istället mäter spänningen som uppstår. Denna kan vara hög (mitt eget rekord är någon kilovolt :)) men eftersom kopplingen "via luften" är så dålig så orkar den inte driva någon ström. Det är inte tillräckligt för att ge dig en stöt och om du anslutit en last (exv. en lampa) så skulle den inte lysa.

Så problemet är egentligen att nya digitala multimetrar är "för bra". Lösningen är att antingen ta fram ett annat, äldre och sämre instrument, som kräver lite ström, eller att ansluta exv. en lampa mellan tåten man vill mäta på och nolla och mäta på ingången på lampan (kräver lite mekande för att kunna göra säkert). Då ser man att man mätt en "spökspänning".
Bra svar men varför försvann den kapacitiva kopplingen som uppstår när ledarna ligger nära varandra när glappet i nollan försvann? Jag har ju inte flyttat på ledarna, dom ligger fortfarande lika nära varandra.

Roligt också att jag nu får beröm för min multimeter som tidigare sågats, nu är den för noggrann! Jag är på din sida, jag gillar också multimetern! :)
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
hsd
Skumpe Skumpe skrev:
Det finns tre huvudsäkringar
230V mellan jord och alla tre huvudsäkringarna.
Där kan man lura sig själv om det finns 3fas förbrukare ansluten
Mät mellan faserna , 1-2 , 2-3 , 3-1 , där ska vara 400V i alla 3 mätningar
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.